2024-07-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ett klokt resonemang som tydliggör varför personen i fråga knappast kan vara gärningsman. Men det skulle kunna finnas en möjlighet, som jag inte vet om den har diskuterats. En medhjälpare krävs, så långt tror jag alla är överens. Skulle det vara möjligt att medhjälparen inte längre är i livet och i så fall troligen - för resonemangets skull - har avlidit innan intresserat riktas mot den som diskuteras här? Det är en vattentät förklaring till varför medhjälparen inte har sagt något.

Ja utgår man ifrån att KM är GM så måste väl en medhjälpare vara nödvändigt. Och låt oss utgå ifrån att det finns en sådan, en bror, pappa, kusin någon väldigt nära vän som kan tänka sig hjälpa honom. Men det krävs väl isf att denne person stötte på Helena och KM där på natten för hur annars ska han få tag i honom? Om inte personen bor granne med denna lekplats. För om det var att denna person väntade på dem så måste brottet vara planerat och då skulle isf planen vara att få Helena till platsen och KM isf beslutade att supa sig jättefull innan han utförde planen, vilket hade ju varit fruktansvärt märkligt att göra....Haha!

Men du har helt rätt i att om denne person existerar så måste den ha gått bort några år senare för att inte dras in i det eller vara rädd för att KM ska hänga ut denne eller börja berätta vad som hände. Jag menar få litar ju så blint på någon annans förmåga att vara tyst år in och år ut..

(Och fall någon får för sig att KM kan ha spelat full för att lura alla så är det isf första gången någon gjort det i historien som något gjort det i något liknande fall). Hävda att man var full och hade minneslucka ja det har man nog hört förr men jag får känslan av att han faktiskt var väldigt berusad och därmed är just rädd för han kan ju inte svara på många frågor och det är såklart pinsamt för det hade ju hjälpt honom om han nu är oskyldig.. för då kan han hävda att han inte var full och hade koll på vad som sagts och gjorts. Nu tror ju inte folk på honom när han säger att han var kvar på torget och Helena försvann.
Citera
2024-07-27, 22:10
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
https://sverigesradio.se/artikel/7276770

En person som ljuger brukar ändra sina historier hela tiden. Detta är ett helt genomgående mönster vad gäller KM. Han ljuger medvetet hela tiden, GLÖM något annat.

Tänk på att han även ljög för tittaren i "Att lösa ett mord", när han sade att han "bara velat vara behjälplig polisen", INGET hade kunnat vara mer fel.

Gå in då igen i länken överst och scrolla ner till "Misstänkte Helenamördaren: Jag minns inte"

Lyssna igenom denna. Han säger där att han inte vet varför han svävat runt med lite olika uppgifter och säger att han inte kan förklara det...Okay.

Han säger även här att han sjukskrev sig veckan efter försvinnandet. Mmm...Märk väl här:

Här säger han till Mats och PW på denna rastplats att han inte minns om han varit på bron med Helena. Till polisen och till Lotte Dalsgaard 2022, har han sagt att han var helt säker på att han inte var på bron.Mats fortsätter:

"Åh, som enligt vittnen skulle varit väldigt intresserad av Helena inne på Stadshotellet." "Men han minns inte att han skall varit intresserad av henne."

Titta här nu vad han säger om detta telefonsamtal som han skall ha gjort på torget till sambon:

PW: "Vi frågar honom nu om ett telefonsamtal han ringt till sin flickvän under försvinnande natten. Jag har en förnimmelse av att jag gick till telefonkiosk på torget. Om det var så att jag blivit nobbad av Helena, kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra vad jag har där hemma, säger han."

Ser ni här då att här ERKÄNNER han ju att han varit mycket intresserad av Helena ändock. Lögner och resonemang som inte går ihop. Han har uppenbarligen mycket svårt att hålla koll på sin olika LÖGNER.

Det råder ABSOLUT inga tvivel om att det var KM som gick med Helena på bron och ända upp till Kohagen och han vet vad som hände där uppe. Ja.
Citera
2024-07-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
KM

Och han ar 100% avskriven av bade polisen och GW som mordaren, korrekt ?

Jag fragar annu en gang : finns brovittnets exakta utsaga att lasa nagonstans ? Har du last den ? Jag ar uppriktigt nyfiken, jag skulle mycket garna vilja se exakt vad som star pa papper. Jag har hort om detta brovittne nu i evigheter, och jag skulle garna sjalv lasa det for att fa veta vad som ar tradsanningar och vad som ar fakta fran vittnesmalet.

Jag ar fortfarande ocksa uppriktigt nyfiken hur ett vittnesmal som kan ge en helt ny tidslinje och nya vinklar i ett potentiellt mordfall ar bortglomt i 6 ar. Att Mariestadspolisen ar fullstandiga klantar och inkompetenta ar ju en sak, men rikskrim och erfarna mordutredare har alltsa ocksa missat detta ? Det finns en hel del fragor har. Var vittnet inne pa kontrollforhor till exempel ? Och i sa fall, finns det ett reviderat protokoll 6 ar senare ? Om inte, da blir det annu flera fragor.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-27 kl. 23:11.
Citera
2024-07-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Och han ar 100% avskriven av bade polisen och GW som mordaren, korrekt ?

Jag fragar annu en gang : finns brovittnets exakta utsaga att lasa nagonstans ? Har du last den ? Jag ar uppriktigt nyfiken, jag skulle mycket garna vilja se exakt vad som star pa papper. Jag har hort om detta brovittne nu i evigheter, och jag skulle garna sjalv lasa det for att fa veta vad som ar tradsanningar och vad som ar fakta fran vittnesmalet.

Jag ar fortfarande ocksa uppriktigt nyfiken hur ett vittnesmal som kan ge en helt ny tidslinje och nya vinklar i ett potentiellt mordfall ar bortglomt i 6 ar. Att Mariestadspolisen ar fullstandiga klantar och inkompetenta ar ju en sak, men rikskrim och erfarna mordutredare har alltsa ocksa missat detta ? Det finns en hel del fragor har. Var vittnet inne pa kontrollforhor till exempel ? Och i sa fall, finns det ett reviderat protokoll 6 ar senare ? Om inte, da blir det annu flera fragor.

Instämmer! Ugglan, fram med brovittnets redogörelse nu.
Citera
2024-07-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Instämmer! Ugglan, fram med brovittnets redogörelse nu.

Ja, min fraga kvarstar. Hittills ar den obesvarad.

Men. Om vi kor detta istallet. Alla intresserade i detta fallet maste ju atminstone overvaga mojligheten att "brovittnet" inte ar vattentatt. Leif W bortser ju helt fran detta. Och han har tillgang till all information. Polisen ar tveksamma, samma sak dar. Dom har tillgang till all information.

Sa min fraga till Ugglan och IB03 ar, om vi tar bort "brovittnet", vad tanker ni da ?

Ni behaller era funderingar med ett brovittne. De star kvar. Inga problem. Kor pa. Men..... om vi tar bort det, hur gar era funderingar nu ? Jag vet att atminstone Ugglan har en del andra funderingar.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-27 kl. 23:44.
Citera
2024-07-27, 23:47
Medlem
Citat:
En person som ljuger brukar ändra sina historier hela tiden. Detta är ett helt genomgående mönster vad gäller KM.

[...]

Det här är en vanlig missuppfattning hos lekmän. Det finns lögnare som fungerar så, men det finns också de lögnare som kan sin lögn så bra att de inte behöver ändra sig.

Citat:
[...]

Ser ni här då att här ERKÄNNER han ju att han varit mycket intresserad av Helena ändock. Lögner och resonemang som inte går ihop. Han har uppenbarligen mycket svårt att hålla koll på sin olika LÖGNER.

[...]
[/b]

Han säger ju inte alls att han var mycket intresserad av Helena, han uttalar sig ju om vad hon sagt och gjort - hypotetiskt dessutom. Har du alltid så här svårt med läsförståelsen? Eller är det skrivförmågan som brister?
Citera
2024-07-27, 23:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag ar fortfarande forundrad, om nu KM vet allt detta och han ar INTE mordaren, varfor har han inte sjungit ut och berattat allt han vet ? Han har ju redan fatt sitt liv pajat som huvudmisstankt och haft en hel stad som trott att han ar en kvinnomordare, familjen har lidit, han har lidit. Fortfarande, om man laser denna trad. Hur mycket varre kan det liksom bli ? Om han nu visste nagot och kunde peka ut mordaren/mordarna sa har han i manga ar haft alla anledningar i varlden att beratta allt och han skulle bli hela Mariestads hjalte.

Vad ar hans motiv att halla tyst om han nu vet nagot, 30 ar senare ? Allt att vinna, inget att forlora.

Om vi betänker att när Helena och KM når Ekuddenvägen efter att ha setts av brovittnet vika av höger ner på stigen emellan fängelset och ån och fortsatt på stigen på ängen upp, så är det också förklaringen till att INGEN sett Helena gåendes efter bron. Så nu ligger detta fast.

Nästa fas inträder då när detta par ansluter till skogsstigen när de kommer upp på Ekuddenvägen. I detta skede måste en bil komma in i handlingen och den står på plats redan som beskrivits förut i ett scenario: erbjudandet av GM till Helena om hemskjuts vid teatern på Kungsgatan som hon nobbar. I denna bil tror jag att ErAn, PN och den man som en tid varit mycket intresserad av Helena en tid, kanske mer i smyg, den man jag kallar för "Lockerrudsmannen". Om han en tid varit intresserad av Helena, sett henne på Mickes gym och sett henne ströva med sin hund Nita kring Ekudden så vet han också att hon är SINGEL. Om han ser henne nu denna natt ihop med den av henne mycket intresserade KM kan det brinna i skallen på denne och detta kan gälla mot KM faktiskt i första läget. Svartsjuka och avundsjuka.

GM kan inte släppa detta utan vill intervenera i detta, för han kan inte acceptera att det skall bli på detta sätt. De vart detta par är på väg och vart Helena bor, för jag får också stor anledning att tro att denna man "Lockerudsmannen" kört på cykelvägen utanför hennes hus strax tidigare på kvällen 23:30-00:00 enligt Gatsens vittte. Han var mycket intresserad av Helena, mycket också då i smyg. Denna bil åker alltså upp och ställer sig vid skogsstigen för att konfrontera detta par. Såna här situationer har hänt många gånger när det gäller unga människor med skillnaden att det inte råkar sluta i mord som detta gör.

Det kan ha gått till så här:

De kan först kanske tagit tag i KM men att Helena ville gå emellan och sagt "Så får ni inte göra". KM som inte var så stor samt hade glasögon och skall de då slå honom i ansiktet så direkt så måste ju detta undvikas. Tre mot en och Helena kan illskrika bara för att hela denna situation är ruskigt hotfull. Går hon emellan kan denne "Lockerudsmann" slagit henne i ansiktet och hon kan ha börjat blöda näsblod på sina skor. Allt detta går väldigt fort och hela denna situation kan endast handla om minuter. I och med detta rusar Helena in på skogsstigen mot sitt hem och här är det endast en man som rusar efter henne och det tror jag är denne "Lockerudsmannen". De andra står kvar. Denne man dödar sedan Helena där inne på den slingrande stigen inne i slyn helt skylt från de andra nära Ekuddenvägen.

Mannen kommer tillbaka sekunder efter och säger att han råkat döda henne. KM utbrister "fan". Männen grälar, men ingen förbipasserande syns till på Ekuddenvägen och ingen har sett varken GM eller deras bil varken komma till platsen eller snabbt åka därifrån. KM vet att folk sett honom väldigt intresserad av Helena inne på Stadt och sett dem gåendes på bron, men ingen har sett GM och deras bil på Ekuddenvägen. Kommer verkligen polisen tro på denna historia om dessa tre obskyra danskar som ingen sett, som plötsligt dök upp , dödade Helena och också tog med sig henne...?!

Brukar verkligen poliser tro på sådana här historier...?? Hm. Och han kunde alltså inte göra något heller för att hjälpa henne kan polisen fråga sig...Hm. I det läget som detta hände är det inte säkert heller att KM ens visste vilka dessa var och han kanske inte ens tänkte på att ta bilnumret innan GM stack iväg med bilen. Risken är stor att polisen i detta läge ej tror honom och att sökljuset endast riktas mot KM själv om KM inte heller hade något att handfast om GM. Han kan faktiskt åkt fast för detta mord ensam samt blivit utskämd i samhället trots att han ej gjort detta. En RÄDSLA för detta. INTE samma sak som att vara hemligt misstänkt för mord i alla år, där inte ens dina närmaste anhöriga visste att du varit aktuell för polisen i detta ärende. För så var det för KM och det sade han till PW och Mats på rastplatsen 2017 (Sculleys sverigesradio länk).

Om då också kroppen försvann helt och hållet så kan GM ha en förhand på KM vad gäller polisens bedömning av skuldfrågan då, om inte kroppen hittas så kan heller ingen slå fast om det är GMs spår på Helena eller KMs spår. Detta kan ha varit ett skäl till att kroppen togs bort och gömdes så att den definitivt aldrig fick/kunde hittas därför att brottet gjordes med detta vittne närvarande. KM kan varit rädd att de bara skulle nekat eller skyllt på honom eller dragit/kladdat ner honom in i denna händelse. ALLT detta kan ha blivit en helvetisk situation för KM och om han tog beslutet att inte direkt gå till polisen och istället gick hem och lade sig , mörkade och sjukskrev sig veckan efter, så blir det INTE lättare att komma senare och berätta. DETTA blir värre och värre med tiden. Detta skulle se värre och värre ut i de allmänhetens ögon som han hela tiden varit så rädd för.

Om det var så här och han berättar idag som det var så blir han HJÄLTEN. Ja, mot bakgrund av detta för att de var andra GM som gjorde detta och det var separata från KM. Så ser jag det.
Citera
2024-07-28, 00:27
Medlem
IB03s avatar
Citat:
En person som ljuger brukar ändra sina historier hela tiden. Detta är ett helt genomgående mönster vad gäller KM. Han ljuger medvetet hela tiden, GLÖM något annat.

Tänk på att han även ljög för tittaren i "Att lösa ett mord", när han sade att han "bara velat vara behjälplig polisen", INGET hade kunnat vara mer fel.

Gå in då igen i länken överst och scrolla ner till "Misstänkte Helenamördaren: Jag minns inte"

Lyssna igenom denna. Han säger där att han inte vet varför han svävat runt med lite olika uppgifter och säger att han inte kan förklara det...Okay.

Han säger även här att han sjukskrev sig veckan efter försvinnandet. Mmm...Märk väl här:

Här säger han till Mats och PW på denna rastplats att han inte minns om han varit på bron med Helena. Till polisen och till Lotte Dalsgaard 2022, har han sagt att han var helt säker på att han inte var på bron.Mats fortsätter:

"Åh, som enligt vittnen skulle varit väldigt intresserad av Helena inne på Stadshotellet." "Men han minns inte att han skall varit intresserad av henne."

Titta här nu vad han säger om detta telefonsamtal som han skall ha gjort på torget till sambon:

PW: "Vi frågar honom nu om ett telefonsamtal han ringt till sin flickvän under försvinnande natten. Jag har en förnimmelse av att jag gick till telefonkiosk på torget. Om det var så att jag blivit nobbad av Helena, kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra vad jag har där hemma, säger han."

Det råder ABSOLUT inga tvivel om att det var KM som gick med Helena på bron och ända upp till Kohagen och han vet vad som hände där uppe. Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det här är en vanlig missuppfattning hos lekmän. Det finns lögnare som fungerar så, men det finns också de lögnare som kan sin lögn så bra att de inte behöver ändra sig.

Han säger ju inte alls att han var mycket intresserad av Helena, han uttalar sig ju om vad hon sagt och gjort - hypotetiskt dessutom. Har du alltid så här svårt med läsförståelsen? Eller är det skrivförmågan som brister?

En vanlig missuppfattning hos lekmän...vem i helvete tror DU att du är, Einstein ? DU fattar inte mycket alls och måste ha ALLT förklarat för dig hela tiden.

DE flesta lögnare röjer sig ALLTID på något sätt över tid. KM är definitivt en av dem.

VAD är det DU inte förstår med detta citat gällande detta telefonsamtal ? Detta är ju helt underförstått och givet vad innebörden är i det han säger med detta.

Detta ÄR ju hans egen förklaring på varför han ringde detta telefonsamtal:

"Om det var så att jag blivit NOBBAD av Helena, kan jag ju känt mig SÅRAD och liksom hört vad jag har där hemma."

Hallå, vad säger detta uttalande av KM dig ? Kan han varit lite intresserad tro ?
Citera
2024-07-28, 00:43
Medlem
Citat:
Kommer verkligen polisen tro på denna historia om dessa tre obskyra danskar som ingen sett, som plötsligt dök upp , dödade Helena och också tog med sig henne...

Sa vad exakt i detta ogonblick ar det som hindrar KM (som inte gjort nagonting) att springa till narmaste hus och ringa polisen och saga att han just bevittnat ett mord och att det ar 3 danskar som just nu kor med ett lik han kan namnge(som ar en person han kanner) i bilen ? Och att han kan peka ut mordaren och exakt vad som hande ? Och var dom korde ifran ?

Ehmmm, jag tror att varenda polis i hela varlden kommer att jaga bilen och satta dit personerna i bilen. Det finns inte en ursakt i varlden som funkar dar. (Tydligen sa var en dansk inte obskyr, eftersom han blev anhallen for mordet. Polisen trodde pa det vittnet)

Men du kor med att han ditchar HA och gor ingenting, kor en fyllevandring hemat med allt helt normalt, inget har hant ?

Din logik stammer inte. Alls. Ingenstans.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-28 kl. 01:34.
Citera
2024-07-28, 00:51
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Tråden är sjuk, minst sagt sjuk, jag har en fråga till ngn som kan regler här på Flashback:

- Är det tillåtet att upprepa inlägg med samma text hur många ggr som helst?

(Helt klart görs det medvetet i denna tråd, antar att man vill spamma sönder tråden så att skribenter till sist ger upp att göra inlägg i den.)
Citera
2024-07-28, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Tråden är sjuk, minst sagt sjuk, jag har en fråga till ngn som kan regler här på Flashback:

- Är det tillåtet att upprepa inlägg med samma text hur många ggr som helst?

(Helt klart görs det medvetet i denna tråd, antar att man vill spamma sönder tråden så att skribenter till sist ger upp att göra inlägg i den.)

Korrekt.
Jag gjorde nyss ett test på det du skriver. Aldrig skrivit här tidigare. Men följt.

Provade att lägga in lite andra senarion. Syfte var att se hur 2 skribenter agerade.
2 flitiga skribenter svarade inte…

Men efter detta skrivs det väldigt flitigt med att tjafsa med en annan.

Är det så att vi har två skribenter i tråden med dåligt samvete för något som hände -92?

Sätter på mig stålhjälmen och inväntar sågningar av narcissistisk karaktärr.
Citera
2024-07-28, 02:52
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacadans
Korrekt.
Jag gjorde nyss ett test på det du skriver. Aldrig skrivit här tidigare. Men följt.

Provade att lägga in lite andra senarion. Syfte var att se hur 2 skribenter agerade.
2 flitiga skribenter svarade inte…

Men efter detta skrivs det väldigt flitigt med att tjafsa med en annan.

Är det så att vi har två skribenter i tråden med dåligt samvete för något som hände -92?

Sätter på mig stålhjälmen och inväntar sågningar av narcissistisk karaktärr.

Det är ytterst känsligt så fort man bara närmar sej hemmet dvs att ngn nära henne skulle kunna vara inblandad på ngt sätt eller veta mer än de berättar, det är ivf märkligt, långa textmattor bombarderar direkt tråden.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-07-28 kl. 03:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in