2024-07-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Gäller det även om personal blir hotad med kniv? Kanske dödad? Sprängd i luften av dynamit? Våldtäkt? Förgiftad? Bankrån? Djurplågeri?

Sekretess gäller. Man kan göra en polisanmälan om ett brott begås mot en förstås men man ska inte sprida till obehöriga bara för att de är nyfikna. Sekretessbrott ses allvarligt på inom vården.
Citera
2024-07-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Sekretess gäller. Man kan göra en polisanmälan om ett brott begås mot en förstås men man ska inte sprida till obehöriga bara för att de är nyfikna. Sekretessbrott ses allvarligt på inom vården.
Så om någon inom LSS mördar sin assistent medan jag råkar se på, får jag inte berätta det för någon annan än för polisen och kanske min chef?
Citera
2024-07-24, 19:26
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Var väl det jag sa?? En kortvarig behandling, om patienten bedöms ha det behovet.
Nu är jag fullt medveten om att man inom rättspsykiatrin ofta håller på ganska långvarigt med medicinsk behandling, det är dock en ganska ifrågasatt metod och vårdform. Även där har man sista decenniet börjat leta efter andra sätt än långvarig neddrogning.

Nu spelade det dock ingen roll, då A inte ens är i närheten av ett behöva en psykiatrisk vård, utan kommer antagligen bara behöva ett stöd för att klara av vardagen. Autism och IF är ju inga psykiska besvär utan rena funktionsnedsättningar.
Du känns extremt insatt, och outar mycket om A. Och hur assistenterna jobbar med henne och hur kommunen motarbetar. Är det ok för familjen?
Citera
2024-07-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-sarskild-straffbestammelse-for-uppmaning-till_h801juu21/

Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag känner till den lagen. Men är det något jag inte har det minsta acceptans för, så är det omsorgspersonal som inte har mer vett än att man ser till så personlig information sprids på ett av Sveriges största nätforum. Jag är ingen aning om personen finns, inte heller vem det är. Men om någon som avlönat arbetat inom LSS sitter och sprider personlig information om en namngiven person, så är det i min värld fel.

Sedan får folk tycka vad man vill om det. Jag är tydlig med vad jag tycker.
Citera
2024-07-24, 19:27
Medlem
Citat:

Tillägg sekretess gäller inte vid missförhållanden gällande djuren så existerar lagen Lex Maja för personal att de har rätt att anmäla djurhållningen till Länsstyrelsen.

Det är då okej att bryta sekretess gällande vissa uppgifter om brukaren
Senast redigerad av Saga23 2024-07-24 kl. 19:31.
Citera
2024-07-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Tillägg sekretess gäller inte vid missförhållanden gällande djuren så existerar lagen Lex Maja för personal att de har skyldighet att anmäla djurhållningen till Länsstyrelsen.

Jaha ja jag har ingen koll på djurskyddslagar riktigt måste erkännas. Har två katter, allt jag har koll på om djurlagar är att om jag reser bort ska de ha tillsyn minst två ggr om dagen och om min balkong är över 5m ovan mark så ska det vara nätad. 😅
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Var finns källan på att Wi-Fi skulle gått ner?

"Källa"??
Alla snillen som sitter och gissar här är ju källan!
Man blir faktiskt mörkrädd över hur korkade folk är och hur snabbt illvilliga och urdumma rykten sprids som "sanningar"!
Kameran är rörelsestyrd! Den sattes igång när nån i familjen släppte ut hunden för sin vanliga kvälls-kissning. Hunden själv aktiverar inte kameran, så den är enbart igång kring tiden hon släpptes ut och 5 minuter senare när mamman i familjen gick och tittade efter henne för att hon inte kom tillbaka. Från det till att pappan tar droger, har skulder, har mördat hunden, att han var själv hemma, att dottern är våldsam, att det är ett försäkringsbedrägeri, att han gömt hunden för att plocka fram vid ett senare tillfälle osv osv är bara... Helt sanslöst! Folk är inte kloka!
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Man måste väl få godkänt att få filma med drönare på platser? Man kan inte bara flyga drönare sådär.

Du får flyga över området, lite olika regler pga klassningen på drönaren (vikten), inga problem alls. Utomordentligt redskap för att hitta en hund på marken.

Nej, jag tror inte alls på er i tråden som skriver att hunden är dödad av familjen. Jag tror hunden är stulen. Det är inget konstigt som skrivs i gruppen "Essie ska hem", av någon av de moderatorerna. Filmerna visar inte så mycket heller i någon riktning som tyder på att hunden är dödad.

Den är snodd, finns 3300 registrerade labbar i Sverige, hjärtströsslar-tanterna i gruppen Essie ska hem tror jag inte hittar den. Motivet har förmodligen varit pengar, att någon trott den varit värd massa pengar, vilket ni debatterat om i tråden och inte ens kunnat vara eniga om. Det är dumt undersöka alla 3300 labbar i Sverige, ni slösar er tid.

Det går inte lita på folk, någon klåfingrig en har varit hemma hos familjen och kokat ihop stölden av hunden. Lyft den över staketet, slängt in den i bilen och dragit. För att hitta Essie, tänkt som en tjuv.
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-24 kl. 19:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Var väl det jag sa?? En kortvarig behandling, om patienten bedöms ha det behovet.
Nu är jag fullt medveten om att man inom rättspsykiatrin ofta håller på ganska långvarigt med medicinsk behandling, det är dock en ganska ifrågasatt metod och vårdform. Även där har man sista decenniet börjat leta efter andra sätt än långvarig neddrogning.

Nu spelade det dock ingen roll, då A inte ens är i närheten av ett behöva en psykiatrisk vård, utan kommer antagligen bara behöva ett stöd för att klara av vardagen. Autism och IF är ju inga psykiska besvär utan rena funktionsnedsättningar.

Köps lägenhet till henne med beviljade assistanstimmar?
Citera
2024-07-24, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så om någon inom LSS mördar sin assistent medan jag råkar se på, får jag inte berätta det för någon annan än för polisen och kanske min chef?

Du får berätta att någon dött men inte vem som gjort det.
Citera
2024-07-24, 19:33
Medlem
Citat:

Glömt visselblåsar funktionen?
Citera
2024-07-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Du känns extremt insatt, och outar mycket om A. Och hur assistenterna jobbar med henne och hur kommunen motarbetar. Är det ok för familjen?

Antagligen lär inte familjen tycka om det. Men med tanke på att jag vid flera tillfällen påpekat att jag bara använder information som kommit ut i tråden, genom bland annat lokala medier, så kan jag anse att de själva lagt upp för det.

Speciellt med tanke på att andra i tråden sprider sekretessbelagd information, information om misstankta anställda och liknande, så tror jag ändå att jag inte är värst. Men om familjen tycker det är jobbigt, så är det helt okej för någon av de att skicka PM, så är jag öppen för en diskussion om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in