2024-07-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det handlade om ok i aluminium som var svåra att få tag på nya, och det var repor/korrosion i loppen, så läsningen blev att pressa i stålfoder. Minns inte var de kom ifrån, då det är närmare 40 år sen nu.

Problemet uppstod sannolikt för att det varit för hög fukthalt i bromsvätskan under för lång tid, eller defekt damask som tillåtit fukt att tränga in.
Jag har också gjort det "omöjliga" många gånger när inte delar har varit tillgängliga fantasi är mekanikerns största tillgång.
Jo dålig bromsvätska har var och varannan bilist.
Vet inte vad ett bromsvätskebyte skulle kosta på en verkstad🤔bortåt ett par tusen med bromsvätskan inräknat och då skulle det bli ramaskrik och sägas 1 liter bromsvätska kostar ju bara 130 kronor på biltema (inget fel på biltemas bromsvätska)
På en äldre bil är ju risken överhängande att du drar av en luftnings nippel som en kund kommer påstå "den var hel när du fick bilen"
Återigen allt udda som händer kostar pengar i och med att det tar tid. Även stor risk att huvudcylindern går då det förmodligen är rost i den också.
Citera
2024-07-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Deikat arbete?

Man byter en tätning och stoppar i kolven igen, ev en ny damask som man kränger på.
Delikat ska det vara. Kan vara om man måste slipa kolven som blivit skadad vilket hänt.
Citera
2024-07-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag har också gjort det "omöjliga" många gånger när inte delar har varit tillgängliga fantasi är mekanikerns största tillgång.
Jo dålig bromsvätska har var och varannan bilist.
Vet inte vad ett bromsvätskebyte skulle kosta på en verkstad🤔bortåt ett par tusen med bromsvätskan inräknat och då skulle det bli ramaskrik och sägas 1 liter bromsvätska kostar ju bara 130 kronor på biltema (inget fel på biltemas bromsvätska)
På en äldre bil är ju risken överhängande att du drar av en luftnings nippel som en kund kommer påstå "den var hel när du fick bilen"
Återigen allt udda som händer kostar pengar i och med att det tar tid. Även stor risk att huvudcylindern går då det förmodligen är rost i den också.

Bara som info så kostade fullständigt byte av bromsvätska i min BMW E38, på auktoriserad BMW-verkstad 475kr totalt ink bromsvätska, för ca 10 år sedan. Och detta på en bil med alla dåtidens finesser som ABS, antisladd och fan vet allt som hade med bromseriet att göra. Bromsvätskan ska bytas var 24 månad enligt boken om jag minns rätt, och när jag fick veta ordinarie pris 475kr för detta, så ägnade jag inte en sekund på att fundera på att göra det själv…
Men verkstäder bara luras ju och tar överpriser, säger pöbeln…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-07-20 kl. 14:08.
Citera
2024-07-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara som info så kostade fullständigt byte av bromsvätska i min BMW E38, på auktoriserad BMW-verkstad 475kr totalt ink bromsvätska, för ca 10 år sedan. Och detta på en bil med alla dåtidens finesser som ABS, antisladd och fan vet allt som hade med bromseriet att göra. Bromsvätskan ska bytas var 24 månad enligt boken om jag minns rätt, och när jag fick veta ordinarie pris 475kr för detta, så ägnade jag inte en sekund på att fundera på att göra det själv…
Men verkstäder bara luras ju och tar överpriser, säger pöbeln…
Oerhört billigt vill jag påstå! Personligen hade jag aldrig utfört ett sådant jobb för dessa pengar. Jag hade räknat en timmas jobb plus bromsolja (bromsvätska) det är inte alls ovanligt att du får lufta två gånger även om det inte var luft i innan.
Citera
2024-07-20, 14:52
Medlem
glajarns avatar
[quote=Dr Tinnitus|88925539]

Man blir bra trött på att folk bara ser det svart och vitt och dömer alla verkstäder för något som blåses upp för uppmärksamhet av media.

Det förekommer absolut slarv och fusk, men ingen verkar se hur de i filmen klippt ihop för att få mesta uppmärksamhet. Ni tror inte Kalla Fakta vill sälja sin grej…?

Flera av felen de riggar är dessutom fel som är tämligen betydelselösa i de flesta fall, t ex att batteriet inte sitter helt fast. Att verkstäder kan missa sådan, av slarv eller fusk, är enkelt att förstå. Det är helt enkelt rätt ovanligt att batteriet sitter löst, och det finns ofta viktigare saker att kolla och som kan ta längre tid att åtgärda. Så det är naturligt (men inte bra…) att mekar kan missa eller fuska med mer banala saker.
Värre är det såklart om de skulle missa klart viktigare saker, eller åtgärda sådant bristfälligt.

Man blir även trött på människor som inte vill se verkligheten.
Tror du att det bara är Kalla Fakta som gjort filmer om fusk på verkstäder?

Att dom missar att ett batteri sitter löst kan jag absolut köpa men detta handlar inte om det utan när dom ska byta saker för flera tusen kronor som inte behöver bytas tycker jag är för jävligt.

Det finns folk som inte vet ett skit om bilar som blir lurade att byta saker som kanske är svindyra.
Tycker du det är okej?
Sen finns det självklart seriösa verkstäder och hittar man dom så är det bara till att gratulera.
Jag dömmer dom verkstäder som lurar sina kunder medvetet och du vet lika väl som jag att dom förekommer.
Sen att dom inte kollar batteriet eller lufttryck i däcken etc etc är skit saker.
Citera
2024-07-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Man blir även trött på människor som inte vill se verkligheten.
Tror du att det bara är Kalla Fakta som gjort filmer om fusk på verkstäder?

Att dom missar att ett batteri sitter löst kan jag absolut köpa men detta handlar inte om det utan när dom ska byta saker för flera tusen kronor som inte behöver bytas tycker jag är för jävligt.

Det finns folk som inte vet ett skit om bilar som blir lurade att byta saker som kanske är svindyra.
Tycker du det är okej?
Sen finns det självklart seriösa verkstäder och hittar man dom så är det bara till att gratulera.
Jag dömmer dom verkstäder som lurar sina kunder medvetet och du vet lika väl som jag att dom förekommer.
Sen att dom inte kollar batteriet eller lufttryck i däcken etc etc är skit saker.

Fast ni vet jag väldigt väl hur verkligheten är, jag har lång erfarenhet av hur det kan gå till på verkstäder.

Helt klart finns det verkstäder som ibland slarvar/fuskar, medvetet eller omedvetet, och det är såklart inte bra.

Men detta om att byta grejor som inte behöver bytas, är inte alltid så enkelt. Vem och vad bestämmer om det behöver bytas eller inte, vad är kriterierna och vad kan följderna bli om man väljer att inte byte, eller byta senare.

Det jag vill säga är att det kan vara svårt för olika personer att bedöma om nåt behöver bytas eller inte, om de inte har nog kunskap för det. Åsikter kan gå isär angående byte eller inte av en och samma komponent. Och vem är det då som har rätt…
Citera
2024-07-20, 16:00
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
En seriös verkstad byter INTE! oken om bromsarna ligger på.
Oftast är det bara rengöring som krävs då beläggen rostat fast.

Du förstår vad jag menar, självklart rengör man först / byter belägg och sätter ihop o ser om bromsarna släpper helt.
Sen rekomenderar man nya bromsok om så krävs.

Bakhjulen på en framhjulsdriven bil ska rulla lika lätt som ett cykelhjul i princip.
Citera
2024-07-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neil-McCauley
Jag skulle ge mig på att byta bromsskiva/belägg bak på bilen, men det visade sig vara skruvkolv i oket, vilket man behöver ha rätt verktyg(återställare) till, och som jag då inte hade. Men jag hittade i alla fall ett verktyg som jag kunde få in i skårorna för att kunna skruva på kolven, problemet va att det blev så jävla instabilt så jag fick knappt någon kraft att trycka in kolven samtidigt som jag skruvade.

Dum som jag va så skulle jag se om kolven rörde sig om jag skruvade lite moturs, det kan inte ha varit mer än 720 grader(2 varv). Men då hoppade kolv jäveln ur oket och det rann ut bromsvätska.

Men jag gängade i alla fall på kolven lite grann, tog bort gamla beläggen och skruvade på oket lite lätt, för att sedan ringa bärgarn som fick köra den till verkstad då jag fått nog av huvudvärken.

Jag vet att jag har tabbat mig, och är en inkompetent lallare. Med det sagt så behöver vi inte diskutera min fadäs.

Men nu till verkstaden. Jag ringde och sa vad som hade hänt, och förklarade att kolven sitter ganska löst så dom får ta en titt på oket/kolven när dom väl ska byta bromsarna. Och han säger att han noterar det.

Men idag så ringer snubben från verkstaden och säger att dom måste byta hela oket på grund av att det läcker, och jag ifrågasätter hur det kan läcka, om dom kollat packningar etc. För man vet ju hur många verkstäder jobbar. Varpå han säger att han kan skicka en film på oket.

Det som visas på filmen är en helt urdragen kolv som han står och ruskar på för att visa att den är lös och läcker, NO SHIT.
Här är bild: https://gyazo.com/0d8d7e888ba877a4b04ada4c8e1ac6b1

Film: https://gyazo.com/0d8d7e888ba877a4b04ada4c8e1ac6b1

Jag påpekar det, och då säger han att dom kan använda det gamla oket iaf, men att han rekomenderar att byta. Nu är jag lite nojig att dom kommer se till så det läcker.

Men är det där ens lagligt? Ska man reklamera? Babben måste ha trott att jag va så pass okunnig så han kunde lura mig med den där filmen?

Varför lämnar du in bilen till en babbeverkstad? ett bromsok kan ju knappast vara så dyrt att du går omkull ekonomiskt för det, det måste väl vara bättre att ha något som man vet är nytt och fungerar 100%
Citera
2024-07-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
En seriös verkstad byter INTE! oken om bromsarna ligger på.
Oftast är det bara rengöring som krävs då beläggen rostat fast.
Har du själv jobbat med bromsok vars "pinnar/sprintar" rostat fast, beläggen sitter fast i oken(p g a aluminium som oxiderat)?
Kan vara MYCKET jobbigt med ATE-bromsar, där det finns tunna plåtar av rostfritt(syrafast) som "glidplåtar" i oken.
Då byter man hellre oken(om man får loss dem för rostkanten längst ut på skivan.
Men värderar man inte sin egen arbetstid kan man hålla på hur länge som helst.
Citera
2024-07-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det händer trots allt också ganska ofta att bromskolven i oket är rostig och därav går tungt.
Bromsok har ju faktiskt en livslängd dom också, som allt annat.

Senast idag hjälpte jag en polare med hans sju år gamla bil där bromsen låg an rejält och man fick ta i för kung och fosterland för att få in kolven i bromsoket.

Och när jag pumpade ut kolven med bromspedalen kunde man ju se att kolven var ärgad och ful. Så pass mycket så att det var små porer av rost i kolven.

Självklart hade det varit enklast att åka till staden och köpt ett sprillans nytt bromsok och det gör nog 9 av 10 verkstäder för att lämna ut ett seriöst arbete.

Men alternativet blev att putsa av bromskolven med ett fint slippapper. Plocka ur tätningen ur oket och göra rent där i och återmontera med nytt silikonbromsfett.
Efteråt gick det att trycka in bromskolven med fingrarna hela vägen.

Alltihop tog ju typ 45-50 minuter och eftersom det var en polare så tog jag inget betalt.

Men vad jag vill ha sagt är att en verkstad hade ju tagit betalt för en timme, typ 1000 till 2000 kr beroende på verkstad och det finns ju egentligen inte så många kunder som vill betala dom pengarna för ett sådant jobb där verkstaden kanske inte kan garantera utgången av det hela.

DÄRFÖR byter en seriös verkstad istället till ett nytt bromsok.
Härutöver är det inte ovanligt, i alla fall på amerikanska bilar, att kolvarna av något konstfibermaterial, bllr lätt ovala, så att de kärvar p g a s k byrolådeeffekt.
Receptet är att byta till stålkolvar.
Citera
2024-07-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Delikat ska det vara. Kan vara om man måste slipa kolven som blivit skadad vilket hänt.

Men om nu kolven bara hoppar ut och det inte finns något läckage, då lär kolven knappast vara repig heller
Citera
2024-07-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Men om nu kolven bara hoppar ut och det inte finns något läckage, då lär kolven knappast vara repig heller

Varför skulle den inte kunna vara repig eller ha skador t ex korrosion, eller loppet i oket….?

Bara för att det inte läckte innan betyder ju inte att allt är lugnt och felfritt. Det kan ju vara elände på gång men som då ännu inte ”brutit ut”, men som man vid inspektion kunnat upptäcka och inse/besluta att det måste bytas för annars kan det bli problem när som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in