Citat:
Ursprungligen postat av
Flexikoppel
Konstigt att de påstår att hon inte var våldsam mot hunden. Osannolikt att hon hade förmågan att behärska sig kring hunden när människan verkar ha noll impulskontroll.
Min reaktion också. Hur definierar de våld? Hur jobbig var vardagen för hunden om den var näst intill outhärdlig för familj och assistenter? Hur kommer det sig att assistenterna tycks bytas ut i långa banor (pappan har själv nämnt ett 20-tal och en annons har nyligen legat ute) om allting blev harmoniskt och lugnt när Essie kom in i bilden?
Och om allting var frid och fröjd och hunden hade det finfint - hur kommer det sig då att pappan själv är så omedelbart övertygad om att det är någon av assistenterna som stulit den? Han påstår att hunden inte kommer om någon främmande lockar på den. Men hunden var ju inte i tjänst? Det är en himla skillnad på "arbetsläge" när hunden har sitt arbetstecken på sig (i det här fallet en sele) och när den faktiskt är ledig. Om någon hade spanat lite på hundarna i kvarteren runt omkring och tyckt att det här var en fin jycke, den vill vi stjäla (oavsett att det råkade vara en assistanshund) - hade det då varit helt omöjligt att stå med en frestande falukorv utanför häcken och gulleprata med den? Min tanke är så klart att något har hänt runt assistenterna som gör att pappan tycker att han har anledning att direkt misstänka dem. Det är ju också en enorm ärekränkning mot de anställda att han uttrycker sig på det viset i rikstäckande media. Så om allting var harmoniskt och bra mellan familjen och assistenterna så är det obegripligt att han inte uttrycker sig försiktigare.
Och jag tycker fortfarande att förklaringarna kring detta datum känns krystade. Självklart förstår jag att man inte kan hålla på med intensivt sökande tillsammans med halva Sverige och hela släkten hur länge som helst. Men därifrån till att sätta ett datum?? Det är konstigt. Min enda rimliga tanke runt detta är att man på något sätt snurrat till det för sig och antagit att ett slutdatum ska få hundtjuven att komma till skott med återlämnandet. Men det tror jag inte spelar någon roll för den personen. Snarare tvärtom. Vill de behålla hunden så känns nog en deadline ganska skönt att få. (Även om den givetvis kan ändras på.)
Snacket om att dottern måste få besked om att hunden är avliden är obegriplig. Men jag känner henne å andra sidan inte. Är en "död" hund det enda som kan få henne lugn kanske? Men vad gör man om hunden faktiskt hittas senare? Vill man då inte ha sin älskade, svindyra familjemedlem längre? Kastar man de 300.000 i sjön då? För jag gissar att försäkringspengar knappast får behållas om hunden så småningom hittas? Är dottern så pass kognitivt begränsad så att dödsbegreppet inte är skrivet i sten och kanske kan töjas på, så att Essie kan återuppstå vid behov? Om man har börjat om med en ny hund (vilket ju tar MINST ett år att få) hur gör man i så fall med det? Så många frågor...
Kanske är det så enkelt som att situationen är väldigt knepig även för familjen. Men konstigt är det.