2024-07-17, 10:30
Medlem
Om Trump / JD Vance vinner valet i USA kan vi förvänta oss omlägging av Amerikans politik i frågan om Ukraina.

Här är uttalanden som JD Vance gjort och som vi därför kan tänka oss att Trump håller med om. Detta i kombination med Trumps tycke för Putin och andra auktoritära ledare.

JD Vance tror att:

Att stödja Ukraina kommer att leda till tredje världskriget
Rysslands seger mot Ukraina är oundviklig
Amerikas militär är för svag för att stödja Ukraina
Ukraina är korrupt och stjäl amerikanska skattepengar
Ryssland vill bara ha fred och NATO vill bara ha krig
Ukraina förföljer kristna
Ukraina tvingar mentalt funktionshindrade att kämpa
Ukrainare dör för ingenting
Ryssland är inte så illa

https://x.com/RealJakeBroe/status/1812964064286671108

Kommer Europa att behöva stå ensamt mot Ryssland?
Kan vi förvänta oss att Ukraina faller?
Kan vi förvänta oss att Putin fortsätter mot Euopeiska länder som de i Baltikum?
Eller kommer Putin nöja sig med Donbas och Krim och fred präglar kommande decennium?

Ukrainas och Europas framtid kan komma att se mycket annorlunda ut i framtiden. Hur bör vi Europer/Svenskar tänka?
Senast redigerad av dwon 2024-07-17 kl. 11:23.
Citera
2024-07-17, 10:35
Bannlyst
Det blir fred. Inte en chans att Putin vågar kriga ifall Trump är president. Kolla bara 2016-2020.
Citera
2024-07-17, 10:44
Avslutad
Det ska bli så skönt när det blir fred så att ukrainastollarna får skaffa en ny hobby. För fred kommer det att bli så fort Trump blir president. Och om Putin kommer på besök så är det bara att sätta på en kanna Gevalia. Det är många i världen som är ryssar och då kan vi också vara det. Så same same.

Jag ligger inte vaken om nätterna över det.
Citera
2024-07-17, 10:57
Medlem
Det beror nog även lite på om Boing, General Dynamics, Raytheon, Lockheed-Nartin m fl varit tillräckligt aktiva donatorer.

Allmän torde mängden donerade vapen minska där då det bl a finns en gräns mot Mexico som behöver mycket metall och folk enligt Trump.
Citera
2024-07-17, 10:57
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan väl vara bra att inse att politiker ofta profilerar sig för att optimera sitt väljarstöd. Det är ju inte alldeles ovanligt att vallöften inte uppfylls, vara sig helt eller delvis. Det är oftast så att verkligheten påverkar politiken man tvingas föra mer än "säljsnacket" före ett val.

Alltså kommer inte Trump att kunna avsluta kriget på särskilt kort tid, Vance kommer inte att påverka de besluten, att hålla Ryssland så kort som möjligt blir en fortsatt prioritering, man vill inte uppmuntra Kina att ta för sig etc etc.

(Och nej, man kommer inte heller att utnämna Orban till kung av EU...)
Citera
2024-07-17, 11:08
Medlem
Libertarismuss avatar
För fredens skull hoppas jag det. Trump och Vance kommer att inta en mer diplomatisk roll mot Putin och äntligen kan men teckna något form av fredsavtal.

Så sorgligt att förr så var det Sverige som var den diplomatiska rösten i världen, ofta mellan just USA och Ryssland. Men nu har vi helt frångått den principen och vill föra krig mot Ryssland istället.
Citera
2024-07-17, 11:47
Medlem
Jag känner mig lite ambivalent när det gäller den här frågan.

Å ena sidan så tycker jag att det är lite komiskt hur ryzztrollen kommer farande och förutsätter att USA kommer att bli en diktatur om apelsinmannen vinner. Det är naturligtvis inte sant. USA är en demokrati och demokratier är per definition tröga att förändra. Fyra år är allt han i så fall har och det räcker inte på långa vägar till att göra någon större förändring. Att han skulle avskaffa valen eller ändra konstitutionen så att han kan sitta längre är fria fantasier från våra ryzztroll. Ja, det fungerar så i ryzzland men det kan inte direkt överföras på USA, hur gärna trollen än skulle vilja det.

Å andra sidan kan han säkert ställa till med problem men han kommer inte att, som ryzztrollen verkar anta, kunna fokusera till hundra procent på utrikespolitik. Han har inrikespolitik att hantera också och eftersom han har visat upp isolationistiska tendenser så blir det nog mycket inrikespolitik. Som flera har påpekat så är vapenindustrin stor och de kommer inte att sitta stilla och titta på när EU börjar leta vapen på annat håll. Det är många arbetstillfällen som kan beröras och det måste hanteras på något sätt.

Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli några vansinnigt stora förändringar. USA existerar inte oberoende av resten av världen och de är tvungna att förhålla sig till den. Att EU skulle förlita sig lite mindre på USA ser jag inte nödvändigtvis som något dåligt. Vi har haft, har och ska ha goda relationer men vi måste också våga fatta egna beslut baserat på verkligheten och vårt geografiska läge. Att till exempel större delen av Nato nu tar ansvar för det egna försvaret är bra, inte dåligt.
Citera
2024-07-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Om Trump / JD Vance vinner valet i USA kan vi förvänta oss omlägging av Amerikans politik i frågan om Ukraina.
..
............
...
https://x.com/RealJakeBroe/status/1812964064286671108

Kommer Europa att behöva stå ensamt mot Ryssland?
Kan vi förvänta oss att Ukraina faller?
Kan vi förvänta oss att Putin fortsätter mot Euopeiska länder som de i Baltikum?
Eller kommer Putin nöja sig med Donbas och Krim och fred präglar kommande decennium?

Ukrainas och Europas framtid kan komma att se mycket annorlunda ut i framtiden. Hur bör vi Europer/Svenskar tänka?
Vill börja med att säga: En mycket bra trådstart och ett konstruktivt underlag att diskutera, hoppas verkligen att den får leva och hållas till ämnet (moderera gärna hårt Moderatorerna).

Jag är, sedan ett tag, lite osäkert på hur Trump ämnar avsluta kriget i Ukraina eller snarare hur Trump ämnar begränsa USAs engagemang i konflikten. Men uppenbart är väl Trumputtalanden om att han vill att kriget skall ta slut - frågan är väl bara hur.

Jag tror tyvärr att vi i EU kommer stå hyfsat ensamma, med en stor ekonomisk börda i Ukrainakonflikten - för Trump kommer väl se till att styra bort deras pengar på något sätt att vi i EU kommer få bära hundhuvudet = stå för de stora kostnaderna som våra ollon till politiker lovat ovan våra huvuden.

Jag tillhör den skara som inte tror att Ryssen är ute efter att erövra Baltikum eller andra Europeiska länder för den delen heller. Detta kriget var en ren reaktion på NATO-utvidgningen österut, som Putin så många gånger aviserat under åren fram till kriget och där innan.
Citera
2024-07-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Jag känner mig lite ambivalent när det gäller den här frågan.

Å ena sidan så tycker jag att det är lite komiskt hur ryzztrollen kommer farande och förutsätter att USA kommer att bli en diktatur om apelsinmannen vinner. Det är naturligtvis inte sant. USA är en demokrati och demokratier är per definition tröga att förändra. Fyra år är allt han i så fall har och det räcker inte på långa vägar till att göra någon större förändring. Att han skulle avskaffa valen eller ändra konstitutionen så att han kan sitta längre är fria fantasier från våra ryzztroll. Ja, det fungerar så i ryzzland men det kan inte direkt överföras på USA, hur gärna trollen än skulle vilja det.

Å andra sidan kan han säkert ställa till med problem men han kommer inte att, som ryzztrollen verkar anta, kunna fokusera till hundra procent på utrikespolitik. Han har inrikespolitik att hantera också och eftersom han har visat upp isolationistiska tendenser så blir det nog mycket inrikespolitik. Som flera har påpekat så är vapenindustrin stor och de kommer inte att sitta stilla och titta på när EU börjar leta vapen på annat håll. Det är många arbetstillfällen som kan beröras och det måste hanteras på något sätt.

Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli några vansinnigt stora förändringar. USA existerar inte oberoende av resten av världen och de är tvungna att förhålla sig till den. Att EU skulle förlita sig lite mindre på USA ser jag inte nödvändigtvis som något dåligt. Vi har haft, har och ska ha goda relationer men vi måste också våga fatta egna beslut baserat på verkligheten och vårt geografiska läge. Att till exempel större delen av Nato nu tar ansvar för det egna försvaret är bra, inte dåligt.

Håller helt med om att Europa måste börja bli självständigt. En fråga jag funderar mycket på är energioberoende. Europa har liten egen förmåga att producera billig energi från fossila bränslen och är därmed låsta i ett beroende. Även om vi skulle kunna producera biobränslen, elbilar, e-bränslen etc kommer våra bränslen alltid vara dyrare. Hur ska Europa hantera energifrågan?

Utöver det har jag en känsla av att vi ligger bakom när det gäller forskning, då särskilt inom AI etc. I en värld som ställer om till AI måste Europa vara oberoende och självgående.

Detta kan tyckas offtopic men Europa behöver vara starkt för att stå emot Ryssen och stödja Ukraina. Varför ska vi stödja Ukraina. I min mening för att det är rätt att stödja Ukraina i sin kamp mot tyranni och diktatur.
Citera
2024-07-17, 16:18
Medlem
X3treams avatar
Jag tror konsekvenserna blir som sist när trump blev preseident gällande Nato. Europa kommer få betala mer pengar, inte mer än så kommer att ske. Kriget kommer inte ta slut, Putin är ju knappast Trumps enda hopp, de ses ju som förlorare om det är USA som styr saker och ting i världen, det är ju emot hans världsordning.
Citera
2024-07-18, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Håller helt med om att Europa måste börja bli självständigt. En fråga jag funderar mycket på är energioberoende. Europa har liten egen förmåga att producera billig energi från fossila bränslen och är därmed låsta i ett beroende. Även om vi skulle kunna producera biobränslen, elbilar, e-bränslen etc kommer våra bränslen alltid vara dyrare. Hur ska Europa hantera energifrågan?

Utöver det har jag en känsla av att vi ligger bakom när det gäller forskning, då särskilt inom AI etc. I en värld som ställer om till AI måste Europa vara oberoende och självgående.

Detta kan tyckas offtopic men Europa behöver vara starkt för att stå emot Ryssen och stödja Ukraina. Varför ska vi stödja Ukraina. I min mening för att det är rätt att stödja Ukraina i sin kamp mot tyranni och diktatur.

Energifrågan kommer att hanteras och om priserna ökar så får de göra det. De som envisas med att fortsätta gräva upp fossila bränslen kommer så småningom att inse att ingen längre vill köpa. Min tanke är att nivåerna kommer att justera sig själva. Redan nu finns billig förnybar energi och mer kommer. Det är en fråga om tid, inte förmåga.

Ja, vi måste stödja Ukraina och det är i huvudsak Europas uppgift att göra det. Kriget är hos oss och det är upp till oss att hantera det. USA kan och bör hjälpa till men huvudansvaret är vårt. Det är lite ny världsordning som ryzztrollen gärna tjatar om men inte riktigt som de har tänkt sig. Europas demokratier behöver ta mer plats som en motpol mot kinas och ryzzlands diktaturer.
Citera
2024-07-18, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
För fredens skull hoppas jag det. Trump och Vance kommer att inta en mer diplomatisk roll mot Putin och äntligen kan men teckna något form av fredsavtal.

Så sorgligt att förr så var det Sverige som var den diplomatiska rösten i världen, ofta mellan just USA och Ryssland. Men nu har vi helt frångått den principen och vill föra krig mot Ryssland istället.

Precis! Förstår inte hur folket vill se en eskalering av kriget, ju värre det blir ju mer kommer vi och övriga världen att ta skada.

Om Trump vinner:
Ukrainakriget tar slut
Israel - Palestina tar slut

Vi vill ha det som förr när Trump var chefen - inga krig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in