Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-22, 14:14
Jag låter disken ligga i vatten med så ekologiskt medel som möjligt , i en kvart, sen sköljer jag och borstar om det behövs. Sen tvättar jag med medel och svamp och sköljer, förstås.

Har inte sett svampar med nåt medel i dom.
2024-07-22, 15:30
Medlem
Mileistas avatar
Jag har diskat med rengöringssvamp sedan 90-talet och det funkar hur bra som helst. Börja med att skölja av disken under rinnande vatten så att det inte finns några matrester kvar som kan fastna på svampen. Därefter diskar alla sidor och kanter med svampen under rinnande vatten, för att sedan skölja av löddret - återigen under rinnande vatten.
2024-07-22, 16:03
Medlem
jack.danielss avatar
Min sambo använder dessa djävulens påfund i all rengöring och naturligtvis ser våra rostfria kastruller ut som repig skit efter nåt år
Jag har försökt att adressera problemet, dessvärre hävdar hon att hon bara använder den mjuka sidan på rostfritt! I call bullshit.

Droppen häromsistens när hon hittat nån ”svår” fläck på det rostfria kylskåpet och dragit med djävulens påfund tvärs mot slipriktningen. Ser seriöst ut som fan och och seriöst vill jag byta ut skiten!
2024-07-22, 16:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Får du?
Borsten har man till grovrengöring. Sen griper man efter svampen för att göra rent på riktigt
Precis! Borste och varmt vatten för att "fördiska" och sedan med svamp i diskvattnet.
Sen beror det ju lite på vad man använder för svamp. Det finns svinbilliga svampar med en grön sida = skit att diska med då den repar. Vileda har en svamp med en betydligt skonsammare "skrubbdel", men sköljer man och borstar innan så behövs den bara i undantagsfall.
https://www.vileda.se/skursvampar/glitzi-pur-active-teflon-scourer

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Materialet består av virkade trådar av nylon. Finns på Cervera bl.a. Den skurduken och min diskborste från Alf Laval är mina bästa vänner i köket. Borsten finns bara på Granngården såvitt jag vet.
https://www.granngarden.se/diskborste-delaval-vitbla?gad_source=1&gbraid=0AAAAADfohnSeKWfhJtwGTI M118frb_Aof&gclid=CjwKCAjwhvi0BhA4EiwAX25uj3bnL4h1 ZY-zrTdXlULFO-PEuLlY-QwvnsfVrSVeGe7sR3vCHgYNoxoCxOAQAvD_BwE
Min har hållit i nästa 2 år.
Använde också en sån diskborste tidigare och den är som du säger väldigt hållbar och går att koka. Numera använder jag IKEA Antagen för 5 kr/st, ungefär lika styv och håller ganska bra utan att bli mjuk och spretig. För samma pris som en Alfa Laval får jag alltså 20 billiga borstar och kan slänga dem istället för att koka och hålla på när de blir sunkiga.
2024-07-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Precis! Borste och varmt vatten för att "fördiska" och sedan med svamp i diskvattnet.
Sen beror det ju lite på vad man använder för svamp. Det finns svinbilliga svampar med en grön sida = skit att diska med då den repar. Vileda har en svamp med en betydligt skonsammare "skrubbdel", men sköljer man och borstar innan så behövs den bara i undantagsfall.
https://www.vileda.se/skursvampar/glitzi-pur-active-teflon-scourer

Använde också en sån diskborste tidigare och den är som du säger väldigt hållbar och går att koka. Numera använder jag IKEA Antagen för 5 kr/st, ungefär lika styv och håller ganska bra utan att bli mjuk och spretig. För samma pris som en Alfa Laval får jag alltså 20 billiga borstar och kan slänga dem istället för att koka och hålla på när de blir sunkiga.
Ja, IKEAs borstar är helt ok och billiga. Men det blir en massa plast som sprids i vår omgivning. Mikroplaster som sedan hamnar i vår mat och i vår kropp. Men var och en väljer vad man prioriterar.
2024-07-22, 17:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, IKEAs borstar är helt ok och billiga. Men det blir en massa plast som sprids i vår omgivning. Mikroplaster som sedan hamnar i vår mat och i vår kropp. Men var och en väljer vad man prioriterar.
Så länge situationen ser ut så här: https://supermiljobloggen.se/nyheter/95-procent-av-all-plast-i-haven-kommer-fran-bara-tio-floder/
så tror jag knappast att en och annan diskborste som läggs i brännbart gör någon större skillnad.
2024-07-22, 17:42
Medlem
Använder bara borste om jag inte når hela vägen ner, annars får jag bättre tryck med svampen.
2024-07-22, 18:11
Medlem
Du tror inte det hade blivit ramaskri om folk förgiftas av svampar som många diskar med? Sluta att bråka om småsaker, låt henne diska som hon vill.
2024-07-22, 21:15
Medlem
alfamisos avatar
Om det är slipmedel från svamp, som inte sköljs av då man sköljer disken under kran, så är det från helvete.

Rostfria kastruller och diskho/diskbänk blir repiga av diverse slipsvampar och metallnystan som säljs, . Riktig fintrådig stålull går bra; möjligen också Svinto.
2024-07-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Du sköljer väl av disken??
Jag litar inte på min fru att hon skulle skölja av ordentligt.
2024-07-23, 00:07
Medlem
nofjuns avatar
Det stämmer. Använd en diskborste istället. Den samlar heller inte på sig så mycket bakterier och annat.
2024-07-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vad är det för slipmedel du pratar om?
Skiten de har i vissa tvättsvampar menade för badrumsytor och inte för disk.
Idioter som min fru kan inte skilja på en svamp med eller utan slipmedel så hon diskar med badrumssvampen.
Jag tycker mig känna smaken av slipmedlet. Jag undrar hur mycket fantasi det är och hur mycket verklighet det är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in