Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
1. Men varför tror du att USA har agerat militärt i en massa olika länder? Förmodligen för att pressa igenom olika USA agendor som dessa länder motarbetat/inte velat följa. USA är ju ändå relativt respekterat i omvärlden trots detta, kanske mer pga detta då man vet att man måste vara försiktig med USA för annars kan man bli invaderat eller få hårda sanktioner. Ryssland agerar väl liknande nu med Ukraina.
2. Självklart finns det ett folkligt stöd i Ukraina mot Rysslands invasion men frågan är väl mer om hur mycket man är villig och kan offra för den delen. Ukraina börjar väl inse att man inte har förmåga att driva ut Ryssland och att Ryssland kan hålla på i många år till med tanke på den militärdiktatur som man är.
3. Jag är mer för någon typ av fredslösning mellan Ryssland och Ukraina, detaljerna vet jag inte. Problemet med kriget är ju att Ukraina inte får det stöd som behövs för att slänga ut Ryssen av Väst.
4. Alla har väl en överdriven målsättning när man börjar erövringskrig, sedan får man anpassa sig efter realiteterna. Faktum kvarstår att Ryssland har erövrat stora delar av Ukraina.
1. Nej, USA är verkligen inte respekterade för deras utrikespolitiska. Faktum är att det är just deras utrikespolitiska aktioner som förstört väldigt många av deras relationer med länder i exempelvis Latinamerika och Mellanöstern, vilket också var anledningen till att USA sedan kalla krigets dagar mer och mer försökt hitta internationellt stöd för deras ageranden (exempelvis i Syrien och Libyen). Däremot, deras internationella framgångar beror på deras handelsrelationer och deras ekonomiska övertag, inte det militära. Skulle det vara så att man vinner stöd internationellt genom militära aktioner skulle vi för länge sen sett ett tredje världskrig och dessutom skulle som sagt mer fredliga länder, som Tyskland, Sverige och Nederländerna ligger lågt i internationella relationer, vilket inte är fallet. Nej, släpp den tanken!
2. Hur villig var man är ser du själv i Ukraina idag eftersom de fortsätter kriga och fortsätter stå upp mot Ryssland. Om det vore tvärtom skulle de gett upp antingen 2014, eller i början av kriget eller i höstas och våras då deras hjälp från väst var magert. Så svaret finns mitt framför näsan på dig.
3. Jag vill inte ha bråk, men likväl anser jag att om någon hotar och hoppar på mig ska jag försvara mig. Och det gäller även internationellt. Felet ligger i att Ryssland agerar som de gör, inte att Ukraina inte vill bli en satellitstat under Ryssland.
4. Nej, jag tycker nog att USA lyckades med sin målsättning i Irak ävrn om det var en skev målsättning från första början. Men okej, vi kör på ditt resonemang – Det betyder fortfarande inte att Ryssland vunnit utan det betyder ju att Ryssland tvingats retirera från sin målsättningen med hela kriget, som de facto kostat dem enormt mycket!