Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
En person kommenterar i gruppen. Det lär raderas, så jag skyndar mig att skriva in:
"Essie ska ej hem! Polisen o jag vet mer!"
"Omplacering till möjligt oss eller ett annat fint hem"
"finns mycket som är jobbigt! Brukare slagit vovve o tycker ej om.. stannar där."
Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
100 000 kr i hittelön är ju frestande, men om detta stämmer hoppas jag du inte avslöjar var den är.
Citerar ytterligare text från gruppen:
Person 1: "ursäkta vad menas? Sjukt oskön kommentar."
Person 2 svarar: "önskar egentligen inte svara!. Vi jobbar på få hem ! Från ..
Brukare ska ej ha vovve! Förstår inte och gått hårt på! Ledsen och känner vill så mycket!😪"
Det här var ju helt fel tråd att fastna i klockan 3 på natten när man egentligen skulle krypa i säng.
Men det är svårt att motstå lite spontana funderingar. Första tanken är givetvis vem som tänker på djurens väl och ve när de blir assistanshundar? Jag har själv haft flera hundar och tvekar inte en sekund på att det kan vara positivt på massor av sätt för brukaren. Men hur såg egentligen vardagen ut här? Jag håller med dem som misstänker att det kanske inte alltid var så lätt för hunden, utbildad eller inte. Brukaren verkar ha varit en rejäl utmaning för sin omgivning.
Pappan tycks ju säga tämligen rakt ut i inslaget där den andra filmen (inifrån huset) kommenteras, att hunden är tränad att lyda assistenterna.
https://www.google.se/search?sca_esv=01ac707ed031b98c&sxsrf=ADLYWII-oJIaEvonCLR6tfz9IMbcuFeEtw:1721426867663&q=essie+f %C3%B6rsvunnen&tbm=vid&source=lnms&fbs=AEQNm0A6bwE op21ehxKWq5cj-cHabtDF9k5_O8FotNkF4z1i4ePnB2mb9gUfeQsmfo5W7ozgOAc VvbixMzmrHvWM0LfqX0Uc NmPc6C5moSpr4YhGnuY0nPxEK0dWYT6_UwH_MwVv91fcteZj9j a3U2nIQuk7jF1-raKXMUxciXDDs801sgeI5urN9ZA2ydyP8NNt O3N7ihxbb6T0kUNKRGnLWmmFEwqq4A&sa=X&ved=2ahUKEwj2u 9DnjrSHAxV9FRAIHb5CBKYQ0pQJegQICBAB&biw=1272&bih=6 06&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:164c15d6,vid:yljuxR wauSc,st:0
Min upplevelse är att han uppenbart misstänker en tidigare assistent när han uttrycker sig så. Faktum är att han säger det rakt ut om man lyssnar noga. Han säger till intervjuaren att han tycker att filmen visar att någon lockar till sig Essie och att det är någon som hon känner. "Det är det som jag har trott hela tiden, efter alla omständigheter."... "Men däremot om du kom dit och ropade på henne så skulle hon inte komma. Men däremot så har vi haft ganska så många assistenter som har jobbat där och ett fåtal som har jobbat där sen Essie kom då, och alla de är ju också tränade på Essi, så Essi ska kunna lyda dem."
Att facebookgruppen har fått heta "Essie ska hem" tycker jag skaver också. SKA HEM. Vaddå SKA hem? En aggressiv uppmaning tänker jag. Säkert tolkar jag in onödigt mycket mitt i natten. Men det känns onekligen som om familjen vet att någon ifrågasätter hundens väl och ve och att man vill sätta ner foten och hävda sin äganderätt.
Jag skulle tro att personen som skrev de raderade kommentarerna ovan faktiskt har insyn i vad som hänt och inte kunde eller ville hålla tyst. Anspänning, en önskan att förklara läget för alla okritiska hjärtströsslare, något glas vin för mycket - eller en kombo av alltihop, vad vet jag. Men personen ville meddela att det finns mera/annat bakom historien. Alla vi som inte kunde motstå att titta in på facebookprofilen har nog insett att kopplingen till Enköping finns. Liksom en personlig bakgrund som ger lite extra "kött på benen". Först undrade jag över den korthuggna svenskan, men personen verkar skriva i den stilen även till vardags.
Det blir mycket intressant att följa upplösningen av detta drama. Man får onekligen en knut i magen. Frågan är av vilka skäl...