2024-07-21, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Enköping är en liten stad. Jag vet vilket boende hon bodde på därför vet jag med 100% att det är A det handlar om. Känner även personal som jobbat med henne.

okej tack! Är hon så gravt "sjuk" att pappan måste hitta på att hunden är på sjukhus?? Läser dottern inte nyheter/ser på tv/ ser bilder? Verkar märkligt att hon är bortrest utan hund och att hon inte skulle märka att hunden är borta genom all uppmärksamhet detta får...hmm
Citera
2024-07-21, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Information? Jag känner A det räcker kanske?

jag såg nu det nu, tack!

vad tror du om det hela?

Jag reagerar på att nästan alla här på flashback tror att det är fejk alltihopa/något som är skumt men på instagram osv tror folk på vad som har hänt..att hunden är stulen.

Jag får inte ihop det hela..
Citera
2024-07-21, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kontextuell
Min magkänsla och som jag ser att andra i tråden också har är att nån som bryr sig väldigt mycket om hunden har tagit den, inte av illvilja utan för att han/hon vill den väl. Kanske upplevt att hunden inte alls mår bra i den familjen.
Personen i fråga har enkelt kunnat locka till sig hunden (hunden har känt igen personen) och sen tagit den och hoppats på att familjen ska ha trott att hunden smitit och är på rymmen. Och sen skulle det letats och när ingen hund hittas så skulle allt till sist falla i glömska. Nu blev det inte riktigt så.
Tror att hunden lever och mår bra där den nu är, hoppas på det i alla fall.

varför utalar sig inte den personen då och säger som det är "hunden mår inte bra hos er" ?
Citera
2024-07-21, 15:24
Avslutad
Är det inte ett krav att brukaren själv ska kunna ta hand om assistanshunden? Låter inte som något hon är kapabel till.
Citera
2024-07-21, 15:25
Avslutad
väldigt unga föräldrar för att ha en dotter som är 23 år. Hur gammal är den andra dottern?

jisses måste fått barn när de var runt 19-20
Citera
2024-07-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är det inte ett krav att brukaren själv ska kunna ta hand om assistanshunden? Låter inte som något hon är kapabel till.

Det var också det jag hade för mig. Absolut de är till för funktionsnedsatta för vara hjälpmedel men då ska ju hundförare kunna ta hand om djuret i övrigt eller någon i dess närhet, att ha djur är ett stort ansvar och inte många har råd att köpa varken färdig utbildad eller köpa och utbilda själv heller. Enligt djurskyddslagen måste hunden skötas ordentligt.
Citera
2024-07-21, 15:31
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekola
Tror också det, eller att hon skadat hunden svårt så pappan blev tvungen att avliva den då man inte ville ta den till veterinären av förklarliga skäl.
Tror inte alls att någon tagit hunden av välmening. Vad skulle isåfall nästa steg vara? Ha den hemma och aldrig visa sig ute med den?

Tror kanske som du, men hoppas ej! Enbart spekulation.
Men hemskt! Vad den stackars hunden fått gå igenom, om?

Ja vill att någon välmenande själ
tagit Essie till ett bättre boende.
Känns inte så, dock..
Polisen borde kanske snart börja utreda familjens förehavanden??

Den Gråtande Pappan i TV4, hur kommunen fattat beslut om att dottern är alltför utåtagerande för att bo på LSS,
assistenter som sedan inte klarar av i hemmet..Och, en stackars Assistanshund?
Citera
2024-07-21, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
TACK! Då har man blivit blockad för att man skrev att något är skumt. 😂

vad skrevs då? säker på blockad?
Citera
2024-07-21, 15:34
Avslutad
Luktar ju som bredgrädderi lång väg.
Citera
2024-07-21, 15:45
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-

Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det var också det jag hade för mig. Absolut de är till för funktionsnedsatta för vara hjälpmedel men då ska ju hundförare kunna ta hand om djuret i övrigt eller någon i dess närhet, att ha djur är ett stort ansvar och inte många har råd att köpa varken färdig utbildad eller köpa och utbilda själv heller. Enligt djurskyddslagen måste hunden skötas ordentligt.
Här har jag också frågetecken. Har det framkommit vem som är hundens ägare? Enligt uppfödarens hemsida ska det vara föraren/brukaren (så länge vi inte pratar om ledarhundar för synskadade, som lånas av brukaren).
https://hundhjalpen.nu/assistanshundar/kostnad/
Men i det här fallet har uppenbarligen brukaren inte kapacitet att ta hand om sig själv och då kanske det blir annorlunda? Det leder onekligen till en tveksam situation. Vem är ansvarig för hunden? Föräldrarna? Hur länge var det tänkt att 23-åringen skulle bo hemma med dem? För alltid? Under hundens livstid?

För övrigt undrar jag var kostnaden 300.000 kr för hunden kommer ifrån? Var det extra tidsödande att träna med A? Ofantligt tidsödande i så fall. Enligt hemsidan så brukar en psykisk hälsahund kosta ca 239.000 kr. (Kul pris. Inte ca 240.000. Utan ca 239.000.)
Citera
2024-07-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hunden har åkt på däng, skrivs det. Verkar som att brukaren inte gillade hunden, box, box. Jag har en idé om vart hunden är. Jag ska kolla den saken. Återkommer.

Om fanskapet misshandlat Essie så ska hon INTE tillbaka till hemmet. Guldmedalj om så är fallet och någon gjort det rätta och räddat hunden från ett rabiat våldsmongo.
Citera
2024-07-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Här har jag också frågetecken. Har det framkommit vem som är hundens ägare? Enligt uppfödarens hemsida ska det vara föraren/brukaren (så länge vi inte pratar om ledarhundar för synskadade, som lånas av brukaren).
https://hundhjalpen.nu/assistanshundar/kostnad/
Men i det här fallet har uppenbarligen brukaren inte kapacitet att ta hand om sig själv och då kanske det blir annorlunda? Det leder onekligen till en tveksam situation. Vem är ansvarig för hunden? Föräldrarna? Hur länge var det tänkt att 23-åringen skulle bo hemma med dem? För alltid? Under hundens livstid?

För övrigt undrar jag var kostnaden 300.000 kr för hunden kommer ifrån? Var det extra tidsödande att träna med A? Ofantligt tidsödande i så fall. Enligt hemsidan så brukar en psykisk hälsahund kosta ca 239.000 kr. (Kul pris. Inte ca 240.000. Utan ca 239.000.)

Pappan står reggad på SKK som hundägare, Jordbruksverket vet jag inte.

Hon heter inte essie som reggad

Kenneln som fött upp henne är kennel Ledsagaren, ingen av de har delat eller skrivit något alls varken i gruppen eller privat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in