Citat:
Det må så vara att hundnappning är olagligt även om den stulna vovven for illa i hemmet den stals från, men det går ju definitivt att diskutera huruvida det rent moraliskt är en riktig handling. Själv rättar jag inte nödvändigtvis min moraliska kompass efter lagboken, och det finns ju gott om folk genom historien och i nutid som med glädje eller åtminstone fullt medvetet bryter emot lagen för vad de anser vara en god sak. Ibland får de upprättelse i efterhand, när samhällets moraliska standarder har ändrats. Jag vet inte hur många som försvarar ett hypotetiskt (obs!) hundnappande i Essies fall rent juridiskt, men beroende på omständigheterna som föranledde det så finns det nog en hel del som skulle försvara det rent moraliskt.
Facebookforumet är ingen diskussionstråd…
Jag är heller inte aktiv där.
Jag tar inte heller ställning baserat på mina eller andras nyckfulla känslor.
För övrigt anser jag absolut inte att det under några omständigheter är rimligt att stjäla eller kidnappa en hund på det här sättet. Om det nu är det som skett?
Så skulle jag uppmana något till någon så är det att i så fall lämna tillbaka hunden och sen anmäla och förklara för IVO varför man inte fört journal om alla dessa allvarliga incidenter och inkomma till LS med beskrivningar på vad exakt som hunden utsatts för och vid vilka tillfällen och sen låta berörda myndigheter få hantera ärendet så som det ska gå till. Sen får de avgöra om hunden ska kvarstanna med flickan eller om den ska omhändertas och omplaceras.
Och om det är någon som snott hunden av nåt annat skäl eller om så råkat köra på den för att den smitit ut på egen hand eller med berått mod tagit livet av den eller gjort nåt annat så tycker jag att den personen ska berätta det så att familjen kan få vetskap och i så fall kan få sörja och gå vidare.
Jag är heller inte aktiv där.
Jag tar inte heller ställning baserat på mina eller andras nyckfulla känslor.
För övrigt anser jag absolut inte att det under några omständigheter är rimligt att stjäla eller kidnappa en hund på det här sättet. Om det nu är det som skett?
Så skulle jag uppmana något till någon så är det att i så fall lämna tillbaka hunden och sen anmäla och förklara för IVO varför man inte fört journal om alla dessa allvarliga incidenter och inkomma till LS med beskrivningar på vad exakt som hunden utsatts för och vid vilka tillfällen och sen låta berörda myndigheter få hantera ärendet så som det ska gå till. Sen får de avgöra om hunden ska kvarstanna med flickan eller om den ska omhändertas och omplaceras.
Och om det är någon som snott hunden av nåt annat skäl eller om så råkat köra på den för att den smitit ut på egen hand eller med berått mod tagit livet av den eller gjort nåt annat så tycker jag att den personen ska berätta det så att familjen kan få vetskap och i så fall kan få sörja och gå vidare.