2024-07-21, 11:39
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kattnappning från olämpliga ägare förekommer, men går under radarn eftersom huskatter inte har nåt ekonomiskt värde.

Det kan vara avancerat planerat och utfört.

Minns speciellt väl ett fall där en autistisk ung kvinna bad om hjälp på ett kattforum, hur hon skulle göra med sin sjuka katt. En grupp "katt-talibaner" gick ihop och lurade henne att man skulle hjälpa henne och ta katten till veterinär. Sen fick hon inte tillbaka den, eftersom hon inte ansågs klara av att vara kattägare. Gruppen beslutade att omplacera katten. Tjejen var helt förtvivlad eftersom katten var det enda hon hade här i livet och skrev rent hjärtskärande inlägg på forumet. Det slutade dock lyckligt, tjejen fick tillbaka sin katt och fick hjälp av en snäll person att ta hand om den.

Om det är en sådan grupp som ligger bakom Essies försvinnande kan jag mycket väl tänka mig pappan talar sanning. Att man störde ut kamerorna, passade på när Essie skulle ut och kissa osv.

Dottern är ingen tonåring utan en vuxen kvinna med funktionsnedsättning.
Förekommer även i kaningrupperna att folk vill ta lagen i egna händer och "nin-nappa" kaniner som har det dåligt.
Ska bli intressant och se hur detta kommer sluta
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Nej, när hon avvisades från LSS boendet kontaktades psyk men eftersom hon har NPF diagnos tar psykiatrin inte emot henne
Varför skulle psyk inte ta emot NPF personer?
Merparten som är på psyk har en en eller flera NPF diagnoser.
Om hon är en fara för sig själv eller andra måste de göra något.
Om inte ens LSS boendet klarade av henne låter det som ett solklart fall för psykvården.
Citera
2024-07-21, 11:46
Avslutad
Hur kommer det sig att ingen anmälde om man visste att hunden for illa?
Citera
2024-07-21, 11:49
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Jag gissar att de flesta inte vet vart man ska vända sig. Och just eftersom det är en assistanshund så blir den mer eller mindre "rättslös". Eftersom den förväntas stå ut med och klara av brukarens alla tänkbara negativa sidor.
Citera
2024-07-21, 11:53
Medlem
zombiedolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman

Å andra sidan så blir det nog lätt så att om man börjar fabulera så får historien nästan ett eget liv och allting drar iväg längre än man tänkt.

Jag funderar på om det är klarlagt att det är pappan själv som kontaktat media? Att man eftersöker sin hund på Facebook känns ju självklart, men kan det vara så att olika medier fick nys om historien om den stackars ”lilla flickan” som fick sin assistanthund stulen och kontaktat pappan? Han kanske kände att det skulle se jävligt dumt ut att tacka nej om han ändå är så mån att få tillbaka hunden.

Jag är helt 100 på att han vet mer om saken än vad han ger sken av.. jag hoppas att det är en anhörig som tagit hunden av välvilja för att rädda den.
Citera
2024-07-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Förekommer även i kaningrupperna att folk vill ta lagen i egna händer och "nin-nappa" kaniner som har det dåligt.
Ska bli intressant och se hur detta kommer sluta

Varför skulle psyk inte ta emot NPF personer?
Merparten som är på psyk har en en eller flera NPF diagnoser.
Om hon är en fara för sig själv eller andra måste de göra något.
Om inte ens LSS boendet klarade av henne låter det som ett solklart fall för psykvården.

Hon bedömdes väl inte så eftersom hennes (ut)agerande är en del av hennes diagnos och faller under LSS
Citera
2024-07-21, 11:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Hur vet du att det inte är gjort?

Det blir sällan något av såna anmälningar, ska till en otrolig vanvård och försummelse innan man agerar och det är det inte fråga om här.
Citera
2024-07-21, 12:00
Medlem
LilzAs avatar
Citat:

Vem vet, kanske har assistenter/bekanta redan anmält men inget har gjorts? Av någon anledning lade polisen ner ärendet väldigt snabbt.
Citera
2024-07-21, 12:01
Medlem
b00b00s avatar
Börja likna ett mindre drev i kommentarsfälten i fb-gruppen. Där folk ska åka ut till gårdar och spana efter tips från "djurkommunikatörer" och medium. Och gubben verkar uppmuntra till det och njuter av uppmärksamheten.
Citera
2024-07-21, 12:02
Medlem
Brydiginteellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
hur vet man att det är deras dotter det handlar om?

Enköping är en liten stad. Jag vet vilket boende hon bodde på därför vet jag med 100% att det är A det handlar om. Känner även personal som jobbat med henne.
Citera
2024-07-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Nu ifrågasätts igen situationen inne på Instagram. Någon säger sig vara bekant med en assistent och menar att hunden blivit illa behandlad av brukaren. Men här antyds att pappan är inblandad.

Vem vet? Men det känns konstigt att göra en sån jätteapparat av alltihop och väldigt tydligt peka ut att man tror assistenter är inblandade, som pappan har gjort, om det är man själv som av olika skäl ville få bort hunden ur sin familj. Vore det inte enklare att lite mer tyst och stilla förklara för kommunen att hunden tråkigt nog blev stulen/rymde och att man nu behöver stöd och hjälp igen?

Å andra sidan så blir det nog lätt så att om man börjar fabulera så får historien nästan ett eget liv och allting drar iväg längre än man tänkt.

Det känns fortfarande inte självklart vad som hänt. Men det är obehagligt uppenbart att väldigt många alldeles för snabbt blir okritiska hjärtströsslare på Facebook utan att tänka ett varv extra.

Själv tror jag någon har upplevt att hunden farit illa och tagit hand om den av den anledningen. Verkligheten är kanske nånstans mitt emellan. Hoppas att medierna lugnar sig lite och inser att allting inte behöver vara svart eller vitt.

Ptja, hur hade man resonerat själv. Vad är rimligast, en internationell superliga eller en gammal assistent? Man ska inte underskatta godhjärtade hundvurmare… det kan ha funnits konflikter kring Essies väl och ve, det KAN ju också vara en liten överenskommelse mellan två vuxna att råka stänga av övervakningskameran lite sådär för allas bästa.

Relationen till Essie verkar vara ganska professionell och det är väl egentligen inget konstigt med det, jag bara tycker att alla inblandade verkar vara så jäkla lugna. Jag ser ingen göra hus i helvete utan man bara mumlar om att hon har fin päls, det har gått upp någon värmesökande drönare, jahapp, vi lägger väl ut en hittelön då, hon gick ut på kommando, så kan det gå.
Citera
2024-07-21, 12:03
Medlem
Brydiginteellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
var kommer den infon ifrån att dottern blir aggressiv och hotfull? Bara läst att hon har en psykisk funktionedsättning. Tror väl inte att föräldrarna skulle tillåta att hon smäller till hunden.

Information? Jag känner A det räcker kanske?
Citera
2024-07-21, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hur vet du att det inte är gjort?

Det blir sällan något av såna anmälningar, ska till en otrolig vanvård och försummelse innan man agerar och det är det inte fråga om här.
Folk påstår ju att hunden har blivit slagen, det är väl en tillräcklig orsak till att göra en anmälan? Och har hon haft så många assistenter som påstås så är det konstigt om ingen av dessa har anmält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in