2024-07-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag tillhör den skara som inte tror att Ryssen är ute efter att erövra Baltikum eller andra Europeiska länder för den delen heller. Detta kriget var en ren reaktion på NATO-utvidgningen österut, som Putin så många gånger aviserat under åren fram till kriget och där innan.

Det där faller ju på att Sverige och Finland inte blev attackerade innan våra NATO ansökningar hade godkänts.
Citera
2024-07-25, 08:05
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Jag tillhör den skara som inte tror att Ryssen är ute efter att erövra Baltikum eller andra Europeiska länder för den delen heller. Detta kriget var en ren reaktion på NATO-utvidgningen österut, som Putin så många gånger aviserat under åren fram till kriget och där innan.
Vi vet vilken förvirrad och sinnessjuk skara du tillhör.
Att NATO fått fler medlemmar är en reaktion på Ryssland och dess historia och inte tvärtom.
Citera
2024-07-25, 19:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror inte USA går ur NATO ifall Trump vinner, men däremot avsäger sin ledande roll, och minskar sitt deltagande till kanske 30-40 % av nuvarande nivå.
Det handlar nog om att gynna amerikansk vapenindustri, för massor med grejer inom NATO är ju amerikanska, och Trump vill säkert att det skall så förbli.
Det kan inte finnas någon annan än EU som i ett sånt läge övertar huvudansvaret för NATO.
Men den stora frågan är givetvis hur EU skall agera, när man dessutom blir en militärallians?

Håller med om att Nato kommer att finnas kvar men att USA trappar ner på antal trupper och vapen i Europa men behåller kärnvapenparaplyet. Det sista är viktigt anser jag annars kommer flera länder inom Nato att skaffa kärnvapen vilket inte är bra.
EU som militärallians är dömt att misslyckas för vem ska leda det hela? Det kommer att uppstå slitningar inom EU som får alla tidigare frågor att blekna.
Nato är en bättre form.
Gissar på att Turkiet ändå lämnar Nato inom en nära framtid.
Citera
2024-07-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Håller med om att Nato kommer att finnas kvar men att USA trappar ner på antal trupper och vapen i Europa men behåller kärnvapenparaplyet. Det sista är viktigt anser jag annars kommer flera länder inom Nato att skaffa kärnvapen vilket inte är bra.
EU som militärallians är dömt att misslyckas för vem ska leda det hela? Det kommer att uppstå slitningar inom EU som får alla tidigare frågor att blekna.
Nato är en bättre form.
Gissar på att Turkiet ändå lämnar Nato inom en nära framtid.

Det finns enligt min mening två huvudförklaringar till att USA troligen kommer trappa ned sitt deltagande i NATO, och båda har med Kina att göra.
1. Tre gånger fler amerikanare ser Kina som det största hotet mot USAs intressen, i jämförelse med Ryssland.
2. Kina har gått in som nästan direkt allierad med Ryssland, och med kinesernas enorma produktionsförmåga hotar man i allra högsta grad USAs intressen i Ostasien.

När det gäller Turkiet så är saken helt uppenbar, det kan aldrig fungera med att ha ett sånt land i NATO, som så tydligt motarbetar Västs intressen, både med nära kontakter till Moskva och våldsam kritik mot Israel.
Det fungerade med Turkiet i NATO i 70 år, när NATO aldrig utsattes för några verkliga prövningar, men nu inte längre.
Man måste även inse att Turkiet har massor med egna intressen bland andra turk-folk i Centralasien, däribland uigurer i västra Kina.
Vi sitter här och fördömer Kinas förtryck av uigurer i Xinjiang, medan Turkiet försöker skapa vänskap med detta turk-folk!
Senast redigerad av Hultabultan 2024-07-25 kl. 21:02.
Citera
2024-07-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det där faller ju på att Sverige och Finland inte blev attackerade innan våra NATO ansökningar hade godkänts.
Kan du utveckla ditt svar på mitt inlägg, jag förstår inte vad du menar med att mitt påstående faller på......
Jag hoppas att jag var tydlig i vad jag menade med mitt inlägg (tror du kan ha missuppfattat det).
Citera
2024-07-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Vi vet vilken förvirrad och sinnessjuk skara du tillhör.
Att NATO fått fler medlemmar är en reaktion på Ryssland och dess historia och inte tvärtom.
Ja, reaktionen på kriget blåste verkligen NATO-anhängarna och Globalisternas väg med tanke på att Sverige och Finland gick med.
Tror dock aldrig det hade hänt om vi fick folkomrösta om det.
Citera
2024-07-26, 15:59
Medlem
Citat:
Det finns enligt min mening två huvudförklaringar till att USA troligen kommer trappa ned sitt deltagande i NATO, och båda har med Kina att göra.
1. Tre gånger fler amerikanare ser Kina som det största hotet mot USAs intressen, i jämförelse med Ryssland.
2. Kina har gått in som nästan direkt allierad med Ryssland, och med kinesernas enorma produktionsförmåga hotar man i allra högsta grad USAs intressen i Ostasien.

När det gäller Turkiet så är saken helt uppenbar, det kan aldrig fungera med att ha ett sånt land i NATO, som så tydligt motarbetar Västs intressen, både med nära kontakter till Moskva och våldsam kritik mot Israel.
Det fungerade med Turkiet i NATO i 70 år, när NATO aldrig utsattes för några verkliga prövningar, men nu inte längre.
Man måste även inse att Turkiet har massor med egna intressen bland andra turk-folk i Centralasien, däribland uigurer i västra Kina.
Vi sitter här och fördömer Kinas förtryck av uigurer i Xinjiang, medan Turkiet försöker skapa vänskap med detta turk-folk!
Vill man förhindra ett krig med Taiwan så ser man till att Ryssland förlorar kriget i Ukraina.
Detta sänder en signal om att det är dumt för Kina att ge sig på en invasion av Taiwan.

Allt handlar om att visa styrka, visar USA och Europa att man inte kommer finna sig i att Ryssland dikterar i Europa så verkar det som en avskräckande effekt på andra länder, Kina inkluderat.

Folket i pentagon fattar givetvis detta, det blir mycket billigare om man inte själva tvingas kriga i Ukraina eller en konflikt med Kina.
Citera
2024-07-26, 17:55
Medlem
Citat:
Kan du utveckla ditt svar på mitt inlägg, jag förstår inte vad du menar med att mitt påstående faller på......
Jag hoppas att jag var tydlig i vad jag menade med mitt inlägg (tror du kan ha missuppfattat det).

Om det var pga NATO som ryssland gick in i Ukraina hade de aldrig låtit Sverige och Finland gå med och dessutom flyttat trupper bort från den gränsen och ner till Ukraina. Ett land i krig eller konflikt kan inte bli medlem i NATO. Så Ukraina blev blockerade av Ryssland redan 2014 från att gå med i NATO.
Citera
2024-07-26, 19:28
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Om Trump / JD Vance vinner valet i USA kan vi förvänta oss omlägging av Amerikans politik i frågan om Ukraina.

Här är uttalanden som JD Vance gjort och som vi därför kan tänka oss att Trump håller med om. Detta i kombination med Trumps tycke för Putin och andra auktoritära ledare.

JD Vance tror att:

Att stödja Ukraina kommer att leda till tredje världskriget
Rysslands seger mot Ukraina är oundviklig
Amerikas militär är för svag för att stödja Ukraina
Ukraina är korrupt och stjäl amerikanska skattepengar
Ryssland vill bara ha fred och NATO vill bara ha krig
Ukraina förföljer kristna
Ukraina tvingar mentalt funktionshindrade att kämpa
Ukrainare dör för ingenting
Ryssland är inte så illa

https://x.com/RealJakeBroe/status/1812964064286671108

Kommer Europa att behöva stå ensamt mot Ryssland?
Kan vi förvänta oss att Ukraina faller?
Kan vi förvänta oss att Putin fortsätter mot Euopeiska länder som de i Baltikum?
Eller kommer Putin nöja sig med Donbas och Krim och fred präglar kommande decennium?

Ukrainas och Europas framtid kan komma att se mycket annorlunda ut i framtiden. Hur bör vi Europer/Svenskar tänka?
Varför tror du Trump håller med om allt det?, och tror du USA är en diktatur?
kork

Oavsett vem som är president i USA har ryzzen misslyckats i östra Ukraina det kommer inte att förändras.
Putin sitter väl och hoppas att Trumps administration ska vara trötta på att skicka pengar till Ukraina och att han får behålla det lilla han tatt av ukrainas territorium.
Jag tror "freden" blir mycket dyr för ryzzland.
Självklart vill USA koncentrera sig på Kina och ryzzland kommer att slås bort med en flugsmälla.
Senast redigerad av RealTide 2024-07-26 kl. 20:10.
Citera
2024-07-26, 20:01
Avstängd
Citat:

javisst men det är väl inget som hindrar att Nato expanderar även i Asien?
har hört rykten att det är på gång
Nato är numera inget annat än USAs egen intresseklubb ungefär som ett lagligt Hells Angels med olika kapitel i olika världsdelar. Beroende på geopolitik satsar man mer i vissa regioner än andra och nu är faktiskt inte Europa ekonomiskt epicenter längre som vi var för 80 år sedan.
Nu ligger epicenter i Asien.
Citera
2024-07-27, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om det var pga NATO som ryssland gick in i Ukraina hade de aldrig låtit Sverige och Finland gå med och dessutom flyttat trupper bort från den gränsen och ner till Ukraina. Ett land i krig eller konflikt kan inte bli medlem i NATO. Så Ukraina blev blockerade av Ryssland redan 2014 från att gå med i NATO.
Ok, då förstår jag. Du missuppfattade mig. Jag menar att ryssen gick in i Ukraina på grund av att Ukraina sökte sig mot NATO.
Citera
2024-07-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag. Du missuppfattade mig. Jag menar att ryssen gick in i Ukraina på grund av att Ukraina sökte sig mot NATO.

Vilket inte är ett legitimt skäl för dom att gå in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in