Citat:
Ursprungligen postat av
Klaxon
Märk väl att jag inte ifrågasätter att bristande journalföring är allvarligt. Dock anser jag att det framgår att A:s föräldrar ändå har fått information från assistenter om hur Essie farit illa, trots att det inte alltid – eller nånsin, vad vet jag – antecknats i journalen. A:s föräldrar, som har införskaffat hunden åt A, är rimligen också ansvariga för hundens välmående och därför går det inte att skylla på att korrekt väg via assistansbolaget inte har följts anser jag. Hundens ansvariga vuxna människor – främst P, som åtagit sig rollen som hundens lagliga ägare enligt Jordbruksverket – har fått kännedom om att hunden far illa.
Märk väl också att jag inte ifrågasätter rimligheten i assistanshund åt personer med svårt autism. Det är inte alla inom den kategorin som är en regelbunden fara för sina djur.
Hur vet du om de saker som kommit fram till flickans familj inte blivit journalförda? Det som kommit till deras kännedom beskriver de ju hur de jobbat med tillsammans med både personalgruppen, assistansbolaget och deras kontaktperson på hundhjälpen och i samråd med kvinnan som utbildat hunden… Dvs där har man försökt förbättra och förändra så att det inte ska uppstå igen. Tillsammans verkar ju däremot ingen där och då uppfattat situationen som att något som skett är så allvarligt att man måste ta hunden ur situationen? Och ingen har då känt sig nödgad att gå vidare med någon anmälan till LS. Eller har någon tidigare anmält och det då har vidtagits åtgärder? Jag vet inga detaljer. Men man kan inte utesluta att det också sedan åtgärder vidtagits så har det börjat fungera. Och hunden mår bra och de assistenter som jobbar bra med flickan och hunden och familjen kanske varit nöjda? Eller i alla fall inte trott att något mer hänt när ingen sagt eller journalfört något?
Man måste också hålla isär äpplen och päron här.
Det som påstås i den här nya anmälan verkar inte vara kommunicerat till någon vare sig till familjen, till berörda chefer, till möjliga myndigheter. Inte till någon förrän ett gäng assistenter av okänd anledning inom ramen för relativt kort tid fått sparken. Eller också handlar det om gamla incidenter vars innehåll kan stämma både bra och dåligt med verkligheten och som nu blåses upp bortom alla proportioner för att man är arg på familjen. Eller tycker illa om flickan och vill att hon ska mp dåligt?
Och det är därför som journalanteckningarna blir viktiga här.