2024-07-22, 14:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Ja att välja just "sjukhus" när många vet att A varit våldsam både mot människor och en katt!
Samtidigt säga att A och Essie just börjat fungera bra tillsammans.
Hur var det tiden innan, om de just nyligen börjat fungera?
Vilka motsägelser.

Ja, kan det vara så att hon skadat Essie innan de åkte och att de flyttat på henne för att läka skadorna utan grannarnas nyfikna ögon? Och sen spunnit vidare i en allt större härva av lögner och halvsanningar.

Jag anar att den här kvinnan (ja hon är ung vuxen) skulle må bra av att få komma till HBV-hemmet som socialassistenten föreslog. Det kanske är lite tuffare tag där än på skolboendet eftersom det är behandlingshem, men att komma tillrätta med hennes aggressionsproblem måste ju absolut prioriteras och det för hennes egen skull. Om det då blir lugnande medicinering (vilket föräldrarna inte verkar tillåta) då får det bli så.
Citera
2024-07-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, kan det vara så att hon skadat Essie innan de åkte och att de flyttat på henne för att läka skadorna utan grannarnas nyfikna ögon? Och sen spunnit vidare i en allt större härva av lögner och halvsanningar.

Jag anar att den här kvinnan (ja hon är ung vuxen) skulle må bra av att få komma till HBV-hemmet som socialassistenten föreslog. Det kanske är lite tuffare tag där än på skolboendet eftersom det är behandlingshem, men att komma tillrätta med hennes aggressionsproblem måste ju absolut prioriteras och det för hennes egen skull. Om det då blir lugnande medicinering (vilket föräldrarna inte verkar tillåta) då får det bli så.

Precis så.
Har tänkt samma. De vill mörka något.
Dessutom är det klantigt gjort.
Undrar vad polisen skulle svara om någon frågar dem.
Citera
2024-07-22, 14:43
Avslutad
Citat:
Ja jag klistrar in så de som blivit blockade ska kunna läsa:

Vi är medvetna om att det är många spekulationer som sprids så det här inlägget bemöter några sådana.
Uppdaterat 12:30 då jag hört om fler spekulationer
Blockeringar och borttagna kommentarer: Kommentarer om saker som inte rör Essies hittande har vi valt att ta bort för att verkligen kunna fokusera på det viktiga - tips som kan leda oss till att hitta Essie.
Swish:
Vi har sett många som uttrycker att vi tigger pengar. Det var många som spontant swishade pengar till Patrik efter att han offentliggjorde sitt telefonnummer och många andra som frågade om det var möjligt. Vi startade då en insamling i stor tacksamhet för alla som ville bidra men det bemöttes dessvärre av mycket negativitet. Detta gjorde helt enkelt att vi valde att stänga insamlingen, swisha tillbaka pengarna och sagt nej till de som skriver och frågar. Vi behöver enbart er hjälp att hitta Essie.
Våldsamhet
Det finns spekulationer kring att A är våldsam mot Essie varpå vi fått höra att de önskar att hon aldrig kommer tillbaka. Självklart hade vi själva tagit bort Essie från A om hon blev utsatt för våld.
Försäkring
Det sprids rykten om att vi har det ekonomisk tufft och gör allt detta bara för att få ut försäkringspengarna. Hade försäkringspengarna varit målet så hade detta inte behövt synas i medier. Vi behöver bara få hem Essie och är villiga att betala en summa för det.
Ett satt datum:
Många som reagerat på datumet. Det finns många anledningar till det, bland annat för att A och Essie fortfarande ska fungera som ekipage. Vi kommer inte kunna fortsätta leta hur länge som helst då detta tar något otroligt på krafterna, samt måste vi börja tänka på att utbilda en ny hund
A är borta på resa:
A. var inte borta på någon resa när Essie försvann. A var hemma med assistenterna i tjänst, varav ena var hennes mamma.
De åkte iväg morgonen efter, just för att få distans och lugn, för att A inte ska vara i allt som händer.

Det finns flera I det de skriver

Om nu dottern var hemma och hunden är så viktig, saknade hon inte hunden eller märkte att den var borta på morgonen? Låter inte rätt

Och självklart måste man göra polisanmälan och synas Om man vill få ut försäkringspengar.
Försäkringsbolaget hade varit väldigt fundersamma om man inte hade gjort som folk gör om detta hade varit verkligt. Att bara tyst anmäla att en hund är borta innebär inte att försäkringsbolaget tror dig
Citera
2024-07-22, 14:44
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du är 3e personen som säger att detta lätt går att träna om och sälja.

Enligt familjen skulle det vara en omöjlighet.

Så då undrar jag även från dig, som ingen annan vågar svara på.. Vet inte familjen vad dom pratar om?

Man kan givetvis byta brukare på en utbildad hund, tar inte alls så lång tid att få hunden att anpassa sej.

Att familjen uttrycker ngt annat är bullshit, men det passar väl bättre in i agendan för pappan.
Citera
2024-07-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
Vad händer om det visar sig att något av dessa alternativ är sanna?

1.Dottern har skadat/dödat hunden vid ett raseriutbrott.

2. Hunden drunknade i poolen.

3. Någon har faktiskt kidnappat hunden men pga. dottern slår hunden vid tillfällen.

Kommer familjen bli en av de mest hatade under några dagar tills det glöms bort?
Kommer familjen få hemlig identitet pga. pappas agerande.
Kommer de på något sätt åka dit efter vad de sagt och gjort i media?
Kommer en mob av hundälskare stå utanför huset och skandera och antagligen misshandla någon i familjen om möjlighet ges

Om dottern skadat hunden, vilket är möjligt, undrar jag hur deras filmer från kameraövervakningen uppstått
Där syns Essie med viftande svans, pigg och nyfiken (just då i a f), som en ung hund brukar se ut.
Fejkat filmerna? Inspelade från annan tidpunkt kanske ..
Citera
2024-07-22, 14:46
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Har letat lite, hittade en (givetvis) låst artikel:

" IVO: Flera allvarliga brister på HVB-hem
En boende blev tvångsinjicerad, en annan hölls vaken mot sin vilja. Nu visar en granskning av IVO på flera brister på Inagårdens boenden i Älvkarleö och Tärnsjö."

Kan avslöja att jag jobbat extra i ungdomen med vad som då kallades utvecklingsstörda. Det har hänt mycket sen dess och som varit bra, de är brukare och deras självbestämmande är viktigt. "På min tid" hade det varit fullt normalt att tvångsmedicinera alltför utagerande våldsamma patienter. Se till de hade dygnsrytm, inte får gå och lägga sig och sova precis när de vill. Så jag upprörs inte av det som står i rubriken i alla fall.

Citat:

Jag håller med dig. Självklart har den här typen av boenden ofta brister, som kanske framförallt hänger ihop med underbetald och bristfälligt utbildad personal. Men det är också en verksamhet med oerhört stora utmaningar! Det är verkligen de allra svåraste fallen som hamnar där. Det behöver inte vara automatiskt fel att t.ex. behöva medicinera. Frågan hur man kan hjälpa den här individen till att må så bra som möjligt måste ju hela tiden vara vägledande. Och då kan man landa i lösningar som inte alltid är genomgående frivilliga, men som blir bra i längden.

Det är intressant att man tackar nej till vad som verkade vara en utredningsåtgärd som borde ha kunnat gynna dottern. Men återigen - jag känner inte någon av dem.
Citera
2024-07-22, 14:48
Medlem
Hegamons avatar
Finns en grind ut till gräsområdet utanför? Det gör det nog inte? Det står del att ett stängsel finns och dels att id-hunden spårat över stängslet och ut på gräsområdet fram till bilspåren. Då bör någon ha lyft upp Essie över stängslet inifrån tomten och ut till väntande person(er) med bilen. Assistenten som lyft upp hunden?

Det fanns alltså en assistent tillsammans med de två föräldrarna i villan när Essie försvann, det har jag läst. Har den assistenten dragit ur kontakten till kameran. Sedan organiserat upphämtningen av Essie med bil utanför? Det indikerar på varför någon på bostadsområdet Lillsidan blivit misstänkt, en bekant till assistenten kan det vara. Likaså att id-hunden markerat på framsidan och baksidan av huset på Lillsidan.

Hon som förklarar på Facebook-gruppen (Catrine) gör det utan att det verkar påhittat eller innehålla lögner. Det kanske trots allt är någon som kidnappat hunden. Tagit den till en andra bostad och sedan fört hunden vidare.
Citera
2024-07-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag ser flera möjligheter;
Hunden har förolyckats genom slarv från familjen
Dottern har "råkat" dödat hunden
Föräldrarna har tagit beslutet pga att dom inte orkar med dottern längre och vill ha in henne på hem där hon inte får ha hunden med sig. Dom har hunden på avbetalning och den går inte att återlämna eller sälja för pengarna den kostat så enda alternativet är att vovven försvinner.

Många som begår försäkringsbedrägerier går ut i sociala medier och är överdrivet arga och engagerade för att visa att dom är brottsoffer, det tror jag detta mysterium är också.

Vet du att de har Essie på avbetalning?
Pappan verkar inte ha känsloband till henne.
Han vill ju bara avsluta hela fallet.
Citera
2024-07-22, 14:54
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Det finns flera I det de skriver

Om nu dottern var hemma och hunden är så viktig, saknade hon inte hunden eller märkte att den var borta på morgonen? Låter inte rätt

Och självklart måste man göra polisanmälan och synas Om man vill få ut försäkringspengar.
Försäkringsbolaget hade varit väldigt fundersamma om man inte hade gjort som folk gör om detta hade varit verkligt. Att bara tyst anmäla att en hund är borta innebär inte att försäkringsbolaget tror dig
Det här är inget stort problem för mig. Troligen hade hon gått och lagt sig när hunden skulle ut i trädgården. (Jobbigt dock om de brukade sova tillsammans. Då har den vita lögnen och planeringen fått ske hastigt.) Under natten har föräldrarna snabbt fått dra ihop en förklaringsmodell och bestämma sig för en resa. För självklart skulle hon märka att hunden var borta, senast när morgonen kom. Gissningsvis bedömde man att dottern skulle må bättre av en utflykt än att vara hemma utan hunden.

Intressant dock att assistenterna snabbt kan ställa upp på att dra iväg på resor. Jag har ingen erfarenhet, men något slags schema gissar jag att de har? Och stora ändringar måste väl rimligtvis bestämmas i förväg? Kanske var resan kort, så att alla kunde följa sina vanliga scheman?
Citera
2024-07-22, 14:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Vet du att de har Essie på avbetalning?
Pappan verkar inte ha känsloband till henne.
Han vill ju bara avsluta hela fallet.
Nej, jag ser det som en möjlighet. Det har spekulerats i tråden att dom har dålig ekonomi samt att man får betala en assistanshund med egna pengar, därför vore det troligt att dom inte slantat flera hundra tusen kronor.
Citera
2024-07-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
Vad händer om det visar sig att något av dessa alternativ är sanna?

1.Dottern har skadat/dödat hunden vid ett raseriutbrott.

2. Hunden drunknade i poolen.

3. Någon har faktiskt kidnappat hunden men pga. dottern slår hunden vid tillfällen.

Kommer familjen bli en av de mest hatade under några dagar tills det glöms bort?
Kommer familjen få hemlig identitet pga. pappas agerande.
Kommer de på något sätt åka dit efter vad de sagt och gjort i media?
Kommer en mob av hundälskare stå utanför huset och skandera och antagligen misshandla någon i familjen om möjlighet ges
Kan garantera att hunden inte drunknat. Hundar brukar ha respekt för vatten. Vissa hundar gillar att bada i pool. Mina går inte nära. Men de trillar inte bara i och drunknar.
Citera
2024-07-22, 14:58
Avslutad
Om vi nu skulle tro på pappans förklaring att hunden blev stulen så så sen så frågan vad folk har för motiv

Eftersom Wi-Fi stördes ut så måste det vara planerad kidnappning

Då finns egentligen bara fyra alternativ

Att någon trodde då skulle för mycket pengar för hunden men den är ju inte värd 300 000 för någon annan

Att någon räddade hunden från ett hem där den inte mår bra

Att någon är så förtjust i hunden att de vill ha den själva.

Att någon jäklas med familjen eller har tagit hunden för att få betalt för en skuld

Om jag har förstått pappan rätt i denna röra så säger han att spårhundar känner spår av hunden nära någon annans hus. Varför sökte man där? Och brukar hunden vara där eftersom ingenting annat Har gjorts angående detta?

Ser man till detta och till hur familjen har agerat så känns det inte troligt att någon har tagit hunden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in