2024-07-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag läste den långa repliken i hundbloggen som någon tidigare här länkade till och fick några funderingar.

Först och främst vill stå upp för djuren som arbetar för människor och i tjänst. Den som skrivit svar på bloggen påstår att föräldrarna haft "hundens säkerhet för ögonen". Det kan jag inte uttala mig om de haft eller inte, så det lämnar jag därhän, men i samma stycke hävdas det att "man har andras ögon på sig, vilken är den viktigaste spiken i kistan som bör begrava dessa påhopp" (om att Essie skulle ha farit illa i hemmet). Hen som skriver, menar även att anmälningar skulle gjorts om Essie blivit utsatt för exempelvis misshandel. DET vill jag säga emot.

För det första: ögon finns säkert på familjen och andra som har djur, men det betyder INTE att djur har det bra. Många ser men agerar inte. Många vet men säger inget. Många upplever att felaktigheter mot djur begås men vet inte vad de ska göra. Är man dessutom anställd i ett hem där ett djur far illa, tror jag FÅ personer gör en anmälan till Länsstyrelsen. Anledningar till det kan vara oändliga: rädsla att arbetsgivaren ska avskeda en, rädsla för andra represalier, rädsla att familjen en arbetar hos ska börja fråga ut vem som anmält, osäkerhet om det som förekommer är "rätt" trots allt, en övertygelse att hunden/djuret inte har det så illa och att det viktigaste är brukaren, okunskap om djurs behov osv.

Så nej och åter nej. Ögon eller öron spelar faktiskt inte så stor roll. Anmälningar görs alldeles för sällan där de skulle ha behövts fast omgivningen ser. Fast de vet. Så nej igen. Ingen spik i kistan anser jag lägger locket på för gott att Essie skulle ha utsatts för något. Men det betyder heller inte att hon gjort det, förstås. Jag vill ändå nyansera påståendet i bloggsvaret. För det är ju kritiskt tänkande personen vill att vi har. Så varsågod.

Samma person nämner även att Essie ser ut att ha det bra på alla bilder som tagits och därmed mår hon bra. Skitsnack, säger jag krasst. För det första: bilder kan väljas ut utifrån önskemål om hur en individ ska gestaltas. För det andra: en blank päls säger en del, men inte allt. Det kan ta tid innan djur uppvisar fysiska symtom på psykiskt lidande. Det kan göras på så många fler sätt än via pälsen och det är långt ifrån alltid det framkommer på stillbilder i foto.

Djur som mår psykiskt dåligt eller är kuvade, inte får utlopp för sina behov, sin personlighet, inte känner trygghet etc, kan visa det på sätt fotografier ALDRIG kan visa. Det kan vara små små företeelser i vardagen, hur hunden rör sig, hur hunden äter, hur hunden väljer att fästa blicken, hur hunden kissar, om hunden har ont i magen, att hunden biter på tassar, att hunden inte törs säga ifrån... Listan kan göras lång. Så nej även här: Bilder säger inte allt om hur Essie mår.

Ta en bild på ett barn som misshandlas eller en kvinna som far illa av sin make. Sätt individen i på en sandstrand en solig dag och ge personen en glass i handen och lägg ut på FB med en trevlig kommentar. Ingen skulle kunna tro att barnet eller kvinnan misshandlas av samma person som tagit kortet. Man kan inte säga det av ett foto alla gånger.

Hundar är dessutom experter på att behaga och lyda och göra allt för att överleva, då de inte har andra möjligheter hur illa behandlade de än blir. Andra blir aggressiva, det vet jag, men långt ifrån alla.

Så med det sagt, tyvärr... Skulle vi tänka så som den som svarat på bloggen gör kring djur, skulle fanimej inga anmälningar göras och djur fara enormt illa.

Titta på ögonen mellan där Essie sitter bredvid A bland de första ggr o sen resten av de upplagda bilderna. Där har du sanningen, Essie gjorde kanske sitt jobb men inte som en lycklig o glad hund.
Citera
2024-07-26, 09:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svt2
Tror ni att PÖ hade räknat med 400 k + läsningar på Flashback?

Vad jag inte kommer underfund med är VARFÖR han skulle göra en offentlig grej av detta om han inte vill hitta hunden.

Om han nu vet om varför den är försvunnen och mörkar det, varför blanda in hela Sverige som synar historien upp och ner dygnets alla timmar ända tills den spricker? Vad tänkte PÖ att han skulle vinna på detta? För att hitta Essie är inte svaret - då hade han inte klappat igen butiken på Facebook.

/ SVT2

Jag tror jag vet svaret. För att kunna få ut på försäkringen och att det inte kan ifrågasättas det är bedrägeri bakom, är man tvungen att gå ut med efterlysning som får stor spridning. Några som var insatta i försäkringsärenden gällande försvunna djur skrev om det tidigare i tråden.

Eftersom det fanns konstigheter blev vi intresserade och på den vägen är det.
Citera
2024-07-26, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svt2
Tror ni att PÖ hade räknat med 400 k + läsningar på Flashback?

Vad jag inte kommer underfund med är VARFÖR han skulle göra en offentlig grej av detta om han inte vill hitta hunden.

Om han nu vet om varför den är försvunnen och mörkar det, varför blanda in hela Sverige som synar historien upp och ner dygnets alla timmar ända tills den spricker? Vad tänkte PÖ att han skulle vinna på detta? För att hitta Essie är inte svaret - då hade han inte klappat igen butiken på Facebook.

/ SVT2

Försäkringsbolaget har som krav att en efterlysning ska göras och ha publik spridning, däri ligger svaret. PÖ har målat in sig i ett hörn eftersom han inte räknade med Flashback o dess eminenta sanningssökare.
Citera
2024-07-26, 09:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
ja, Axis

Inget kort i dessa enligt PÖ:
https://postimg.cc/qhv6wNqW
Citera
2024-07-26, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Titta på ögonen mellan där Essie sitter bredvid A bland de första ggr o sen resten av de upplagda bilderna. Där har du sanningen, Essie gjorde kanske sitt jobb men inte som en lycklig o glad hund.

Ja, har granskat de bilder som lagts ut noga. Håller med om att Essie inte ser glad och lycklig ut, men jag kan och vill inte heller säga/påstå att hon var olycklig hela tiden för det eller att någon var dum mot henne. Men ögonen ser sannerligen sorgsna ut...
Citera
2024-07-26, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Inte läst en rad om skallgångar, dörrknackning eller annat. Det var direkt *pang* att hunden var stulen.

Vi skulle imponeras/förvirras av övervakningsteknik, drönare, värmekameror. Och sist men inte minst framträdanden i media, som ju blir så glada över såna här historier att de slänger granskningen överbord.

Men det finns ju oberoende journalister. Vi har säkert sådana här redan nu.

Vad gäller tipspengarna: Tjuven skulle blivit glad för 100K och besväret att slippa sälja hunden tror jag. Det vore ju bara att låtsas att man hade hittat den nånstans.

Precis. När min hund försvann ringde jag till grannar mitt i natten som kom o hjälpte mig leta. Tom de som jag inte ens umgås med letade några h mitt i natten. Hade varit intressant att se vad grannarna tycker o om de delat ngn efterlysning men det går ju att kolla...

Det enda som finns är PÖS direkta ord om att hunden är stulen. Ligger säkert under eget lagrum i BrB.
Citera
2024-07-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Försäkringsbolaget har som krav att en efterlysning ska göras och ha publik spridning, däri ligger svaret. PÖ har målat in sig i ett hörn eftersom han inte räknade med Flashback o dess eminenta sanningssökare.
Vilket försäkringsbolag har det kravet?

Har du någon källa som typ deras försäkringsvillkor?
Citera
2024-07-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De hade haft hunden i fem månader.
Hunden flyttade hem till familjen i mars 2023 och genomgick då utbildning tillsammans med dottern. De blev ett asistanshundsekipage i augusti 2023.

(Bilder finns på Hundjälpen Assistanshundar” på facebook.)
Citera
2024-07-26, 09:34
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inget kort i dessa enligt PÖ:
https://postimg.cc/qhv6wNqW
Ja då krävs det ju att ngn tittar hela tiden, rätt meningslös övervakning då och syns ju inget om det laggar antar jag, men är det fördröjning syns det ju
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Spelar det nån roll? Det är ju fullt logiskt.

Speciellt om man vill ha ut 300K under mystiska omständigheter.
Citera
Medlem
Citat:

Finns ett bra svar innan I tråden och står skrivet på andra ställen också. Jag har mina djur oförändrade eftersom.jag anser att med en god djurhållning har du oftast inte behöv av veterinärvård utom vid eventuella skador.
Citera
2024-07-26, 09:36
Medlem
Citat:

Hundförsäkringar har det kravet. Exempel:

https://www.agria.se/hund/artiklar/forsakring/forsvunnen-hund--vad-gor-jag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in