Citat:
Ursprungligen postat av
Blondpion
Frågan är ställd eftersom allt verkar vara kommunens och assistenternas fel. Har man barn finns det något som heter föräldraransvar också. Vi har tidigare läst hur PÖ behandlat anställda på LSS-boendet. Har han inte medverkat till att situationen blivit som den blivit menar du?
Fast nu tror ju jag inte på att någon tagit hunden...
Föräldraansvaret upphör när man har ett barn som passerat myndighetsålder. Då har kommunen ansvar för att se till att en person som omfattas av personkretslagarna har bostad och omvårdnad utifrån sitt behov och för att få en tillfredställande livssituation. Så ser det lagliga ansvaret ut.
Att föräldrar ställer upp som assistenter eller genom att starta assistansbolag för att kunna hantera anställningar sker helt på frivillig basis och i överenskommelse med kommunen som fattar beslut om att de ska få vårda personen med assistenter genom då ett upprättat bolag. Det ör mycket regler som omgärdar detta.
Om man vet något om hur otroligt låg nivå det kan vara på personer som söker jobb som assistenter och hur otroligt svårt det är att överhuvudtaget bemanna fullt ut omvårdnaden av en person so, behöver dygnet runt tillsyn. Så är det föga förvånande om man fått sparka både en och två helt olämpliga personer. Det finns nästan inga yrken som har så stor personalomsättning som just personliga assistenter både i hem och på gruppboenden. Det finns också fler anmälningar på hur sådan personal beter sig emot brukare än i något annat vårdsammanhang.
Jag vill betona att jag på intet sätt vill beskylla personliga assistenter för det. Det ör helt och hållet ett kommunalt ansvar. Och politiska beslut som styr över att ett så ansvarsfullt yrke ska kunna upprätthållas av personer som helt saknar utbildning och kompetens. Det ställs inte ens krav på omvårdnadsutbildning. För kommunerna vill inte att tjänsten personlig assistent ska bli dyrare för dem.
Därför har det blivit såhär. Assistenter behöver också kunna fungera som team. Men det räcker att en person i ett team är på fel plats så blir det problem och konflikter i hela gruppen.
Och att kunna jobba med en person med svår autism som också kan bete sig aggressivt är svårt och kräver stor kompetens och fingertoppskänsla. Men en förbluffande stor andel av alla assistenter som är verksamma saknar grundläggande utbildning. Nästan ingen som jobbar med NPF har utbildning i ens vad funktionsnedstättnignen innebär.
Så att ställa kraven på familjen ska kunna få allt att fungera perfekt är väl magstarkt kan jag tycka. Familjens såna här sammanhang gör alltid så gott de kan och vill sitt barn det bästa och kör i regel slut på sig hela tiden.
Vad som hänt med hunden är det i nuläget ingen som vet.