2024-07-26, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Äntligen kan jag få vara med i denna spännande tråd. Utkastad från pappans lilla fan-club när jag frågade var de andra djuren tagit vägen. Pang sa det och så var jag blockad.

Alla pratar om de här filmerna som skulle vara några bevis på att Essie blivit stulen. De filmerna är nada värt, de bevisar ingenting, skulle inte ens kunna användas som bevis i en rättegång. De saknar materiella grunder så de filmerna kan ni släppa.

Det enda som säger att Essie blivit stulen är pappan själv. Det gör han ganska omgående. Hur kan han vara så bombsäker på det? En annan person hade väl antagit att hunden försvunnit genom ngt hål eller hoppat över? Ingen omöjlighet för en smidig jaktlabrador. Jag har haft en hund som klättrade i träd o det finns hur många filmer som helst på smarta hundar som klättrar över höga inhägnader.

Vad gjorde familjen de minuterna som PÖ påstår filmerna laggade? Var var de? Det finns inget som säger att de inte tog in hunden i huset igen.
Ngt som jag tycker är viktigt är att när de ska hämta in hunden, mamman alltså, så hittas inte hunden men hon går lugnt o plockar in saker. Jag som själv haft en hund som försvunnit hade blivit hur orolig som helst o letat igenom varje mm av trädgården, inte bara helt förstrött börjat greja med annat. Jag tror mamman vet att Essie inte försvunnit på något sätt från trädgården. Jag hade heller inte varit så oberörd som pappan, han verkar vara en kylig jävel.

Pappan är också IT-tekniker o förmodligen då teknikintresserad. Vad det framkommit i tråden så även Sverige-ansvarig för Bosch. Tror ni han hade nöjt sig med ett undermåligt kamerasystem som laggar, speciellt eftersom han säger att det hänt innan? Dessutom vrf laggade det just de minuterna pappan påstår Essie blivit stulen?

Gällande bilen är det ingen som vet när den kördes dit o hur gamla spåren är. Så länge ingen vet det är det heller inget bevis på stöld. När min hund försvann hade jag spårhundar ute o de reagerade på flera dagars gamla spår. Det kan likaväl vara familjen som kört dit sin bil o lett Essie till bilen om nu det är det enda spåret. Så länge det inte är fastslaget och bevittnat från utomstående saknar således även bilen ngt bevisvärde.

Enligt uppgifter så körde de bara med värmekamera på nätterna? Vrf användes de inte på dagen? De funkar likaväl dagtid.

Ngt som ingen tänkt på är om Länsstyrelsen är inkopplad. Jag har sett deras svar o det är tvetydigt vad de menar med det. De har inga avslutade ärenden på familjen och de skriver en sådan konstig formulering så det går inte att tyda vad de håller på med. Jag som granskar mycket har aldrig sett ett ett sådant svar.
Men för de som vet hur länsstyrelsens djurskydd jobbar så kan de ha omhändertagit hunden. Det ska inte mycket till för det och finns det flera anmälningar på ett våldsamt boende så kan det ha skett.
Vi hade ju de hästarna som länsstyrelsen stal veckan innan, de togs från den nya ägaren för att en djurskyddsinspektör påstod att den förre ägaren körde foder vilket inte är olagligt även om man har djurförbud. Där har omhändertagandet fortfarande inte kommunicerats med ägaren.

Något annat jag reagerat på är ju att mamman inte delat något på sin facebook.
Här har ni en hund, vi vet ju att PÖ inte betraktar Essie som en familjemedlem, men hon har ju ändå kostat 280 000 kr enligt vad PÖ säger. Borde inte mamman delat en efterlysning i allafall?
Tittar man på PÖs familj o släktingar så har han en hel del men endast en handfull har engagerat sig i Essie. Inte ens de delar en efterlysning på hunden som pappan påstår kostar så mkt o är en nödvändighet för A.

Vi vet redan att PÖ är här inne och lusläser allt o förmodligen även kommenterar. Vissa försvarar ärendet lite väl mkt. Att vi vet det är ju eftersom han ändrar sin version efter vad som folk har hittat här. Tex att lägga in registreringen på hunden på SJV, det kan man göra själv o det tar ca 24 h innan det syns.

Att PÖ sedan eventuellt begått brott enl BrB, där funderar jag på uppvigling och att han uppmanat till att man ska ofreda folk. Det ska jag kolla upp närmare.

Något folk inte funderat på är om det finns anmälningar till Arbetsmiljöverket. Vi vet att det finns både IVO och Lex Sarah-anmälningar men om assistenterna blivit hotade eller utsatta för våld ska det anmälas till AMV. Här är det lite svårt eftersom det är chefen som ska anmäla och har de varit anställda av PÖ så finns det nog inget trots det är lag på det. Men jag tänker främst på LSS-boendet som säkert följer lagen.
Det ska även finnas en riskbedömning gjord för jobbet samt åtgärdsplan.
Och om assistenterna är anställda i hemmet, av vilken eller vilka är de anställda av?

Gällande svaren från mediumen så saknar de värde. Jag som själv har gått till flera olika varav endast 2 stycken verkligen såg vad som både skulle hända o vad som hänt, skrattar åt deras svar. Den ena ger ett sådant svar så det kan täcka in nästan överallt i Sverige. Min pendel ger bättre svar o den säger att Essie är död. Kanske därför PÖ sa i TV att A fortfarande har ont i magen och mår illa?

Fattar inte heller att media inte källgranskar och ifrågasätter historien utan sväljer allt med hull o hår. Men de vill liksom PÖ ha likes o uppmärksamhet. Även media censurerar kommentare fick jag veta.

Farfaderns svar ger jag inte så mkt för, det där är skrivet av PÖ. Det verkar som han är mkt kontrollerande och han har redan försagt sig om vad som hänt Essie, dessutom i TV.
Man säger inte att en hund gått bort om den blivit stulen, försvunnit eller sprungit iväg. Man säger gått bort om någon eller något dött/avlidit.

Hur hade ni gjort om ni skulle stjäla Essie? Jag vet hur jag skulle göra.

Instämmer kring det som rör mammans agerande vid sök efter Essie. Något besynnerligt. Jag skulle inte städa och plocka om jag trodde min hund var försvunnen. Kanske hade hon inte förstått riktigt då...?

När och var sa PÖ att Essie gått bort?

Och ja, källgranskning eller kritisk granskning av hela den här historien är urusel hos media! Men just nu verkar de vilja vinkla det enbart utifrån PÖ:s uppgifter.
Citera
2024-07-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimLindeman
Nu trappar familjen ner sökandet... 😬

Två veckor har gått sedan assistanshunden Essie försvann. Nu orkar familjen inte jobba dygnet runt för att hitta hunden.

Den 25 juli var sista dagen som hittelön utlovades.

– Vi orkar inte längre. Vi fortsätter leta, men det går inte att lägga arton timmar om dygnet hur länge som helst. Vi litar på polisen, säger Patrik Ölmeborg.

Länk: https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/familjen-orkar-inte-langre-minskar-sokinsats-och-litar-pa-polis/l7y44xwl

Ett konstigt svar för ngn som påstår att en hund är så viktig för dottern. "Vi orkar inte längre". Jag hade gått genom eld o vatten för min hund men skillnaden är att jag älskade och brydde mig om min hund. Jag hade aldrig gett upp, att leva i ovisshet är svårare och gör mer ont än att leva med att hitta en död hund. Detta visar även på hur lite han tänker på dottern. Ska bli spännande att se hur han kommer att förklara att Essie är borta.

Gällande polisen så verkar de inte ha engagerat sig nämnvärt, i ett sådant här fall med så många engagerade hjärtströsslare och naiva personer som på uppmaning av PÖ antastar och ofredar både hundar o hundägare tycker jag väl att ngn presstalesman borde ha yttrat sig? Vad gör lokalpolisen? Inte en endaste liten kommentar från ngn sådan o där brukar ju media vilja ha in lite synpunkter.
Citera
2024-07-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Instämmer kring det som rör mammans agerande vid sök efter Essie. Något besynnerligt. Jag skulle inte städa och plocka om jag trodde min hund var försvunnen. Kanske hade hon inte förstått riktigt då...?

När och var sa PÖ att Essie gått bort?

Och ja, källgranskning eller kritisk granskning av hela den här historien är urusel hos media! Men just nu verkar de vilja vinkla det enbart utifrån PÖ:s uppgifter.

Tack för välkomnandet.

Du hittar det från andra delen av TV4s nyhetsmorgon där de frågar PÖ om han har berättat det för dottern. Där svarar han att han inte gjort det men snart måste berätta att Essie gått bort.

Tyvärr får man inte ut journaler från varken veterinärer eller djursjukhus då det är ägaren som äger dem så man kan inte granska om hunden legat på djursjukhus som PÖ säger att han sa till dottern i första TV-sändningen.
Citera
2024-07-26, 08:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ett konstigt svar för ngn som påstår att en hund är så viktig för dottern. "Vi orkar inte längre". Jag hade gått genom eld o vatten för min hund men skillnaden är att jag älskade och brydde mig om min hund. Jag hade aldrig gett upp, att leva i ovisshet är svårare och gör mer ont än att leva med att hitta en död hund. Detta visar även på hur lite han tänker på dottern. Ska bli spännande att se hur han kommer att förklara att Essie är borta.

Gällande polisen så verkar de inte ha engagerat sig nämnvärt, i ett sådant här fall med så många engagerade hjärtströsslare och naiva personer som på uppmaning av PÖ antastar och ofredar både hundar o hundägare tycker jag väl att ngn presstalesman borde ha yttrat sig? Vad gör lokalpolisen? Inte en endaste liten kommentar från ngn sådan o där brukar ju media vilja ha in lite synpunkter.

Det fanns väl ingen vettig anledning att stänga ner alla chattgrupperna? De är ju ovanligt många admins, men om man inte orkar med ändå är det bara att utnämna några till.

Inte för att jag tror de nånsin kommer hitta Essie, men det vore schysstare mot alla som engagerat sig att ha den transparensen kvar.
Citera
2024-07-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Välkommen till forumet. Imponerande första inlägg. Det märks att du följt med och tänkt till, kommer med nya uppslag vi inte skrivit om.

T ex en av filmerna, där mamman så lugnt går och plockar fast Essie är försvunnen. I det läget hade man ju sprungit runt och tokletat.

Vad som kan bli intressant att följa också, är ju pappans rävsax som han själv satt sig i.

Försöker han få ut försäkringspengarna eller ej?

Så länge han inte gör det, är det inte bedrägeri i lagens mening.

Men om han inte gör det, så är det ett indirekt erkännande av att han inte vågar, eftersom försäkringsbolag inte är lättlurade.

Tack så mkt för berömmet
Är van att granska o kan en hel del om mkt.

Det finns redan polisanmälningar på försäkringsbedrägeri, säkert ett flertal. Och eftersom jag vet att myndigheter gärna hänger på både sociala medier, Blocket samt andra intressanta webbsidor så följer nog både försäkringsbolag, länsstyrelsens djurskydd ( de älskar sociala medier och Blocket o hänger hellre där än gör sitt jobb) och polisen denna tråden.

Själv tycker jag det har det varit mkt spännande som sagt och hade jag vetat att det var karenstid på att kommentera hade jag skapat konto direkt.
Citera
2024-07-26, 08:50
Medlem
Gällande Amandas ekonomiska situation så existerar domen

Målnummer: Ä - 387718 gällande förvaltareskap.
Citera
2024-07-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det fanns väl ingen vettig anledning att stänga ner alla chattgrupperna? De är ju ovanligt många admins, men om man inte orkar med ändå är det bara att utnämna några till.

Inte för att jag tror de nånsin kommer hitta Essie, men det vore schysstare mot alla som engagerat sig att ha den transparensen kvar.

I min mening nej. De hade ju kunnat få leva sitt eget liv ett tag till. Vad ska nu alla naiva personer göra när de inte får sin dagliga dos av hjärtströssel och medömkan?

Jag tycker det visar hur PÖ redan från början planerat allt men ändå inte tänker på allt vilket han tydligt visat. Vad var det för mening med att starta upp chattgrupperna bara några dagar innan och uppmana folk att var med i rätt områdeschatt för att sedan 30 minuter innan lösenssummans deadline stänga ner dem?

PÖ har inte varit transparent alls i hela detta, jag vet hur det är att ha en hund som försvunnit. Har han ens aktivt engagerat sig i letandet? Har det gjorts skallgångar?

O en annan viktig aspekt, det är alltid någon som ser eller hör något och om Essie skulle blivit stulen hade folk i närheten av tjuven/tjuvarna lockats av lösensumman. Det stod väl att det var den personenn som tipsade som skulle få pengarna om Essie hittas? Jag tolkar det som om du hade kommit med ett tips så hunden hittats så hade du fått pengarna, inte den som hade haft hunden. Här finns det ingen som varken sett eller hört något om en sådan världsberömd hund och bara det är konstigt.

Som sagt, allt kommer fram förr eller senare och här ligger en hund begraven. Tyvärr tror jag det är Essie.
Citera
2024-07-26, 09:15
Medlem
svt2s avatar
Tror ni att PÖ hade räknat med 400 k + läsningar på Flashback?

Vad jag inte kommer underfund med är VARFÖR han skulle göra en offentlig grej av detta om han inte vill hitta hunden.

Om han nu vet om varför den är försvunnen och mörkar det, varför blanda in hela Sverige som synar historien upp och ner dygnets alla timmar ända tills den spricker? Vad tänkte PÖ att han skulle vinna på detta? För att hitta Essie är inte svaret - då hade han inte klappat igen butiken på Facebook.

/ SVT2
Citera
2024-07-26, 09:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
I min mening nej. De hade ju kunnat få leva sitt eget liv ett tag till. Vad ska nu alla naiva personer göra när de inte får sin dagliga dos av hjärtströssel och medömkan?

Jag tycker det visar hur PÖ redan från början planerat allt men ändå inte tänker på allt vilket han tydligt visat. Vad var det för mening med att starta upp chattgrupperna bara några dagar innan och uppmana folk att var med i rätt områdeschatt för att sedan 30 minuter innan lösenssummans deadline stänga ner dem?

PÖ har inte varit transparent alls i hela detta, jag vet hur det är att ha en hund som försvunnit. Har han ens aktivt engagerat sig i letandet? Har det gjorts skallgångar?

O en annan viktig aspekt, det är alltid någon som ser eller hör något och om Essie skulle blivit stulen hade folk i närheten av tjuven/tjuvarna lockats av lösensumman. Det stod väl att det var den personenn som tipsade som skulle få pengarna om Essie hittas? Jag tolkar det som om du hade kommit med ett tips så hunden hittats så hade du fått pengarna, inte den som hade haft hunden. Här finns det ingen som varken sett eller hört något om en sådan världsberömd hund och bara det är konstigt.

Som sagt, allt kommer fram förr eller senare och här ligger en hund begraven. Tyvärr tror jag det är Essie.

Inte läst en rad om skallgångar, dörrknackning eller annat. Det var direkt *pang* att hunden var stulen.

Vi skulle imponeras/förvirras av övervakningsteknik, drönare, värmekameror. Och sist men inte minst framträdanden i media, som ju blir så glada över såna här historier att de slänger granskningen överbord.

Men det finns ju oberoende journalister. Vi har säkert sådana här redan nu.

Vad gäller tipspengarna: Tjuven skulle blivit glad för 100K och besväret att slippa sälja hunden tror jag. Det vore ju bara att låtsas att man hade hittat den nånstans.
Citera
2024-07-26, 09:19
Avslutad
Jag läste den långa repliken i hundbloggen som någon tidigare här länkade till och fick några funderingar.

Först och främst vill stå upp för djuren som arbetar för människor och i tjänst. Den som skrivit svar på bloggen påstår att föräldrarna haft "hundens säkerhet för ögonen". Det kan jag inte uttala mig om de haft eller inte, så det lämnar jag därhän, men i samma stycke hävdas det att "man har andras ögon på sig, vilken är den viktigaste spiken i kistan som bör begrava dessa påhopp" (om att Essie skulle ha farit illa i hemmet). Hen som skriver, menar även att anmälningar skulle gjorts om Essie blivit utsatt för exempelvis misshandel. DET vill jag säga emot.

För det första: ögon finns säkert på familjen och andra som har djur, men det betyder INTE att djur har det bra. Många ser men agerar inte. Många vet men säger inget. Många upplever att felaktigheter mot djur begås men vet inte vad de ska göra. Är man dessutom anställd i ett hem där ett djur far illa, tror jag FÅ personer gör en anmälan till Länsstyrelsen. Anledningar till det kan vara oändliga: rädsla att arbetsgivaren ska avskeda en, rädsla för andra represalier, rädsla att familjen en arbetar hos ska börja fråga ut vem som anmält, osäkerhet om det som förekommer är "rätt" trots allt, en övertygelse att hunden/djuret inte har det så illa och att det viktigaste är brukaren, okunskap om djurs behov osv.

Så nej och åter nej. Ögon eller öron spelar faktiskt inte så stor roll. Anmälningar görs alldeles för sällan där de skulle ha behövts fast omgivningen ser. Fast de vet. Så nej igen. Ingen spik i kistan anser jag lägger locket på för gott att Essie skulle ha utsatts för något. Men det betyder heller inte att hon gjort det, förstås. Jag vill ändå nyansera påståendet i bloggsvaret. För det är ju kritiskt tänkande personen vill att vi har. Så varsågod.

Samma person nämner även att Essie ser ut att ha det bra på alla bilder som tagits och därmed mår hon bra. Skitsnack, säger jag krasst. För det första: bilder kan väljas ut utifrån önskemål om hur en individ ska gestaltas. För det andra: en blank päls säger en del, men inte allt. Det kan ta tid innan djur uppvisar fysiska symtom på psykiskt och/eller fysiskt lidande (om det inte är återkommande svår fysisk misshandel förstås för sådant syns ju oftast eller märks på hur hunden rör sig etc). Det kan göras på så många fler sätt än via pälsen och det är långt ifrån alltid det framkommer på stillbilder i foto.

Djur som mår psykiskt dåligt eller är kuvade, inte får utlopp för sina behov, sin personlighet, inte känner trygghet etc, kan visa det på sätt fotografier ALDRIG kan visa. Det kan vara små små företeelser i vardagen, hur hunden rör sig, hur hunden äter, hur hunden väljer att fästa blicken, hur hunden kissar, om hunden har ont i magen, att hunden biter på tassar, att hunden inte törs säga ifrån... Listan kan göras lång. Så nej även här: Bilder säger inte allt om hur Essie mår.

Ta en bild på ett barn som misshandlas eller en kvinna som far illa av sin make. Sätt individen i på en sandstrand en solig dag och ge personen en glass i handen och lägg ut på FB med en trevlig kommentar. Ingen skulle kunna tro att barnet eller kvinnan misshandlas av samma person som tagit kortet. Eller far illa över huvud taget. Man kan inte säga det av ett foto alla gånger.

Hundar är dessutom experter på att behaga och lyda och göra allt för att överleva, då de inte har andra möjligheter hur illa behandlade de än blir. Andra blir aggressiva, det vet jag, men långt ifrån alla.

Så med det sagt, tyvärr... Skulle vi tänka så som den som svarat på bloggen gör kring djur, skulle fanimej inga anmälningar göras och djur fara enormt illa. Och det bevisar faktiskt ingenting om hur Essie hade det.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-26 kl. 09:33.
Citera
2024-07-26, 09:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Ang kamerorna som laggar, spelar de inte in? då kvittar det om de laggar, i alla fall på mina

Går dina att köra utan att minneskortet sitter i kameran?
Citera
2024-07-26, 09:23
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Går dina att köra utan att minneskortet sitter i kameran?
ja, Axis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in