2024-07-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Nej och under tiden kan A fortsätta att skrika i hundens öra, stänga in sig med henne i badrummet och göra gud vet vad. På toppen av allt så klipps hennes klor ända in i pulpan så att det blöder. (Det gör inget, hon har ändå ingen känsel där). Jag mår illa! Fy faan för att jobba där och se eländet och ändå tvinga tillbaka hunden till henne om hon flyr därifrån.
Vilka patetiska ynkryggar som ger sig på ett djur.
Skämmes tamigfan!

Jag förstår att du väldigt gärna vill att allt hemskt som påstås här ska vara sant. Så du får reagera och må illa och skälla på någon. Men du vet ingenting om de verkliga omständigheterna för det.

Alla som har haft en hund har någon gång råkat klippa dem i pulpan. Det sker väldigt lätt på hundar med svarta klor och som kanske klipps lite för sällan. Det händer ibland när man låter djurvårdare klippa klor hos veterinären också. Det gör oftast inte ont alls på hunden. Ska vi kidnappa alla hundar ifrån sina ägare nu när du fått höra detta?
Citera
2024-07-26, 16:23
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Föräldraansvaret upphör när man har ett barn som passerat myndighetsålder. Då har kommunen ansvar för att se till att en person som omfattas av personkretslagarna har bostad och omvårdnad utifrån sitt behov och för att få en tillfredställande livssituation. Så ser det lagliga ansvaret ut.

Att föräldrar ställer upp som assistenter eller genom att starta assistansbolag för att kunna hantera anställningar sker helt på frivillig basis och i överenskommelse med kommunen som fattar beslut om att de ska få vårda personen med assistenter genom då ett upprättat bolag. Det ör mycket regler som omgärdar detta.

Om man vet något om hur otroligt låg nivå det kan vara på personer som söker jobb som assistenter och hur otroligt svårt det är att överhuvudtaget bemanna fullt ut omvårdnaden av en person so, behöver dygnet runt tillsyn. Så är det föga förvånande om man fått sparka både en och två helt olämpliga personer. Det finns nästan inga yrken som har så stor personalomsättning som just personliga assistenter både i hem och på gruppboenden. Det finns också fler anmälningar på hur sådan personal beter sig emot brukare än i något annat vårdsammanhang.

Jag vill betona att jag på intet sätt vill beskylla personliga assistenter för det. Det ör helt och hållet ett kommunalt ansvar. Och politiska beslut som styr över att ett så ansvarsfullt yrke ska kunna upprätthållas av personer som helt saknar utbildning och kompetens. Det ställs inte ens krav på omvårdnadsutbildning. För kommunerna vill inte att tjänsten personlig assistent ska bli dyrare för dem.
Därför har det blivit såhär. Assistenter behöver också kunna fungera som team. Men det räcker att en person i ett team är på fel plats så blir det problem och konflikter i hela gruppen.

Och att kunna jobba med en person med svår autism som också kan bete sig aggressivt är svårt och kräver stor kompetens och fingertoppskänsla. Men en förbluffande stor andel av alla assistenter som är verksamma saknar grundläggande utbildning. Nästan ingen som jobbar med NPF har utbildning i ens vad funktionsnedstättnignen innebär.

Så att ställa kraven på familjen ska kunna få allt att fungera perfekt är väl magstarkt kan jag tycka. Familjens såna här sammanhang gör alltid så gott de kan och vill sitt barn det bästa och kör i regel slut på sig hela tiden.

Vad som hänt med hunden är det i nuläget ingen som vet.
Då borde föräldrarna inte heller kunna bestämma var brukaren ska bo..när denne blivit myndig?!
Citera
2024-07-26, 16:24
Medlem
Citat:
”Jag tror jag tror jag tror”. Det är något du kan ägna dig åt i andra sammanhang. I verkligheten vet du ingenting (om du inte är anmälaren förstås…😎 å kanske inte ens då om du bara är sur på en fd arbetsgivare som du vill få tvåla till) om hur omständigheterna sett ut, precis som alla vi andra som inte har någon insyn. Men nu kommer ingen få någon insyn.

1. En anmälan består aldrig av ”vittnesmål”. En anmälan lämnas inte under ed eller sanningsansvar som det heter i svenska rättssammanhang. I en anmälan kan man påstå precis vad som helst, man blir aldrig skyldig att kunna bevisa sig eller sitta i en domstol och under sanningsansvar riskera påföljd om det visar sig att man ljuger. En anmälan är ingenting annat än att jag berättar en historia som är sann eller inte till en myndighet som på grund av att jag berättar något alls blir skyldiga att ta ställning till anmälan och om de kommer fram till att det kan finnas fog för anmälan väljer att öppna en utredning. Sen är det deras ansvar och inte anmälarens att utreda på det sätt som myndigheten finner nödvändigt. Och har man beskrivit sådana saker som citerats här i tråden är sannolikheten mycket stor att myndigheten väljer att agera.

2. Att man inte tycker att en myndighet agerar tillräckligt snabbt legitimerar absolut inte att ta lagen i egna händer. Och att brott då helt plötsligt blir något tillåtet.

3. Om anmälaren ansåg att hunden svävade i livsfara så kunde anmälaren ha angett det i sin anmälan. Om hen ville att Länsstyrelsen skulle agera skyndsamt. Anmälaren kunde då också ha vänt sig till polisen.

4. Svar på din fråga; Ja, för ett akutbesök krävs att situationen är akut. Vilket är rimligt. Om situationen inte är akut, så får man vänta in att myndigheten gör sin utredning. Det legitimerar inte att man själv agerar brottsligt.

1. Man misshandlar inte djur.
2. Man misshandlar inte djur.
3. Man misshandlar inte djur oavsett även om det inte är en akut fara för djurets liv
4. Man misshandlar inte djur.

Lägg sen till pappans okunnighet om ansvarsfull djurhållning och om assistanshundars brukbarhet. Jag tror inte pappan var beredd på att anmälningen till länstyrelsen skulle grävas fram. Pappan tror att han kan komma undan med det som han (fast publicerat av släkten) skrev i facebookgruppen. Ny sopas spåren igen flitigt på nätet, innan skiten träffar fläkten.

Förmodligen hade väl ekipaget inte ens klarat de nya testerna som det snart var dags för. Det är ju troligen därför man redan efter ett par dagar började prata om att skaffa en ny assistanshund. Vilket jag hoppas att den här familjen aldrig gör.
Citera
2024-07-26, 16:25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Då borde föräldrarna inte heller kunna bestämma var brukaren ska bo..när denne blivit myndig?!

Pappan är ju förvaltare. Så han bestämmer.

Det kallades omyndigförklaring förr.
Citera
2024-07-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Opps, glömde berätta att jag har iaf minst 15 års erfarenhet av att jobba med som vi sa på min tid, boende som är våldsbenägna och har destruktivt beteende. Det var många personal på den tiden som fick sina näsor knäckta...

Ja förr var man ju inte så inriktad på lågaffektivt bemötande som idag minskat den kvoten med slagsmål rejält. Men det blir ju samma visa idag om personalen inte har tillräcklig kunskap eller är tillräckligt väl bemannade eller ingår i ett välfungerande team. Då triggas lätt situationer som man lätt kan tappa kontrollen över.
Citera
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfordogs
Nu när det har kommit fram med att anmälan gjordes till LS ca 3 veckor innan Essie blev försvunnen och pappan skapade Facebook-gruppen 4h efter att Essie var borta från sitt hem.

Vad tror ni läget ligger till med Essie? Är hon död eller har någon räddat henne därifrån? Eller har familjen sett till att placera om henne för att inte få besök av LS men ändå kunna få ut pengar av sitt försäkringsbolag?

Skulle tro att hunden är död. A har väl skadat den såpass att pappan var tvungen att avliva den och sen hitta på hela skiten.
Citera
Avslutad
Många tror nog att de flesta utvecklingsstörda är som glada och snälla downisar, men oftast är de fruktansvärda människor som är en plåga för sin omgivning.

Det kommer inte bli några konsekvenser heller eftersom utvecklingsstörda alltid kommer undan med allt, inklusive sadism och djurplågeri som Amanda har hållit på med.
Citera
2024-07-26, 16:27
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Jag förstår att du väldigt gärna vill att allt hemskt som påstås här ska vara sant. Så du får reagera och må illa och skälla på någon. Men du vet ingenting om de verkliga omständigheterna för det.

Alla som har haft en hund har någon gång råkat klippa dem i pulpan. Det sker väldigt lätt på hundar med svarta klor och som kanske klipps lite för sällan. Det händer ibland när man låter djurvårdare klippa klor hos veterinären också. Det gör oftast inte ont alls på hunden. Ska vi kidnappa alla hundar ifrån sina ägare nu när du fått höra detta?
Där har du fel! Det gör ont! Det är därför hunden skriker till. Om en hund har för långa klor som veterinär ska klippa då sövs dom.
Citera
2024-07-26, 16:28
Medlem
Citat:

Jajamän, jag tror på alltihopa. Jag tror inte en sekund på att anställda hittar på och drar rövarhistorier om hunden. Varför skulle dem? De får inte ut något av det?
Hörru, försök att andas… det är över nu. Jag förstår att du vill annat, men sanningen kommer alltid fram. Man får försöka att räta på ryggen och ta reda på eländet man har ställt till.
Citera
2024-07-26, 16:28
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Skulle tro att hunden är död. A har väl skadat den såpass att pappan var tvungen att avliva den och sen hitta på hela skiten.
Då tror vi samma
Citera
2024-07-26, 16:32
Medlem
Citat:
Jag känner inte starkt för någon… jag är inte så intresserad av att understödja allt ”kännande” och okunnigt tyckande som pågår till höger och vänster i den här tråden.

Jag har intresserat mig för att innehållet i den här tråden mest för att det är en studie i hur förvirrat folk beter sig när de slutar tänka efter…

Fascinerande att man kan tro att man kan utläsa något av emojisar… det är verkligen att tro mycket om sig själv… kanske du ska börja kalla dig medium?
Tråden är ett utmärkt exempel på människor som kan tänka klart i jämförelse med facebookgruppens hjärtströsslare. Är du helt ny på Flashback så kanske du inte vet att här grävs sanningar fram titt som tätt.

På tal om medium, pappan hade ju anlitat några och det var ju en som ”såg” att hunden har det bra nu. Jag tycker pappan ska lyssna på det.
Citera
2024-07-26, 16:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Där har du fel! Det gör ont! Det är därför hunden skriker till. Om en hund har för långa klor som veterinär ska klippa då sövs dom.

Ja! Det gör ont som fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in