Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Rysspropaganda
Gäsp...
Det finns dock ett litet, litet bekymmer med Rysslands fredskrav: Ukraina måste ge upp flera territorier, något som strider mot internationell rätt enligt FN Konventionen om internationell rätt, samt att de måste ge upp sitt oberoende, något som går emot Konventionen om staters oberoende i FN som i sin tur har sin bakgrund i den Westfaliska freden 1648. Ukraina som stat är hotad av Rysslands krig, medan Ryssland inte är hotad av att Ukraina går med i NATO och EU. NATO och väst har haft flera möjligheter att invadera Ryssland när de varit svaga eller när väst med USA i spetsen varit i ett totalt överläge. Mellan 1945 och 1949 hade USA ensamma kärnvapen och kunde, om de ville, använda dessa mot Sovjetunionen men ingenting hände. Under 1990-talet var Ryssland otroligt svaga, både ekonomiskt och militärt, men NATO gjorde aldrig några räder mot Ryssland. Och slutligen var Ryssland svaga under åren 2008–2012 med en rad inbördes problem, men NATO gjorde aldrig något. Och NATO har aldrig kränkt ryskt territorium. Så NATO är inget hot mot Ryssland utan NATO är den yttre fiende Putin behöver för att ge sin diktatur och militärstat en legitimitet. Faktum är att Ryssland själva skulle tjäna mer på att själva gå med i NATO eftersom de då skulle ha en starkare röst i världspolitiken och dessutom skulle de bli helt oåtkomliga för väst som de är så livrädda för eftersom NATO-länder aldrig för krig mot varandra. Se bara på Erdogan och Turkiet. Egentligen en svag stat med en svag militär men som tack vare sitt medlemskap i NATO blivit en otroligt viktig spelare i världspolitiken. Så allt det du säger har en grund i ett luftslott, något du inte vet existerar.
Det enda
hotet NATO möjligtvis utgör mot Ryssland är att Ryssland där inte kan göra som de vill och styra och ställa över sina grannländer genom att skapa satellitstater, men ärligt talat: I vår värld där fred och hållbarhet skapas genom handelsrelationer och ekonomiska band, varför i helvete skulle man ha behovet av satellitstater? Det är ett uråldrigt och ociviliserat system de flesta övergav någon gång efter 1800-talet och insåg att det var ett skitsystem som aldrig ledde någonvart. Att Ryssland fortfarande tror på detta skitsystem bevisar att Ryssland är det skitland vi alla med ögon och ett minimalt förstånd ser, men det gör tydligen inte vår lågintelligenta vän
skogshuggar3n... Fantastiskt
Saken är den att ni sagt samma sak sedan invasionen börjat: Rysslands fenomenala seger är snart här, väst kommer snart att falla och Ukraina kommer äntligen bli en satellitstat till Ryssland. Men ingenting har hänt, så varför ska vi tro på er när ni kommer med dessa påståenden? Nej, vi vet båda anledningen till att du aldrig krävt att Ryssland ska dra tillbaka sina trupper: Du vill att Ryssland ska vinna mer än att du vill ha fred. För mig är det helt okej om du är en lågintelligent Putinrunkare som vill se en rysk vinst i detta totalt onödiga krig OM du åtminstone är ärlig om det. Men du är ju inte ärlig utan du försöker framställa dig som en fredsälskande hippie när du i själva verket är en krigshetsare av rang. Det är bara äckligt, luffigt och ett manipulativt beteende på gränsen till psykopatiskt liksom hustrumisshandlare kör med när de försöker rationalisera att de slagit ner sin fru:
"Jag gör det här för att jag älskar dig" eller
"Om du inte gör mig så svartsjuk skulle jag aldrig behöva slå ner dig".
Jag kan säga ärligt att jag inte vill att Ukraina ska ge upp av den enkla anledningen att Ukrainas oberoende och självständighet måste respekteras samt att Rysslands beteende måste straffa sig. Vi ska inte ge efter för en terrorstat som Ryssland och vi ska inte ge efter för Rysslands totalt orimliga krav. Vi ska också visa att denna typ av våld aldrig ska löna sig utan istället straffa sig. Enligt dig idiotiska logik borde vi i Sverige ge efter för kriminella gäng också, för det skulle ju på kort sikt
kanske få slut på alla skjutningar och sprängningar, eller hur? Hahaha
Ja USA har gjort en sjuhelvetes massa fel och jag avskyr USA:s utrikespolitik. Jag stod t.o.m. på Rysslands sida i Assad-frågan eftersom jag tycker att Syriens problem ska lösas av Syrierna och vill man stötta den ena eller andra sidan får man göra det genom att sända vapen, inte genom militära interventioner. Ett annat alternativ är att man ser till att sköta detta genom internationell lag för att sätta dit en brutal diktator som Assad. Problemet där är att Ryssland själva gick in i Syrien och stöttade Assad, vilket de sagt sig vara emot så det blev ju ett hyckleri av rang. Men eftersom du är såld till Kreml som den hora du är kan du såklart inte se hur detta var ett hyckleri, och hur det också blir ett lika stort hyckleri att Ryssland går in i Ukraina. Och appropå det: Du hävdar att Ryssland måste skydda ryska minoritetsbefolkningen i östra Ukraina. Två frågor:
1. Vilka frånsett Ryssland har kommit med dessa anklagelser om att rysktalande befolkningen i östra Ukraina upplever ett sånt förtryck Ryssland påstår? Vilka bevis finns som är internationellt erkända? Fram med dessa!
2. Varför går då inte Putin in i Kazakstan? I Kazakstan råder det bevisligen diskriminering mot rysktalande befolkningen.
Ja absolut kan man sitta och komma med en massa postmodernistisk hippiesmörja om man vill om vad demokrati är och inte är. Detsamma kan man säga om många begrepp, exempelvis vad som definierar en nation, vad som definierar ett språk, vad som definierar en kultur (*buhu* vad är svensk kultur? *buhu*) och man kan om man vill komma med en massa filosofiska frågor om vad som utgör grunden till en människa. I slutet av dagen skulle dock de flesta vara överens om att den västliga demokratin med fria val, yttrandefrihet, pressfrihet och religionsfrihet vara ledstjärnan i vad som anses vara demokrati. Och det är inte konstigt. De flesta filosofiska strömningar som förespråkade folkligt styre eller åtminstone principen om maktdelning kommer från Västeuropa, vare sig det gäller Magna Carta, Isländska Ting, Voltaire, Burke och andra upplysningsfilosofer.
Men visst, vill du avvisa den Västerländska demokratin så kan vi väl gå in och jämföra levnadsstandarden, som vi gjort så många gånger förut. Västeuropa har den högsta levnadsstandarden i världen enligt samtliga internationella undersökningar. Vi har den starkaste välfärden, störst ekonomisk frihet, högst utbildade befolkningen, mest produktivitet, högst materiellt välstånd, osv. Västvärlden, eller den västerländska civilisationen om man så vill, är totalt överlägsen Ryssland i allt. Om du nu vore den fredsvän du påstår dig vara, varför kräver du inte högre levnadsstandard för ryssarna? Varför reagerar du inte över hur illa ställt det ser ut i landet i öst? Och varför anser du att Ukrainafrågan är viktigare än frågan om exempelvis rinnande vatten och alkoholism i Ryssland? Tycker inte du, som den människoälskare du vill göra gällande att du är, att Ryssland i första hand borde hjälpa sitt eget folk istället för att satsa både resurser och människoliv i ett krig som är totalt onödigt?
Och slutligen ska jag berätta vad som får mig att äcklas över dig som människa. Det är inte det faktum att du är lågintelligent och lever ett miserabelt och ensamt liv. Sånt är bara sorgligt och tragiskt. Det är att du är en manipulativ liten kuksugare som ljuger om dina ambitioner. Du påstår dig vara en fredsälskare men i själva verket vill du bara att Ryssland ska vinna, inte att det blir fred. Du är också en hycklare av rang. Du säger själv att du inte tror på den västerländska demokratin, men ändå bor du här i väst och har inga som helst ambitioner att flytta härifrån till ett land som
inte lever under en västerländsk demokrati. Dessutom: Vi lever i den bästa och mest framgångsrika civilisationen i mänsklighetens historia, den Västerländska, och den vill du stoppa och förstöra. Västvärldens system med kapitalism, demokrati och frihet har genom att den spritts över jorden skspat en levnadsstandard världen över vi inte ens kunnat drömma om. Idag går över 90% av alla barn i skolan, färre än 10% av världens befolkning lever under fattigdomsgränsen (1820 var det 84%) och aldrig förr har så få krig förekommit som under den moderna tiden. Du vill förstöra framtiden för mitt folk, mina barn och mina framtida barnbarn. Jag spottar på såna vidriga kräk som dig! Det är något vi alla borde göra... MEN om detta berodde på oförstånd, att du helt enkelt inte visste böttre, skulle jag kunna förlåta dig. Men du har gång på gång avvisat exakt alla argument som visar att din världsbild är totalt skev men du tar dig inte till det utan väljer aktivt att ignorera detta. Gör man ett aktivt val att vilja förstöra det bästa vi lyckats bygga upp då förtjänar man bara förakt! Och denna förakt känner jag mot dig!