2024-07-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja hur enkelt det är eller blir kan ju bero på vilken typ av ok, vad felet är, och hur tillståndet är.

Det finns ju bromsok med allt från 1 kolv till 8 kolvar, vissa är delbara medan andra inte är det. Det finns ok i aluminium och de i stål, och säkert ännu mer exotiskt.

På våra vardagsbilar är det vanligen 1-kolvsok, flytande etc. De är väl de enklare att pyssla med på sitt sätt.
Men, jag har varit med om att loppen behövt honas, kolvar bytas eller ”poleras”. Jag har t o m varit med om att sätta i stålfoder i vissa ok.

Så, det kan vara allt från enkelt och gå snabbt, till svårare och ta lång tid..
Stålfoder! Det låter överkurs! Gjorde du fodret själv?
Citera
2024-07-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Stålfoder! Det låter överkurs! Gjorde du fodret själv?

Det handlade om ok i aluminium som var svåra att få tag på nya, och det var repor/korrosion i loppen, så läsningen blev att pressa i stålfoder. Minns inte var de kom ifrån, då det är närmare 40 år sen nu.

Problemet uppstod sannolikt för att det varit för hög fukthalt i bromsvätskan under för lång tid, eller defekt damask som tillåtit fukt att tränga in.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-07-19 kl. 20:30.
Citera
2024-07-19, 20:58
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
JÄKLAR ÅRETS BIL HANDY MAN!

Ska byta bromsbelägg och slutar med bärgningskostnad, nytt bromsok inkl bromsvätska hos alibaba.

Men ja du har rätt, det går att köpa renoveringskitt till bromsoket men krävs också rätt verktyg och kompetens för att få i kolven igenom damasken utan att skada den.

Bättre att testa och faila än att lämna in och vara en fegis, men ja, läsa på lite mer innan jobbet hade inte skadat.

Köpte verktyget för att skruva tillbaka kolven på biltema för 189kr innan jag började riva oket
Citera
2024-07-19, 22:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Ett misstag är en värdefull erfarenhet för framtiden, så du har kanske ej förlorat så mycket pengar, om du fortsätter att reparera dina bilar.

Kanske har du sparat lite pengar i det långa loppet.

Jag spolade igenom över två liter svindyr bromsvätska i hustruns bromssystem, för att lufta det. Det var fel, och alldeles för mycket, men fungerade ok. All luft borta, men slöseri, för svårt felaktig metodik från min sida.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-07-19 kl. 22:28.
Citera
2024-07-19, 22:30
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
en seriös verkstad byter alltid bromsok vid läckage eller anliggande bromsar.
annars är det i princip omöjligt att lämna någon som helst garanti på arbetet.
en såpass viktig del snålar man inte in på.

inget "scam" här inte, inse att du gjort bort dig och ta lärdom så kanske det går bättre nästa gång?

skruvbromsok har inte speciellt lång livslängd i salt sverige, en bil som är 4-5 år har mer eller mindre alltid anliggande bakbromsar...

folk som dig som minnsan vet bäst eller ifrågasätter verkstadens kompetens är inte värt att ha som kunder de får gärna göra jobbet själv.
En seriös verkstad byter INTE! oken om bromsarna ligger på.
Oftast är det bara rengöring som krävs då beläggen rostat fast.
Citera
2024-07-19, 22:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neil-McCauley
Ja, det är ju det man utgår ifrån när det kommer till de flesta branscher, framförallt verkstäder.

Därför gör jag alltid service och reparationer själv på mina 2 bilar.
Då vet jag att det blir riktigt gjort samt att jag slipper bli lurad av ngn jävla bilverkstad. Sen förstår jag att alla inte har möjlighet att göra detta själv.
Såg för några år sedan där dom fixade till fel på bilar samt lämnade in bilar utan fel på olika verkstäder. Där såg man hur dom försökte lura kunderna.
En kvinna som lämnade in en bil där dom sa att samtliga skivor, bromsok och belägg måste bytas runt hela bilen fast det inte var några fel på dom. En kostnad på 9000 kr.
Vissa av er som skriver här inne och litar blint på verkstäderna hade svalt betet och betalat.
Citera
2024-07-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Då vet jag att det blir riktigt gjort samt att jag slipper bli lurad av ngn jävla bilverkstad. Sen förstår jag att alla inte har möjlighet att göra detta själv.
Såg för några år sedan där dom fixade till fel på bilar samt lämnade in bilar utan fel på olika verkstäder. Där såg man hur dom försökte lura kunderna.
En kvinna som lämnade in en bil där dom sa att samtliga skivor, bromsok och belägg måste bytas runt hela bilen fast det inte var några fel på dom. En kostnad på 9000 kr.
Vissa av er som skriver här inne och litar blint på verkstäderna hade svalt betet och betalat.

Va det denna? Kalla fakta.
https://www.youtube.com/watch?v=WZ6dwhyfo_A
Citera
2024-07-19, 23:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Va det denna? Kalla fakta.
https://www.youtube.com/watch?v=WZ6dwhyfo_A

Stämmer bra. Var den jag tänkte på sen har jag även sett flera andra också. Kommer inte ihåg om detta med bromsarna var på denna filmen eller någon annan jag sett.
Är ett bevis på att man inte ska tro på allt bilverkstäder säger.
Dessutom är det märkesverkstäder som är med i filmen.
Dom som blint vill tro på vad bilverkstäder säger kan fortsätta och tro på dom och betala för fel som inte finns. Du gjorde helt rätt som ifrågasatte
Citera
2024-07-19, 23:29
Bannlyst
Citat:
Jag skulle ge mig på att byta bromsskiva/belägg bak på bilen, men det visade sig vara skruvkolv i oket, vilket man behöver ha rätt verktyg(återställare) till, och som jag då inte hade. Men jag hittade i alla fall ett verktyg som jag kunde få in i skårorna för att kunna skruva på kolven, problemet va att det blev så jävla instabilt så jag fick knappt någon kraft att trycka in kolven samtidigt som jag skruvade.

Dum som jag va så skulle jag se om kolven rörde sig om jag skruvade lite moturs, det kan inte ha varit mer än 720 grader(2 varv). Men då hoppade kolv jäveln ur oket och det rann ut bromsvätska.

Men jag gängade i alla fall på kolven lite grann, tog bort gamla beläggen och skruvade på oket lite lätt, för att sedan ringa bärgarn som fick köra den till verkstad då jag fått nog av huvudvärken.

Jag vet att jag har tabbat mig, och är en inkompetent lallare. Med det sagt så behöver vi inte diskutera min fadäs.

Men nu till verkstaden. Jag ringde och sa vad som hade hänt, och förklarade att kolven sitter ganska löst så dom får ta en titt på oket/kolven när dom väl ska byta bromsarna. Och han säger att han noterar det.

Men idag så ringer snubben från verkstaden och säger att dom måste byta hela oket på grund av att det läcker, och jag ifrågasätter hur det kan läcka, om dom kollat packningar etc. För man vet ju hur många verkstäder jobbar. Varpå han säger att han kan skicka en film på oket.

Det som visas på filmen är en helt urdragen kolv som han står och ruskar på för att visa att den är lös och läcker, NO SHIT.
Här är bild: https://gyazo.com/0d8d7e888ba877a4b04ada4c8e1ac6b1

Film: https://gyazo.com/0d8d7e888ba877a4b04ada4c8e1ac6b1

Jag påpekar det, och då säger han att dom kan använda det gamla oket iaf, men att han rekomenderar att byta. Nu är jag lite nojig att dom kommer se till så det läcker.

Men är det där ens lagligt? Ska man reklamera? Babben måste ha trott att jag va så pass okunnig så han kunde lura mig med den där filmen?
Bilverkstäder arbetar alltid så, betalar inte eller gör en chargeback! Hota med en polisanmälan.
Citera
2024-07-19, 23:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker

Det händer trots allt också ganska ofta att bromskolven i oket är rostig och därav går tungt.
Bromsok har ju faktiskt en livslängd dom också, som allt annat.

Senast idag hjälpte jag en polare med hans sju år gamla bil där bromsen låg an rejält och man fick ta i för kung och fosterland för att få in kolven i bromsoket.

Och när jag pumpade ut kolven med bromspedalen kunde man ju se att kolven var ärgad och ful. Så pass mycket så att det var små porer av rost i kolven.

Självklart hade det varit enklast att åka till staden och köpt ett sprillans nytt bromsok och det gör nog 9 av 10 verkstäder för att lämna ut ett seriöst arbete.

Men alternativet blev att putsa av bromskolven med ett fint slippapper. Plocka ur tätningen ur oket och göra rent där i och återmontera med nytt silikonbromsfett.
Efteråt gick det att trycka in bromskolven med fingrarna hela vägen.

Alltihop tog ju typ 45-50 minuter och eftersom det var en polare så tog jag inget betalt.

Men vad jag vill ha sagt är att en verkstad hade ju tagit betalt för en timme, typ 1000 till 2000 kr beroende på verkstad och det finns ju egentligen inte så många kunder som vill betala dom pengarna för ett sådant jobb där verkstaden kanske inte kan garantera utgången av det hela.

DÄRFÖR byter en seriös verkstad istället till ett nytt bromsok.
Senast redigerad av ormbiten 2024-07-19 kl. 23:52.
Citera
2024-07-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ett misstag är en värdefull erfarenhet för framtiden, så du har kanske ej förlorat så mycket pengar, om du fortsätter att reparera dina bilar.

Kanske har du sparat lite pengar i det långa loppet.

Jag spolade igenom över två liter svindyr bromsvätska i hustruns bromssystem, för att lufta det. Det var fel, och alldeles för mycket, men fungerade ok. All luft borta, men slöseri, för svårt felaktig metodik från min sida.

Du måste inte köra igenom ny vätska hela tiden, samla upp den som kommer ut i lämplig ren behållare och använd igen tills luften är borta. Då kan du köra in lite helt ny om de behövs när luften är ute.
Citera
2024-07-20, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker

Det beror väl helt på varför bromsarna ligger på…
Handlar det bara om att det är rengöring utvändigt som behövs (typ att man kan kontrollera att damask är felfri och kolven rör sig som den ska och inte är en massa skit och korrosion på kolven) så kan man ju göra rent och smörja fackmannamässigt.

Är det istället en trög eländig kolv, dassig damask och lite allround sopigt ok, så byter man oket. Att bara jucka igång kolven i sådana lägen, kanske på med lite fett runt den och på med ny damask, är inte ett seriöst jobb utan tattarjobb med ökad risk för kommande problem.

Citat:

Citat:
Stämmer bra. Var den jag tänkte på sen har jag även sett flera andra också. Kommer inte ihåg om detta med bromsarna var på denna filmen eller någon annan jag sett.
Är ett bevis på att man inte ska tro på allt bilverkstäder säger.
Dessutom är det märkesverkstäder som är med i filmen.
Dom som blint vill tro på vad bilverkstäder säger kan fortsätta och tro på dom och betala för fel som inte finns. Du gjorde helt rätt som ifrågasatte

Man blir bra trött på att folk bara ser det svart och vitt och dömer alla verkstäder för något som blåses upp för uppmärksamhet av media.

Det förekommer absolut slarv och fusk, men ingen verkar se hur de i filmen klippt ihop för att få mesta uppmärksamhet. Ni tror inte Kalla Fakta vill sälja sin grej…?

Flera av felen de riggar är dessutom fel som är tämligen betydelselösa i de flesta fall, t ex att batteriet inte sitter helt fast. Att verkstäder kan missa sådan, av slarv eller fusk, är enkelt att förstå. Det är helt enkelt rätt ovanligt att batteriet sitter löst, och det finns ofta viktigare saker att kolla och som kan ta längre tid att åtgärda. Så det är naturligt (men inte bra…) att mekar kan missa eller fuska med mer banala saker.
Värre är det såklart om de skulle missa klart viktigare saker, eller åtgärda sådant bristfälligt.

Citat:
Ursprungligen postat av P.alex.j
Bilverkstäder arbetar alltid så, betalar inte eller gör en chargeback! Hota med en polisanmälan.

Sluta med korkade och generaliserande lögner

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det händer trots allt också ganska ofta att bromskolven i oket är rostig och därav går tungt.
Bromsok har ju faktiskt en livslängd dom också, som allt annat.

Senast idag hjälpte jag en polare med hans sju år gamla bil där bromsen låg an rejält och man fick ta i för kung och fosterland för att få in kolven i bromsoket.

Och när jag pumpade ut kolven med bromspedalen kunde man ju se att kolven var ärgad och ful. Så pass mycket så att det var små porer av rost i kolven.

Självklart hade det varit enklast att åka till staden och köpt ett sprillans nytt bromsok och det gör nog 9 av 10 verkstäder för att lämna ut ett seriöst arbete.

Men alternativet blev att putsa av bromskolven med ett fint slippapper. Plocka ur tätningen ur oket och göra rent där i och återmontera med nytt silikonbromsfett.
Efteråt gick det att trycka in bromskolven med fingrarna hela vägen.

Alltihop tog ju typ 45-50 minuter och eftersom det var en polare så tog jag inget betalt.

Men vad jag vill ha sagt är att en verkstad hade ju tagit betalt för en timme, typ 1000 till 2000 kr beroende på verkstad och det finns ju egentligen inte så många kunder som vill betala dom pengarna för ett sådant jobb där verkstaden kanske inte kan garantera utgången av det hela.

DÄRFÖR byter en seriös verkstad istället till ett nytt bromsok.

Precis, men sådant där fattar inte ”pöbeln” som alltid själva är ”bilexperter” och dömer alla verkstäder utifrån sin egen okunnighet men skryter om att de minsann gör allt själva för att slippa luras.

Man kan ju fundera om dessa människor då också alltid bakar sitt bröd själva, odlar råvarorna, bygger sitt hus själva och tillverkar allt materialet till det själva, tillverkar allt material och syr sina kläder själva. Alltid lagar all sin mat själva…? Allt i sin iver att aldrig bli lurade, för inget får kosta nåt här i livet, eller allt är för dyrt och alla företag tar för mycket betalt och luras alltid…?
Eller är det bara bilverkstäder, hantverkare, och elektriker som alltid luras och tar för mycket betalt, menar de…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in