Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-21, 21:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Det är just det som är grejjen tror jag, jag sköljer alltid av allt direkt efter måltid. Sen kan det hända att det får ligga o dra sig i diskvatten också tills jag orkar ta tag i det..

Av det som är inte sköljt av tex... kommer ju färgsätta ditt diskvatten med matrester som nu är i flytande form i princip eller bitar .. känns inte så rent när jag ser på det på det sättet att diska med det vattnet med diskmedel som har matsås och matfärgbitar i vattnet än bara diskvatten

Kanske den bästa metoden är att först hälla upp diskvatten i en balja eller nåt och ner med disken och låta det verka och sen skölja av disken och sen på med tvättsvampen med diskmedel..och skölja igen
Går ju en hel del diskmedel men det är det kanske värt ?
Senast redigerad av Sladdaren 2024-07-21 kl. 21:31.
2024-07-21, 21:50
Medlem
Kör med diskmaskin så blir det rent.
2024-07-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jean36
Jag har en liten fobi mot att det blir diskat med rengöringssvamp som min fru gillar att diska med.
Hon har köpt ett paket hälften är med slipmedel och andra hälften är utan.

Jag är väl helt enkelt rädd att bli långsamt förgiftad av slipmedlet. Man använder ju skiten för att tvätta toaletter.
Jag undrar om någon har koll på hur ogrundade eller grundade mina farhågor är?

Jag behöver lite bättre ammo(argument) nästa gång vi bråkar om detta.
Använd dess skurdukar istället. Bättre än svampar och borstar. Vi låter dem följa med in i diskmaskinen varje kväll. Kan användas till utom målade ytor.
https://www.cervera.se/produkt/euroscrubby-skurduk-12x16-cm?gad_source=1&gbraid=0AAAAADuT8xrS0ZVoFnBjlJPfVG XbeOibj&gclid=CjwKCAjw4_K0BhBsEiwAfVVZ_wJCpazr9Uur FfI0YY--6mXDW_GtMhgyhiP8vbXWC9Y8I_Ih4incRBoCl94QAvD_BwE
2024-07-22, 01:06
Medlem
oiiihs avatar
Det går aldeles utmärkt att diska med en rengöringsvamp,,du kan faktisk diska nästan med vad som helst,ibland använder jag fingrarna.
2024-07-22, 02:03
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean36
Jag har en liten fobi mot att det blir diskat med rengöringssvamp som min fru gillar att diska med.
Hon har köpt ett paket hälften är med slipmedel och andra hälften är utan.

Jag är väl helt enkelt rädd att bli långsamt förgiftad av slipmedlet. Man använder ju skiten för att tvätta toaletter.
Jag undrar om någon har koll på hur ogrundade eller grundade mina farhågor är?

Jag behöver lite bättre ammo(argument) nästa gång vi bråkar om detta.

Vad är det för slipmedel du pratar om?
2024-07-22, 07:46
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Låter som en tvättsvamp för båtar, eller dylikt
2024-07-22, 07:51
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Jo, fast är man inte mongolid så får man rent ändå..

Får du?
Borsten har man till grovrengöring. Sen griper man efter svampen för att göra rent på riktigt
2024-07-22, 11:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Använd dess skurdukar istället. Bättre än svampar och borstar. Vi låter dem följa med in i diskmaskinen varje kväll. Kan användas till utom målade ytor.
https://www.cervera.se/produkt/euroscrubby-skurduk-12x16-cm?gad_source=1&gbraid=0AAAAADuT8xrS0ZVoFnBjlJPfVG XbeOibj&gclid=CjwKCAjw4_K0BhBsEiwAfVVZ_wJCpazr9Uur FfI0YY--6mXDW_GtMhgyhiP8vbXWC9Y8I_Ih4incRBoCl94QAvD_BwE

Skurdukar till att skrubba bort matrester på porslin och disk ?
Hur funkar det ??
2024-07-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Skurdukar till att skrubba bort matrester på porslin och disk ?
Hur funkar det ??
Materialet består av virkade trådar av nylon. Finns på Cervera bl.a. Den skurduken och min diskborste från Alf Laval är mina bästa vänner i köket. Borsten finns bara på Granngården såvitt jag vet.
https://www.granngarden.se/diskborste-delaval-vitbla?gad_source=1&gbraid=0AAAAADfohnSeKWfhJtwGTI M118frb_Aof&gclid=CjwKCAjwhvi0BhA4EiwAX25uj3bnL4h1 ZY-zrTdXlULFO-PEuLlY-QwvnsfVrSVeGe7sR3vCHgYNoxoCxOAQAvD_BwE
Min har hållit i nästa 2 år.
2024-07-22, 11:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Ja bra fråga ungefär som det skulle va nåt inbyggt medel i tvättsvampen som inte sköljs av
och att man slipar porslinet så det får repor likt en stålborste..

Han kanske tänker på metallull eller vad det heter
2024-07-22, 11:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Materialet består av virkade trådar av nylon. Finns på Cervera bl.a. Den skurduken och min diskborste från Alf Laval är mina bästa vänner i köket. Borsten finns bara på Granngården såvitt jag vet.
https://www.granngarden.se/diskborste-delaval-vitbla?gad_source=1&gbraid=0AAAAADfohnSeKWfhJtwGTI M118frb_Aof&gclid=CjwKCAjwhvi0BhA4EiwAX25uj3bnL4h1 ZY-zrTdXlULFO-PEuLlY-QwvnsfVrSVeGe7sR3vCHgYNoxoCxOAQAvD_BwE
Min har hållit i nästa 2 år.

Okej intressant.. Aldrig hört talats om att man använder skurdukar för diskning. Tänkte mer på att man skurar golvet med duken eller nåt eller torkar rent på diskbänkar å sånt

1. Så som ex.. hur använder du skurduken i diskningen ? .. droppar du diskmedel i den och sen vatten i duken och löddrar in tallrikar bestik etc och sen tar du diskborsten på det efteråt eller och rubbar upp det och sen sköljer av.. ?

2. Funkar skurduken med sina nylontrådar som en "skrapande effekt" precis som en tvättsvamp fast den är betydligt tunnare och mer hygienisk och lätt att krama ur och skölja av och tvätta ?

Isf borde väl alla skaffa sig en skurduk istället för att byta tvättsvamp hela tiden ?
2024-07-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej intressant.. Aldrig hört talats om att man använder skurdukar för diskning. Tänkte mer på att man skurar golvet med duken eller nåt eller torkar rent på diskbänkar å sånt

1. Så som ex.. hur använder du skurduken i diskningen ? .. droppar du diskmedel i den och sen vatten i duken och löddrar in tallrikar bestik etc och sen tar du diskborsten på det efteråt eller och rubbar upp det och sen sköljer av.. ?

2. Funkar skurduken med sina nylontrådar som en "skrapande effekt" precis som en tvättsvamp fast den är betydligt tunnare och mer hygienisk och lätt att krama ur och skölja av och tvätta ?

Isf borde väl alla skaffa sig en skurduk istället för att byta tvättsvamp hela tiden ?
Man skrubbar med den för att få bort fastbränd mjölk i kastrullen, fastbränd saker i stekpanna, på bakplåten i ungsformen. Man behöver inget rengöringsmedel man bara gnider med den lilla duken. Det bästa med den är att den inte repar materialet. Köp en och prova de. Kostar bara 70 kr, i stort sett outslitlig.
Jag vet att jag uttrycker jag som en reklamtext. Men som erfaren husmor uppskattas det när man hittar något som fungerar och som håller,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in