2024-07-22, 14:59
Medlem
Det tar inte 3 år ayt utbilda en Assistanshund från grunden. När du börjar utbilda har du en viss tid på dig inför examinationen hos SBK som är de som bedömmer lämplighetstestet och examineringen och bestämmer att ekipaget är färdigt. Om jag kunde utbilda min hund från gatan med grundlydnad under 1 år tar det inga 3 år med en färdigutbildad hund

Från SBK

Examination

När du och din assistanshundinstruktör anser att du och din hund är redo att visa upp era färdigheter för en examinatör så anmäler assistanshundinstruktören er till en examination. Detta gör hon/han genom att ta kontakt med projektledaren på SBK:s kansli. En examination skall göras inom 12 månader från det att måldokumentet som ni skickade in efter lämplighetstestet har inkommit till SBK.

De moment som skall visas upp vid examinationen är de obligatoriska moment som anges i måldokumentet samt de beteenden som du och din assistanshundinstruktör har angett som specifika beteenden för just dina behov.
Vid examinationen kommer två av SBK utsedda examinatörer att bedömma dig och din hund som ett ekipage. Din assistanshundinstruktör skall också medverka vid examinationen.
Efter godkänd examination får du möjlighet att, mot en avgift, få ett tjänstetäcke. Assistanshund. Samt ett ID kort. Efter godkänd examination är assistanshundinstruktörens uppdrag slutfört.
Om du och din hund mot förmodan inte blir godkända vid en examination är ni välkomna att prova igen. Det är då av största vikt att du och din assistanshundinstruktör fortsätter ert arbete tillsammans tills dess att ni som ekipage är godkända.
Efter godkänd examination förväntas ekipaget visa upp sina färdigheter vid årsprov, dessa arrangeras av SBK .

Detta gäller en egen utbildad hund

En färdig Assistanshund är 30 timmar träning med nya hundföraren . Inga 3 år
Citera
2024-07-22, 15:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
Vad händer om det visar sig att något av dessa alternativ är sanna?

1.Dottern har skadat/dödat hunden vid ett raseriutbrott.

2. Hunden drunknade i poolen.

3. Någon har faktiskt kidnappat hunden men pga. dottern slår hunden vid tillfällen.

Kommer familjen bli en av de mest hatade under några dagar tills det glöms bort?
Kommer familjen få hemlig identitet pga. pappas agerande.
Kommer de på något sätt åka dit efter vad de sagt och gjort i media?
Kommer en mob av hundälskare stå utanför huset och skandera och antagligen misshandla någon i familjen om möjlighet ges

En mobb av skanderande djurälskare skulle man önska. Tänk alla tanterna som sprungit skogarna runt och letat efter mediernas anvisningar... Halvknäppa crazy dog ladies kommer inte vara nådiga.

Ja, vad kommer hända? Är det brottsligt att ljuga i media? Falskanmäla till polisen? Försäkringsbedrägeri är blir det ju först när de försöker få ut pengar och swishinsamlingen vågade de inte ha kvar.

Tror knappast det kommer uppmärksammas i media, möjligen alternativmedia men eftersom en av moderatorerna är politisk sekreterare för SD kanske hon kan dra i några trådar och sätta stopp.

Hjärteströsslarna kommer snart hitta ett annat objekt att ömka, men de lär ju ha skämt ut sig såpass att de måste flytta till en ny stad.
Citera
2024-07-22, 15:03
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Finns en grind ut till gräsområdet utanför? Det gör det nog inte? Det står del att ett stängsel finns och dels att id-hunden spårat över stängslet och ut på gräsområdet fram till bilspåren. Då bör någon ha lyft upp Essie över stängslet inifrån tomten och ut till väntande person(er) med bilen. Assistenten som lyft upp hunden?

Det fanns alltså en assistent tillsammans med de två föräldrarna i villan när Essie försvann, det har jag läst. Har den assistenten dragit ur kontakten till kameran. Sedan organiserat upphämtningen av Essie med bil utanför? Det indikerar på varför någon på bostadsområdet Lillsidan blivit misstänkt, en bekant till assistenten kan det vara. Likaså att id-hunden markerat på framsidan och baksidan av huset på Lillsidan.

Hon som förklarar på Facebook-gruppen (Catrine) gör det utan att det verkar påhittat eller innehålla lögner. Det kanske trots allt är någon som kidnappat hunden. Tagit den till en andra bostad och sedan fört hunden vidare.
Detta är såvitt jag kan bedöma baksidan av tomten. (Bild från Google Maps).) Staketet är inte jättehögt, men inte heller jättelågt. Vet inte om det fanns någon öppning i det vid ena kanten eller så? Går inte att se på bilden.
https://postimg.cc/67kHFQY3

Personen som förklarar på Facebook upplever jag också som trovärdig. Men OM någon har fabricerat någon förklaring så är det givetvis inte hon. Hon presenterar ju bara det som hon i sin tur har fått presenterat för sig.

Med det sagt så lutar jag också åt att detta är en riktig stöld av någon utomstående. Men det finns helt klart fler bottnar i historien än vad som uppenbarar sig vid en första anblick.
Citera
2024-07-22, 15:03
Medlem
DiarresusKristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Om dottern skadat hunden, vilket är möjligt, undrar jag hur deras filmer från kameraövervakningen uppstått
Där syns Essie med viftande svans, pigg och nyfiken (just då i a f), som en ung hund brukar se ut.
Fejkat filmerna? Inspelade från annan tidpunkt kanske ..

I tråden på facebook där de klargör för vissa spekulationer så skriver dom att timestamps finns på filmerna men dessa är endast lämnade till polisen. Konstigt att klippa bort en sådan sak? Det torde väl vara inbränt i filmen vilket tyder på att han isåfall varit inne och pillat i dem. Iaf de som visas på nätet.

Kanske det går att extrahera dem utan stamps också. Jag vet faktiskt inte riktigt hur ett sådant system fungerar.
Citera
2024-07-22, 15:07
Medlem
DiarresusKristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Detta är såvitt jag kan bedöma baksidan av tomten. (Bild från Google Maps).) Staketet är inte jättehögt, men inte heller jättelågt. Vet inte om det fanns någon öppning i det vid ena kanten eller så? Går inte att se på bilden.
https://postimg.cc/67kHFQY3

Syns klart och tydligt att det är en stig mellan häckarna precis till vänster om staket i mitten.
Citera
2024-07-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Så tolkade inte jag det han sa. Jag tänkte att han menade att deras förklaringsmodell har varit att hunden blivit sjuk. Men det är ohållbart för dottern att hunden är sjuk väldigt väldigt länge (varför kan jag undra - är det mindre upprörande att den är död?) och därför måste han avsluta den vita lögnen med att berätta för henne att hunden är död. Vilket alltså blir en del av den vita lögnen till henne. Så att hon kan släppa sina tankar runt hunden och gå vidare.

Jag känner ju inte dottern. Det är få av oss som gör. Kanske klättrar hon fullständigt på väggarna nu när hunden är borta och mår hur dåligt som helst. Inte vet jag. Men om det är på det viset så är det lättare att förstå föräldrarnas/pappans frustration över att allting tar tid.

Det knepiga tycker jag blir om hunden faktiskt kommer tillbaka så småningom när dottern har invaggats i övertygelsen att den är död? OM det är så att hunden är oerhört viktig för henne, hur grymt blir inte det i så fall? Hon kanske gråter sig till sömns varje kväll, men det får hon tyvärr fortsätta med trots att hunden lever och skulle kunna komma tillbaka, för vi råkade dra till med en lögn om att den är död. Kul att vara den föräldern. Not.

Precis som fler varit inne på så tycker jag också att snacket från pappan om att ekipaget (dvs Essie och dottern tillsammans) inte går att "återuppliva" efter ett par veckor är helt hål i huvudet. Men att träna upp en ny hund under 1,5 år, det går bra??? Fullständigt sinnesförvirrat resonemang. Han säger det kanske inte så rakt ut, men det är ju verkligen det han menar. Tycker jag.

Hunden kommer inte tillbaka, det är död. Sjukhus är deras förklaringsmodell efter misshandeln, att den skulle varit "sjuk" är bara för media. Man försöker justera detaljer av förloppet, men det gör det också lätt att falla in i orimliga förlopp eller konstiga detaljer, precis som du är inne på. Det kanske är så att ungen får damp om den får höra att hunden faktiskt är död efter misshandeln och man vill skaffa en likadan för att ge skenet av att det är samma.

Hela den här kidnappningshistorien med instudering av rutiner och hackade webkameror skulle ju inte ens Mats Alm kunna dikta ihop.
Citera
2024-07-22, 15:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna2011V
Kan garantera att hunden inte drunknat. Hundar brukar ha respekt för vatten. Vissa hundar gillar att bada i pool. Mina går inte nära. Men de trillar inte bara i och drunknar.
Jo, hundar kan bara trilla i och drunkna.
Varifrån har du fått de inte kan göra det?
Citera
2024-07-22, 15:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Finns en grind ut till gräsområdet utanför? Det gör det nog inte? Det står del att ett stängsel finns och dels att id-hunden spårat över stängslet och ut på gräsområdet fram till bilspåren. Då bör någon ha lyft upp Essie över stängslet inifrån tomten och ut till väntande person(er) med bilen. Assistenten som lyft upp hunden?

Det fanns alltså en assistent tillsammans med de två föräldrarna i villan när Essie försvann, det har jag läst. Har den assistenten dragit ur kontakten till kameran. Sedan organiserat upphämtningen av Essie med bil utanför? Det indikerar på varför någon på bostadsområdet Lillsidan blivit misstänkt, en bekant till assistenten kan det vara. Likaså att id-hunden markerat på framsidan och baksidan av huset på Lillsidan.

Hon som förklarar på Facebook-gruppen (Catrine) gör det utan att det verkar påhittat eller innehålla lögner. Det kanske trots allt är någon som kidnappat hunden. Tagit den till en andra bostad och sedan fört hunden vidare.

Ja, att kamerorna var nätanslutna och inte gick över wifi gör väl att det rimliga är någon dragit ur sladden, om vi ska tro på föräldrarnas historia. Och att man då misstänker att assistenten som var hemma är medbrottsling till kidnappning.

Det ska bli intressant att se upplösningen, om vi nu nånsin får den.
Citera
2024-07-22, 15:14
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
Syns klart och tydligt att det är en stig mellan häckarna precis till vänster om staket i mitten.
Tycker du det? Jag tyckte att det var väldigt suddigt och oklart. Du menar det inringade?
https://postimg.cc/VdcLFBwr

Ja, du kanske har rätt. Men i så fall finns den utgången i den här hörnan, bakom det ljusa tältet:
https://postimg.cc/56HTjDT8

Det känns också lite konstigt i så fall. Kommer man ens fram där bakom? Och det är ju helt motsatt håll jämfört med hur hunden springer på filmen, där det påstås att hon blir bortlockad.
Citera
2024-07-22, 15:18
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Hunden kommer inte tillbaka, det är död. Sjukhus är deras förklaringsmodell efter misshandeln, att den skulle varit "sjuk" är bara för media. Man försöker justera detaljer av förloppet, men det gör det också lätt att falla in i orimliga förlopp eller konstiga detaljer, precis som du är inne på. Det kanske är så att ungen får damp om den får höra att hunden faktiskt är död efter misshandeln och man vill skaffa en likadan för att ge skenet av att det är samma.

Hela den här kidnappningshistorien med instudering av rutiner och hackade webkameror skulle ju inte ens Mats Alm kunna dikta ihop.
Nja, skulle i så fall hunden ha strukit med EFTER att filmen på kvällen tagits? Och så har man klippt ihop filmer som skulle passa scenariot? Det känns väldigt avancerat och jag tror inte att så är fallet. I så fall vore det en miljon gånger lättare att bara säga till familj och försäkringsbolag att hunden tyvärr verkar ha rymt och försvunnit. Att gå ut i riksmedia och vara skådespelare på den nivån i flera veckor... nä, det tror jag inte att de håller på med.
Citera
2024-07-22, 15:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det tar inte 3 år ayt utbilda en Assistanshund från grunden. När du börjar utbilda har du en viss tid på dig inför examinationen hos SBK som är de som bedömmer lämplighetstestet och examineringen och bestämmer att ekipaget är färdigt. Om jag kunde utbilda min hund från gatan med grundlydnad under 1 år tar det inga 3 år med en färdigutbildad hund

Från SBK

Examination

När du och din assistanshundinstruktör anser att du och din hund är redo att visa upp era färdigheter för en examinatör så anmäler assistanshundinstruktören er till en examination. Detta gör hon/han genom att ta kontakt med projektledaren på SBK:s kansli. En examination skall göras inom 12 månader från det att måldokumentet som ni skickade in efter lämplighetstestet har inkommit till SBK.

De moment som skall visas upp vid examinationen är de obligatoriska moment som anges i måldokumentet samt de beteenden som du och din assistanshundinstruktör har angett som specifika beteenden för just dina behov.
Vid examinationen kommer två av SBK utsedda examinatörer att bedömma dig och din hund som ett ekipage. Din assistanshundinstruktör skall också medverka vid examinationen.
Efter godkänd examination får du möjlighet att, mot en avgift, få ett tjänstetäcke. Assistanshund. Samt ett ID kort. Efter godkänd examination är assistanshundinstruktörens uppdrag slutfört.
Om du och din hund mot förmodan inte blir godkända vid en examination är ni välkomna att prova igen. Det är då av största vikt att du och din assistanshundinstruktör fortsätter ert arbete tillsammans tills dess att ni som ekipage är godkända.
Efter godkänd examination förväntas ekipaget visa upp sina färdigheter vid årsprov, dessa arrangeras av SBK .

Detta gäller en egen utbildad hund

En färdig Assistanshund är 30 timmar träning med nya hundföraren . Inga 3 år
Det stämmer ju inte. Det tar enligt det du hänvisar till mellan 3 månader och 1 år -- men kan också ta längre tid.
Då handlar det om en egen utbildad assistanshund med en kommunikativ förare.

Att utbilda en egen hund med hjälp av en assistanshundinstruktör kan ta allt från 3 månader till 1 år. Det krävs att du som ägare har en stadigvarande fysisk eller psykisk diagnos, förmåga att följa din instruktörs råd och att du har tid och energi till att träna din hund.
https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/om-assistanshund/utbildning/utbilda-assistanshund/

Det verkar knappast vara de förutsättningarna som råder i det här fallet - så de har nog fått köpa in en förtränad hund som sedan samtränas med förare ... vilket är något helt annat.
Citera
2024-07-22, 15:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, hundar kan bara trilla i och drunkna.
Varifrån har du fått de inte kan göra det?

Är inte labradorer vattenhundar? De brukar älska att bada och kan simma.

Poolen är ju liten, mer som en plaskdamm, och om den hamnat där under kvällskissningen skulle föräldrarna hunnit rädda den, tänker jag mig. Om de velat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in