2024-07-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Då blev jag och säkert många med mig klokare, tack!

Använder man alltid samma täcke eller går det bra att ha andra i en ren hemmasituation med t.ex arbetande assistenter?

Likadant alltid ID brickan på
Citera
2024-07-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Och fram till jag har sett det presenteras i den här tråden, på ett sätt som jag tycker är tillfredsställande, så kommer jag betrakta det som obekräftade uppgifter.

Det är en jävla massa människor som påstår sig känna familjen, tillhöra familjen eller som arbetat hos familjen. En jävla massa. Att i det fallet ifrågasätta lite kan jag tycka är sunt.

Du får läsa högre upp. Nu har den nya ägaren till PÖs fd hund Molly hört av sig. Hon fick Molly när Essie införskaffades. Så där är väl det utrett?
Citera
2024-07-27, 14:30
Medlem
Citat:
Eftersom P och A utmålas som psykopater och sadister, så tycker jag att det är en ytterst viktig fråga om man har följt de regelverk och rutiner som är uppsatta. Jag tycker också det är en viktig fråga om familjen gör som de flesta andra människor i Sverige gör. Mest för att jag är intresserad av om man håller den här familjen till en normal standard eller ställer större krav.

Dom kanske är en spegling av varandra?
Citera
2024-07-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Sluta fara med osanning.

De har dubbel bemanning 40+ timmar per dygn. Påstår du att de betalar kostnaden för det ur egen ficka och att det inte finns något kommunalt biståndsbeslut om att hon ska ha personlig assistans?

Du måste nog leda det i bevis då i så fall. För i så fall vårdas hon inte enligt LSS. Och det är du i så fall ensam om att påstå i hela tråden.

Om du inte vet hur personlig assistans fungerar och att det är kommunens beslut som styr hur mycket pengar och hur många timmar man får upphandla för för att utföra kommunens biståndsbedömda uppdrag så behöver du nog läsa på. Likaså om hur ansvarsfördelningen ser ut när en person vårdas enligt LSS.

Jag kliver inte in ängre här, då outar jag mig.

Men du har inte hela bilden.

Vet du hennes biståndsbeslut? Om inte, håll låg profil...
Citera
2024-07-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Nytt inlägg från någon som står nära familjen i facebookgruppen:

”Hej
Det cirkulerar rykten om att Patrik Ölmeborg avlivat den hund de hade innan Essie, detta är så långt ifrån sanningen man kan komma, jag tog över Molly i samband med att Essie kom till familjen Ölmeborg.
Till alla er som har svårt att visa empati för Amanda o familj eller bara vill skriva ogrundade påhopp, lägg ner det! Ni gör bara saken värre för familjen Ölmeborg.
Essie skall hem ❤️❤️❤️❤️”

Vad skulle dom ha en ny hund för om dom redan hade en, det begriper jag inte, eller började hunden bita ifrån?
Citera
2024-07-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
På vems initiativ har "en hel del personal" sagts upp, är det på familjens eller assistansföretagets initiativ? Det låter ju onekligen ganska allvarligt med så pass många uppsägningar.

Uppsägningar är ju annars ganska ovanliga eftersom man som anställd har ett starkt skydd, dvs. en formell uppsägning behöver föregås av en ganska allvarlig misskötsamhet från den anställdes (i detta fall assistentens) sida. Det kan inte vara så att du egentligen menar att "en hel del assistenter" har sagt upp sig (dvs. slutat på egen begäran) istället för - som du skriver - att de blivit uppsagda? Tänker att det i så fall är en avsevärd skillnad i det här fallet

Själv tänker jag att det i personlig assistans är vanligt med timanställda, vilket inte har samma skydd i Las. Provanställning är väldigt vanligt. Men även om det nu är så att man har en tillsvidareanställning, så är ju arbetsbrist en extremt enkel orsak. Du har en medborgare, om den medborgaren inte litar på dig = arbetsbrist.
Citera
2024-07-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det enda täcke som ska användas vid arbete är tjänstetäcket aldrig något annat täcke

Aha, en relevant detalj alltså. Följdfråga (och säg till om jag är en irriterande amatör )
: har man som ”arbetstider” för en sådan hund? Dvs är hon civil ibland?
Citera
2024-07-27, 14:37
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Jag tycker nu att man kan börja ana pudelns, eller labradorens, kärna: en oenighet gällande ansvar för hundens välbefinnande, samt inte minst en oenighet gällande åtgärder för att hjälpa Essie ur en ickefungerande vardag.

Om man antar att A tillsammans med sina assistenter förväntas ha hand om hunden, men att detta inte fungerar – vems fel är det då, och vad gör man åt det? Det verkar vara PÖ:s bestämda uppfattning att det är assistenternas yttersta ansvar att hålla Essie trygg och väl omhändertagen, då deras arbetsuppdrag är att hjälpa A med sådant hon själv inte klarar av. Samtidigt är inte Essie en vanlig sällskapshund, utan har i uppdrag att stötta A på olika sätt och måste därför hanteras enligt specifika instruktioner för att inte tappa sin brukbarhet. Essie skall både hållas tillgänglig och uppmärksam på A, samtidigt som hon också behöver skyddas från densamma i vissa situationer. Svår balansgång, som uppenbarligen inte fungerat särskilt väl att parera.

Vems är då det yttersta ansvaret för att skydda hunden från otillbörligt lidande? Är det A, som hunden är införskafffad åt? Är det föräldrarna, som sett till att skaffa hunden åt A? Är det assistenterna, som ska hjälpa A med det A själv inte kan göra?

Edit: Jag kan ju tillägga att om det nu är assistenternas ansvar att ta hand om och skydda Essie, gjorde de då inte rätt i att anmäla till Länsstyrelsen?

Måste vara Patriks ansvar. Han är ju förvaltare och förälder.
Knappast Amandas ansvar då hon är helt oförmögen till detta.
Inte heller assistansernas ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Nu måste du hålla isär lagarna lite. Djurskyddslagen lägger ansvaret på djurägaren. Men det är fullt rimligt att det i avtalet med assistenterna är inskrivet skötsel av djur. Då måste assistenterna göra det för annars har man inte gjort sitt jobb.

Men ja, enligt djurskyddslagen så ligger ansvaret på djurägaren. Men vi ska också vara väldigt tydliga med att P tagit det ansvaret på stort allvar. Mycket större än många hundägare i Sverige.

Nu ska jag ge ett klockrent exempel för att man ska förstå att hundägaren dvs pappan har yttersta ansvar

En tjej bad om hundvakt, hundvakten skötte inte hunden, ägaren fick hunden omhändertagen av Länsstyrelsen då ägaren ej tagit ansvar som djurägare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Jag är ju nyfiken på vad P tycker att assistenterna borde ha gjort istället för att anmäla till Länsstyrelsen. Essie for illa upprepade gånger. Det är väl både normalt och rekommenderat att anmäla djurägare som missköter sina djur till just Länsstyrelsen? Vad skulle de annars ha gjort? "Ett bättre jobb", kanske han säger, men om det inte går så måste något ändå göras när djur far illa.

Det är ingen här som kan veta hur just P tycker att assistenterna borde ha gjort. Det är egentligen också helt ovidkommande. Assistenterna ska följa det uppdrag som de har ifrån sin arbetsgivare. I det här fallet ett assistansföretag som jobbar utifrån ersättning som kommunen betalar ut för uppdraget som de biståndsbedömt.

I det ingår att läsa och förstå och agera utifrån de rutindokument som upprättats för uppdraget och hålla sig informerade om alla förändringar eller tillägg som tillkommer över tid.

I det ingår också att dagligen föra journal över allt som sker under deras arbetspass med brukaren. Allt ifrån om hon ätit, hur hon mår, om det hänt saker som är bra. Och framförallt om det händer saker som inte är bra som att t ex då hunden far illa på något sätt. Journal i såna här sammanhang ska föras detaljerat och noggrant med klockslag osv.

I det ingår också att rapportera problem i arbetsgruppen, arbetet, arbetsmiljön och missförhållanden till sin närmaste chef

I det ingår också rättigheten att anmäla om exempelvis då en hund far illa enligt Lex Maja till berörd myndighet eller till sin chef som också kan ta ärendet vidare vid behov. Man har också rätt att kontakta polis vid behov om någon akut eller uppenbar fara eller hot uppkommer i arbetet eller runt brukaren eller som omfattar brukaren eller dennes hund.

Det ingår däremot ingen rättighet att bryta sin tystnadsplikt och anonymt eller öppet prata om brukaren eller dennes hund offentligt eller till media. Tystnadsplikten som omfatta alla som jobbar i vård och omsorg gäller även efter avslutad anställning. Det ingår heller ingen rättighet att stjäla eller kidnappa brukarens egendom.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Nytt inlägg från någon som står nära familjen i facebookgruppen:

”Hej
Det cirkulerar rykten om att Patrik Ölmeborg avlivat den hund de hade innan Essie, detta är så långt ifrån sanningen man kan komma, jag tog över Molly i samband med att Essie kom till familjen Ölmeborg.
Till alla er som har svårt att visa empati för Amanda o familj eller bara vill skriva ogrundade påhopp, lägg ner det! Ni gör bara saken värre för familjen Ölmeborg.
Essie skall hem ❤️❤️❤️❤️”

Det ger jag inte mycket för. Tyvärr.
Citera
2024-07-27, 14:38
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar??

Bolaget tillhör inte Enköpings kommun, men kommunen bidrar med pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in