2024-07-21, 03:03
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jo, vi vet att du helt saknar levande hjärnceller, du behöver inte bevisa det i varje inlägg du skriver

Du kan verkligen ingenting om hundar, det är ett som är säkert.
Som vanligt snackar du bara en massa skit.

Pratar du om dig själv nu igen

Här kan du läsa på lite om assistanshundar för autister, vad de gör och hur de utbildas. Om du klarar av att ta till dig kunskap och fakta, vilket inte verkar vara fallet.

https://www.dogsforgood.org/2019/04/what-does-it-take-to-train-an-autism-assistance-dog/

Det är absolut inget som hindrar att en hund som Essie paras ihop med en annan brukare än den hon först parades ihop med. Grundutbildningen, som är den stora biten, har hon med sig, och sedan behöver hon bara anpassa sig till sin nya husse/matte och brukare.

Helt rätt, det är ett stort hål i huvvet på dessa skribenter vilka inte fattar att man kan anpassa en hund lika denna till en ny brukare utan större problem.
Citera
2024-07-21, 03:23
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En person kommenterar i gruppen. Det lär raderas, så jag skyndar mig att skriva in:

"Essie ska ej hem! Polisen o jag vet mer!"
"Omplacering till möjligt oss eller ett annat fint hem"

"finns mycket som är jobbigt! Brukare slagit vovve o tycker ej om.. stannar där."

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
100 000 kr i hittelön är ju frestande, men om detta stämmer hoppas jag du inte avslöjar var den är.

Citerar ytterligare text från gruppen:

Person 1: "ursäkta vad menas? Sjukt oskön kommentar."

Person 2 svarar: "önskar egentligen inte svara!. Vi jobbar på få hem ! Från ..
Brukare ska ej ha vovve! Förstår inte och gått hårt på! Ledsen och känner vill så mycket!😪"
Det här var ju helt fel tråd att fastna i klockan 3 på natten när man egentligen skulle krypa i säng.

Men det är svårt att motstå lite spontana funderingar. Första tanken är givetvis vem som tänker på djurens väl och ve när de blir assistanshundar? Jag har själv haft flera hundar och tvekar inte en sekund på att det kan vara positivt på massor av sätt för brukaren. Men hur såg egentligen vardagen ut här? Jag håller med dem som misstänker att det kanske inte alltid var så lätt för hunden, utbildad eller inte. Brukaren verkar ha varit en rejäl utmaning för sin omgivning.

Pappan tycks ju säga tämligen rakt ut i inslaget där den andra filmen (inifrån huset) kommenteras, att hunden är tränad att lyda assistenterna.
https://www.google.se/search?sca_esv=01ac707ed031b98c&sxsrf=ADLYWII-oJIaEvonCLR6tfz9IMbcuFeEtw:1721426867663&q=essie+f %C3%B6rsvunnen&tbm=vid&source=lnms&fbs=AEQNm0A6bwE op21ehxKWq5cj-cHabtDF9k5_O8FotNkF4z1i4ePnB2mb9gUfeQsmfo5W7ozgOAc VvbixMzmrHvWM0LfqX0Uc NmPc6C5moSpr4YhGnuY0nPxEK0dWYT6_UwH_MwVv91fcteZj9j a3U2nIQuk7jF1-raKXMUxciXDDs801sgeI5urN9ZA2ydyP8NNt O3N7ihxbb6T0kUNKRGnLWmmFEwqq4A&sa=X&ved=2ahUKEwj2u 9DnjrSHAxV9FRAIHb5CBKYQ0pQJegQICBAB&biw=1272&bih=6 06&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:164c15d6,vid:yljuxR wauSc,st:0
Min upplevelse är att han uppenbart misstänker en tidigare assistent när han uttrycker sig så. Faktum är att han säger det rakt ut om man lyssnar noga. Han säger till intervjuaren att han tycker att filmen visar att någon lockar till sig Essie och att det är någon som hon känner. "Det är det som jag har trott hela tiden, efter alla omständigheter."... "Men däremot om du kom dit och ropade på henne så skulle hon inte komma. Men däremot så har vi haft ganska så många assistenter som har jobbat där och ett fåtal som har jobbat där sen Essie kom då, och alla de är ju också tränade på Essi, så Essi ska kunna lyda dem."

Att facebookgruppen har fått heta "Essie ska hem" tycker jag skaver också. SKA HEM. Vaddå SKA hem? En aggressiv uppmaning tänker jag. Säkert tolkar jag in onödigt mycket mitt i natten. Men det känns onekligen som om familjen vet att någon ifrågasätter hundens väl och ve och att man vill sätta ner foten och hävda sin äganderätt.

Jag skulle tro att personen som skrev de raderade kommentarerna ovan faktiskt har insyn i vad som hänt och inte kunde eller ville hålla tyst. Anspänning, en önskan att förklara läget för alla okritiska hjärtströsslare, något glas vin för mycket - eller en kombo av alltihop, vad vet jag. Men personen ville meddela att det finns mera/annat bakom historien. Alla vi som inte kunde motstå att titta in på facebookprofilen har nog insett att kopplingen till Enköping finns. Liksom en personlig bakgrund som ger lite extra "kött på benen". Först undrade jag över den korthuggna svenskan, men personen verkar skriva i den stilen även till vardags.

Det blir mycket intressant att följa upplösningen av detta drama. Man får onekligen en knut i magen. Frågan är av vilka skäl...
Senast redigerad av HappySnowman 2024-07-21 kl. 03:41.
Citera
2024-07-21, 03:34
Medlem
Har skadat ryggen så kan inte gräva. Någon som vill hjälpa mig gräva upp kadavret och leverera till pappan? Enda betänkligheten är om han haft sinnesnärvaro att dumpa liket på soptippen istället för att gräva ner byrackan.

Solklart att cp-barnet dödat jycken.
Citera
2024-07-21, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt rätt, det är ett stort hål i huvvet på dessa skribenter vilka inte fattar att man kan anpassa en hund lika denna till en ny brukare utan större problem.

Självklart kan man det. Precis som polishundar klarar av att få ny förare och fortsatt fungera i tjänst.

Känns fortfarande oklart vad denna assistanshund gjorde för 300 000? Bara var en hund? Eller något mer?

Och vem har betalt dessa 300 000? Vad går assistanshundutbildningen ut på?
Citera
2024-07-21, 03:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Självklart kan man det. Precis som polishundar klarar av att få ny förare och fortsatt fungera i tjänst.

Känns fortfarande oklart vad denna assistanshund gjorde för 300 000? Bara var en hund? Eller något mer?

Och vem har betalt dessa 300 000? Vad går assistanshundutbildningen ut på?

Den var tränad på flera personliga assistenter, det har funnits ca 20 som roterat. Det är familjen själv som betalat knappt 300 000 kr för hunden. Den har tränats i 2.5 år om jag minns rätt. Den är tränad att känna av stress.
Citera
2024-07-21, 03:43
Medlem
Det börjar mer och mer kännas som att någon har förbarmat sig över hunden och tagit hand om den. Någon som hunden är bekant med. Jag tycker även det är märkligt att någon med grova aggressionsproblem ska ha en assistenthund, eller djur överhuvudtaget för den delen. Vi pratar om en individ som är utåtagerande och våldsam. Det som behövs är rätt behandling och terapi. Hur skulle en hund kunna hjälpa till med det? Klart som fan att hunden har varit ett föremål för våld och aggressiva känsloyttringar. Stackars hund.
Citera
2024-07-21, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den var tränad på flera personliga assistenter, det har funnits ca 20 som roterat. Det är familjen själv som betalat knappt 300 000 kr för hunden. Den har tränats i 2.5 år om jag minns rätt. Den är tränad att känna av stress.

Så vad ska hunden göra när den känner av stress? Vet du att familjen själv betalt 300 000 för en labbe som ska känna av stress?
Citera
2024-07-21, 03:49
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Har skadat ryggen så kan inte gräva. Någon som vill hjälpa mig gräva upp kadavret och leverera till pappan? Enda betänkligheten är om han haft sinnesnärvaro att dumpa liket på soptippen istället för att gräva ner byrackan.

Solklart att cp-barnet dödat jycken.
Det tror inte jag. Däremot tror jag att någon som var oroad för hunden och upplevde att den for illa har "tagit hand" om den.

Precis som någon annan skrev - hur får man en assistanshund "befriad" på lagenligt sätt? Vem är advokat för hunden? Den förväntas ju bara göra sitt jobb, oavsett hur tufft det är.

Jag tror inte att den är stulen av nåt kriminellt hund-nätverk och såld nere på Balkan. Tror att svaret ligger mycket närmare familjen än så.
Citera
2024-07-21, 03:51
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det börjar mer och mer kännas som att någon har förbarmat sig över hunden och tagit hand om den. Någon som hunden är bekant med. Jag tycker även det är märkligt att någon med grova aggressionsproblem ska ha en assistenthund, eller djur överhuvudtaget för den delen. Vi pratar om en individ som är utåtagerande och våldsam. Det som behövs är rätt behandling och terapi. Hur skulle en hund kunna hjälpa till med det? Klart som fan att hunden har varit ett föremål för våld och aggressiva känsloyttringar. Stackars hund.
Exakt. I den bästa av världar skulle en tränad hund kunna skapa lugn och harmoni när trycket byggs upp hos brukaren. Men hur väl har det fungerat här?

Vi får se hur det slutar. Men tills vidare håller jag med och säger också stackars hund.
Citera
2024-07-21, 03:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Så vad ska hunden göra när den känner av stress?

Trycka sin kropp mot brukaren för att minska stress och ångest. Försöka leka med brukaren, för att avleda negativa känslor. Kan hämta en filt åt brukaren om den blir stressig. Hjälpa brukaren till en lugnare plats om miljön blir för stimmig. Box, pang, box om brukaren blir arg på hunden.

Citat:
Vet du att familjen själv betalt 300 000 för en labbe som ska känna av stress?

Jag citerar en nyhetsartikel:

Citat:
Familjen har lagt stora summor pengar på henne ur egen ficka. Det är inget som bekostas med skattemedel.

– Det får man stå för själv, förklarar Patrik Ölmeborg.

– Jag tror att totalsumman, köpeskilling, inskolning, och så vidare, är 270 000 till 280 000 någonstans. Jag har inte räknat igenom exakt. Allt beror på hur mycket hjälp man behöver från leverantören, och vi har behövt ganska mycket för att vi haft så stor personalgrupp för henne. Källa: https://samnytt.se/har-ar-sista-bilden-pa-essie-kan-ha-stulits-fran-tradgard
Citera
2024-07-21, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Exakt. I den bästa av världar skulle en tränad hund kunna skapa lugn och harmoni när trycket byggs upp hos brukaren. Men hur väl har det fungerat här?

Vi får se hur det slutar. Men tills vidare håller jag med och säger också stackars hund.

Varför skulle det behövas en tränad hund för 300 000?
Citera
2024-07-21, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Box, pang, box om brukaren blir arg på hunden.

Då ska brukaren inte ha en hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in