Läste lite vidare i boken "Operation Kaos" och det vart tydligt att Lyndon La Rouche var lite konspiratorisk och skum redan från början - redan som ung i USA. Utsåg ofta sina hatobjekt och gick hårt åt dem i sin propaganda. Psykologiska profilen var med andra ord väldigt lik Enerströms - alltid yttre fiender som förstör & som måste stoppas ...
Men jag tror att Enerström var den mer drivande för svenska EAP och just i fallet Palme är det ju tydligt hur mycket han hatade honom när han till och med gjorde honom ansvarig för sonens död.
Ingen annan drev hatet så långt att det så tydligt syntes utåt.
När man läser i "Den osannolike mördaren" står där också "till bilden hör att Nobelkoncernens styrelseordförande Lars-Erik Thunholm i hemlighet (via Enerström) finansierade en ren personkampanj mot Olof Palme. Mycket intressant !
Så jag tar bort amerikanska La Rouche och CIA ur konspirationsgrytan och blandar i mer av svenska EAP, Contra, Enerström, Viktor Gunnarsson, Stig Engström (EAP?) och lägger även till en gnutta Bofors i det hela. (kan AB med följe också blandas in eller blir det svårt att få ned ?)
Det uppstod kanske ljuv musik mellan någon eller några personer i EAP, Contra , högerextrema poliser, i stay Behind och man började höra sig för om man kunde få till något. Det läckte lite sån information om hur man sökte någon som kunde utföra jobbet - saker som avhandlades förr i tiden i Norra Magasinet och liknande.
Pengarna kom till Enerström som kanske förmedlade pengarna för jobbet - det läckte som sagt viss information om att Palme skulle tas bort en tid innan - men i slutändan lyckades man ändå få till det, antingen genom att hyra in en utländsk mördare eller via att väldigt få kände till de slutliga detaljerna, eller genom någon fanatiker och en stor portion tur.
Kanske fanns det också övertygade personer inom poliser och eller SÄPO som hjälpte till att strula bort lösningen på mordet.
Jag försöker först koka en aptitlig konspirations-soppa av detta för att i efterhand se om den håller och går klämma i sig utan att den omedelbart kastas upp ...
Om det skulle involvera SE som skytt så är det om jag förstått det rätt så att SE hade taskig ekonomi (man pratade ju om hans dåliga affärer i Palmerummet) och Enerström hade just en hög med pengar .
Ett möjligt ekonomiskt incitament ?
Eller var SE en elefant som försökte förvirra kring det riktiga signalementet, eller bara en skrävel-pelle som av en slump klev ut ur Thule-huset vid fel(?) tillfälle ?