Citat:
Ursprungligen postat av
PulladAnka
Går man in på tvplay och söker efter reportaget "jakten på assistanshunden Essie fortsätter - hittelön höjs till 100.000kr" ett klipp på 3,2min så hör man klart o tydligt hur ägaren råkar försäga sig om att hunden är död?
Reportern frågar hur det går och påtalar att Patrik ägaren sist dom talades vid inte hade berättat för dottern att hunden var borta och frågar Patrik hur går det har ni berättat för dottern? Då svarar Patrik "nej min dotter har fortfarande ont i magen och tror att hon är på sjukhus men vi förstår att vi snart måste berätta för henne att Essie gått bort..
Är helt övertygad om att ungen haft ihjäl hunden och det här bara är ett sätt för Patrik att samla ihop pengar och få uppmärksamhet på sociala medier, han tar varje tillfälle han får att nämna sin sketna Facebook grupp på nyhetstv.
Så tolkade inte jag det han sa. Jag tänkte att han menade att deras förklaringsmodell har varit att hunden blivit sjuk. Men det är ohållbart för dottern att hunden är sjuk väldigt väldigt länge (varför kan jag undra - är det mindre upprörande att den är död?) och därför måste han avsluta den vita lögnen med att berätta för henne att hunden är död. Vilket alltså blir en del av den vita lögnen till henne. Så att hon kan släppa sina tankar runt hunden och gå vidare.
Jag känner ju inte dottern. Det är få av oss som gör. Kanske klättrar hon fullständigt på väggarna nu när hunden är borta och mår hur dåligt som helst. Inte vet jag. Men om det är på det viset så är det lättare att förstå föräldrarnas/pappans frustration över att allting tar tid.
Det knepiga tycker jag blir om hunden faktiskt kommer tillbaka så småningom när dottern har invaggats i övertygelsen att den är död? OM det är så att hunden är oerhört viktig för henne, hur grymt blir inte det i så fall? Hon kanske gråter sig till sömns varje kväll, men det får hon tyvärr fortsätta med trots att hunden lever och skulle kunna komma tillbaka, för vi råkade dra till med en lögn om att den är död. Kul att vara den föräldern. Not.
Precis som fler varit inne på så tycker jag också att snacket från pappan om att ekipaget (dvs Essie och dottern tillsammans) inte går att "återuppliva" efter ett par veckor är helt hål i huvudet. Men att träna upp en ny hund under 1,5 år, det går bra??? Fullständigt sinnesförvirrat resonemang. Han säger det kanske inte så rakt ut, men det är ju verkligen det han menar. Tycker jag.