2024-07-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffanloppan
"Källa"??
Alla snillen som sitter och gissar här är ju källan!
Man blir faktiskt mörkrädd över hur korkade folk är och hur snabbt illvilliga och urdumma rykten sprids som "sanningar"!
Kameran är rörelsestyrd! Den sattes igång när nån i familjen släppte ut hunden för sin vanliga kvälls-kissning. Hunden själv aktiverar inte kameran, så den är enbart igång kring tiden hon släpptes ut och 5 minuter senare när mamman i familjen gick och tittade efter henne för att hon inte kom tillbaka. Från det till att pappan tar droger, har skulder, har mördat hunden, att han var själv hemma, att dottern är våldsam, att det är ett försäkringsbedrägeri, att han gömt hunden för att plocka fram vid ett senare tillfälle osv osv är bara... Helt sanslöst! Folk är inte kloka!

Tack för detta. Känner samma. Tänkarmössorna på, gärna med folie utanpå.
Citera
2024-07-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Jaha ja jag har ingen koll på djurskyddslagar riktigt måste erkännas. Har två katter, allt jag har koll på om djurlagar är att om jag reser bort ska de ha tillsyn minst två ggr om dagen och om min balkong är över 5m ovan mark så ska det vara nätad. 😅

Så kan det vara, där är jag väldigt insatt när de kommer till djurskyddslagar och andra lagar som man stöter på

Den som arbetar inom hälso- och sjukvård eller socialtjänst och som i sitt arbete påträffar misskötta djur har rätt att bryta sin sekretess för att anmäla att djur utsätts för vanvård eller misshandel till länsstyrelsen eller polisen. Detta under förutsättning att det är uppenbart att djuret inte mår bra eller nyligen utsatts för våld. Likaså om djur har övergivits eller lämnats utan tillsyn under en längre tid.
Citera
2024-07-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Så kan det vara, där är jag väldigt insatt när de kommer till djurskyddslagar och andra lagar som man stöter på

Den som arbetar inom hälso- och sjukvård eller socialtjänst och som i sitt arbete påträffar misskötta djur har rätt att bryta sin sekretess för att anmäla att djur utsätts för vanvård eller misshandel till länsstyrelsen eller polisen. Detta under förutsättning att det är uppenbart att djuret inte mår bra eller nyligen utsatts för våld. Likaså om djur har övergivits eller lämnats utan tillsyn under en längre tid.
Låter som en toppenlag! Gillar inte när folk skaffar djur som de sedan skiter i. Varför ha kvar dem då om de är så jobbiga. Varför inte skänka/sälja till annan som blir glad för djuret.
Citera
2024-07-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Gäller det även om personal blir hotad med kniv? Kanske dödad? Sprängd i luften av dynamit? Våldtäkt? Förgiftad? Bankrån? Djurplågeri?

Sekretess får brytas för att göra polisanmälan, och anmälan till andra myndigheter. Att sedan sitta och prata om det på festen med dina polare är strängt förbjudet.
Citera
2024-07-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag känner till den lagen. Men är det något jag inte har det minsta acceptans för, så är det omsorgspersonal som inte har mer vett än att man ser till så personlig information sprids på ett av Sveriges största nätforum. Jag är ingen aning om personen finns, inte heller vem det är. Men om någon som avlönat arbetat inom LSS sitter och sprider personlig information om en namngiven person, så är det i min värld fel.

Sedan får folk tycka vad man vill om det. Jag är tydlig med vad jag tycker.

Visselblåsare räddar många missförhållanden. Inte ens personal ska behöva utstå vad som helst...
Citera
2024-07-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Sekretess får brytas för att göra polisanmälan, och anmälan till andra myndigheter. Att sedan sitta och prata om det på festen med dina polare är strängt förbjudet.

Exakt, åtminstone så att den man har sekretess gentemot kan identifieras.
Citera
2024-07-24, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soffanloppan
"Källa"??
Alla snillen som sitter och gissar här är ju källan!
Man blir faktiskt mörkrädd över hur korkade folk är och hur snabbt illvilliga och urdumma rykten sprids som "sanningar"!
Kameran är rörelsestyrd! Den sattes igång när nån i familjen släppte ut hunden för sin vanliga kvälls-kissning. Hunden själv aktiverar inte kameran, så den är enbart igång kring tiden hon släpptes ut och 5 minuter senare när mamman i familjen gick och tittade efter henne för att hon inte kom tillbaka. Från det till att pappan tar droger, har skulder, har mördat hunden, att han var själv hemma, att dottern är våldsam, att det är ett försäkringsbedrägeri, att han gömt hunden för att plocka fram vid ett senare tillfälle osv osv är bara... Helt sanslöst! Folk är inte kloka!

Men, pappan har ju sagt att kameran mystiskt stängdes av...? Det framkommer i media där han intervjuats. Inte att kameran endast fångat upp rörelser och däremellan varit på men inte filmat. Våra kameror hemma fungerar också så, när djuren rör sig filmar den och filmerna sparas. Däremellan filmar den inte. Grejen är ju att Essie var ju i rörelse på gården förutom då hon kanske satt ned en stund, men hon måste ju ha rest sig sen och då borde kamerorna filmat igen om hon inte var utanför filmsensorområde. Var är den filmsnutten? Ena stunden syns hon, sen inte. Det låter ju som att kamerorna stängts av i mina öron. Inomhuskamera fångade upp henne ute på gården då hon sprang iväg. Den filmen finns inte på kamerorna ute. Varför?
Citera
2024-07-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Glömt visselblåsar funktionen?

Man visselblåser väl inte till vem som helst på gatan/nätet det finns ju rutiner för sånt där.
Citera
2024-07-24, 19:43
Medlem
Citat:
Visselblåsare räddar många missförhållanden. Inte ens personal ska behöva utstå vad som helst...

Det kan knappast ses som visselblåsning att lägga ut denna typ av info för allmän beskådan, det är sekretessbrott helt klart. Visselblåser gör man ju till högre instans som har möjlighet att åtgärda problemet.
Citera
2024-07-24, 19:43
Medlem
Nottelitens avatar
ja, men nu är det Flashback och sekretessen bryts dagligen här, så om det är det mest intressanta att diskutera så finns det säkert möjligheter i en annan tråd för det och vi fortsätter med trådens ämne här
Citera
2024-07-24, 19:44
Medlem
Citat:

Fast jag har inte sagt något annat. I det här fallet är det helt klart en LSS verksamhet som saknat kompetens. Och personalen är helt fri att tala med IVO, och möjligen media, om det håller A omöjligt att identifiera.

Nu var ju det raka motsatsen till vad som hände.
Citera
2024-07-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, men nu är det Flashback och sekretessen bryts dagligen här, så om det är det mest intressanta att diskutera så finns det säkert möjligheter i en annan tråd för det och vi fortsätter med trådens ämne här

Bra!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in