Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-03, 09:23
Medlem
Klart att bilbranschen blöder när det är en jävla plåga att köpa bil. Först ska man sitta och leta efter något lämpligt, sedan ska man hantera dryga säljare, sedan ska det provköras, sedan ska det prutas, och därtill är det dyrt så inihelvete.

Lägg ut varudeklarationerna för bilarna på nätet, erbjud rejäla garantier, låt folk klicka hem dem och kör ut bilarna för hemleverans. För en väl varudeklarerad bil ska man inte behöva tillbringa någon timme med att slänga käft med en säljare. Och sänk priserna på begagnat samt skaffa ett mellansegment. Det är inte mycket på bilfirma som går att hitta under 100k, ändå är det sannolikt där de flesta begagnatköpare lägger sin budget. Ingen vill egentligen köpa av privatpersoner, det är bara det att de bilarna inte finns som segment hos bilhandlare annat än möjligtvis turken på hörnan som skruat med mätaren.
Citera
2024-07-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Klart att bilbranschen blöder när det är en jävla plåga att köpa bil. Först ska man sitta och leta efter något lämpligt, sedan ska man hantera dryga säljare, sedan ska det provköras, sedan ska det prutas, och därtill är det dyrt så inihelvete.

Lägg ut varudeklarationerna för bilarna på nätet, erbjud rejäla garantier, låt folk klicka hem dem och kör ut bilarna för hemleverans. För en väl varudeklarerad bil ska man inte behöva tillbringa någon timme med att slänga käft med en säljare. Och sänk priserna på begagnat samt skaffa ett mellansegment. Det är inte mycket på bilfirma som går att hitta under 100k, ändå är det sannolikt där de flesta begagnatköpare lägger sin budget. Ingen vill egentligen köpa av privatpersoner, det är bara det att de bilarna inte finns som segment hos bilhandlare annat än möjligtvis turken på hörnan som skruat med mätaren.

Nu tror jag att lågkonjunkturen är grundorsaken till att Hedin och bilbranschen har en svacka just nu.

Men annars så håller jag med dig: Hedin Bil borde göra om sig och bli modernare med mer fokus på försäljning via nätet. Inte att man måste in i bilhallar och tvingas leta upp någon sliskig bilsäljare att tvingas prata med (som i mitt fall kan mindre om bilarna än mig själv).

Här hade Hedin kunnat effektivisera genom att både göra en enklare on-line-upplevelse, samt att spara en massa pengar på onödiga "tjötpersoner" till säljare.
Citera
2024-07-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nu tror jag att lågkonjunkturen är grundorsaken till att Hedin och bilbranschen har en svacka just nu.

Men annars så håller jag med dig: Hedin Bil borde göra om sig och bli modernare med mer fokus på försäljning via nätet. Inte att man måste in i bilhallar och tvingas leta upp någon sliskig bilsäljare att tvingas prata med (som i mitt fall kan mindre om bilarna än mig själv).

Här hade Hedin kunnat effektivisera genom att både göra en enklare on-line-upplevelse, samt att spara en massa pengar på onödiga "tjötpersoner" till säljare.

Då börjar väl Hedin konkurrera med KVD och liknande som inte försöker positionera sig mot något sorts premium segment. (Därmed inte sagt att jag tycker Hedin är premium)
Citera
2024-07-18, 11:20
Medlem
TiredEyess avatar
Vågar man köpa något från Hedin, Stockholm specifikt? Ser att de har en hel del begagnat på lager och en hel del japaner att välja bland.

Tänkte köpa men inte serva där, eftersom bilen kommer att fraktas därifrån och servas på närmsta märkesverkstad.
Citera
2024-07-18, 21:56
Medlem
Hej jag har en kompis som köpte en bil från Hedin bil i Eskilstuna och han vart riktigt bra bemött och han tyckte säljaren var väldigt trevligt och bilen han köpte var en v90 gross country t5 och han är fortfarande väldigt nöjd med bilen inga fel har det varit på bilen den senaste 2 åren
Citera
2024-07-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMNOR
Ngn som har ngn idé om vad leasingbolagen och Hedin kommer göra med alla återlämnade Kinesbilar när leasingperioden är över? Kommande 2 åren kommer det lämnas tillbaks väldigt många bilar och vem vill köpa en kina bil med undermålig kvalitet som är 3 år gammal för 250-300 tusen?
Blir mycket kapitalbindning på parkeringar hos Hedin. Och bilarna ökar inte direkt i värde av att stå.
Export möjligtvis då kronan är svag?

Dom kommer nog ramla ut före man släpper ut en helt ny kines.

För strax börjar väl tullstraffet på kinesiska bilar. Dvs nybilspriset kommer stiga ”rejält” på dessa bilar.

Då lär de befintliga bli mer attraktiva.
Citera
2024-07-19, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Dom kommer nog ramla ut före man släpper ut en helt ny kines.

För strax börjar väl tullstraffet på kinesiska bilar. Dvs nybilspriset kommer stiga ”rejält” på dessa bilar.

Då lär de befintliga bli mer attraktiva.

Är inte säker på att det blir några speciellt stora prishöjningar. Har inte sett några prishöjningar hos vare sig BYD eller MG efter att de nya tullarna infördes, och gällande Tesla från Kina (Model 3) så höjdes priset i Sverige med endast så lite som 4%.
Citera
2024-07-21, 22:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag har en kompis som köpte en bil från Hedin bil i Eskilstuna och han vart riktigt bra bemött och han tyckte säljaren var väldigt trevligt och bilen han köpte var en v90 gross country t5 och han är fortfarande väldigt nöjd med bilen inga fel har det varit på bilen den senaste 2 åren

Undantaget som bekräftar regeln...
Köp ALDRIG från Hedin...
Din kompis har haft en otrolig tur.
Har han/hon köpt trisslott? Tror lätt de kan bli mångmiljonärer!!!!
Citera
2024-07-21, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam

Problemet är väl att på Hedin Bil är det småflickor och småpojkar som kan i bästa fall räkna ut en "uppskattad" månadskostnad. De kan ju ingenting om bilar.... De kunde ju lika gärna sälja elvispar eller soppslevar, kanske dambindor för de ,än som har mens.... Alltså de kan ju INGENTING om produkten :-) :-) Så oerhört efterblivet, men det funkar ju ändå. Folk oc företag vill INTE veta vad de köper. Är lite förbannad för att inte jag kom på detta innan Anders Hedin.... Men men nu vet man, folk och företag är sjuka i huvudet och betalar lätt 200-500 % mer än vad produkten säljs för i andra delar av världen. Fantastisk :-) :-) Förstår att HQ i Mölndal är "pisspengar" med deras påslag :-) :-) :-) Varför köper folk det?????
Citera
2024-07-21, 23:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Problemet är väl att på Hedin Bil är det småflickor och småpojkar som kan i bästa fall räkna ut en "uppskattad" månadskostnad. De kan ju ingenting om bilar.... De kunde ju lika gärna sälja elvispar eller soppslevar, kanske dambindor för de ,än som har mens.... Alltså de kan ju INGENTING om produkten :-) :-) Så oerhört efterblivet, men det funkar ju ändå. Folk oc företag vill INTE veta vad de köper. Är lite förbannad för att inte jag kom på detta innan Anders Hedin.... Men men nu vet man, folk och företag är sjuka i huvudet och betalar lätt 200-500 % mer än vad produkten säljs för i andra delar av världen. Fantastisk :-) :-) Förstår att HQ i Mölndal är "pisspengar" med deras påslag :-) :-) :-) Varför köper folk det?????
Hedin bil i Malmö har väldigt kompetenta och serviceinriktade säljare, jag blev väldigt positivt överraskad när jag gjorde biläffär där i höstas förra året.
Även verkstaden är kompetent och behjälplig.
Citera
2024-08-30, 20:08
Medlem
Q2 2024

Förlust: 487 miljoner kronor.
Allra störst blev förlusten inom försäljning och service i Sverige, 104 miljoner kronor på ett kvartal.
Citera
2024-09-01, 15:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Q2 2024

Förlust: 487 miljoner kronor.
Allra störst blev förlusten inom försäljning och service i Sverige, 104 miljoner kronor på ett kvartal.

Jag har läst förlust 817 miljoner i år, och att det är runt 5 miljoner om dagen i perioder.
Hur länge kan en sån här koncern blöda så?

Ja de är stora och har alltid lagt på oerhört mycket mer än seriösa handlare (typ 50-100 % jämfört med andra handlare), de tar även betalt för arbeten de ej utfört så klart det finns ofantliga pengar i kassan hos Anders Hedin som privatperson.
Där är ju ingen tvekan...

Men hur länge klarar koncernen att blöda med tanke på att Anders varit oerhört duktig på att dela ut pengar till sig själv.

Vad tror experterna?
Eller detta är bara ett "hack i kurvan" för Hedinkoncernen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in