2024-07-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Vet man om dom kontaktat ett seriöst medium?

Seriöst och medium, två ord som inte kan förekomma i samma mening enligt mig.
Citera
2024-07-24, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Personligen tycker jag att hunden i Finlands absolut är lik Essie! Selen är också lik, men som sagt, hon hade ingen sele när hon försvann. Blir intressant att se uppföljning på detta.

I övrigt det funskriver om hur folk fotograferar och lägger upp bilder på människor med labbar är helt sjukt! Skulle jag se att någon gör så med min mamma och hennes labbe så kommer den personen anmälas direkt. Hoppas andra anmäler de också om det skulle dyka upp smygfotade bilder på de själva eller anhöriga som äger en labrador.

Njae... inte alls lika enligt mig 😊 Och ja, jag skulle bli tokig om folk fotograferade mig och min hund eller gick fram till den och skulle granska. Fan, hunden kan ju bli rädd. Folk får skärpa sig. Varför blir inte intresset lika stort när andra hundar försvinner? Har aldrig sett liknande pådrag.
Citera
2024-07-24, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Är inte det övergrepp? Eller något????????? Tänk om nån har skyddad identitet eller skyddade personuppgifter ex?

Ja fullständigt vettlöst!
Citera
2024-07-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Njae... inte alls lika enligt mig 😊 Och ja, jag skulle bli tokig om folk fotograferade mig och min hund eller gick fram till den och skulle granska. Fan, hunden kan ju bli rädd. Folk får skärpa sig. Varför blir inte intresset lika stort när andra hundar försvinner? Har aldrig sett liknande pådrag.

Jag hade gett en varning och se framför mig att fotot/video tas BORT. Lyssnar inte personen hade jag ringt polisen på plats.
Citera
2024-07-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ja fullständigt vettlöst!

Att dom accepterar detta i gruppen men blockar folk höger och vänster för dom tycker inte det är passande är för mig helt sjukt.
Citera
2024-07-24, 11:26
Avslutad
Citat:
Att dom accepterar detta i gruppen men blockar folk höger och vänster för dom tycker inte det är passande är för mig helt sjukt.

Ja, håller med. Jag förstår heller inte varför inte de som följer gruppen tänker lite längre. Alla påstår att Essie ska hem till varje pris och att hon har det bättre hemma, att Essie är högt älskad osv osv. Men vad sjutton vet folk egentligen? Jag vet förstås lika lite, hon kanske levde varje hunds drömliv hemma där... men kanske kanske är hon faktiskt räddad till något bättre. Det känns som om de flesta i FB-gruppen månar om dottern. Hunden ska hem för dotterns skull. Inte för hundens skull.
Citera
2024-07-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Och såna som utnyttjar sina funktionsnedsatta barn till att sko sig på olika vis. Dotterns betalningsanmärkningar hos kronofogden, vad är det och varför? (man kan ju undra om hon blivit s k "brevlåda"? Nån som är hågad kan ringa kronkalle och kolla upp vad skulderna gäller. Det går göra anonymt.)Jättelön till mamman som assistent. Swish till pappans misslyckade företag är ju verkligt lågt och förtjänar

Nu har ni i den här tråden uppgett att pappan skulle vara god man eller förvaltare till dottern. Överföringar mellan dottern och pappans företag skulle alltså synas i bokföringen hos dottern, alltså den som ska lämnas in till ÖFN för kontroll varje år. Visst, nu har ju inte kommunen visat sig som speciellt kompetent, men rena brott borde den väl kunna uppmärksamma i en bokföring? Lönen till mamman sätts i samarbete med utföraren av personlig assistans, och det är väl inte helt förtroendeingivande för det företaget om det skulle vara inblandade i trolöshet mot huvudman.

Men sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt konstigt att A har betalningsanmärkningar. Vi vet att hon har en ytterst låg taxerad inkomst. Som sjönk än mer när kommunen kastade ut henne från DV. Vi vet att hundmat kostar pengar. Vetrinär kostar pengar. Färdtjänst kostar pengar/egen bil kostar pengar. Bara för att tjejen har funktionsnedsättningar, så sitter hon ju inte och stirrar in i en vägg hela dagarna, och allt sånt kostar också stålar.

Då kan man ju tycka att familjen, utöver att ge henne tak över huvudet också ska betala för hennes tillvaro. Jag tycker inte det, när det är en myndig person.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför pappans företag skulle beskrivas som misslyckat. Han hade över en miljon i årsinkomst förra året. Något förvärvsarbete har han uppenbarligen. Två är kanske lite väl för de flesta??
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2024-07-24 kl. 11:28.
Citera
2024-07-24, 11:27
Medlem
LilzAs avatar
Citat:

Det är svårt att se på filmen men när jag zoomar in i filmen så skulle det mycket väl vara en labrador. Dock håller jag med om det som någon annan skrev här att Essie har mer päls på svansen. Men samtidigt är det svårt att se tydligt i filmen.

Det återstår att se men förmodligen är det inte Essie.

Ja alltså att intresset blivit så stort har nog att göra med att hon är just en assistenthund. Det spelar mer på folks strängar. Sedan att Patrik verkar älska rampljuset har nog sin lilla förklaring det också. 😅
Citera
2024-07-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ja det är helt sjukt.

Glömde skriva att tanterna även ropar Essie när de ser en svart labrador, för att de om hunden reagerade. Testade detta nyss ute på min egen hund (annan ras) och när det var en annan hundägare nära (med annan ras). Både min hund och den andra hunden stannade upp och tittade på mig😂
Citera
2024-07-24, 11:31
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Är inte det övergrepp? Eller något????????? Tänk om nån har skyddad identitet eller skyddade personuppgifter ex?

Att fotografera andra människor så att man inte ser deras identitet får man göra, men om det syns vem människan är så bryter det mot bland annat GDPR.
Citera
2024-07-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ja, håller med. Jag förstår heller inte varför inte de som följer gruppen tänker lite längre. Alla påstår att Essie ska hem till varje pris och att hon har det bättre hemma, att Essie är högt älskad osv osv. Men vad sjutton vet folk egentligen? Jag vet förstås lika lite, hon kanske levde varje hunds drömliv hemma där... men kanske kanske är hon faktiskt räddad till något bättre. Det känns som om de flesta i FB-gruppen månar om dottern. Hunden ska hem för dotterns skull. Inte för hundens skull.

Precis, hade man exempelvis laddat upp artikeln som handlar om när personen blev utslängd ur LSS boende där personalen själva faktiskt är livrädda för sin egen säkerhet, hade dom blockat/radderat de då? Nej det finns inget förtroende tyvärr.
Citera
2024-07-24, 11:36
Medlem
Citat:

Hade någon snevriden fitta bara sprungit fram och "chipläst" min hund utan anledning så hade det nog flugit nävar kors och tvärs. De har INGEN rättighet att kontrollera min individs ID. Helt befängt att man ens får de idéerna att man kan springa fram och läsa hundars chip.
Sen hunden kan vara aggressiv. En lugn hund kan på 2 röda bita. De vet inte om den har ont eller har erfarenheter som de förknippar om det bara kommer fram någon och rycker tag i hunden. Dessutom blir man ju som hundägare rätt suspekt om detta är ett nytt rån.

Fan inte ens Polisen har den rättigheten om de inte misstänker att det föreligger ett brott. (Inte ens polisen kan begära att du som person ska legitimera dig om du är ute och går på gatan om inte det finns tydliga indikationer på ett brott då. Kör man bil är det en annan sak då man framför ett fordon som kräver Körkortskrav).

Sen att min hund nu är en hane, men det finns säkert 30 000 Labradorer och säkert en 5000 korsningar eller även ett 10 000 tal hundar som man vid en snabb blick kan anta vara en labrador.

Jag har hört om andra hundar som försvunnit eller stulits. några som hittats i samband med andra brott eller som "slagpåse" för en kamphund. Det har väl varit rätt stora driv på diverse sidor med hundar som försvunnit men inte ens i närheten av detta. Mer vanligt att hundar springer bort men är hemma dagen efter eller inlämnad till polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in