2024-07-22, 13:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vart?
Facebook
Citera
2024-07-22, 13:47
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja jag klistrar in så de som blivit blockade ska kunna läsa:

Vi är medvetna om att det är många spekulationer som sprids så det här inlägget bemöter några sådana.
Uppdaterat 12:30 då jag hört om fler spekulationer
Blockeringar och borttagna kommentarer: Kommentarer om saker som inte rör Essies hittande har vi valt att ta bort för att verkligen kunna fokusera på det viktiga - tips som kan leda oss till att hitta Essie.
Swish:
Vi har sett många som uttrycker att vi tigger pengar. Det var många som spontant swishade pengar till Patrik efter att han offentliggjorde sitt telefonnummer och många andra som frågade om det var möjligt. Vi startade då en insamling i stor tacksamhet för alla som ville bidra men det bemöttes dessvärre av mycket negativitet. Detta gjorde helt enkelt att vi valde att stänga insamlingen, swisha tillbaka pengarna och sagt nej till de som skriver och frågar. Vi behöver enbart er hjälp att hitta Essie.
Våldsamhet
Det finns spekulationer kring att A är våldsam mot Essie varpå vi fått höra att de önskar att hon aldrig kommer tillbaka. Självklart hade vi själva tagit bort Essie från A om hon blev utsatt för våld.
Försäkring
Det sprids rykten om att vi har det ekonomisk tufft och gör allt detta bara för att få ut försäkringspengarna. Hade försäkringspengarna varit målet så hade detta inte behövt synas i medier. Vi behöver bara få hem Essie och är villiga att betala en summa för det.
Ett satt datum:
Många som reagerat på datumet. Det finns många anledningar till det, bland annat för att A och Essie fortfarande ska fungera som ekipage. Vi kommer inte kunna fortsätta leta hur länge som helst då detta tar något otroligt på krafterna, samt måste vi börja tänka på att utbilda en ny hund
A är borta på resa:
A. var inte borta på någon resa när Essie försvann. A var hemma med assistenterna i tjänst, varav ena var hennes mamma.
De åkte iväg morgonen efter, just för att få distans och lugn, för att A inte ska vara i allt som händer.
Men medömkan kommentarerna tar de inte bort..det är fishy alltihop
Citera
2024-07-22, 13:48
Medlem
idiamindadas avatar
Väldigt många konspirationsteorier. Det finns många konstiga människor som är besatta av hundar. Förälskar sig i dem. Intalar sig att de vantrivs och måste räddas. Någon av dessa har varit såpass förslagen att stjäla hunden.

Så enkelt tror jag att det är.
Citera
2024-07-22, 13:54
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Konstigt att de påstår att hon inte var våldsam mot hunden. Osannolikt att hon hade förmågan att behärska sig kring hunden när människan verkar ha noll impulskontroll.
Min reaktion också. Hur definierar de våld? Hur jobbig var vardagen för hunden om den var näst intill outhärdlig för familj och assistenter? Hur kommer det sig att assistenterna tycks bytas ut i långa banor (pappan har själv nämnt ett 20-tal och en annons har nyligen legat ute) om allting blev harmoniskt och lugnt när Essie kom in i bilden?

Och om allting var frid och fröjd och hunden hade det finfint - hur kommer det sig då att pappan själv är så omedelbart övertygad om att det är någon av assistenterna som stulit den? Han påstår att hunden inte kommer om någon främmande lockar på den. Men hunden var ju inte i tjänst? Det är en himla skillnad på "arbetsläge" när hunden har sitt arbetstecken på sig (i det här fallet en sele) och när den faktiskt är ledig. Om någon hade spanat lite på hundarna i kvarteren runt omkring och tyckt att det här var en fin jycke, den vill vi stjäla (oavsett att det råkade vara en assistanshund) - hade det då varit helt omöjligt att stå med en frestande falukorv utanför häcken och gulleprata med den? Min tanke är så klart att något har hänt runt assistenterna som gör att pappan tycker att han har anledning att direkt misstänka dem. Det är ju också en enorm ärekränkning mot de anställda att han uttrycker sig på det viset i rikstäckande media. Så om allting var harmoniskt och bra mellan familjen och assistenterna så är det obegripligt att han inte uttrycker sig försiktigare.

Och jag tycker fortfarande att förklaringarna kring detta datum känns krystade. Självklart förstår jag att man inte kan hålla på med intensivt sökande tillsammans med halva Sverige och hela släkten hur länge som helst. Men därifrån till att sätta ett datum?? Det är konstigt. Min enda rimliga tanke runt detta är att man på något sätt snurrat till det för sig och antagit att ett slutdatum ska få hundtjuven att komma till skott med återlämnandet. Men det tror jag inte spelar någon roll för den personen. Snarare tvärtom. Vill de behålla hunden så känns nog en deadline ganska skönt att få. (Även om den givetvis kan ändras på.)

Snacket om att dottern måste få besked om att hunden är avliden är obegriplig. Men jag känner henne å andra sidan inte. Är en "död" hund det enda som kan få henne lugn kanske? Men vad gör man om hunden faktiskt hittas senare? Vill man då inte ha sin älskade, svindyra familjemedlem längre? Kastar man de 300.000 i sjön då? För jag gissar att försäkringspengar knappast får behållas om hunden så småningom hittas? Är dottern så pass kognitivt begränsad så att dödsbegreppet inte är skrivet i sten och kanske kan töjas på, så att Essie kan återuppstå vid behov? Om man har börjat om med en ny hund (vilket ju tar MINST ett år att få) hur gör man i så fall med det? Så många frågor...

Kanske är det så enkelt som att situationen är väldigt knepig även för familjen. Men konstigt är det.
Citera
2024-07-22, 13:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Apropå Inagården så skulle jag nog också tveka som förälder. Deras presentationer låter ju bra, men de fick kritik av Ivo för ett par år sedan och de få recensioner man hittar på nätet är inte nådiga.

Har letat lite, hittade en (givetvis) låst artikel:

" IVO: Flera allvarliga brister på HVB-hem
En boende blev tvångsinjicerad, en annan hölls vaken mot sin vilja. Nu visar en granskning av IVO på flera brister på Inagårdens boenden i Älvkarleö och Tärnsjö."

Kan avslöja att jag jobbat extra i ungdomen med vad som då kallades utvecklingsstörda. Det har hänt mycket sen dess och som varit bra, de är brukare och deras självbestämmande är viktigt. "På min tid" hade det varit fullt normalt att tvångsmedicinera alltför utagerande våldsamma patienter. Se till de hade dygnsrytm, inte får gå och lägga sig och sova precis när de vill. Så jag upprörs inte av det som står i rubriken i alla fall.
Citera
2024-07-22, 13:57
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Men medömkan kommentarerna tar de inte bort..det är fishy alltihop
Exakt! Om det vore så viktigt med tydlighet och synlighet för relevanta tips så är det obegripligt att det inte rensas även bland alla dessa hjärtan. Det går ju att skriva en kommentar om det och tacka så väldigt mycket, men förklara att man önskar synlighet för det som är relevant.

Jag kan dock förstå att det är en mänsklig reaktion att vilja skjuta undan negativ kritik och ifrågasättanden. Men det blir konstiga resultat av alltihop.
Citera
2024-07-22, 14:00
Medlem
Går man in på tvplay och söker efter reportaget "jakten på assistanshunden Essie fortsätter - hittelön höjs till 100.000kr" ett klipp på 3,2min så hör man klart o tydligt hur ägaren råkar försäga sig om att hunden är död?

Reportern frågar hur det går och påtalar att Patrik ägaren sist dom talades vid inte hade berättat för dottern att hunden var borta och frågar Patrik hur går det har ni berättat för dottern? Då svarar Patrik "nej min dotter har fortfarande ont i magen och tror att hon är på sjukhus men vi förstår att vi snart måste berätta för henne att Essie gått bort..

Är helt övertygad om att ungen haft ihjäl hunden och det här bara är ett sätt för Patrik att samla ihop pengar och få uppmärksamhet på sociala medier, han tar varje tillfälle han får att nämna sin sketna Facebook grupp på nyhetstv.
Citera
2024-07-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du är 3e personen som säger att detta lätt går att träna om och sälja.

Enligt familjen skulle det vara en omöjlighet.

Så då undrar jag även från dig, som ingen annan vågar svara på.. Vet inte familjen vad dom pratar om?

Alla hundar kan omplaceras. Inget konstigt alls. Hur skulle annars gatuhundar som rotat i sopor kunna bli perfekta familjehundar?Denna skulle väl vara en av de enklare hundar att omplacera.
Är du möjligtvis pappan. Som alltid tar familjens parti och ifrågasätter det som för dig verkar hotfullt…?
Citera
2024-07-22, 14:04
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulladAnka
Går man in på tvplay och söker efter reportaget "jakten på assistanshunden Essie fortsätter - hittelön höjs till 100.000kr" ett klipp på 3,2min så hör man klart o tydligt hur ägaren råkar försäga sig om att hunden är död?

Reportern frågar hur det går och påtalar att Patrik ägaren sist dom talades vid inte hade berättat för dottern att hunden var borta och frågar Patrik hur går det har ni berättat för dottern? Då svarar Patrik "nej min dotter har fortfarande ont i magen och tror att hon är på sjukhus men vi förstår att vi snart måste berätta för henne att Essie gått bort..

Är helt övertygad om att ungen haft ihjäl hunden och det här bara är ett sätt för Patrik att samla ihop pengar och få uppmärksamhet på sociala medier, han tar varje tillfälle han får att nämna sin sketna Facebook grupp på nyhetstv.
Läsar man mellan raderna, så dottern har ont i magen för att hon vet att hln gjort något med hunden, därför är hunden på "sjukhus", snyggt fångat där... " vi måste berätta att Essie gått bort"
Citera
2024-07-22, 14:04
Medlem
Vad finns det för skydd gör en hund som utsätts för fysisk eller psykisk misshandel?
Säger inte att det är så i detta fall.

Skylla på assistenterna är riktigt lågt.
Senast redigerad av argeneau 2024-07-22 kl. 14:18.
Citera
2024-07-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Stackars hund som hamnade hos en familj som använt vovven som en boxningssäck. Ska inte myndigheterna följa upp hundarnas rättigheter så de får leva ett bra liv?
Ja. Bara misstanken räcker om man är djurvän.
Citera
2024-07-22, 14:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Familjen har uppenbarligen inte kunskap eller erfarenhet om hundar, alla som håller på med just Assistanshundar som jag känner säger samma sak. Hunden kan absolut omplaceras , det som krävs är träning för en instruktör från SBK som är instruktör för just Assistanshundar. Precis som att om hunden skulle komma tillbaka senare än 25:e så kan de absolut fungera som ett ekipage igen med träning för rätt instruktör från SBK som ansvarar för utbildningen av Assistanshundar i sverige.

Däremot krävs det så klart utbildning och träning men det är inte omöjligt alls att träna om.

Tack för ett bra svar!

Hur mycket mindre tid behövs läggas för att träna om en hund istället för att träna en från start? Är det enormt stor skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in