2024-07-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag har inte uttalat mig om hur utfallet blev eller inte blev. Jag har sagt att P satt in rutiner för att säkerställa en bra tillvaro. I många fall mycket mer än andra hundägare. Jag har också bevisat det genom att peka på att de jag känner med hundar har inte gjort något av det. Det säger inte att P varit unik i världen med att göra så.
Nåja. Jag kan ju då bevisa att många hundägare visst sätter in rutiner för sina hundars välbefinnande på samma nivå som P, genom att utgå från mig själv och min bekantskapskrets.

Rutinerna till trots verkar ju Essie ha farit illa i alla fall. Om det beror på att assistenterna inte följde rutinerna som de skulle, eller för att rutinerna var orealistiska och omöjliga att fullfölja, verkar vara just vad parterna är oense om.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Får man flyga med en drönare hur som helst över villakvarter?

Nix. Inte om där finns folksamlingar. Transportsstyrelsen har dock inga förbud i övrigt för att flyga över villakvarter om jag förstår rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Nix.

Hur kunde då pappan vara ute med drönare utrustad med värmekamera om det är förbjuder?
Citera
2024-07-27, 17:17
Medlem
Citat:
Stod i tidningensartikeln när A blev utkastad från LSS.

Då är ju de anmälningarna ganska gamla, och riktar sig mot en annan verksamhet.
Citera
2024-07-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prekas
Varför behöver en hund ett journalföringssystem för att hålla koll på vad den råkat ut för?

Det är inte hunden som behöver ett journalsystem. Men alla som jobbar patient- eller brukarnära måste föra journal över det arbete som sker och det som händer under dagen med brukaren/patienten. Och finns det också en assistanshund som man ska jobba med tillsammans med brukaren med så ska också det journalföras vad man gjort om man t ex tränat på något tillsammans med brukaren och hunden och hur det gått. Om något skett en incident oavsett om det är något bra eller dåligt ska journalföras. T ex om hunden inte fått komma ut på promenad rätt tid eller om man missat att se till att den var i skugga när man var ute. Och förstås om någon gör hunden illa. Dvs det skyddar också djuren.
För att det är så som både assistansföretaget och kommunen kan upprätthålla sin kontroll över att allt går rätt till och att inte missförhållanden ska kunna gå obemärkt förbi. Om det till exempel då inträffat en incident där hunden blivit slagen eller misshandlad av brukaren och personalen inte kunnat förhindra det eller om risk för det fanns men personalen klarat av att förhindra det - så ska det skrivas ned i journalens daganteckningar. I inget skrivs så uppstår lätt konflikter om huruvida något skett, (såsom t ex nu) och då uppstår genast en herrans massa problem.

I såna här sammanhang är ju det ett ovärderligt och dessutom lagstadgat verktyg som också kan skydda en hund eller en katt i en sån här situation.
Citera
2024-07-27, 17:19
Medlem
Citat:
Hur vet du att hunden hade en journal?

Givetvis är det inte hunden som har en journal, det är i vårdtagarens journal som avvikelser rapporteras om ex. vårdtagaren utsatt hunden för något.
Citera
2024-07-27, 17:21
Medlem
Lite of topic nu:

Har folk glömt bort att anonyma källor var det som ledde till Watergate-affären och därmed såg till att Nixon avgick till slut?
Citera
2024-07-27, 17:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vi "vet" ingengenting men Hegamon är gammal flashbackare och vi vet mer om Hegamon än random nick.

Han skrev tidigare att han hade möjlighet att kolla upp vad som hänt och har så gjort till skillnad mot de som inte kan skilja på sina egna fantasier och fakta.

Kan sälla mig till skaran gamla flashbackare. Jag är främst känd som djurvän, antar jag.

Känner inte Hegamon, däremot känner jag igen dig. Om du säger att h*n är trovärdig och håller på undersöka saken, då håller jag för också troligt att det stämmer.

Om det nu verkligen är så att hunden lever, vilket jag knappt vågar hoppas, då är det klokt att inte skriva mer än det lilla han gjort.

Vi måste vara lite försiktiga med vad vi säger, eftersom vi vet att pappan justerar sitt narrativ beroende på vad som framkommer här.

Att vara gamling är ingen garanti för att man står på hundens sida och vill att sanningen ska komma fram, vilket vi alla som har ögon i skallen kan se.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-07-27 kl. 17:26.
Citera
2024-07-27, 17:24
Medlem
Citat:
Då är ju de anmälningarna ganska gamla, och riktar sig mot en annan verksamhet.

Fortfarande A. O vad som framgått så har beteendet fortsatt.
Hon borde bli omhändertagen efter allt detta. PÖ utsätter ju dottern o familjen för mkt här i offentligheten. Fast hon kanske saknar insikt om det? Ingen snäll o omsorgsfull pappa direkt som sägs värnar om sitt barn.
Tycker synd om mamman o den andre dottern.
Citera
2024-07-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Nåja. Jag kan ju då bevisa att många hundägare visst sätter in rutiner för sina hundars välbefinnande på samma nivå som P, genom att utgå från mig själv och min bekantskapskrets.

Rutinerna till trots verkar ju Essie ha farit illa i alla fall. Om det beror på att assistenterna inte följde rutinerna som de skulle, eller för att rutinerna var orealistiska och omöjliga att fullfölja, verkar vara just vad parterna är oense om.

Visst kan du säkert det. Nu misstänker jag att du och din bekantskapskrets inte utgör en enorm andel av hundägare i Sverige. Men låt oss enas om att rutiner fanns, så ett ansvar har han tagit.

Nu är ju problemet att vi inte vet. Om rutinerna har följts, så verkar det ju som att hunden inte råkat illa ut. Om rutinerna inte följts, så är ju fortfarande frågan vad ägaren skulle göra?
Vi kan vara säkra på en sak, att följa svensk lag om dokumentation, kan inte betraktas som en orimlig rutin. Då finns det gigantiska andra problem än hundar i den här frågan.
Citera
2024-07-27, 17:25
Medlem
Citat:
Han kanske kände att det var värt straffet. Eller hoppades på att inte bli påkommen.

Bra synpunkt... att inte hoppas bli påkommen... undrar vad mer han inte hoppades bli påkommen med där i natten?
Citera
2024-07-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Kanske beror på att den normala hundägaren har liiite mer kunskap om hundar innan dom skaffar den så att man inte behöver ha en hundtränare i örat var och varannan minut.

Plus att det vanligtvis inte finns någon eller något i hemmet som hunden "kan råka ut för".
Nej precis. Huvudet på spiken.
Pappans uttalanden samt att han inte ens har koll på att han är ägare (kallar en annan person för ägare på facebook flera gånger) eller vem som är uppfödare eller ens registrerat hunden på jordbruksverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in