2024-07-23, 07:43
Medlem
" En tidig Säpo-analys om kartläggning och övervakning av Olof Palme innan mordet har nu blivit offentlig efter att utredningen om mordet på den socialdemokratiske statsministern nu formellt har avslutats av den senaste åklagaren Krister Petersson i mordutredningen.

Undersökarna, sju till antalet, leddes av Säpo-kommissarie Bert Melén. Gruppen var underställd spaningsledaren Hans Holmér. Den påbörjade sitt arbete mindre än två veckor (den 11 mars) efter mordet den 28 februari 1986. Registrerade tips inkomna före den 13 april utgjorde underlaget. Avrapporteringen gjordes den 24 april (1986). Endast fyra kopior upprättades. Två gick till spaningsledaren Hans Holmér, en till SÄPO:s högsta chef Sven-Erik Hjälmroth och en kopia behöll utredningsgruppen."

https://efolket.eu/overvakningen-av-olof-palme-sapo-rapporten-som-sapoledningen-och-holmer-inte-ville-ta-i/?fbclid=IwAR0npZEovSIj53HOYkhfN3y3ZXKSOvr3LfhqOJtG YMeJF1WpWJ7NnGNoXag
Citera
2024-07-23, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott, ja "självklart" var kanske fel ordval. Och skulle ha förtydligat det med just det du också är inne på här. Ex. resdag lördag och måndag.

Vet inte hur det var 1986, men det har nog på "senare tid" varit otroligt svårt att hitta stuga eller hotell i närheten av Sälen dessa datum.
Så det handlar väl mer om att komma så nära som möjligt och korta sträckan till starten.

Edit:
Men till grundfrågan om HH var i Borlänge eller Sthlm på mordkvällen, så är det väl endast "Dallas" Dahlgrens ord i den ena vågskålen? (Att han skulle ha varit Sthlm och åkt runt)
Huruvida endast Dallas ord skulle ligga i ena "vågskålen" vet jag inget om. Jag tycker vårt utbyte av meddelanden har spårat ur. Inledningsvis frågade jag dig (som tycktes ha kännedom om Holmers vasaloppsplaner) om Holmers resvanor vid dom 17 tidigare tillfällen som han hade åkt loppet.
Därefter inlät jag mig i en diskussion huruvida det är självklart att man måste lämna Stockholm fredag lunch för att hinna i tid till Sälen söndag morgon.
Senast redigerad av lillkarsk 2024-07-23 kl. 17:34.
Citera
2024-07-23, 17:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Huruvida endast Dallas ord skulle ligga i ena "vågskålen" vet jag inget om. Jag tycker vårt utbyte av meddelanden har spårat ur. Inledningsvis frågade jag dig (som tycktes ha kännedom om Holmers vasaloppsplaner) om Holmers resvanor vid dom 17 tidigare tillfällen som han hade åkt loppet.
Därefter inlät jag mig i en diskussion huruvida det är självklart att man måste lämna Stockholm fredag lunch för att hinna i tid till Sälen söndag morgon.

Gott, ja jag hamnade möjligen lite utanför din första fråga.
Samtidigt så är väl ändå grundfrågan om HH var i Borlänge eller inte?
För av vilket annat intresse skulle din fråga vara?

Gällande vågskålen så ser jag gärna fler "tyngder" i den och om, som jag påstår, att det endast är "Dallas" på den ena sidan.
Citera
2024-07-23, 17:54
Avslutad
Citat:
Gott, ja jag hamnade möjligen lite utanför din första fråga.
Samtidigt så är väl ändå grundfrågan om HH var i Borlänge eller inte?
För av vilket annat intresse skulle din fråga vara?

Gällande vågskålen så ser jag gärna fler "tyngder" i den och om, som jag påstår, att det endast är "Dallas" på den ena sidan.
Precis, det är grundfrågan. Och om det fanns några kollegor som berättade "han brukade oftast ta en minisemester i Dalarna" på frågan hur Holmer brukade uppföra sig inför loppet så skulle det hamna i ena "vågskålen". Inte för att det är nödvändigt att ha det i vågskålen, men det skulle ändå tynga ner den.

Sedan lär det finnas fler tyngder om man läser juristkommissionens rapport vilket jag inte har gjort:
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, Hans Holmer säger till juristkommissionen att han drar mot Dalarna vid lunchtid. Inte ens den längsta långlunch går att få ihop med att han är på Våldsroteln mellan kl 16-17 mordkvällen. Börje Wingren , Henry Bohjort och Ulf Norlin tvekade aldrig på den tidpunkten.

Sedan har vi Rolf Dahlgrens berättelse om HH och "chefspersonen i 60-årsåldern" cruisande på Stockholms gator och uppgiften att HH stoppas på dåvarande riksväg 297 och fått dödsbudet under mordnatten. Frågetecknen runt HH är lika stora idag som för 30år sen.
Citera
2024-07-23, 18:05
Medlem
p.norths avatar
När var alf karlsson född och när dog han?
Citera
2024-07-23, 19:02
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
När var alf karlsson född och när dog han?

Haha, detta satt jag precis själv och undrade över. Han borde ha en wikipediasida.

Så här låter karln i alla fall, ungefär 7 minuter in i klippet:
https://m.youtube.com/watch?v=OsUjqkcp0Ok
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-23 kl. 19:04.
Citera
2024-07-23, 20:43
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Haha, detta satt jag precis själv och undrade över. Han borde ha en wikipediasida.

Så här låter karln i alla fall, ungefär 7 minuter in i klippet:
https://m.youtube.com/watch?v=OsUjqkcp0Ok

Klippo kan säkert detaljerna men tror han dog för några år sedan i 85-års åldern. Skulle tippa på 4-5 år sedan.
Senast redigerad av riskybizzy 2024-07-23 kl. 20:51.
Citera
2024-07-23, 21:52
Medlem
p.norths avatar
Postat av nicknamn heheho 2020
Säpos jourhavande polisintendent Alf Karlsson (87) som kallades "Pajen" av sina kollegor (kanske för att hans tre förnamn har initialerna PAI)
och förnekade att han var i polisens ledningscentral under mordnatten, förnekade att han deltog i spaningsledningens möten under våren
1986, förnekade att han uppfann PKK-spåret och inte nämndes med ett enda ord i Hans Holmérs bok ”Olof Palme är skjuten!” (trots att han var
chef för Säpos terroristrotel och PKK var terrorister)
Citera
2024-07-24, 01:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Precis, det är grundfrågan. Och om det fanns några kollegor som berättade "han brukade oftast ta en minisemester i Dalarna" på frågan hur Holmer brukade uppföra sig inför loppet så skulle det hamna i ena "vågskålen". Inte för att det är nödvändigt att ha det i vågskålen, men det skulle ändå tynga ner den.

Sedan lär det finnas fler tyngder om man läser juristkommissionens rapport vilket jag inte har gjort:

Gott! Och vad är egentligen fakta här?
Mvagrippa har jag stort förtroende för och här kommer lite källor upp. Ex. juristkommissionen.
Men vad sägs egentligen? Placerar detta HH på Sveavägen?
Uppgifterna som tidigare diskuterats är innan 2000-06-10 och nedläggning av FU.

Efter detta har alla kunnat se Elisabeth B's förhör och likaså kredit-slipern och även polisen Hollknekt.

Kom på att vi även här har Anérs insatser där ha försökte bringa klarhet i detta, men ....
Citera
2024-07-24, 13:53
Avslutad
Citat:
Gott! Och vad är egentligen fakta här?
Mvagrippa har jag stort förtroende för och här kommer lite källor upp. Ex. juristkommissionen.
Men vad sägs egentligen? Placerar detta HH på Sveavägen?
Uppgifterna som tidigare diskuterats är innan 2000-06-10 och nedläggning av FU.

Efter detta har alla kunnat se Elisabeth B's förhör och likaså kredit-slipern och även polisen Hollknekt.

Kom på att vi även här har Anérs insatser där ha försökte bringa klarhet i detta, men ....
Min uppfattning är att juristkommissionen inte har placerat HH på Sveavägen.
Citera
2024-07-24, 14:16
Medlem
matsqqs avatar
Läste lite vidare i boken "Operation Kaos" och det vart tydligt att Lyndon La Rouche var lite konspiratorisk och skum redan från början - redan som ung i USA. Utsåg ofta sina hatobjekt och gick hårt åt dem i sin propaganda. Psykologiska profilen var med andra ord väldigt lik Enerströms - alltid yttre fiender som förstör & som måste stoppas ...

Men jag tror att Enerström var den mer drivande för svenska EAP och just i fallet Palme är det ju tydligt hur mycket han hatade honom när han till och med gjorde honom ansvarig för sonens död.

Ingen annan drev hatet så långt att det så tydligt syntes utåt.

När man läser i "Den osannolike mördaren" står där också "till bilden hör att Nobelkoncernens styrelseordförande Lars-Erik Thunholm i hemlighet (via Enerström) finansierade en ren personkampanj mot Olof Palme. Mycket intressant !

Så jag tar bort amerikanska La Rouche och CIA ur konspirationsgrytan och blandar i mer av svenska EAP, Contra, Enerström, Viktor Gunnarsson, Stig Engström (EAP?) och lägger även till en gnutta Bofors i det hela. (kan AB med följe också blandas in eller blir det svårt att få ned ?)

Det uppstod kanske ljuv musik mellan någon eller några personer i EAP, Contra , högerextrema poliser, i stay Behind och man började höra sig för om man kunde få till något. Det läckte lite sån information om hur man sökte någon som kunde utföra jobbet - saker som avhandlades förr i tiden i Norra Magasinet och liknande.

Pengarna kom till Enerström som kanske förmedlade pengarna för jobbet - det läckte som sagt viss information om att Palme skulle tas bort en tid innan - men i slutändan lyckades man ändå få till det, antingen genom att hyra in en utländsk mördare eller via att väldigt få kände till de slutliga detaljerna, eller genom någon fanatiker och en stor portion tur.

Kanske fanns det också övertygade personer inom poliser och eller SÄPO som hjälpte till att strula bort lösningen på mordet.

Jag försöker först koka en aptitlig konspirations-soppa av detta för att i efterhand se om den håller och går klämma i sig utan att den omedelbart kastas upp ...

Om det skulle involvera SE som skytt så är det om jag förstått det rätt så att SE hade taskig ekonomi (man pratade ju om hans dåliga affärer i Palmerummet) och Enerström hade just en hög med pengar .
Ett möjligt ekonomiskt incitament ?

Eller var SE en elefant som försökte förvirra kring det riktiga signalementet, eller bara en skrävel-pelle som av en slump klev ut ur Thule-huset vid fel(?) tillfälle ?
Senast redigerad av matsqq 2024-07-24 kl. 14:27.
Citera
2024-07-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Läste lite vidare i boken "Operation Kaos" och det vart tydligt att Lyndon La Rouche var lite konspiratorisk och skum redan från början - redan som ung i USA. Utsåg ofta sina hatobjekt och gick hårt åt dem i sin propaganda. Psykologiska profilen var med andra ord väldigt lik Enerströms - alltid yttre fiender som förstör & som måste stoppas ...

Men jag tror att Enerström var den mer drivande för svenska EAP och just i fallet Palme är det ju tydligt hur mycket han hatade honom när han till och med gjorde honom ansvarig för sonens död.

Ingen annan drev hatet så långt att det så tydligt syntes utåt.

När man läser i "Den osannolike mördaren" står där också "till bilden hör att Nobelkoncernens styrelseordförande Lars-Erik Thunholm i hemlighet (via Enerström) finansierade en ren personkampanj mot Olof Palme. Mycket intressant !

Så jag tar bort amerikanska La Rouche och CIA ur konspirationsgrytan och blandar i mer av svenska EAP, Contra, Enerström, Viktor Gunnarsson, Stig Engström (EAP?) och lägger även till en gnutta Bofors i det hela. (kan AB med följe också blandas in eller blir det svårt att få ned ?)

Det uppstod kanske ljuv musik mellan någon eller några personer i EAP, Contra , högerextrema poliser, i stay Behind och man började höra sig för om man kunde få till något. Det läckte lite sån information om hur man sökte någon som kunde utföra jobbet - saker som avhandlades förr i tiden i Norra Magasinet och liknande.

Pengarna kom till Enerström som kanske förmedlade pengarna för jobbet - det läckte som sagt viss information om att Palme skulle tas bort en tid innan - men i slutändan lyckades man ändå få till det, antingen genom att hyra in en utländsk mördare eller via att väldigt få kände till de slutliga detaljerna, eller genom någon fanatiker och en stor portion tur.

Kanske fanns det också övertygade personer inom poliser och eller SÄPO som hjälpte till att strula bort lösningen på mordet.

Jag försöker först koka en aptitlig konspirations-soppa av detta för att i efterhand se om den håller och går klämma i sig utan att den omedelbart kastas upp ...

Om det skulle involvera SE som skytt så är det om jag förstått det rätt så att SE hade taskig ekonomi (man pratade ju om hans dåliga affärer i Palmerummet) och Enerström hade just en hög med pengar .
Ett möjligt ekonomiskt incitament ?

Eller var SE en elefant som försökte förvirra kring det riktiga signalementet, eller bara en skrävel-pelle som av en slump klev ut ur Thule-huset vid fel(?) tillfälle ?

Jag har en svag minnesbild av att man undersökte Stig Engströms ekonomi .
Någon som vet mer om detta?
Om han helt plötsligt hade mera pengar efter 28 februari 1986 skulle det vara intressant.
Senast redigerad av Sumer 2024-07-24 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in