2024-07-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det är väl max 1/4. Men det var inte premissen inför de inledande samtalen. Det är premissen nu däremot.

Svara på min fråga. Jo, Premissen var att Ryssen ville ha de 5 Oblasten som de nu strider om (eftersom de inte kommer längre).
Citera
2024-07-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är sant. De länder som ser Ryssland som paria och ett hot besitter dock runt 80% av världens globala kapital bara.

Ja men hur mycket av produktionen? Ryssland har väl Kinas och indirekt Indiens stöd?
Citera
2024-07-22, 17:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Svara på min fråga. Jo, Premissen var att Ryssen ville ha de 5 Oblasten som de nu strider om (eftersom de inte kommer längre).

Jag kan inte svara på din fråga eftersom den inte är relevant. Att upprepa den gör ingen skillnad.
Citera
2024-07-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja men hur mycket av produktionen? Ryssland har väl Kinas och indirekt Indiens stöd?

Nej. Indien är inte polare med Ryssen mer än BRICS samabetet. Men de är heller inte direkt intresserade av konflikten. Kina ser till sitt eget hus och utnyttjar situationen som gynnar dem bäst. Dock vill de inte gå i klinch med väst vilket visar sig i att deras banker som riskerar sekundära sanktioner vägrar ha med ryssarna att göra. De utnyttjar situationen men är oroliga för USA. KIna stod helt på Rysslandfs sida i början, tills det visade sig att Ryssen misslyckats, då svängde Kina från "hejja ryssland! till "Ta det lugnt nu, gör inget dumt".
Dock hjälper kina ryssland i bakgrunden med teknik och liknande. Men de kommer inte gå in på ett sätt som riskerar deras egen nation på något sätt. Sätter USA/EU sanktioner emot företagen som levererar hjälp till Ryssland kommer Kina sluta med det omedelbart.

EU och USA har en enorm produktion själva. Att vi köper billigt skit med en kvalité så låg att det aldrig hade fått producerats här är en helt annan sak. Men vi klarar oss utan Happy Meal leksaker och T-shirts som faller sönder efter tre tvättar.
Citera
2024-07-22, 17:28
Medlem
Citat:
Jag kan inte svara på din fråga eftersom den inte är relevant. Att upprepa den gör ingen skillnad.

Du påstår något men kan inte styrka det. Inte ens genom att nämna namn utan källor. Ja, det låter ju troligt med andra ord.
Citera
2024-07-22, 17:34
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Du påstår något men kan inte styrka det. Inte ens genom att nämna namn utan källor. Ja, det låter ju troligt med andra ord.

Du påstår ännu mer, eftersom det inte förekommer några sådana uppgifter. Fredsavtalet i samband med förhandlingarna i Istanbul, som flera ledande ukrainare ville skriva under, är inte offentligt men utifrån vad vi vet så handlade det INTE om att införliva ytterligare 4 oblast i den ryska federationen. Utan om att skapa en lösning där de gavs ungefär samma politiska status som Krim hade innan 2014.
Citera
2024-07-22, 17:36
Medlem
Citat:
Du påstår ännu mer, eftersom det inte förekommer några sådana uppgifter. Fredsavtalet i samband med förhandlingarna i Istanbul, som flera ledande ukrainare ville skriva under, är inte offentligt men utifrån vad vi vet så handlade det INTE om att införliva ytterligare 4 oblast i den ryska federationen. Utan om att skapa en lösning där de gavs ungefär samma politiska status som Krim hade innan 2014.

Vilka ledande Ukrainare då? Vad jag har hört har varende en som nämnt det här avtalet att de dels inte hade mandat att signera det och att det var totalt orimliga krav från ryssarnas sida.
De ville att Ukraina skulle ge upp sina terretorrier. Ryssarna kan ju istället ge sina egna FD.Ukrainska oblast självständighet. Varför gör dom inte det? När du hgar svaret på den frågan så förstår du varför Ukraina inte gör samma sak.
Ni Orcher är så jävla efterblivna att det inte är klokt.
Citera
2024-07-22, 17:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Vilka ledande Ukrainare då? Vad jag har hört har varende en som nämnt det här avtalet att de dels inte hade mandat att signera det och att det var totalt orimliga krav från ryssarnas sida.
De ville att Ukraina skulle ge upp sina terretorrier. Ryssarna kan ju istället ge sina egna FD.Ukrainska oblast självständighet. Varför gör dom inte det? När du hgar svaret på den frågan så förstår du varför Ukraina inte gör samma sak.
Ni Orcher är så jävla efterblivna att det inte är klokt.

Om jag hade trott att det finns en chans på tusen att ytterligare en pusselbit gör någon skillnad så hade jag googlat fram namnen till dig. Men både du och jag vet att det är meningslöst. Det är inte sakfrågor som får er att byta kurs, utan att alla runtomkring er gör samma sväng. Den kritiska massan, du vet.
Citera
2024-07-22, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
1. Men varför tror du att USA har agerat militärt i en massa olika länder? Förmodligen för att pressa igenom olika USA agendor som dessa länder motarbetat/inte velat följa. USA är ju ändå relativt respekterat i omvärlden trots detta, kanske mer pga detta då man vet att man måste vara försiktig med USA för annars kan man bli invaderat eller få hårda sanktioner. Ryssland agerar väl liknande nu med Ukraina.

2. Självklart finns det ett folkligt stöd i Ukraina mot Rysslands invasion men frågan är väl mer om hur mycket man är villig och kan offra för den delen. Ukraina börjar väl inse att man inte har förmåga att driva ut Ryssland och att Ryssland kan hålla på i många år till med tanke på den militärdiktatur som man är.

3. Jag är mer för någon typ av fredslösning mellan Ryssland och Ukraina, detaljerna vet jag inte. Problemet med kriget är ju att Ukraina inte får det stöd som behövs för att slänga ut Ryssen av Väst.

4. Alla har väl en överdriven målsättning när man börjar erövringskrig, sedan får man anpassa sig efter realiteterna. Faktum kvarstår att Ryssland har erövrat stora delar av Ukraina.
1. Nej, USA är verkligen inte respekterade för deras utrikespolitiska. Faktum är att det är just deras utrikespolitiska aktioner som förstört väldigt många av deras relationer med länder i exempelvis Latinamerika och Mellanöstern, vilket också var anledningen till att USA sedan kalla krigets dagar mer och mer försökt hitta internationellt stöd för deras ageranden (exempelvis i Syrien och Libyen). Däremot, deras internationella framgångar beror på deras handelsrelationer och deras ekonomiska övertag, inte det militära. Skulle det vara så att man vinner stöd internationellt genom militära aktioner skulle vi för länge sen sett ett tredje världskrig och dessutom skulle som sagt mer fredliga länder, som Tyskland, Sverige och Nederländerna ligger lågt i internationella relationer, vilket inte är fallet. Nej, släpp den tanken!

2. Hur villig var man är ser du själv i Ukraina idag eftersom de fortsätter kriga och fortsätter stå upp mot Ryssland. Om det vore tvärtom skulle de gett upp antingen 2014, eller i början av kriget eller i höstas och våras då deras hjälp från väst var magert. Så svaret finns mitt framför näsan på dig.

3. Jag vill inte ha bråk, men likväl anser jag att om någon hotar och hoppar på mig ska jag försvara mig. Och det gäller även internationellt. Felet ligger i att Ryssland agerar som de gör, inte att Ukraina inte vill bli en satellitstat under Ryssland.

4. Nej, jag tycker nog att USA lyckades med sin målsättning i Irak ävrn om det var en skev målsättning från första början. Men okej, vi kör på ditt resonemang – Det betyder fortfarande inte att Ryssland vunnit utan det betyder ju att Ryssland tvingats retirera från sin målsättningen med hela kriget, som de facto kostat dem enormt mycket!
Citera
2024-07-22, 17:45
Medlem
Citat:
Om jag hade trott att det finns en chans på tusen att ytterligare en pusselbit gör någon skillnad så hade jag googlat fram namnen till dig. Men både du och jag vet att det är meningslöst. Det är inte sakfrågor som får er att byta kurs, utan att alla runtomkring er gör samma sväng. Den kritiska massan, du vet.

Det är meningslöst eftersom ingen sa åt Ukraina att inte ta en deal, det var Ukraina själva som inte vill göra en deal med Ryssland eftersom kraven var helt orealistiska och Ukraina har erfarenhet av Ryssarnas förmåga att hålla avtal.
Citera
2024-07-22, 17:52
Avstängd
Citat:
Återigen kör du på som vanligt! Ett fredsavtal som inte är offentliga med uppgifter som enbart kommer från Ryssland! Snyggt
Citera
2024-07-22, 17:55
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Det är meningslöst eftersom ingen sa åt Ukraina

Ukraina är inte ett väsen. Det är förmodligen få ukrainare som aktivt hade gjort valet att kriga för att gå med i en terrororganisation som Nato. Valet gjordes av Voldermort Z, inte av "Ukraina".

Citat:
Det är meningslöst eftersom ingen sa åt Ukraina

Väst sa åt "Ukraina".

Citat:
Det är meningslöst eftersom ingen sa åt Ukraina att inte ta en deal, det var Ukraina själva som inte vill göra en deal med Ryssland

Det är ju helt fel. Avtalet var i det närmaste påskrivet när Voldemort Z backade, efter samtal med Boris.

Citat:
eftersom kraven var helt orealistiska och Ukraina har erfarenhet av Ryssarnas förmåga att hålla avtal.

Kraven var inte orealistiska. Neutralitet för att slippa ett hopplöst flerårigt krig med hundratusentals döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in