• 1
  • 2
2024-07-23, 11:05
Medlem
Antar att detta är en relationsfråga egentligen, rätta mig annars mod.

Jag bor i egenstående hus och har granne intill med likadant hus. Jag har bott här bra längre än detta sällskap och innan de flytta in var det nån äldre person där. Senare år såg jag att han behövde alltmer stöd att gå och till slut antar jag att han sålde för han orkade inte mer.

Grejen är att när den äldre mannen bodde här var det tyst, lugnt, mycket grönska. Ja en idyllisk bostad om man så vill, han var väldigt trädgårdsinställd. Detta nya sällskap däremot skulle jag bedömma vara 35-40 , har ungar i ca 8-10 års åldern.

Ända sedan de flyttade in har de röjt omkring, gjort stället bra mycket stressigare. Bla sågade ner en stor gran som säkert stått i 50 år, gjort en tillbyggnad som från min sida är som en mer skymmande mur. Deras ungar gör sig hörda konstant, de köpte nån slags hoppborg eller vad de heter och placerade den intill gränsen till mig.

I nästan ett halvt år fram tills idag ser dessutom hans tomt ut som en byggarbetsplats, nån slags ställning står vid framfasaden. Grejen är att arbetstakten är som Spanska manana om ni fattar, jobbare kommer mer av då och då och det hela har dragit ut.

En dag stod en mindre inhyrd grävskopa (på hans bakgård, ytterligare träd/buskar borttagna) och gjorde en enorm grop, jag trodde först att han var påväg att bygga nytt hus men ser idag mer ut som han skall göra swimming-pool. Min direkta tanke är att en pool i Sverige är användbar några månader (om man har tur) om året. Samma med poolen förresten, går i snigeltakt står halvfärdig med byggnadsmaterial överallt.

Fråga, jag förstår att man får väl göra som man vill på sin tomt men finns det ingen begränsande synvinkel ? Hela hans tomt påminner om en soptipps slum, möjligt att han helt enkelt fått slut på pengar att få projekten avslutade (troligtvist är han en slags skitnödig rik-wannabee som vill vara i ansiktet på andra och önskar andras avundsjuka). Jag har för mig att jag sett nånstans att man inte får bygga kullar av sopor hur som helst.

Hur reagerar ni på historien ? Från min synvinkel men också från den nyinflyttades ? Vad får jag finna mig i och hur mycket bör man tänka på påverkan av omgivningen ?
Citera
2024-07-23, 11:12
Bannlyst
Då låter som en sur gubbe som bara stirrar ut från köks fönstret inget fel att bygga och förändra gå på promenad om du störs
Citera
2024-07-23, 11:13
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezmi

Jag bor i egenstående hus och har granne intill med likadant hus. Jag har bott här bra längre än detta sällskap och innan de flytta in var det nån äldre person där. Senare år såg jag att han behövde alltmer stöd att gå och till slut antar jag att han sålde för han orkade inte mer.

Grejen är att när den äldre mannen bodde här var det tyst, lugnt, mycket grönska. Ja en idyllisk bostad om man så vill, han var väldigt trädgårdsinställd. Detta nya sällskap däremot skulle jag bedömma vara 35-40 , har ungar i ca 8-10 års åldern.

Ända sedan de flyttade in har de röjt omkring, gjort stället bra mycket stressigare. Bla sågade ner en stor gran som säkert stått i 50 år, gjort en tillbyggnad som från min sida är som en mer skymmande mur. Deras ungar gör sig hörda konstant, de köpte nån slags hoppborg eller vad de heter och placerade den intill gränsen till mig.

I nästan ett halvt år fram tills idag ser dessutom hans tomt ut som en byggarbetsplats, nån slags ställning står vid framfasaden. Grejen är att arbetstakten är som Spanska manana om ni fattar, jobbare kommer mer av då och då och det hela har dragit ut.

En dag stod en mindre inhyrd grävskopa (på hans bakgård, ytterligare träd/buskar borttagna) och gjorde en enorm grop, jag trodde först att han var påväg att bygga nytt hus men ser idag mer ut som han skall göra swimming-pool. Min direkta tanke är att en pool i Sverige är användbar några månader (om man har tur) om året. Samma med poolen förresten, går i snigeltakt står halvfärdig med byggnadsmaterial överallt.

Fråga, jag förstår att man får väl göra som man vill på sin tomt men finns det ingen begränsande synvinkel ? Hela hans tomt påminner om en soptipps slum, möjligt att han helt enkelt fått slut på pengar att få projekten avslutade (troligtvist är han en slags skitnödig rik-wannabee som vill vara i ansiktet på andra och önskar andras avundsjuka). Jag har för mig att jag sett nånstans att man inte får bygga kullar av sopor hur som helst.

Hur reagerar ni på historien ? Från min synvinkel men också från den nyinflyttades ? Vad får jag finna mig i och hur mycket bör man tänka på påverkan av omgivningen ?

Jag hade sålt huset och flyttat längre ut på landet där det inte finns några grannar så nära inpå.
Citera
2024-07-23, 11:13
Medlem
Spontant - som ägare till hus o tomt så bestämmer man själv, så länge det inte innebär någon sanitär olägenhet. En garanti för vem man får som granne finns inte.
Citera
2024-07-23, 11:21
Medlem
Vill inte låta som nåt alls, så man gör väl sitt eget och hoppas att det dammet lägger sig snart. Bara undrade om eran input.
Citera
2024-07-23, 11:21
Medlem
Briasccas avatar
Jag tror från ditt perspektiv kan du släppa allt som handlar om juridik, tillåtet, lagligt och olagligt. För en sådan här person kan du aldrig vinna över. Har man fått en sådan här person vid sin tomtgräns är det bara att dra.

Anmäler du honom, kritiserar du honom eller börja klaga på honom och hans tomt så kommer han och hans redan terroriserande ungar göra ditt liv till ett vardagligt helvete.

Så mitt råd: Sälj ditt hus så snabbt du kan och flytta till en plats du gillar. Bäst är ett gated community med strikta boregler.
Citera
2024-07-23, 11:44
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vill man ha det lugnt och skönt och trivs när allt ser ut idag som i går så kan det bli stressande.
Flytta är väl att ta i.
Gränsen för hur skräpigt och stökigt man får ha det på sin villatomt regleras av lokala ordningsföreskrifter och miljölagar. Kommunen har ofta specifika regler för att upprätthålla en viss standard för hygien, säkerhet och estetik. Om en tomt anses vara för skräpig kan det betraktas som en olägenhet för omgivningen, vilket kan leda till att kommunen utfärdar ett föreläggande om att städa upp. Vid klagomål från grannar kan miljö- och hälsoskyddsförvaltningen ingripa och kräva åtgärder.
För mer exakt information är det bäst att kontakta din lokala kommun.
----------------
Kanske du retar dig på saker som du skulle kunna strunta i om du inte kan påverka dem?
Kanske retar du dig på saker som egentligen inte berör dig alls?
Tips: be sinnesrobönen tyst i huvudet så mår du bättre.
Citera
2024-07-23, 11:59
Medlem
Jag lider med dig. Har hört så många liknande fall. Där folk bott 20,30 år i sina hus och trivts bra med det.
Hux flux kommer nya störande grannar. Allas svar på det är --Passar det icke så flytta--.
Det är väl tidens melodi. Jag skiter väl i andra....
Citera
2024-07-23, 11:59
Medlem
TheGretaResets avatar
"Jag har bott här bra längre än detta sällskap och innan de flytta in var det nån äldre person där." du verkar haft väldigt stark relation till din tidigare granne.

Med all sannolikhet är det ts som är störd med sådan formulering.
Citera
2024-07-23, 13:00
Citat:

Har man några åsikter om hur en mark/tomt ska skötas och bebyggas eller inte bebyggas får man köpa den.

Blir det en miljöpåverkan kan du kontakta kommunen.

https://www.villaagarna.se/radgivnin...ens-tomt-vara/
Citera
2024-07-23, 13:09
Moderator
pbos avatar
Eftersom det rör en enskild grannrelation passar Relationsakuten bättre. Möjligt med senare vidareflytt till ett mer bostadsrelaterat forum för eventuell diskussion om det juridiska.

Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2024-07-23, 16:55
Medlem
Litenhetens avatar
Eftersom grannen inte finns åt alla håll får man titta åt de håll grannen inte finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in