2024-07-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
På alla gruppboenden och i synnerhet i personnära assistansarbete i hemmet är dokumentation i journal A och O tillsammans med rutindokument som alltid ska hållas levande och diskuteras och ändras allt eftersom. Det är så förtroendefullt teamarbete runt en funktionsnedsatt person kan bli bra och tryggt och framgångsrikt för alla inblandade.
Att slarva med journal är därför allvarligt och man måste se över rutinerna om det inte fungerar. Att i journal inte skriva ned om hunden blivit skadad eller om teamet tappat kontrollen i en situation där hunden farit illa eller brukaren eller en personal - det är tjänstefel. Så det handlar inte om att verkligheten inte ser perfekt ut. Det finns grader i administrationshelvetet. Men att konsekvent inte skriva ned rena misshandelsssituationer som man nu flera månader senare helt plötsligt beskriver i målande ordalag och därmed offrat hunden i så fall när man själv var satt att ha ansvar - det finns det ju ingen ursäkt för överhuvudtaget!

Så det är definitivt inte att ”blanda bort korten”. För om det varit så illa som dessa eller denna person nu påstår så betyder ju det att de offrat hundens säkerhet om och om igen under sin tjänsteutövning och orkade inte ens skriva journal om att misshandeln i så fall skett!? Det är synnerligen flagrant och mycket ovanligt också i dessa sammanhang. Särskilt som nu utsagorna i anmälan dyker upp i samband med att personen eller personer fått sparken ifrån assistansbolaget. Blev hunden Essie väl och ve inte viktigt förrän då?
Det väcker stora frågor.

Ifråga om rimligheten att använda assistanshundar med personer med svår autism så är det en diskussion som jag tycker att du får föra med forskare och socialstyrelsen istället för här. För det har stark evidens att assistanshundar gör stor nytta för personer som A på omfattande sätt. Och det finns ingen evidens som tyder på att hundarna som använda för dessa uppdrag far illa heller. Socialstyrelsen i Sverige och motsvarande i andra länder välkomnar och förordar användandet av assistanshundar i precis såna här situationer. Så vill man diskutera det eller har synpunkter på det så tycker jag att man kan vända sig till de som har ansvar för det. Det är inte den här familjens eller ens kommunens huvudvärk. Det har inte begåtts något fel ifrån någon i fråga om det.

Däremot kanske man skulle kunna diskutera att det kanske skulle behövas mer personal under en tid för att implementera fungerande rutiner med assistanshunden så att alla som jobbar förstår vilka villkor som ska gälla och hur man sköter om hjälper flickan att bemöta hunden på ett bra och säkert sätt. När personalomsättning blir stor och personal inte fungerar så blir det också mer komplicerat att det också finns med en hund i mixen. Så där skulle t ex kommunen kunna skjuta till extra medel under en period för att få allt att fungera. Men det är bara ett av många möjliga förslag utifrån en mer allmän reflektion utan insyn i de verkliga förhållandena.
Märk väl att jag inte ifrågasätter att bristande journalföring är allvarligt. Dock anser jag att det framgår att A:s föräldrar ändå har fått information från assistenter om hur Essie farit illa, trots att det inte alltid – eller nånsin, vad vet jag – antecknats i journalen. A:s föräldrar, som har införskaffat hunden åt A, är rimligen också ansvariga för hundens välmående och därför går det inte att skylla på att korrekt väg via assistansbolaget inte har följts anser jag. Hundens ansvariga vuxna människor – främst P, som åtagit sig rollen som hundens lagliga ägare enligt Jordbruksverket – har fått kännedom om att hunden far illa.

Märk väl också att jag inte ifrågasätter rimligheten i assistanshund åt personer med svårt autism. Det är inte alla inom den kategorin som är en regelbunden fara för sina djur.
Citera
2024-07-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Ju mer någon utsätts för ogrundat hat ifrån en pöbel som inte vet något, desto större skäl finns att uttrycka försvar. Särskilt som ingen i nuläget vet sanningen. Allra minst du. Men jag tycker synd om dig som känner sånt behov av att få sprida hat omkring dig. Det är inte bra för hjärtat…

Pöbel...hat....vilka grova ord
Det heter väl Sanningen
Citera
2024-07-27, 18:13
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag kommer aldrig försöka få någon ur sina vanföreställningar, så det får du gärna fortsätta tro på om du vill.

Ja jag har ju i alla fall inga vanföreställningar om att måttet på en bra hundägare baseras på att man har hundtränaren på speedial och en journal gällande om det förekommer våld mot hunden som att det vore något helt normalt.
Citera
2024-07-27, 18:13
Medlem
Citat:
Så hur ska vi hantera människor som blir utåtagerande?? Gasläger? Höga klippor?

Medicinering...??
Citera
2024-07-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Märk väl att jag inte ifrågasätter att bristande journalföring är allvarligt. Dock anser jag att det framgår att A:s föräldrar ändå har fått information från assistenter om hur Essie farit illa, trots att det inte alltid – eller nånsin, vad vet jag – antecknats i journalen. A:s föräldrar, som har införskaffat hunden åt A, är rimligen också ansvariga för hundens välmående och därför går det inte att skylla på att korrekt väg via assistansbolaget inte har följts anser jag. Hundens ansvariga vuxna människor – främst P, som åtagit sig rollen som hundens lagliga ägare enligt Jordbruksverket – har fått kännedom om att hunden far illa.

Märk väl också att jag inte ifrågasätter rimligheten i assistanshund åt personer med svårt autism. Det är inte alla inom den kategorin som är en regelbunden fara för sina djur.

Det vi vi ju inte. Familjen hävdar ju att det inte är så. Man har också erkänt att det finns en avvikelse, som man gjort åtgärder på. Så nu är vi i en ord mot ord situation. Där det vi vet är att föräldrarna sagt att det viktigaste är att skydda Essie. Det har vi bildbevis på i tråden.
Citera
2024-07-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Räckte det inte med en?

Nej, 2 stycken skulle närvara vid provet, som skulle utses av SBK, och en skulle anmäla. Och det var om det var nivå 2, annars får du lägga till en nivå 2 för varje nivå 1.
Citera
2024-07-27, 18:20
Medlem
Citat:
Känner att det borde finnas en egen tråd om hur man ska agera med utåtagerande människor som misshandlar sina vårdare och inte förstår att det är fel.

Tipsa mig om en sådan läggs upp.
Citera
2024-07-27, 18:20
Avslutad
Citat:
Är det P:s ansvar vem SBK godkänner som hundförare?

nej det är sbks ansvar…
Citera
2024-07-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och vad menar du med att en människa som får stryk av en vårdtagare ska få för hjälp? Ett par personer till som kan hålla fast vårdtagaren med våld?

De bör kunna vända sig till en chef och få ersättning, ev terapeutiskt samtal.
Psykiater med kompetens bör kopplas in, som sagt.
Diskutera orsak och verkan utifrån diagnosen dottern har.
Kan hennes aggeessioner handla om behov av mer närhet till föräldrarna, utanförskapskänsla, utlämnad till främmande människor och förväntan på sig att kunna hantera hunden på ett kärleksfullt sätt, fast man är missnöjd med det mesta men saknar talan.
A behöver utredas bättre i detalj.
Hon känner sig ju otrygg med personal och hunden är otillräcklig.
Sen må vara att hon är "bortskämd" förhållandevis, men behöver mer närhet än Essie kan ge.
Föräldrarna borde försöka på annat sätt.
Låta A bo med dem tillsammans med assistent.
Citera
2024-07-27, 18:21
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:

I det aktuella fallet vore medicinering ett konkret sätt att ofarliggöra dottern för vårdare och husdjur. Eventuellt kunde inlåsning i bur vara ett alternativ, syftet är att skydda normala människor från farliga individer.

Sinnessjukt att familjen valde att ge dottern en hund som slagpåse.

Jag tror fan mer och mer på att hunden rövats bort av någon som ömmar för hundens väl.
Citera
2024-07-27, 18:22
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Ägaren till deras förra hund Molly har ju uttalat sig att hunden inte farit illa och kollar man personen så finns hunden numer i hans ägo. Han tog över Molly mär Essie kom till familjen.

Det finns mycket påhitt även i denna tråd.

Men då bodde å andra sidan inte A hemma i villan, va? Hade inte heller en assistanshund.
Citera
2024-07-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Jag tror fan mer och mer på att hunden rövats bort av någon som ömmar för hundens väl.
Det är något som inte slagit mig innan. Kan absolut vara ett svar på försvinnandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in