Citat:
Och jag har också svårt att någon galning som inte kände Helena har gjort detta. Inget i min bok tyder på det. För han hade ju alla lätt pekat på också. Den där snubben som alltid är hög och aggresiv eller den där kufen som etc etc....
Och jag tror också som sagt tystnad är något i sig...
Jag menar om det hade varit din polare som dog. Hade du bara; "Jaha men det är upp till polisen att lösa detta! Och det måste varit ett monster utan ansikte som gjorde det!"
Eller hade du försökt göra allt för att få fram GM? Snackat med alla och tagit reda på allt den där kvällen för du vill väl veta vem som hade ihjäl din vän..
Och då återstår ju frågan; Varför är Helenas vänner inte intresserade.. varför är det... Tyst...
Och jag har också svårt att någon galning som inte kände Helena har gjort detta. Inget i min bok tyder på det. För han hade ju alla lätt pekat på också. Den där snubben som alltid är hög och aggresiv eller den där kufen som etc etc....
Och jag tror också som sagt tystnad är något i sig...
Jag menar om det hade varit din polare som dog. Hade du bara; "Jaha men det är upp till polisen att lösa detta! Och det måste varit ett monster utan ansikte som gjorde det!"
Eller hade du försökt göra allt för att få fram GM? Snackat med alla och tagit reda på allt den där kvällen för du vill väl veta vem som hade ihjäl din vän..
Och då återstår ju frågan; Varför är Helenas vänner inte intresserade.. varför är det... Tyst...
Här skjuter du nog IB:s teori om en gärningsman utanför H:s kompiskrets i sank. I alla fall har du ett starkt argument för att IB kan skjuta fel.
Varför är kompiskretsen tyst - jo man misstänker varandra. Man vet i kompiskretsen vilka relationer H hade till respektive person. Man vet vem som var hemligt kåt på henne, man vet vem som hon haft en konflikt med, o s v.
Här drar jag mig till minnes en händelse för många år sedan. Jag hade besök av en mariestadare i förskingringen. Han hade åkt ner från Norrland och skulle nu med familjen besöka släkt i Mariestad. Vi kände inte varandra, han hade fått tag i mig via en hobby som vi hade gemensam och hade bett mig reparera en sak. När vi fikade kom vi att prata om Helena-fallet. Han menade att folk runt H höll tyst av rädsla för att bli misstänkta, folk vaktade sin tunga. Y misstänkte X, som i sin tur trodde det var Z som var skyldig och Z misstänkte Y; ja ni förstår hans resonemang.
Detta diskvalificerar naturligtvis inte en dansk kille med skamfilat rykte, han är fortfarande möjlig, fast i min bok inte alls lika aktuell som någon i kompisgänget.
Jag är mycket tveksam till att IB:s danske kille slår ihjäl H, p g a att hon tackat nej till skjuts och alltså i praktiken avvisat hans närmanden, gjorde han det, då var det gissningsvis droger med i bilden.
En osämja en bit bakåt i tiden; på Statt eller i bilen blossar den upp under alkoholens påverkan och så smäller det uppe i lekparken när H hoppat ur bilen och springer hemåt. Så spekulerar jag.
Senast redigerad av RFT 2024-07-26 kl. 14:07.
Senast redigerad av RFT 2024-07-26 kl. 14:07.