2024-07-26, 13:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico

Och jag har också svårt att någon galning som inte kände Helena har gjort detta. Inget i min bok tyder på det. För han hade ju alla lätt pekat på också. Den där snubben som alltid är hög och aggresiv eller den där kufen som etc etc....

Och jag tror också som sagt tystnad är något i sig...

Jag menar om det hade varit din polare som dog. Hade du bara; "Jaha men det är upp till polisen att lösa detta! Och det måste varit ett monster utan ansikte som gjorde det!"

Eller hade du försökt göra allt för att få fram GM? Snackat med alla och tagit reda på allt den där kvällen för du vill väl veta vem som hade ihjäl din vän..

Och då återstår ju frågan; Varför är Helenas vänner inte intresserade.. varför är det... Tyst...

Här skjuter du nog IB:s teori om en gärningsman utanför H:s kompiskrets i sank. I alla fall har du ett starkt argument för att IB kan skjuta fel.
Varför är kompiskretsen tyst - jo man misstänker varandra. Man vet i kompiskretsen vilka relationer H hade till respektive person. Man vet vem som var hemligt kåt på henne, man vet vem som hon haft en konflikt med, o s v.

Här drar jag mig till minnes en händelse för många år sedan. Jag hade besök av en mariestadare i förskingringen. Han hade åkt ner från Norrland och skulle nu med familjen besöka släkt i Mariestad. Vi kände inte varandra, han hade fått tag i mig via en hobby som vi hade gemensam och hade bett mig reparera en sak. När vi fikade kom vi att prata om Helena-fallet. Han menade att folk runt H höll tyst av rädsla för att bli misstänkta, folk vaktade sin tunga. Y misstänkte X, som i sin tur trodde det var Z som var skyldig och Z misstänkte Y; ja ni förstår hans resonemang.

Detta diskvalificerar naturligtvis inte en dansk kille med skamfilat rykte, han är fortfarande möjlig, fast i min bok inte alls lika aktuell som någon i kompisgänget.
Jag är mycket tveksam till att IB:s danske kille slår ihjäl H, p g a att hon tackat nej till skjuts och alltså i praktiken avvisat hans närmanden, gjorde han det, då var det gissningsvis droger med i bilden.

En osämja en bit bakåt i tiden; på Statt eller i bilen blossar den upp under alkoholens påverkan och så smäller det uppe i lekparken när H hoppat ur bilen och springer hemåt. Så spekulerar jag.
Senast redigerad av RFT 2024-07-26 kl. 14:07.
Citera
2024-07-26, 13:29
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja eller så blir det liksom som en hemlighet de alla bär.. kanske inte nödvändigtvis att hon förtjänar sitt öde men man vill inte splittra gruppdynamiken. Vill du vara den som pekar på alla dina barndomsminnen/vänner och säger; "Johnny och Ola körde hem Helena den där kvällen" eller så är du inte riktigt säker och de sa att Helena gick.. "även om jag tycker mig minnas hon hoppa in i deras bil.. Äh det var nog ett monster i skogen som tog henne... Ja men så var det"

Kan tänkas att de som gjorde det har hög social status inom gruppen och man vill liksom inte ta i sanningen och man intalar sig själv gång på gång att det är ett monster i skogen som tog henne.. det är bäst för alla! Liksom så tänker jag att man gör. Lägger locket på och går vidare och hatar när någon tar upp det.. det är så länge sen nu! Det pratar vi inte om!

Och ja du har rätt i att personen som går bort har aldrig gjort något fel samt media målar ju alltid upp den bilden.. den ensamma och oskyldiga flickan som blev mördad. Familjen kommer ju aldrig prata om henne negativa sidor när hon blivit mördad liksom.
Måste jag påminna om att det är ett försvinnande, högst sannolikt mord dråp eller vållande till annans död, tråden handlar om? Det är ingen cykelstöld. Det är en av deras vänner som är borta.

Glöm heller inte att Hasse Aro satt i ett Efterlyst och viftade med sex anonyma som hört av sig med vad dom uppfattade som väldigt intressanta uppgifter. Man behöver således inte träda fram i rampljuset om man bara har de riktigt tunga saker att berätta. Kanske har utredningen redan fått svaret men är inte kapabla att köra det in i mål. Kanske har LGWP än en gång klampet omkring i media och lett allmänheten åt helvete så att man trott att det var löst och därefter hållit tyst.
Citera
2024-07-26, 14:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow

Glöm heller inte att Hasse Aro satt i ett Efterlyst och viftade med sex anonyma som hört av sig med vad dom uppfattade som väldigt intressanta uppgifter.

Det finns alltid folk som hör av sig, vare sig de har något att berätta eller inte. Jag har nyss läst boken ”Dödsgåtan Viola Widegren”. Hon försvann 1948 och har aldrig hittats. Det finns en tråd om henne. Många personer kontaktade polisen och sade sig ha uppgifter, en del av dem ansågs vara bluff andra ansågs vara intressanta och man gick vidare med dem, men Viola hittades aldrig.
Citera
2024-07-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Måste jag påminna om att det är ett försvinnande, högst sannolikt mord dråp eller vållande till annans död, tråden handlar om? Det är ingen cykelstöld. Det är en av deras vänner som är borta.

Glöm heller inte att Hasse Aro satt i ett Efterlyst och viftade med sex anonyma som hört av sig med vad dom uppfattade som väldigt intressanta uppgifter. Man behöver således inte träda fram i rampljuset om man bara har de riktigt tunga saker att berätta. Kanske har utredningen redan fått svaret men är inte kapabla att köra det in i mål. Kanske har LGWP än en gång klampet omkring i media och lett allmänheten åt helvete så att man trott att det var löst och därefter hållit tyst.

Ja fast jag tänker att det kan vara så att man vet fast inte vet... Tex du misstänker men vågar inte peka fingret och skrika, det är ju ändå dina polare du vuxit upp med, tex att du misstänker att Helena hoppade in i den bilen för dom snackade om något liknande sen säger polaren efteråt att hon valde att gå.. ska du då säga: Nej det tror jag inte på! Samt även om du skulle höra av dig efteråt så kan det ju vara så att dessa människor har snackat ihop sig om vi nu misstänker att det är mer än 1 person i fråga.. de kanske har fått en tredje part att säga att de minsann kom hem klockan... 02.30! Troligtvis en familjemedlem som inte vill att deras son ska bli indragen för han har ju ändå inte gjort något och han kom ju hem! Men kanske inte riktigt den tiden.. så misstänker föräldrarna sina egna barn eller väljer de också att tro att monstret är på riktigt..

Monstret löser ju alla problem tänker jag. Hon försvann och ingen vet vart..

För jag kan tänka mig att polisen körde stenhårt på spåret att hon gick hem och mötte någon okänd GM. Så när man började prata med vännerna kan det gått en tid och det enda du behöver säga är i stort sätt; "Äh jag var full och gick hem, var hemma runt 02.10 efter Stadt stängt! Kommer inte riktigt ihåg klockan, fråga morsan hon var nog vaken!" Du behöver liksom inte svara speciellt noggrant då ingen misstänker dig.. och skulle någon lyfta någon fråga kan du alltid hävda att du åkte hem med din polare och han släppte av mig hemma och morsan var nog vaken liksom.. så ditt alibi typ håller.
Citera
2024-07-26, 22:47
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
FALLET HELENA "Mannen i pilotglasögon" inte längre mordmisstänkt.
Publicerat lördag 10 augusti 2019 kl 06.00

Misstankarna mot mannen grundades bland annat på:

Att hans utseende stämmer mycket väl med det signalement som ett vittne gett på en man som gått med en kvinna på Marieholmsbron under natten i riktning mot Helena Anderssons bostad. Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen.

https://sverigesradio.se/artikel/7276770

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Du ser fortfarande inga problem med att PW har ändrat vad brovittnet sagt efter det att KM blev avskriven som misstänkt i utredningen?

Fallet Helena 2017: "För polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut."

Fallet Helena 2019: "Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen."

Detta ändrar ABSOLUT INGENTING ALLS. Utan jag kommer här att lägga fram en förkrossande sannolikhet för att KM gick på bron med Helena och upp till Kohagen och därmed vet EXAKT vad som hände denna natt och vika som var gärningsmännen. Han sade att han "ej kände Dansken" till Lotte därmed fick han i vart fall reda på vem denne var efterhand i och med hans häktning 1992 och de andra två vilka jag tror är PN och den ännu oidentifierade "Lockerudsmannen" kände han sämre till. Därför kan en freudiansk felsägning endast då inbegripit just "Dansken".

Vi öppnar nu först den länk till Sveriges Radio du har bifogat i första inlägget . Nu återger vi först HELA den punkten till att börja med som detta utdrag du refererar till finns med:

* Att hans utseende stämmer mycket väl med det signalement som ett vittne gett på en man som gått med en kvinna på Marieholmsbron under natten i riktning mot Helena Anderssons bostad. Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen.

Här sätts denna mening i kontexten och det kan vara än mer troligt att Mats Öfverström skrivit denna artikel och inte PW om man ser hur den är skriven , att även han tagit fotot och att hans namn står över PWs namn längst ner. Men, inget är av någon avgörande betydelse vem av dem som än skrivit denna artikel och hur dessa journalister vid detta tillfälle valt att formulera sig. Det är INTE av någon avgörande natur för själva brovittnets trovärdighet för den har redan POLISEN bedömt redan 1998 som mycket trovärdig och därur härlett KM ifrån.

För, går vi då ner längre ner till "Relaterat" och scrollar fram i sidled till "Frågor och svar om Fallet Helena" så ser vi där ner i kommunikation lite längre ner:

PH: "Har ni någon känsla av hur trovärdig polisen anser att vittnet vid bron är ? Kom vittnesmålet innan hennes klädsel blev allmänt känd ? Såg hon Helena på Stadt ?"

Pernilla Wadebäck, Sveriges Radio:
"Poliser som vi talat med anser att vittnet är mycket trovärdigt eftersom hon kunde beskriva Helenas byxor i detalj och då var det inte känt bland allmänheten hur byxorna såg ut , bara att det var "glatt färgade bomullsbyxor". Har ingen uppgift om att hon sett Helena inne på Stadt".

15:43, 15 June 2017

Min fetning.

Det finns alltså absolut INGA tvivel om att detta var Helena och KM som gick där. Går vi då nu istället till P4.dok "Saknad: Fallet Helena" och där återges i radio Skaraborg att man i sändningen på måndag eftermiddag gick ut med detta signalement : "ljusa glatt färgade bomullsbyxor". Alltså så kontaktar detta brovittne Polisen efter att ha hört detta och blir påmind om de byxor hon sett som satt på denna kvinna på bron. Och 30:49 minuter in i denna dokumentären säger då kriminalkommissarie Lars Johansson:

"Det var ju så här att det dök upp ett vittne som kunde ge en beskrivning av en kvinna som hade varit i sällskap med en man på bron och den beskrivningen som vi fick då stämde ju då väl in på den klädsel som Helena hade."
Citera
2024-07-27, 00:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag förstår mycket väl att du är svagbegåvad som inte förstår skillnaden mellan att förstå och att inte köpa dina förklaringar, speciellt inte som du verkar förlita dig på ev uttalande av personer som inte är pålitliga, samtidigt som du inte vill ta hänsyn till vad som är känt från bla polisen. Dina ständiga lögner och fabriceringar, och drev för att skapa trådsanningar gör ju inte att dina förklaringar ska köpas rakt av.
Den "standard" du kräver av andra applicerar du inte på dig själv.
Andra användare får en känga för ev "rykten" kring Helena, men du drar dig inte ett skit att sprida vidare rena rykten om t.ex PU, eller andra ev misstänkta.
Så nej, att förstå har inget med att göra med om man väljer att inte köpa dina bisarra osammanhängande förklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Har inte jag tagit hänsyn till vad som är känt från polisen? Det är ju det jag gör hela tiden. Snacka om att sprida lögner!

Vilka är mina "ständiga lögner och fabriceringar"?

Ja, framförallt en användare får med fog många kängor för att medvetet försöka måla upp en bild av Helena som det inte finns något stöd för. Ordet "lössläppt" är ett praktexempel. Och nu har även hennes systrar börjat tillskrivas beteenden helt utan stöd.

Jag har INTE spridit några rykten om PU. Allt det som jag har skrivit om honom, har jag hämtat från hans katastrofala inlägg. Det kallas således för fakta. Men det verkar tydligen vara svåra grejer för dig, det där ...

PS Jag har ju förklarat för dig det där med PU:s rivsår. Så: Har du läst och förstått det som jag har svarat eller passade inte svaret? DS

Sugen på att svara eller göra en "United" (att vägra svara)?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-27 kl. 01:30.
Citera
2024-07-27, 01:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Detta ändrar ABSOLUT INGENTING ALLS. Utan jag kommer här att lägga fram en förkrossande sannolikhet för att KM gick på bron med Helena och upp till Kohagen och därmed vet EXAKT vad som hände denna natt och vika som var gärningsmännen. Han sade att han "ej kände Dansken" till Lotte därmed fick han i vart fall reda på vem denne var efterhand i och med hans häktning 1992 och de andra två vilka jag tror är PN och den ännu oidentifierade "Lockerudsmannen" kände han sämre till. Därför kan en freudiansk felsägning endast då inbegripit just "Dansken".

Vi öppnar nu först den länk till Sveriges Radio du har bifogat i första inlägget . Nu återger vi först HELA den punkten till att börja med som detta utdrag du refererar till finns med:

* Att hans utseende stämmer mycket väl med det signalement som ett vittne gett på en man som gått med en kvinna på Marieholmsbron under natten i riktning mot Helena Anderssons bostad. Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen.

Här sätts denna mening i kontexten och det kan vara än mer troligt att Mats Öfverström skrivit denna artikel och inte PW om man ser hur den är skriven , att även han tagit fotot och att hans namn står över PWs namn längst ner. Men, inget är av någon avgörande betydelse vem av dem som än skrivit denna artikel och hur dessa journalister vid detta tillfälle valt att formulera sig. Det är INTE av någon avgörande natur för själva brovittnets trovärdighet för den har redan POLISEN bedömt redan 1998 som mycket trovärdig och därur härlett KM ifrån.

För, går vi då ner längre ner till "Relaterat" och scrollar fram i sidled till "Frågor och svar om Fallet Helena" så ser vi där ner i kommunikation lite längre ner:

PH: "Har ni någon känsla av hur trovärdig polisen anser att vittnet vid bron är ? Kom vittnesmålet innan hennes klädsel blev allmänt känd ? Såg hon Helena på Stadt ?"

Pernilla Wadebäck, Sveriges Radio:
"Poliser som vi talat med anser att vittnet är mycket trovärdigt eftersom hon kunde beskriva Helenas byxor i detalj och då var det inte känt bland allmänheten hur byxorna såg ut , bara att det var "glatt färgade bomullsbyxor". Har ingen uppgift om att hon sett Helena inne på Stadt".

15:43, 15 June 2017

Min fetning.

Det finns alltså absolut INGA tvivel om att detta var Helena och KM som gick där. Går vi då nu istället till P4.dok "Saknad: Fallet Helena" och där återges i radio Skaraborg att man i sändningen på måndag eftermiddag gick ut med detta signalement : "ljusa glatt färgade bomullsbyxor". Alltså så kontaktar detta brovittne Polisen efter att ha hört detta och blir påmind om de byxor hon sett som satt på denna kvinna på bron. Och 30:49 minuter in i denna dokumentären säger då kriminalkommissarie Lars Johansson:

"Det var ju så här att det dök upp ett vittne som kunde ge en beskrivning av en kvinna som hade varit i sällskap med en man på bron och den beskrivningen som vi fick då stämde ju då väl in på den klädsel som Helena hade."

Du har helt rätt! Det behöver inte ha varit samma person som har uttalat sig om byxorna, och även om det skulle ha varit samma person (Pernilla) kan man inte begära att hon ska uttala sig exakt likadant varje gång. Men även om samma person skulle ha uttalat sig "olika" om byxorna, betyder inte att vederbörande "ljuger", "ändrar sig" eller "anpassar sig". Polismännens utsagor säger allt: Brovittnet såg Helena och en man!

Så igen: Vad hände efter bron? Jag vidhåller att Helena hade ett problem inne på Stadt i form av KM (eller annan person med pilotglasögon som kanske PU), att Helena kan ha nämnt "problemet" för Ulrika som då bad Helena att ta en taxi - men att hon inte gjorde det och att "problemet" följde med Helena ut från Stadt. Vissa tjatar om "motiv", och om vi ska spåna om just det är en avvisad "intressent" just ett motiv!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-27 kl. 01:17.
Citera
2024-07-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
KM

IB03 - jag ar fortfarande forundrad, om nu KM vet allt detta och han ar INTE mordaren, varfor har han inte sjungit ut och berattat allt han vet ? Han har ju redan fatt sitt liv pajat som huvudmisstankt och haft en hel stad som trott att han ar en kvinnomordare, familjen har lidit, han har lidit. Fortfarande, om man laser denna trad. Hur mycket varre kan det liksom bli ? Om han nu visste nagot och kunde peka ut mordaren/mordarna sa har han i manga ar haft alla anledningar i varlden att beratta allt och han skulle bli hela Mariestads hjalte.

Vad ar hans motiv att halla tyst om han nu vet nagot, 30 ar senare ? Allt att vinna, inget att forlora.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-27 kl. 01:16.
Citera
2024-07-27, 01:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag ar fortfarande forundrad, om nu KM vet allt detta och han ar INTE mordaren, varfor har han inte sjungit ut och berattat allt han vet ? Han har ju redan fatt sitt liv pajat som huvudmisstankt och haft en hel stad som trott att han ar en kvinnomordare, familjen har lidit, han har lidit. Fortfarande, om man laser denna trad. Hur mycket varre kan det bli ? Om han nu visste nagot sa har han haft i manga ar alla anledningar i varlden att beratta allt och han skulle bli hela Mariestads hjalte.

Vad ar hans motiv att halla tyst om han nu vet nagot, 30 ar senare ?

Jag har presenterat möjligheten att KM kan ha vänt innan "det som hände hände" - efter att Helena hade satt ner foten och sagt ifrån. KM behöver alltså inte ha varit med när "det som hände hände".
Citera
2024-07-27, 01:20
Medlem
Citat:
Jag har presenterat möjligheten att KM kan ha vänt innan "det som hände hände" - efter att Helena hade satt ner foten och sagt ifrån. KM behöver alltså inte ha varit med när "det som hände hände".

Det ar ju ett mojligt scenario. Men samma fraga igen da, varfor har han efter 30 ar om han inte gjort nagot som helst fel inte berattat detta ?

Han har ju da annu mer att vinna pa att beratta allt han vet. Och darmed slippa lopa gatlopp och be utpekad som mordare och ga igenom ett samhalles blickar med sin familj i manga ar.

Det gar inte ihop. Inte alls. Jag kan bara se 2 mojligheter. KM ar mordaren. KM ar inte inblandad overhuvudtaget.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-27 kl. 01:24.
Citera
2024-07-27, 01:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Det ar ju ett mojligt scenario. Men samma fraga igen da, varfor har han efter 30 ar, om han inte gjort nagot som helst fel inte berattat detta ?

Han har ju da allt att vinna annu mera pa att beratta allt han vet.

Problemet är ju att KM redan i det första "obligatoriska" förhöret 1992 hade sagt att "han knappt hade varit i närheten av Helena". Hur skulle det ha sett ut om han 1998 hade ändrat sin utsaga?

Och glöm inte att KM är kusin med en av Sveriges mest namnkunniga politiker! Du inser väl problematiken här?
Citera
2024-07-27, 01:31
Medlem
Citat:
Problemet är ju att KM redan i det första "obligatoriska" förhöret 1992 hade sagt att "han knappt hade varit i närheten av Helena". Hur skulle det ha sett ut om han 1998 hade ändrat sin utsaga?

Och glöm inte att KM är kusin med en av Sveriges mest namnkunniga politiker! Du inser väl problematiken här?

Det var 1998. Nu pratar vi 2024, och det har runnit en hel glaciar under broarna sedan dess. Och KM har blivit granskad, granskad igen, utpekad, granskad igen, mera utpekad......och fortfarande sa sager han samma sak. Nar han har allt att vinna pa att saga allt han vet. Sedan lange. Agree ?

Han kan vara kusin med paven eller moder Teresa, det ar for mig fullstandigt irrelevant. Politiker ansvarar inte for vad deras kusiner gor eller icke gor. Inte 1992, inte idag.

Det finns 2 mojligheter. Mordare, eller icke inblandad. Valj ett. Allt annat blir som att forsoka trycka tillbaka tandkramen i tuben igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in