2024-07-25, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sneccan3
Precis! Tänk om fia hade fått tillbaks sina barn imorgon. Vad skulle hon då ha för kamp? Jag tror att hon är så van vid att ha en kamp så när hon väl hade fått barnen så hade hon känt sig tom och saknat nått, typ som att hennes identitet hade försvunnit.

Så är det. Detta är speciella människor som uppenbarligen är mer eller mindre beroende av den bekräftelse de får på TT. MammaEmma är ett bra exempel. Hon har fått tillbaka sitt barn, efter en kortare process dessutom. Ändå hänger hon kvar på TT.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det konstiga med er soc-fans är att ni bara ger er på föräldrarna och vill straffa dem, men när staten och kommunen vanvårdar barn är det helt ok.

Så är vi nu här igen. Hur kan du nå en slutsats med 0% underlag? Hur? Det finns inte en käft som påstår eller försvarar det fetstilta. Ingen. Vidare finns det ingen som hävdar att socialtjänst eller socialsekreterare är felfria. Ingen.

Citat:
Det gör jag absolut inte. Det finns många som uppmärksammat de djupa demokratiska problemen av samhällets hantering av placerade barn. Även socionomer har reagerat på vad som är ett alldeles uppenbart systemfel.

Även socionomer? Nu har du och dina des.polare klargjort att socionomer är sjuka maktfullkomliga sekterister med en fullständigt värdelös utbildning. Så här ligger det till: en person som inte är fullständigt utbildad i de grunder som reglerar utredning, och inte har utövat kunskapen praktiskt, kan heller aldrig uttala sig om beslut eller utredningsarbete. Så hur kommer det sig att du i tid och otid refererar till socionomer som kritiserar barn- och familjarbete inom socialtjänsten, det är ytterst inkonsekvent.

https://socionomen.se/roster/debatt/debatt-straffskalan-for-tjansteman-som-brister-i-yrkesutovningen-bor-ses-over/
2024-07-25, 19:47
Avslutad
Nu lajvas det igen, FU, För Allas Bästa, Yildiz, DM, Lady Lisa 777, parisa, Ali Kader är i boxen.

Som vanligt anser de att svenska tjänstemän ska ta hänsyn till invandrarnas kultur. Det de förespråkar är det system som tidigare rådde inom socialtjänsten, det vill säga att bedömningarna anpassades utifrån föräldrarnas kultur och religion. I praktiken innebar det att invandrarnas barn tilläts fara betydligt mer illa än svenska barn.

Det är alltså vad detta gäng förespråkar och för vems skull är det? Barnens? Givetvis inte.
2024-07-25, 19:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Så är vi nu här igen. Hur kan du nå en slutsats med 0% underlag? Hur? Det finns inte en käft som påstår eller försvarar det fetstilta. Ingen. Vidare finns det ingen som hävdar att socialtjänst eller socialsekreterare är felfria. Ingen.

Jag har länkat till mängder av relevant kritik. IVO, JO och seriösa debattartiklar. Soc är i totalt förfall och det är barnen som får betala priset för det. Totala galningar har kapat myndigheten och skadar barn. Utredningarna är inte rättssäkra. Vare sig för föräldrar eller för barnen och när det blir fel får det oerhörda konsekvenser.

Finns många seriösa debattörer som kritiserar soc och som också jobbat på soc. Michael Tärnfalk är inte nådig i sin kritik bland flera. Han om någon borde veta vad han pratar om då han utbildar socionomerna själv.

Intressant podd med honom förresten: https://shows.acast.com/barnratts-podden/episodes/i-veckans-poddavsnitt-gastas-vi-av-michael-tarnfalk-lektor-i
2024-07-25, 19:58
Medlem
Citat:
Nu lajvas det igen, FU, För Allas Bästa, Yildiz, DM, Lady Lisa 777, parisa, Ali Kader är i boxen.

Som vanligt anser de att svenska tjänstemän ska ta hänsyn till invandrarnas kultur. Det de förespråkar är det system som tidigare rådde inom socialtjänsten, det vill säga att bedömningarna anpassades utifrån föräldrarnas kultur och religion. I praktiken innebar det att invandrarnas barn tilläts fara betydligt mer illa än svenska barn.

Det är alltså vad detta gäng förespråkar och för vems skull är det? Barnens? Givetvis inte.
Norge har infört kulturtolkar inom socialtjänsten på vissa ställen men det innebär inte som dessa tror att det ska vara andra regler för invandrare utan mer att dessa tydligt ska få reda på vad som gäller men med människor som är insatta i specifik kultur . De i liven menar ju något helt annat att det ska ses mellan fingrarna när folk agar sina barn mm för att de kommer från kultur där det ät ok .
Blir väldigt tveksamt om man ska ta hänsyn till kultur om man tittar längre, religiösa som vill hemundervisa eller inte tillåta barn vara med på olika lektioner för att de följer bibeln och inte tror på evolution eller de som vill syssla med unschooling , finns ju olika kulturer och värderingar i samhället överallt som lever olikt andra
2024-07-25, 20:03
Avslutad
Citat:
Jag har länkat till mängder av relevant kritik. IVO, JO och seriösa debattartiklar. Soc är i totalt förfall och det är barnen som får betala priset för det. Totala galningar har kapat myndigheten och skadar barn. Utredningarna är inte rättssäkra. Vare sig för föräldrar eller för barnen och när det blir fel får det oerhörda konsekvenser.

Finns många seriösa debattörer som kritiserar soc och som också jobbat på soc. Michael Tärnfalk är inte nådig i sin kritik bland flera. Han om någon borde veta vad han pratar om då han utbildar socionomerna själv.

Intressant podd med honom förresten: https://shows.acast.com/barnratts-podden/episodes/i-veckans-poddavsnitt-gastas-vi-av-michael-tarnfalk-lektor-i

Du är makalös. Jag är alltså tydlig med att min post rör det jag fetstiltat dvs detta:
men när staten och kommunen vanvårdar barn är det helt ok.

På det fetstilta svarar jag:
2024-07-25, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Norge har infört kulturtolkar inom socialtjänsten på vissa ställen men det innebär inte som dessa tror att det ska vara andra regler för invandrare utan mer att dessa tydligt ska få reda på vad som gäller men med människor som är insatta i specifik kultur . De i liven menar ju något helt annat att det ska ses mellan fingrarna när folk agar sina barn mm för att de kommer från kultur där det ät ok . Blir väldigt tveksamt om man ska ta hänsyn till kultur om man tittar längre, religiösa som vill hemundervisa eller inte tillåta barn vara med på olika lektioner för att de följer bibeln och inte tror på evolution eller de som vill syssla med unschooling , finns ju olika kulturer och värderingar i samhället överallt som lever olikt andra

Exakt så är det. Invandrarna protesterade inte mot socialtjänsten innan 00-talet, protesterna har kommit efter när lagstiftning och praxis tvingade socialtjänsterna att behandla invandrarbarn som svenska barn. Invandrarna står benhårt fast vid sin kultur och sina seder, att slå kvinnor och barn är uråldrig sed. Lägg till att de kommer från länder där pedagogik och psykologi är två ämnen som i hög grad inte ens existerar som vetenskapliga ämnen, än mindre i hushållen. I Sverige har vi större kunskap om hunddressyr än vad de flesta utomeuropeiska invandrare har om vilken fostran som skapar trygga sunda barn.

Kulturtolkar är för övrigt ett ineffektivt system. Det fungerar utmärkt att arbeta metodiskt med assimilationsarbete direkt vid mottagning och baka in mer praktisk information i dagens samhällsintroduktion, en utbildning som varje invandrare ska genomgå. Idag varierar innehållet i samhällsintroduktionen kraftigt över landet men är genomgående kravlöst. För att motverka kultur, seder, bristande vandel och religiöst utövande som strider mot svensk lag eller motverkar assimilation så ska upphållstillstånd och möjlighet att få medborgarskap ligga i riskzonen. Det är en mycket effektiv metod för att styra kultur- och samhällsutveckling.
2024-07-25, 20:27
Medlem
Citat:
Exakt så är det. Invandrarna protesterade inte mot socialtjänsten innan 00-talet, protesterna har kommit efter när lagstiftning och praxis tvingade socialtjänsterna att behandla invandrarbarn som svenska barn. Invandrarna står benhårt fast vid sin kultur och sina seder, att slå kvinnor och barn är uråldrig sed. Lägg till att de kommer från länder där pedagogik och psykologi är två ämnen som i hög grad inte ens existerar som vetenskapliga ämnen, än mindre i hushållen. I Sverige har vi större kunskap om hunddressyr än vad de flesta utomeuropeiska invandrare har om vilken fostran som skapar trygga sunda barn.

Kulturtolkar är för övrigt ett ineffektivt system. Det fungerar utmärkt att arbeta metodiskt med assimilationsarbete direkt vid mottagning och baka in mer praktisk information i dagens samhällsintroduktion, en utbildning som varje invandrare ska genomgå. Idag varierar innehållet i samhällsintroduktionen kraftigt över landet men är genomgående kravlöst. För att motverka kultur, seder, bristande vandel och religiöst utövande som strider mot svensk lag eller motverkar assimilation så ska upphållstillstånd och möjlighet att få medborgarskap ligga i riskzonen. Det är en mycket effektiv metod för att styra kultur- och samhällsutveckling.
Jag fattar som att kulturtolkar haft effekt i Norge
2024-07-25, 20:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är makalös. Jag är alltså tydlig med att min post rör det jag fetstiltat dvs detta:
men när staten och kommunen vanvårdar barn är det helt ok.

På det fetstilta svarar jag:

Jo det är det genomgående temat. Alla föräldrar har fel och soc har rätt i allt och de som klagar är "rättshaverister"

Men nu ser ju verkligen ut så att soc på riktigt är i fritt fall och att en hel del av kritiken från tiktok-gänget faktiskt är både saklig och korrekt. De har garanterat anledningar att vara förbannade och har sannolikt fått förvärrad psykisk ohälsa pga soc.

Att hacka på dem förstår jag inte poängen med alls. Tycker själv bara att det är sorgligt att se och jag förstår frustrationen.
2024-07-25, 20:28
Avslutad
Citat:
De i liven menar ju något helt annat att det ska ses mellan fingrarna när folk agar sina barn mm för att de kommer från kultur där det ät ok .

Nu är användare Rizgo inne som ogenerat försvarar och förespråkar barnmisshandel, av den enkla anledningen att han, som de flesta utomeuropéer, har en egen uppfattning om vad som kan räknas som misshandel. Detta möter jag ideligen i mitt arbete med denna grupp, misshandel är det först när det kommer blod eller en kroppsdel går sönder, fram till det är det vanlig fostran.
2024-07-25, 20:29
Avslutad
Citat:
Jag fattar som att kulturtolkar haft effekt i Norge

Effekt ja, men ineffektivt.
2024-07-25, 20:36
Avslutad
Citat:
Jo det är det genomgående temat. Alla föräldrar har fel och soc har rätt i allt och de som klagar är "rättshaverister"

Men nu ser ju verkligen ut så att soc på riktigt är i fritt fall och att en hel del av kritiken från tiktok-gänget faktiskt är både saklig och korrekt. De har garanterat anledningar att vara förbannade och har sannolikt fått förvärrad psykisk ohälsa pga soc.

Att hacka på dem förstår jag inte poängen med alls. Tycker själv bara att det är sorgligt att se och jag förstår frustrationen.

Genomgående tema är alltså din tolkning.

Du hävdar att folk som deltar i tråden, för skvallret om FU-nätverket, försvarar soc och menar att socialtjänst och socialsekreterare är felfria. Detta är alltså i sin mest konkreta form helt fel, du har 0% underlag för det påståendet, det motsatta har däremot lyfts fram vid några tillfällen. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du tycker/tänker/känner att du har rätt, du har fel och de konkreta bevis du _ibland_ anser är så viktigt, saknar du med detta tjatiga påstående.
2024-07-25, 20:41
Avslutad
Jag har aldrig lyssnat på dem tidigare men den där Fia verkar ju helt störd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in