Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Sture Lönnerstrand (1919-1999) gav ut denna bok på Futura Press.
Detta var hans eget förlag och bokens huvudtitel är Sanningen om Viola Widegren och undertiteln är Flickan som försvann. Boken är på 93 sidor.
du glömde redovisa formatet och papperskvaliteten...
Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Jag är övertygad om motsatsen. Hon gick genom isen i den lilla vaken och drunknade och for under isen och kroppen fastnade i meanderslingorna där det ligger massor med bråte.
Med tiden täcktes kroppen med slam när meanderslingorna ändrar sitt lopp pga av allt slam.
Kroppen kommer aldrig att hittas tyvärr.
Din övertygelse liknar dödsgåtan-bokens antagande. Fast boken nöjer sig med att anta självmord alternativt olycka, inte hur det gick till. Men det finns väl egentligen inga andra rimliga alternativ för självmord eller olycka än den stora, mäktiga älven med sina enorma krafter som nog underskattas allt för ofta. Boken går igenom ganska detaljerat hur en liten späd kvinnokropp kan försvinna för alltid i älven.
Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Boken ligger och väntar men får bli efter semestrar etc. Tyvärr är det någon som inte gjort läxan, Viola hade födelsedag i början av maj och hade verkligen inte nyss fyllt 17 år när hon försvann.
Verkar mer som du inte gjorde "läsläxan" i grundskolan (skämt), det står inte att hon "nyss" fyllt 17 år. Det står ".... finns kvar i minnet, nyligen 17 år fyllda."
Så här uppfattar jag det:
i den meningens kontext blickar boken tillbaka från nutid,
och då kan ett halvår vara en kort tid sedan (nyligen) i det större sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy2
Att man inte kollar rätt födelse och dödförklarings-år innan man skriver en bok? Väldigt märkligt.
Du hade ju läst boken sa du, men det mesta har väl försvunnit i dimman din.
I boken står i klartext:
"hon fyllde sjutton år den 2 maj."
Dödförklaringssdatum osv är också korrekt.
Hur går det förresten med dina påståenden att polisen misstänkte Widegrens för brott mot Viola,
och att du minsann hade "redovisat" det tidigare?
Du har inte svarat sen frågan ställdes för nån vecka sen.
Kan vi dra slutsatsen nu att Crime-boy2 är en lögnare?
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Så här tror jag:
för författaren kommer Viola alltid att vara 17 år. Därför har författaren formulerat bokens sista mening så som hen gjort.
Och bl a därför spekulerar jag i att författaren har kopplingar till Widegrens.
Ja det är min uppfattning också.