2024-07-03, 06:24
Medlem
gulkeps666s avatar
Hej alla flashbackare! Fick för 3 dagar sedan utav en vän ett st 300mg pregabalin, värt att notera att jag har noll tolerans utav pregabalin men har tagit förut. Jag snortade halva och bombade också halva, var ett skönt och bra rus, men dagen efter var jag mycket yr så jag sjukade mig ifrån jobbet då jag kände att jag ej kunde arbeta med denna yrsel.. Sov nästan 24hr (Var upp ksk 4 gånger och åt något under dessa 24hr)
Nu är det tredje dagen och jag känner mig fortfarande yr. Någon som har tips vad jag kan göra för att få bort denna yrsel? Jag har endast känt av yrsel dagen efter när jag har ätit en stor dos utav pregabalin, det var för cirka 2 år sedan och då åt jag 7st 300mg, men jag kände mig normal på tredje dagen. Har idag provat gymmat men yrseln är likadan som den var igår. Vet att det nog försvinner utav sig själv men tar gärna tips vad jag kan göra eller äta! Tack på förhand!
Citera
2024-07-09, 11:45
Medlem
Knivhorans avatar
Hör allt detta om abstinens, jag personligen får inte någon avtändning alls (kanske går på för låga doser) men brukar vara runt 1200mg per dag i ett par månader sen paus nån månad och känner inte av någon avtändning över huvudtaget...mina polare håller ju på att avlida utav avtändningen.
Citera
2024-07-09, 17:37
Medlem
Jag har använt Lyrica under en längre tid, men tidigare inte dagligen, oftast 1-2 gånger i veckan. För drygt ett år sedan började jag ta det dagligen, med doser mellan 300 mg och upp till 2 g.

Jag bestämde mig för att sluta efter att ha läst skräckhistorier om olidliga avtändningar. Därför beslutade jag mig för att trappa ner. Jag gick ner till 300 mg direkt efter att ha legat på 600-900 mg/dag ett tag. Efter att ha nått 300 mg, minskade jag dosen med 25 mg i veckan, vilket tog ungefär tre månader innan jag var nere på 0.

Jag upplevde knappt några symtom under nertrappningen. Jag kunde bli lite irriterad någon dag efter att jag sänkt dosen, men hade inga problem med sömn eller ökad ångest, som jag läst att många andra upplevt även vid långsam nertrappning. Det känns fantastiskt att vara fri från det nu. Jag hade några gabapentin som jag tänkte byta till i slutet av nertrappningen, men det behövdes aldrig.

Nu planerar jag att hålla mig till Lyrica en gång i veckan, då det ger bäst effekt och för att undvika tolerans.
Citera
2024-07-17, 15:50
Medlem
Jag är på dag fem helt utan lyrica, jag känner helt klart att något fattas i kroppen, mår nästan sämre än igår konstigt nog. Någon som vet hur länge det håller i sig? Ätit i många år men trappade ner från 600 för rätt längesen och i början på juli gick jag från 150 till 100 och sedan 50, senaste 5 dagarna helt utan.

Upplever inte helvetet på jorden som många andra men är på dåligt humör, ingen energi, svårt med sömnen, dåligt aptit. När går detta helt över?

Upplever dämpade känslor på lyrica samt dålig sexlust, hoppas det är lyrican som spökat. Svårt att veta när man ätit en medicin så pass länge, nu under avtändningen känner jag enbart missmod men antar att det är övergående....
Citera
2024-07-17, 19:47
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virwelvind
Jag är på dag fem helt utan lyrica, jag känner helt klart att något fattas i kroppen, mår nästan sämre än igår konstigt nog. Någon som vet hur länge det håller i sig? Ätit i många år men trappade ner från 600 för rätt längesen och i början på juli gick jag från 150 till 100 och sedan 50, senaste 5 dagarna helt utan.

Upplever inte helvetet på jorden som många andra men är på dåligt humör, ingen energi, svårt med sömnen, dåligt aptit. När går detta helt över?

Upplever dämpade känslor på lyrica samt dålig sexlust, hoppas det är lyrican som spökat. Svårt att veta när man ätit en medicin så pass länge, nu under avtändningen känner jag enbart missmod men antar att det är övergående....
Jag är i en liknande situation. Jag försökte alltid hålla det lågt och låg på ca 100 per dag i snitt. Jag trappade ned snabbt under några dagar och sen början av juli har jag inte tagit det. Det enda fysiska är lite konstiga svettningar och något sämre sömn första dagarna. Men det psykiska går inte ur. Jag känner med nedstämd. Jag har svårt att få den här lyckliga mysiga känslan i magen. Att njuta av saker. Att slappna av.

Det verkar som att de som tar monsterdoser på upp emot 1g per dag drabbas av helvetet på jorden medan vi andra drabbas av en deppighet som inte ger med sig. Är det någon som vet när man får tillbaka ett normalt humör igen?
Senast redigerad av ricardo22 2024-07-17 kl. 19:56.
Citera
2024-07-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag är i en liknande situation. Jag försökte alltid hålla det lågt och låg på ca 100 per dag i snitt. Jag trappade ned snabbt under några dagar och sen början av juli har jag inte tagit det. Det enda fysiska är lite konstiga svettningar och något sämre sömn första dagarna. Men det psykiska går inte ur. Jag känner med nedstämd. Jag har svårt att få den här lyckliga mysiga känslan i magen. Att njuta av saker. Att slappna av.

Det verkar som att de som tar monsterdoser på upp emot 1g per dag drabbas av helvetet på jorden medan vi andra drabbas av en deppighet som inte ger med sig. Är det någon som vet när man får tillbaka ett normalt humör igen?

När jag gått av Lyrica tidigare under längre användning med mindre dagliga doser (300-600mg) per dag så brukar humöret, huvudet och kroppen stabilisera sig efter runt 2 veckor. Brukar bli som "vanligt" efter lite mindre än en månad.
Citera
2024-07-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22

Kämpa på! Vi fixar detta..
Dag 6 nu och känner mig ängslig, dock hanterbart. Orkar inte ha konversationer med folk och känner mentalt helt färdig..
Är det stor skillnad på hur du mår nu jämfört med första veckan utan?

Jag tänker i alla fall att den där glada känslan du pratar om, den hoppas jag, när man kommit ur "dimman" och mår bra igen är mycket starkare än på lyrica. Är trött på att bedöva mig, och det känns som att man borde bli mer full av liv när man inte är avtrubbad. Det måste vara så! Svårt att veta när man gått på en medicin i flera år vad som är vad...

Tycker ändå det känns märkligt att jag har så svårt att formulera mig och känner mig så kognitivt nedsatt när jag varit utan i 6 hela dagar 🫣
Citera
2024-07-19, 00:12
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virwelvind
Kämpa på! Vi fixar detta..
Dag 6 nu och känner mig ängslig, dock hanterbart. Orkar inte ha konversationer med folk och känner mentalt helt färdig..
Är det stor skillnad på hur du mår nu jämfört med första veckan utan?

Jag tänker i alla fall att den där glada känslan du pratar om, den hoppas jag, när man kommit ur "dimman" och mår bra igen är mycket starkare än på lyrica. Är trött på att bedöva mig, och det känns som att man borde bli mer full av liv när man inte är avtrubbad. Det måste vara så! Svårt att veta när man gått på en medicin i flera år vad som är vad...

Tycker ändå det känns märkligt att jag har så svårt att formulera mig och känner mig så kognitivt nedsatt när jag varit utan i 6 hela dagar 🫣
Ja jag känner mig stabilare nu jämfört med då. Då kunde jag ha stunder, som en sorts deppattack i någon timme, då allt kändes nattsvart. Allt var hopplöst.

Nu är det mer grått och malande i bakgrunden.
Senast redigerad av ricardo22 2024-07-19 kl. 00:14.
Citera
2024-07-26, 18:21
Medlem
Hej snabb fråga när man tar lyrica kapslar ska man öppna kapseln och hälla det i munnen eller ska bara svälja kapseln vilket alternativ är bäst?
Citera
2024-07-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adami1
Hej snabb fråga när man tar lyrica kapslar ska man öppna kapseln och hälla det i munnen eller ska bara svälja kapseln vilket alternativ är bäst?

Det finns ingen poäng med att öppna kapseln eftersom biotillgängligheten för pregabalin är mycket hög och dosen kommer att tas upp effektivt oavsett. Bara svälj kapseln.
Citera
2024-07-27, 23:01
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcukm
Det finns ingen poäng med att öppna kapseln eftersom biotillgängligheten för pregabalin är mycket hög och dosen kommer att tas upp effektivt oavsett. Bara svälj kapseln.

Brukar tugga mina kapslar för snabbare påslag men det kanske bara är placebo jag upplever?

/Mvh
Citera
2024-07-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Brukar tugga mina kapslar för snabbare påslag men det kanske bara är placebo jag upplever?

/Mvh

Generellt innebär att tugga en kapsel att den aktiva substansen frisätts snabbare och kan börja absorberas omedelbart, istället för att kapseln först måste lösas upp i magen. Detta kan leda till snabbare påslag. Detta stöds av farmakokinetiska principer där en snabbare frisättning leder till tidigare absorptionsfas och därmed snabbare effekt.

Kan dock inte hitta något att detta är fallet med pregabalin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in