2024-07-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Är du säker på att dessa 5 personerna fick sparken? De flesta verkar ju ha sagt upp sig själva.

Där kan vi ju bara gå på vad pappan sagt. Tidningen var ju ute efter click och tyckte väl att det där med bra genomfört jobb inte var så viktigt. Så den skippade bakgrunden på sina källor.
Citera
2024-07-27, 17:39
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu måste du hålla isär lagarna lite. Djurskyddslagen lägger ansvaret på djurägaren. Men det är fullt rimligt att det i avtalet med assistenterna är inskrivet skötsel av djur. Då måste assistenterna göra det för annars har man inte gjort sitt jobb.

Men ja, enligt djurskyddslagen så ligger ansvaret på djurägaren. Men vi ska också vara väldigt tydliga med att P tagit det ansvaret på stort allvar. Mycket större än många hundägare i Sverige.

Då du säger att du inte känner familjen, så är det ju en smula underligt att du utrycker dig som du gör...

Dessutom är det lite förvånande att du har skrivit över 215 inlägg i ett ämne som du personligen inte har någon kännedom om...
Citera
Medlem
Citat:
Visst kan du säkert det. Nu misstänker jag att du och din bekantskapskrets inte utgör en enorm andel av hundägare i Sverige. Men låt oss enas om att rutiner fanns, så ett ansvar har han tagit.

Nu är ju problemet att vi inte vet. Om rutinerna har följts, så verkar det ju som att hunden inte råkat illa ut. Om rutinerna inte följts, så är ju fortfarande frågan vad ägaren skulle göra?
Vi kan vara säkra på en sak, att följa svensk lag om dokumentation, kan inte betraktas som en orimlig rutin. Då finns det gigantiska andra problem än hundar i den här frågan.
Visst är det svårt att uttrycka sig särskilt specifikt om dessa rutiner och instruktioner utan att veta hur de är utformade och hur verkligheten faktiskt ser ut, men om jag får lov att utgå från egen erfarenhet återigen så kan jag säga att det inte alltid är så att rutiner och instruktioner är förankrade i just verkligheten. Det vill säga, det som står nedskrivet är en rimlig åtgärd på pappret men i praktiken går det inte att genomföra av olika anledningar (oförutsägbarhet i humörsvängningar, mänsklig reaktionstid, praktiska förutsättningar med mera).

Jag kan personligen också se rimligheten i att ifrågasätta det lämpliga i att ha en assistanshund som måste skyddas från sin egen förare av personal för att inte råka illa ut.

Jag tycker att upprepningen angående journalföringsmiss är att blanda bort korten; det är klart att det är en allvarlig brist men inte nödvändigtvis direkt kopplat till att Essie for illa just eftersom det framkommit att båda föräldrarna haft diskussion om A:s agerande gentemot Essie med personalen ändå.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Jag har inga exakta siffror, och framför allt inte nere i Uppsala. Men skulle bli ytterst förvånad om det inte är runt 3 jobberbjudande per assistent där nere också.

Att åka ut är alltså inte ett hot.
Skrev inte du tidigare att det var brist på assistenter för att lönen var så kass
Citera
2024-07-27, 17:40
Medlem
Ägaren till deras förra hund Molly har ju uttalat sig att hunden inte farit illa och kollar man personen så finns hunden numer i hans ägo. Han tog över Molly mär Essie kom till familjen.

Det finns mycket påhitt även i denna tråd.
Citera
2024-07-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag vet lika lite som du. Det som framkommit är dels att pappan påtalat att man fått säga upp en mängd personer på kort tid.

Han har skrivit och man får förmoda att han förstår att om han här far med osanning så kommer det bli ett himla liv om det. Inte minst ifrån det anlitade assistansbolaget. Så jag utgår ifrån att det han skriver om just detta åtminstone ligger nära sanningen. Det är i alla fall inte osannolikt:

Pappan skriver i sitt senaste Facebook inlägg:

”Företaget som vi har (anlitat, obs min anmärkning eftersom det står tidigare i inlägget att det är ett anlitat företag) för A’s assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet. Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta”

Han skriver också:

”Tyvärr är det flertalet assistenter som fått lämna sin tjänst eller valt att säga upp sig då de fått vetskap om att de ska få lämna företaget. Denna anmälan (jag utgår ifrån att P här menar anmälan till LS, min anm) inkom samma dag som en personal fick reda på att hon skall få sparken. Intervjuade personer är tyvärr tidigare anställda som fått sparken av en anledning och dessutom närmaste vänner med den som fick lämna detta datum”.

Eftersom assistansbolaget inte opponerat sig emot dessa påståenden så finner jag ingen uppenbar anledning att ifrågasätta uppgifterna.

Och om de stämmer så är det mer sannolikt att de ”5” som är ett antal som bara återfinns i tråden här, vilket betyder att de kan vara både fler och färre - har blivit avskedade ifrån sina anställningar i assistansbolaget. Vad orsaken bakom de uppsägningarna är framgår däremot inte. Så det kan mycket troligt handla om något helt annat än assistanshunden Essie.

Tidningen sa att den hade talat med 5 stycken tidigare anställda. Så det är från det den siffran kommit.
Citera
2024-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Där kan vi ju bara gå på vad pappan sagt. Tidningen var ju ute efter click och tyckte väl att det där med bra genomfört jobb inte var så viktigt. Så den skippade bakgrunden på sina källor.

Går ju att kontrollera.
En personal där har ju fortfarande ärr efter A tänder.
Citera
2024-07-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
[/b]

Då du säger att du inte känner familjen, så är det ju en smula underligt att du utrycker dig som du gör...

Dessutom är det lite förvånande att du har skrivit över 215 inlägg i ett ämne som du personligen inte har någon kännedom om...

Just nu ligger jag hemma i sängen och har huvudvärk. Kan inte göra så mycket annat än det här, tyvärr. Tv:n skulle bara göra det värre.

Vad är det som är så konstigt med det jag skrev? Han har ju i ett inlägg på Facebook gått igenom rutinerna som finns.
Citera
2024-07-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Går ju att kontrollera.
En personal där har ju fortfarande ärr efter A tänder.

Det är ju synd när inkompetens ska ge varaktiga ärr.
Citera
2024-07-27, 17:49
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Men ljuga kan han.
Och klippa och klistra
Citera
2024-07-27, 17:49
Medlem
Citat:
Just nu ligger jag hemma i sängen och har huvudvärk. Kan inte göra så mycket annat än det här, tyvärr. Tv:n skulle bara göra det värre.

Vad är det som är så konstigt med det jag skrev? Han har ju i ett inlägg på Facebook gått igenom rutinerna som finns.

Så noga gick han inte igenom det.
Citera
2024-07-27, 17:50
Medlem
Citat:
Det är ju synd när inkompetens ska ge varaktiga ärr.
Menar du att det var personalens fel att vårdtagaren bet den i armen?

Till viss del kan det handla om inkompetens, men det är aldrig någon annans fel om en vårdtagare biter en personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in