2024-07-22, 13:23
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast det är klubbarna som har koll på sitt eget lands regler, känns som att det inte borde vara omöjligt med nått slags standardkontrakt där en försäkring ingår. Försäkringen är ju då inräknad i notan redan från början, så det borde inte bli speciellt riskabelt.
Ja så kanske det är.

Har bara för mig att jag hört att spelaren har rätt stora utgifter för sitt spelande. Agenter tar stora summor och att försäkringar kostar. Någon podd med typ Mörk eller något sådant, men är osäker.
2024-07-22, 13:25
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Vinner man mot Gais ikv så får man lite andrum. Torskar man är det 4p ner till kvalplats och 2p ner till 13’e plats. Ett aik med Pittas kvar i truppen klarar sig bra, ett aik utan Pittas är jag inte alls lika säker på med tanke på hur bedrövligt det sett ut.
4 poäng och 5 lag mellan Gnaget och kvalplats vid torsk ikväll. Oavsett försäljning av Pittas så har jag oerhört svårt att se Gnaget kollapsa så fullständigt att man skulle behöva kriga för kontraktet. Nu har man dessutom vad det verkar anställt en kompetent tränare. Är mest önsketänkande från din sida.

Visst kan det hända att allting skiter sig, men som sagt är det inte mycket som talar för det. Oavsett om man tar 1 eller 6 poäng i dubbelmötet mot GAIS.
2024-07-22, 13:32
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag förstår att det vattnas runt munnen på er när ni låter era fantasier springa i förväg.

Så här är det; Vi har en stor trupp, med många äldre, och många av dom som sitter på tunga kontrakt skadar sig så fort dom tittar på något runt som liknar en boll. I en sån situation måste man dessvärre banta övervikt, och eftersom de spelare man vill skeppa till Ryssland inte är särskilt attraktiva måste man dessutom sälja spelare man egentligen vill behålla i form av bärande spelare eller talanger som kan ha ett högre värde inom en snar framtid. Att förvirra detta med konkurshot och firesale är dock löjligt.

Vi har Sveriges största, mest lojala, och bästa publik som genererar ett publiksnitt som ni övriga sans vraken endast kommer få se i er fantasi, vi har fortfarande avbetalningar på flera tidigare försäljningar som tickar in, och försäkringskassan har fått ta smällen för våra glaslirare. Klart att vi inte rullar i cash, men vi skeppar inte heller Pittas till underpris till Molde därför vi måste sälja.

Alltså, väldig snabbanalys nu men utifrån senaste Q-rapporter så:

* Hade ni lägre rörelseintäkter Q2-23 än Q1-23. Rimligt att anta att Q2:an kommer in något lägre än årets Q1:a även i år.
* Q1-24 backade ni drygt 31 mkr på driften. Räddades av fint kassaflöde från försäljningar (-31+53 =22)
* Q2-24 har ni inte sålt något (Ajaj).
* Fordringar till övriga klubbar är Q1-23 ned till 41 mkr att jämföra med 94 mkr samma period 2022.

Jag hade stålsatt mig för en blodröd rapport. Min gissning är att man köpte sig tid när man senarelade rapportdag för att hinna sälja spelare och informera medlemmar/marknad att situationen ser bättre ut efter bokslut. Ännu har man inte sålt…
2024-07-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
4 poäng och 5 lag mellan Gnaget och kvalplats vid torsk ikväll. Oavsett försäljning av Pittas så har jag oerhört svårt att se Gnaget kollapsa så fullständigt att man skulle behöva kriga för kontraktet. Nu har man dessutom vad det verkar anställt en kompetent tränare. Är mest önsketänkande från din sida.

Visst kan det hända att allting skiter sig, men som sagt är det inte mycket som talar för det. Oavsett om man tar 1 eller 6 poäng i dubbelmötet mot GAIS.

Till viss del önsketänkande får jag medge, men ändå inget omöjligt scenario. Har svårt att se att man ev kan tappa Modesto och Pittas utan att få en märkbart sämre poängproduktion framöver, sedan brukar det vara dåligt för lagmoralen att bli av med dom bästa spelarna utan att dom ersätts med likvärdig kvallitet. Gnaget åkte på några riktiga snytingar under vårsäsongen och nu häromveckan mot Kalmar.. sedvanlig utbuuning av hemmapubliken följde. Ponera några halvtaskiga resultat de närmsta veckorna och en ev torsk mot diffen.. ojojoj.
2024-07-22, 14:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Alltså, väldig snabbanalys nu men utifrån senaste Q-rapporter så:

* Hade ni lägre rörelseintäkter Q2-23 än Q1-23. Rimligt att anta att Q2:an kommer in något lägre än årets Q1:a även i år.
* Q1-24 backade ni drygt 31 mkr på driften. Räddades av fint kassaflöde från försäljningar (-31+53 =22)
* Q2-24 har ni inte sålt något (Ajaj).
* Fordringar till övriga klubbar är Q1-23 ned till 41 mkr att jämföra med 94 mkr samma period 2022.

Jag hade stålsatt mig för en blodröd rapport. Min gissning är att man köpte sig tid när man senarelade rapportdag för att hinna sälja spelare och informera medlemmar/marknad att situationen ser bättre ut efter bokslut. Ännu har man inte sålt…
Absolut, vi rullar knappast i cash money, men att börja skrika konkurs är ungefär lika verklighetsfrånvänt som att svamla om hur vi är påväg att åka ur när vi ligger på en 8e plats med 2 matcher mindre spelade än 4 av 6 i topp 6.
Citat:
Till viss del önsketänkande får jag medge
Detta sammanfattar ditt svammel bra. Sug kuk horunge.
2024-07-22, 15:00
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Måste verkligen AIK värva något i sommar? Jag tror de kan sälja en-två spelare och ändå jogga in på en tionde plats. De andra lagen är ändå så mycket sämre. Så kan de jobba vidare med den nya tränaren och få lite långsiktig kontinuitet.
håller med...bara att vaska säsongen.

satsa på att ge tränaren full frihet för att se vilka som pallar nya direktiven o vara handlingskraftiga tidigt inför nästa år.
2024-07-22, 15:08
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Absolut, vi rullar knappast i cash money, men att börja skrika konkurs är ungefär lika verklighetsfrånvänt som att svamla om hur vi är påväg att åka ur när vi ligger på en 8e plats med 2 matcher mindre spelade än 4 av 6 i topp 6.
Förra året var ekonomin tipp topp enligt dig, trots att vi var flera som påvisade om orosmoln ni borde fokusera på istället. Nu ett år senare så visar det sig att vi var ganska rätt ute trots allt.

Nej, ingen säger konkurs i morgon, men fortsätter ni vifta bort dom faktiska problemen de kommande året så som ni gjort det senaste året så kommer ordet konkurs och Aik förekomma i betydligt fler meningar inom 12 månader.

Det tar lång tid att bygga ekonomi, men det kan gå fort att rasera hela korthuset när man har en driftskostnad som våra klubbar har, där flera försäljningar är ett måste för att hålla huvudet ovanför vattenytan ens.

London har visat att ni är nog ganska många meter under vattenytan i skrivande stund. Skall man tala om verklighetsfrånvändhet så kan man läsa på gnagarforum vad folk tycker man skall sälja för och sedan köpa för ersättare. Där verkar man stoppa huvudet i sanden om vad ett eventuellt Q2 resultat kommer innebära för eran klubbs framtid.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-07-22 kl. 15:34.
2024-07-22, 15:17
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Man har med mycke möda och besvär lyckats kräla sig upp till en 8:e plats idag. Lyfter du bort bästa målskytten Pittas och Modesto ur truppen så lär inte aik prestera bättre.. utan antagligen får man ännu mer problem att göra mål/vinna matcher, så nej det lär inte joggas in någon 10:e plats, utan snarare kämpas för livet för att hålla sig ovanför kvalstrecket.

Tidigare upplagor av aik kunde förlita sig på en stark defensiv, men idag läcker man som ett såll bakåt. Får man inte ordning på det så krävs det att man öser in mål framåt för att kompensera.
Skönt med lite kvalitetsinlägg på detta rövforum.
2024-07-22, 15:20
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Skönt med lite kvalitetsinlägg på detta rövforum.

Ja för du håller ju hög nivå alltid Solnapojken

Rent trams att vi kommer ha ens en chans att åka ur.
2024-07-22, 15:40
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Ja för du håller ju hög nivå alltid Solnapojken

Rent trams att vi kommer ha ens en chans att åka ur.
Är väl inget trams? Bara fyra poäng till kvalplats.
2024-07-22, 15:41
Medlem
bananjuices avatar
Ja tyvärr åker nog inte ajk ut i år. Med lite tur fortsätter ekonomin på utstakad väg så de ryker nästa säsong.
2024-07-22, 16:05
Medlem
Citat:

Detta sammanfattar ditt svammel bra. Sug kuk horunge.

Vad är en copingstrategi?
En copingstrategi är ett sätt att mentalt hantera en jobbig situation eller en påfrestande upplevelse. Ordet coping betyder med andra ord att hantera eller handskas med något. Det kan handla om stressande och utmanande situationer, men även de känslor som situationerna framkallar.

Vanliga copingstrategier
Här är exempel på copingstrategi:

7. (Gnagarnas favorit) Undvikande/förnekelse
Att agera som att problemet inte finns. Detta kan man göra genom att distrahera sig eller undvika situationer som påminner om problemet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in