2024-07-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nähä? Varför vill man då riskera att skeppa iväg sina bästa spelare om det inte är kniven mot strupen? Skeppa pittas och Modesto så är kvalplats eller sämre garanterat. Jag menar.. brinner det inte i knutarna så lägger man inte ut Pittas för försäljning med tanke på hur uslelt resterande spelare presterar.. Utan pittas hade aik legat sist vid det här laget..
Som sagt så tror jag inte AIK vill sälja dem men de har ju ett marknadsvärde och bjuder någon det så lär man ta budet och använda en del av pengarna till att plocka in en ersättare.

Tidigare när AIK sålt spelare har det framförallt varit unga spelare där man sålt på potential.
2024-07-22, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Som sagt så tror jag inte AIK vill sälja dem men de har ju ett marknadsvärde och bjuder någon det så lär man ta budet och använda en del av pengarna till att plocka in en ersättare.

Tidigare när AIK sålt spelare har det framförallt varit unga spelare där man sålt på potential.

aik är ute på tunn is.. ett par dåliga resultat så är man indragen i en kvalstrid igen. Man säljer inte den enda spelaren som levererar och vinner matcher om man inte sitter riktigt i skiten, framförallt när man inte kommer kunna ta in en ersättare. Sälj Modesto och Pittas så sitter man med 0kr att köpa ersättare för om de bud som ligger på bordet nu stämmer..
2024-07-22, 07:27
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kniven mot strupen är det inte. Berntsen har fått direktiv om att sälja för 30, och då kan han inte springa ut och göra tvärtom med att värva in spelare annat än i ytterst extrema fall eller där spelaren är i princip kostnadsfri, men det är ju knappast som om vi riskerar konkurs om 30 inte kommer in.
Höj dig!
2024-07-22, 08:01
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
aik är ute på tunn is.. ett par dåliga resultat så är man indragen i en kvalstrid igen. Man säljer inte den enda spelaren som levererar och vinner matcher om man inte sitter riktigt i skiten, framförallt när man inte kommer kunna ta in en ersättare. Sälj Modesto och Pittas så sitter man med 0kr att köpa ersättare för om de bud som ligger på bordet nu stämmer..
Det tvivlar jag på helt ärligt även om det vore roligt. De är redan uppe på 20 poäng. 5 segrar till så är kontraktet säkrat, alternativt 4 med några kryss. De har kvar hemmaderbyt mot oss där minst 1 poäng är säkrad och Dif är väl alltid 3 poäng oavsett. Sen är det typ 8-10 poäng till utöver det som de behöver plocka. Gnaget åker inte ut.
2024-07-22, 09:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Höj dig!

Citat:
Nähä? Varför vill man då riskera att skeppa iväg sina bästa spelare om det inte är kniven mot strupen? Skeppa pittas och Modesto så är kvalplats eller sämre garanterat. Jag menar.. brinner det inte i knutarna så lägger man inte ut Pittas för försäljning med tanke på hur uslelt resterande spelare presterar.. Utan pittas hade aik legat sist vid det här laget..
Jag förstår att det vattnas runt munnen på er när ni låter era fantasier springa i förväg.

Så här är det; Vi har en stor trupp, med många äldre, och många av dom som sitter på tunga kontrakt skadar sig så fort dom tittar på något runt som liknar en boll. I en sån situation måste man dessvärre banta övervikt, och eftersom de spelare man vill skeppa till Ryssland inte är särskilt attraktiva måste man dessutom sälja spelare man egentligen vill behålla i form av bärande spelare eller talanger som kan ha ett högre värde inom en snar framtid. Att förvirra detta med konkurshot och firesale är dock löjligt.

Vi har Sveriges största, mest lojala, och bästa publik som genererar ett publiksnitt som ni övriga sans vraken endast kommer få se i er fantasi, vi har fortfarande avbetalningar på flera tidigare försäljningar som tickar in, och försäkringskassan har fått ta smällen för våra glaslirare. Klart att vi inte rullar i cash, men vi skeppar inte heller Pittas till underpris till Molde därför vi måste sälja.
2024-07-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Det tvivlar jag på helt ärligt även om det vore roligt. De är redan uppe på 20 poäng. 5 segrar till så är kontraktet säkrat, alternativt 4 med några kryss. De har kvar hemmaderbyt mot oss där minst 1 poäng är säkrad och Dif är väl alltid 3 poäng oavsett. Sen är det typ 8-10 poäng till utöver det som de behöver plocka. Gnaget åker inte ut.

Vinner man mot Gais ikv så får man lite andrum. Torskar man är det 4p ner till kvalplats och 2p ner till 13’e plats. Ett aik med Pittas kvar i truppen klarar sig bra, ett aik utan Pittas är jag inte alls lika säker på med tanke på hur bedrövligt det sett ut.
Senast redigerad av Knasen2k 2024-07-22 kl. 09:28.
2024-07-22, 09:35
Medlem
Citat:
Jag förstår att det vattnas runt munnen på er när ni låter era fantasier springa i förväg.

Så här är det; Vi har en stor trupp, med många äldre, och många av dom som sitter på tunga kontrakt skadar sig så fort dom tittar på något runt som liknar en boll. I en sån situation måste man dessvärre banta övervikt, och eftersom de spelare man vill skeppa till Ryssland inte är särskilt attraktiva måste man dessutom sälja spelare man egentligen vill behålla i form av bärande spelare eller talanger som kan ha ett högre värde inom en snar framtid. Att förvirra detta med konkurshot och firesale är dock löjligt.

Vi har Sveriges största, mest lojala, och bästa publik som genererar ett publiksnitt som ni övriga sans vraken endast kommer få se i er fantasi, vi har fortfarande avbetalningar på flera tidigare försäljningar som tickar in, och försäkringskassan har fått ta smällen för våra glaslirare. Klart att vi inte rullar i cash, men vi skeppar inte heller Pittas till underpris till Molde därför vi måste sälja.

Bla bla… säsongen har inte gått som planerat, just nu balanserar man på en skör tråd. Kvalplatsen är som jag sagt tidigare inte särskilt långt borta. Att i ett läge som detta ens överväga att sälja Pittas visar på att man desperat måste få in deg, man är helt enkelt villiga att riskera kval/bottenstrid för att få in pengar. Det gör man inte om det inte är ”kniven mot strupen”.. hade det varit lugna puckar på den fronten så hade man härdat ut resten av säsongen och sedan sålt av spelare.
Senast redigerad av Knasen2k 2024-07-22 kl. 09:44.
2024-07-22, 09:47
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
vi har fortfarande avbetalningar på flera tidigare försäljningar som tickar in...
Har ni verkligen det och isf till vilken utsträckning jämfört med det som stöttade driften för, säg, för ett halvår sedan?

Senast ni sålde en spelare var väl Asare (och eventuell smågrus?) för ca 20M i vintras och Q1 gick nästan 40M back i driften.
Även om ni har högre intäkter i Q2 så har ni även högre kostnader. Marginalen mellan sålda lösbiljetter och matchkostnader täcker en del men inte några 40M.
Frågan är när fordringar på tidigare års värvningar är slut...?

Sportsligt så är Aik klara för allsvenskan 2025, allt annat är trams.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-07-22 kl. 09:49.
2024-07-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill

Sportsligt så är Aik klara för allsvenskan 2025, allt annat är trams.

Ponera att Pittas och Modesto försvinner och ingen ersättare tas in.. är man verkligen helt säkra på allsvenskan 2025 då? Dubbelmöte med Gais nu, bra utfall i dom matcherna så kan man pusta ut, dåligt resultat så är det hela havet stormar igen och då kan det gå fort utför.
2024-07-22, 10:08
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ponera att Pittas och Modesto försvinner och ingen ersättare tas in.. är man verkligen helt säkra på allsvenskan 2025 då? Dubbelmöte med Gais nu, bra utfall i dom matcherna så kan man pusta ut, dåligt resultat så är det hela havet stormar igen och då kan det gå fort utför.
Fast det faller på att dina premisser är ohållbara. Aik säljer helt enkelt inte spelarna utan att ta in ersättare. Och med ersättare menar jag inte något oprövat från egna led eller typ superettan.
2024-07-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Fast det faller på att dina premisser är ohållbara. Aik säljer helt enkelt inte spelarna utan att ta in ersättare. Och med ersättare menar jag inte något oprövat från egna led eller typ superettan.

Då krävs det att man får in mer än 30 miljoner.. Berntsen var tydlig med att 30 miljoner ska in, men om man ska värva så behöver man få in ytterligare pengar. Visst drar man in 50 miljoner så kan man värva för 20, men är det ett realistiskt scenario? Och inte en chans att hitta en anfallare som håller samma nivå som Pittas, alltså kommer aik i slutändan att försvagas om Pittas säljs.
2024-07-22, 10:26
Medlem
mishimas avatar
Måste verkligen AIK värva något i sommar? Jag tror de kan sälja en-två spelare och ändå jogga in på en tionde plats. De andra lagen är ändå så mycket sämre. Så kan de jobba vidare med den nya tränaren och få lite långsiktig kontinuitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in