2024-07-24, 14:06
Medlem
Ger mig på en killgissning
Mattias har stött på någon. Förmodligen någon han känner. Det har uppstått bråk, alternativt har Mattias flippat och personen i fråga har försökt lugna ner situationen och något har gått snett (Mattias tappar i tomultet tröja och strumpa, den andra strumpan tappas på annan plats). Mattias dras med/körs till stuga (som sedan brinner ner). Något går jäkligt fel och Mattias dör i stugan. Personen i fråga får panik:
1 - Han tar Mattias kropp och slänger i Lagan, och bränner sedan ner stugan för att dölja bevis.
2 - Han styckar kroppen, för att kunna flytta den och dumpar delarna i Lagan, bränner ned stugan för att dölja bevis. Styckningen är kanske anledningen till att kroppen inte hittats. Man letar efter en kropp inte delar sänkta med stenar på Lagans botten.

Slump att stugan brann ner i samband med försvinnandet?
Slump att stugan ägdes av en bekant(?)?
Citera
2024-07-24, 19:00
Medlem
Det är som flera har konstaterat privat och utanför Flashback: Det är konstigt att så många, som t ex polisen, satte sån fart direkt. Hur ofta får man så bråttom att börja leta efter en försvunnen tonåring? Det är ju inte så att tonåringar inte brukar försvinna från fester och vakna upp hos någon tjej eller någon annanstans de inte borde vakna upp... Men här började letandet direkt. Nåt är skumt här och det måste ju finnas de som vet mer än vad som kommit ut, även utanför polisen...
Citera
2024-07-24, 20:41
Medlem
Citat:
Efter att ha pratat med anhöriga och visat upp klädesplaggen är en fortsatt DNA-analys inte aktuell, menar Marcus Gustafsson från grova brott.
– Efter att anhöriga fått titta på föremålen så tyder det inte på att kläderna tillhör honom, säger Marcus Gustafsson.
– Vi kan inte vara helt säkra, men troligen är det inte hans kläder.
Han hade inte den typen av plagg när han försvann?
– Nej precis.
https://www.smalanningen.se/2024-07-24/polisen-troligen-inte-mattias-klader/
Citera
2024-07-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Jag bor en "timma" från Ljungby. Vore intressant om en grupp inom det spannet gick ihop och tog slag i saken och sökter vidare. Har själv både tillgång till båt med avancerat ekolod samt mycket bra drönare. Dock inget jag "drar igång" själv".

Jag bor också bara en timme bort. Jag är gärna på med att hjälpa till 👌
Citera
2024-07-26, 07:18
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliap13
Jag bor också bara en timme bort. Jag är gärna på med att hjälpa till 👌

Passerar Ljungby emellanåt, skall skaffa mig en bild över omgivningarna. Hur det ser ut irl så att säga.
Det är avsökt "överallt" men det skadar inte att se hur det ser ut kring våtmarken. Om det är troligt att han kan ha sprungit ut och "fastnat" där. Om det går och visar sig intressant att gå vidare med ev sök i området.
Citera
2024-07-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Det är som flera har konstaterat privat och utanför Flashback: Det är konstigt att så många, som t ex polisen, satte sån fart direkt. Hur ofta får man så bråttom att börja leta efter en försvunnen tonåring? Det är ju inte så att tonåringar inte brukar försvinna från fester och vakna upp hos någon tjej eller någon annanstans de inte borde vakna upp... Men här började letandet direkt. Nåt är skumt här och det måste ju finnas de som vet mer än vad som kommit ut, även utanför polisen...

Ja, hur många gånger har inte någon på festen blivit sur, för full, uttråkad eller något annat och lämnat utan att någon vet vart? Började polisen leta direkt så måste något speciellt ha hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Passerar Ljungby emellanåt, skall skaffa mig en bild över omgivningarna. Hur det ser ut irl så att säga.
Det är avsökt "överallt" men det skadar inte att se hur det ser ut kring våtmarken. Om det är troligt att han kan ha sprungit ut och "fastnat" där. Om det går och visar sig intressant att gå vidare med ev sök i området.

Det vore skandal om det går att hitta honom i närområdet
Citera
2024-07-29, 18:03
Medlem
Garanterat att han ligger i våtmerkerna.
Citera
2024-07-29, 19:15
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja så kan det ju ha varit ....

Det gör så ont i mig att han sprang omkring så bart klädd.
Han måste ha anat att det skulle bli svårt att överleva natten .
Hade den där personen som han bad om att få komma in och få varmt te hos ; släppt in honom ,så hade detta försvinnande kunnat avblåsts helt och hållet ju !

Kan inte förstå varför den där tjejen som typ kände honom ( hon som filmade ) ; att hon inte kunde övertala sin pappa ,att släppa in M på lite varmt te och få låna ett par tofflor !

De stod ju därute ett helt gäng grannar och samtalade med M och Ingen verkade bry sig om att han stod i kylan utan skor !!!!

Okej om de gick ut i t- shirt när de pratade med honom ,men när de blev frusna gick de säkert In igen OCH att låta honom springa iväg vidare utan skor är ju för jäkligt !

Tror inte någon utav grannarna stod därute i bara strumplästen och pratade.

Varför brydde de sig inte om honom ,där och då ?
Om en människa frågar om varmt te - DÅ lär den vara desperat nedkyld! Inget man frågar om, bara sådär !

Ja det är faktiskt väldigt märkligt! Särskilt om man själv har tonåringar… ALDRIG att jag skulle göra så 😒
Citera
2024-07-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Ja det är faktiskt väldigt märkligt! Särskilt om man själv har tonåringar… ALDRIG att jag skulle göra så 😒

För de ville inte att någon skulle springa på deras gräsmatta!
Citera
2024-07-31, 03:53
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andath
För de ville inte att någon skulle springa på deras gräsmatta!

Det är säkert flera som i efterhand tänker att "man" borde gjort annorlunda. Även polisen. Och även undertecknad då man kunde hjälpt till medans "spåren" var färska. Nu är det inte lika lätt att hitta rätt då både M och kläder bytt skepnad. Har uppslag jag skall kolla men det är komplicerat minst sagt.
Citera
2024-08-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia

Vem vet om det var M som knackade på?
Citera
2024-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moraklocka99
Vem vet om det var M som knackade på?

Det är mycket spekulationer kring detta. Men varför skulle det inte vara M? Allt matchar ju in på att det är M som knackat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in