2024-07-27, 15:36
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Var otydlig isåfall. Två olika paragrafer handlar det om.
Du kan inte ha båda.

Du måste ha båda. Du kan inte få assistans om du inte omfattas av LSS.

LSS = Lagen om stöd och service.
Citera
2024-07-27, 15:37
Avslutad
På FB outade PÖ en person (J*hann*) på Hundhjälpen var det väl, som han menar påstått att de skulle tvångshålla Essie när de klippte klorna. Han menade vidare att de efter en tid vänt sig till Mias Trim och Djurbutik i Enköping för fortsatt kloklippning varannan vecka, då de tyckte att tvångshållningen inte "kändes okej". Jag undrar vad den/de som klippte klorna på Essie på Mias Trim och Djurbutik fick för intryck av hur Essie hade det.
Citera
2024-07-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Du måste ha båda. Du kan inte få assistans om du inte omfattas av LSS.

LSS = Lagen om stöd och service.

Nej, antingen har du beslut om LSS bostad.
Eller beslut om assistans. Du kan juridiskt inte ha båda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I Sverige skulle det vara ett klart lagbrott. Och pappan har hittills inte visat sig speciellt villig till att bryta mot lagen. För övrigt ska journaler föras med en arkivbeständig penna, så att det är inte direkt blyerts vi talar om.

Men ljuga kan han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag tänker att en del personal kan ha varit rädda att skriva vad som pågår. Konstigare än så behöver det inte vara.

Men att skriva journal är en lagstadgad skyldighet som de har. Så om arbetsgivafen hindrat dem ifrån det så var så borde de nyttjat kommunens visselblåsarsystem eller sina fackförbund. De hade också kunnat kontakta IVO inspektionen för vård och omsorg om de upplevde att man hindrades ifrån att utföra sina lagstadgade arbetsuppgifter. När man är vårdpersonal så jobbar man utifrån vissa regler som då också omfattar sekretess. Därför finns idag väldigt tydliga vägar och lättillgängliga vägar för hur man ska göra för att få hjälp om man känner sig rädd eller otrygg på sin arbetsplats eller hindras i sin yrkesutövning.

I det här fallet så tycks det ju vara så att anmälaren ifråga är en person som strax innan blivit uppsagd ifrån sin anställning och först då hör vederbörande av sig till Länsstyrelsen. Om det är sant som alla rykten här nu säger om innehållet i den anmälan att vederbörande och alla andra i personalen upplevt att hunden misshandlats och farit illa hela tiden, så är det enligt mig anmärkningsvärt att inte vederbörande i så fall om den hade hundens bästa för ögonen inte anmälde för länge sen? Varför anmäla först när man inte själv jobbar kvar? Om man nu gör det för att man bryr sig om hunden?
Citera
2024-07-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Och hennes förvaltare
Stämmer
Citera
2024-07-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ja precis. Förstår du dom i forumet som skyller på kommunen. Det PÖ som anlitat bolaget. Kan därmed styra och ställa.

Han går för långt i många avseenden.

Precis, han är uppdragsgivare till assistantbolaget. Då kan han fastställa regler för hur de ska jobba. Men han kan inte ändra scheman bara så där eller hitta på att de bara får ha egna kläder på sig. Finns lagar på det. Han har gått överstyr helt enkelt.

Var de anställda fackanslutna tros? Eller det fick de inte heller vara?

Ja, vissa har lätt att skylla på kommunen o myndigheterna o att allt är deras fel. Som med Essie, här skyllas det på att det är kommunens ansvar men kommunen har knappast beviljat varken ersättning/bidrag eller köpt in Essie t A. Det är alltid djurägaren ansvar att tillse att djuret har det bra och är skyddat från tex våld. Djurägaren i detta fallet är PÖ som står som registrerad ägare. Det ändras kanske snart på Jordbruksverket...
Citera
2024-07-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Precis börjat läsa tråden (bakifrån) så kanske det redan diskuterats men jag reagerade.
I länken du postade reagerar iaf jag på:

~Det är således aldrig så att sådana här assistanshundar används som ”slagpåse” till brukaren. Det skulle aldrig fungera för då skulle hunden också börja utstråla oro och otrygghet och då skulle hela funktionen av hundens närvaro upphöra.~

Och stämmer det då att man fick flytta på hunden när A hade utbrott, att A skadat hunden så lär hunden utstålat oro och otrygghet. Och är således "värdelös" för familjen. Och då vill man väl ha tillbaka lite stålar då man inte fick valuta för pengarna...

Fy fan för folk som inte värderar djur högre!!
Den där ungen ska medicineras så hon går att hantera för människor och minst pappan ska tas ifrån all makt att säga något angående ungens vårdnad.
Eller så får dom sköta ungen själva.
Utan djur eller assistenter.
Bra skrivet. Det är en mycket logisk förklaring till pappans uttalanden om ny hund.

Essie fungerade inte längre som assistanshund. A förstörde henne. Essie var rädd för A. Pappan drev Essie till detta men tänker att det var precis alla andras fel utom A och i förlängningen sitt eget fel, som borde haft förstånd nog att aldrig ha skaffat en hund åt en så gravt handikappad utåtagerande dotter.
Citera
2024-07-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Hur vet du det?
Då har ju även mamman inte följt kraven.

Eventuellt har inte heller mamman gjort en riktigt journalföring.

Som sagt, det bevis vi har på det är alltså 5 stycken före detta anställda som i så fall redan erkänt sig missköta sitt arbete. Familjen hävdar att våld inte varit regelbundet återkommande.

5 stycken är en minoritet av de som varit där. En väldigt liten minoritet.
Citera
2024-07-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Bra skrivet. Det är en mycket logisk förklaring till pappans uttalanden om ny hund.

Essie fungerade inte längre som assistanshund. A förstörde henne. Essie var rädd för A. Pappan drev Essie till detta men tänker att det var precis alla andras fel utom A och i förlängningen sitt eget fel, som borde haft förstånd nog att aldrig ha skaffat en hund åt en så gravt handikappad utåtagerande dotter.

Dock var ju inte dottern så pass funktionsvarierad att hon klarade av att få 3-4 högskoleutbildade och erfarna personer till att signera hennes lämplighet med en assistanshund.
Citera
2024-07-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
På FB outade PÖ en person (J*hann*) på Hundhjälpen var det väl, som han menar påstått att de skulle tvångshålla Essie när de klippte klorna. Han menade vidare att de efter en tid vänt sig till Mias Trim och Djurbutik i Enköping för fortsatt kloklippning varannan vecka, då de tyckte att tvångshållningen inte "kändes okej". Jag undrar vad den/de som klippte klorna på Essie på Mias Trim och Djurbutik fick för intryck av hur Essie hade det.
Fast kloklippning påverkas av vem som är med djuret också.

Jag var med en hund flera gånger och klippte klorna varpå hunden var lugn så länge den såg mig men morrade när den vänts ifrån mig. Med de personer hunden varit iväg med innan hade den blivit tokig. När jag var med hunden sa de att han var som vilken normal hund som helst. Jag försökte även få veterinären sen att anmäla kring hunden om den kom in igen med de ursprungliga människorna vilket veterinärerna blev griniga kring att jag tog upp. Resultatet blev att hunden "plötsligt" dog, istället.

Kloklippning behöver inte heller avslöja mer än att en person kan vara usel på.det. Dvs det behöver inte röra sig om våld eller annat.
Citera
2024-07-27, 15:48
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Nej, antingen har du beslut om LSS bostad.
Eller beslut om assistans. Du kan juridiskt inte ha båda.

Personlig assistans är ju en rättighet som lyder under lagen LSS

Besluten är bara baserade på vilka behov du har och hur mkt stöd du behöver. Vilket kan ändras.

Tror du tänker på något annat. LSS och LASS kanske?

LSS = kommunen
LASS = försäkringskassan.

Baseras på antalet timmar hjälp du behöver/dygn
Du kan fortfarande välja om du vill ha privat eller kommunal utförare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in