2024-07-24, 19:43
Medlem
Merwinnas avatar
Hmmm... Tvärtom? Bör vara 51 procent av kvinnorna som vill ha Trump, d.v.s. nästan lika många som männen.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-leder-over-harris-/

Undersökningen visar också att 52 procent av män hellre ser Donald Trump som president än Kamala Harris. Tvärt om är det för kvinnor där 49 procent hellre ser Harris som president.
Citera
2024-07-24, 19:50
Medlem
Merwinnas avatar
Rubriken här var också rätt kul. Jag undrar om Lidingöborna uppskattar att omnämnas som "öbor"? Även om de kanske är det tekniskt sett.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1270337

Öbor uppmanas koka dricksvatten

Vid en rutinkontroll har förekomst av bakterier spårats i dricksvatten på Lidingö.

Bakterierna är inte av en typ som framkallar sjukdom. ”Men som en försiktighetsåtgärd är ändå rekommendationen att allt vatten som ska drickas, användas i matlagning eller för tandborstning, kokas”.

Det skriver Lidingö stad i ett pressmeddelande.

Just pågår ett arbete med att spola ledningar och spåra källan till bakterieförekomsten.
Citera
2024-07-25, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Rubriken här var också rätt kul. Jag undrar om Lidingöborna uppskattar att omnämnas som "öbor"? Även om de kanske är det tekniskt sett.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1270337

Vid en rutinkontroll har förekomst av bakterier spårats i dricksvatten på Lidingö.

Bakterierna är inte av en typ som framkallar sjukdom. ”Men som en försiktighetsåtgärd är ändå rekommendationen att allt vatten som ska drickas, användas i matlagning eller för tandborstning, kokas”.

Just pågår ett arbete med att spola ledningar och spåra källan till bakterieförekomsten.

Rent tekniskt är de förstås öbor, eftersom Lidingö är omgivet av vatten på alla håll, men den normala användningen av ordet är om människor som bor på en ö som är hyfsat avskuren från fastlandet.
Citera
2024-07-25, 10:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Rent tekniskt är de förstås öbor, eftersom Lidingö är omgivet av vatten på alla håll, men den normala användningen av ordet är om människor som bor på en ö som är hyfsat avskuren från fastlandet.

Ja det är min känsla också. Jag undrar om reportern ens vet var Lidingö ligger och vad det är känt för?
Citera
2024-07-25, 12:32
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

Likt många andra inom mediesvängen är måhända reportern en öbo från ön Södermalm.
Södermalm, ofta kallad "Söder" är en stadsdel, belägen på en ö med samma namn, i Stockholms innerstad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dermalm
Citera
2024-07-25, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ja det är min känsla också. Jag undrar om reportern ens vet var Lidingö ligger och vad det är känt för?

Jag fattar överhuvudtaget inte hur journalister kan vara så okunniga när deras yrke är just att rapportera saker från olika platser.
Citera
2024-07-25, 17:47
Medlem
Dranghoffs avatar
”Lidingö stad”, med dess starka doft av mindervärdeskomplex, används tydligen parallellt med ”Lidingö kommun”.

Det där ”stad” har smugit sig in i namnet på en del småkommuner med attityden hos en stor kommun. Det går väl an med Malmö stad och Stockholms stad, då dessa agglomerationer nästan bara består av tät klassisk citybebyggelse, och kanske är även Helsingborgs stad befogat, men när en naturskön glesbygd som Lidingö eller ett höghusområde som Solna med föga stadskänsla kallar sig ”stad” blir det fånigt.
Citera
2024-07-26, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
”Lidingö stad”, med dess starka doft av mindervärdeskomplex, används tydligen parallellt med ”Lidingö kommun”.

Det där ”stad” har smugit sig in i namnet på en del småkommuner med attityden hos en stor kommun. Det går väl an med Malmö stad och Stockholms stad, då dessa agglomerationer nästan bara består av tät klassisk citybebyggelse, och kanske är även Helsingborgs stad befogat, men när en naturskön glesbygd som Lidingö eller ett höghusområde som Solna med föga stadskänsla kallar sig ”stad” blir det fånigt.

Ursprungligen var stad synonymt med centralorten och kommun var stad plus ytterområden. Nu är stad ett marknadsföringsbegrepp som vissa kommuner upplever mer tilltalande än att kalla sig kommun.
Citera
2024-07-26, 13:26
Bannlyst
Citat:

Fast de hade stadsrättigheter redan på 1920-talet. Det är bara tillåtet att kalla sig stad om centralorten har haft stadsprivilegier.

De riktigt små f.d. städerna, som Marstrand, Skanör med Falsterbo, Torshälla etc upphörde att existera som något slags autonoma enheter 1971.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2024-07-26 kl. 13:30.
Citera
2024-07-26, 13:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast de hade stadsrättigheter redan på 1920-talet. Det är bara tillåtet att kalla sig stad om centralorten har haft stadsprivilegier.

De riktigt små f.d. städerna, som Marstrand, Skanör med Falsterbo, Torshälla etc upphörde att existera som något slags autonoma enheter 1971.

Exempelvis Skanör har ändå ett uns stadskänsla. När jag tittar på ett flygfoto över Lidingö ser jag nästan bara en massa villor och pooler, inte ett enda kvarter med tät stadsbebyggelse. Ett fåtal större byggnader i ”stadskärnan” som antagligen är förvaltningskontor eller dylikt. Inte mycket att komma med för en ”stad”.
Citera
2024-07-26, 13:43
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ursprungligen var stad synonymt med centralorten och kommun var stad plus ytterområden. Nu är stad ett marknadsföringsbegrepp som vissa kommuner upplever mer tilltalande än att kalla sig kommun.

Då är det kanske rimligt att kommuner som nästan bara består av en centralort med stadskaraktär får kalla sig stad i stället för kommun. Men har vi fler sådana än Stockholm och Malmö? Nästan alla flesta svenska kommuner har väl ett ganska ansenligt bondskt omland?
Citera
2024-07-26, 13:51
Bannlyst
Citat:
Exempelvis Skanör har ändå ett uns stadskänsla. När jag tittar på ett flygfoto över Lidingö ser jag nästan bara en massa villor och pooler, inte ett enda kvarter med tät stadsbebyggelse. Ett fåtal större byggnader i ”stadskärnan” som antagligen är förvaltningskontor eller dylikt. Inte mycket att komma med för en ”stad”.

Lidingö blev förmodligen stad för att städer hade större rättigheter än landskommuner. Göteborg införlivade t.ex. under 1900-talet landskommunerna Lundby, Västra Frölunda, Backa, Torslanda, Säve, Tuve, Styrsö och Askim. Ingen av dessa kommuner ville införlivas med Göteborg, men de hade i praktiken ingen talan i frågan. De "fina" människorna på Lidingö kunde naturligtvis inte bo i en simpel landskommun.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2024-07-26 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in