2024-07-20, 09:43
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Då kan dom inte varit arbetande hela livet. Min mor har 23k före skatt, som en lågbetald industriare.

Det finns en del som spelar in. De med lägre pension kan ha jobbat hela livet utan tjänstepension medan tex din mor jobbat med tjänstepension.
Ett annat sätt som påverkar är hur man väljer att ta ut sin tjänstepension, har din mor valt att ta ut den på en 5års period så höjs pensionen ganska mycket de åren.

En del i tråden skriver om att vi blir äldre och det påverkar pension/pensionsålder.
Pensionssystemet infördes på 1920-talet, 50 år senare sänktes pensionsåldern, trots att medellivslängden ökat.
Att politikerna idag höjer pensionsåldern och vill höja den ännu mer beror på haveriet med invandringen, vilket blöder ut ofantliga summor ut statskassan.
Någon ska betala för detta och det blir vi vanliga arbetande svenskar.
Citera
2024-07-20, 10:10
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet hur människor fungerar ungefär. Hade du haft t.ex. 10 miljoner eller mer, så hade du inte postat här på forumet.
Nähä och varför det? Får man inte posta i denna tråden om man har ”t.ex. 10 miljoner eller mer”? Du svamlar ju bara värdelös dynga.
Citera
2024-07-20, 10:20
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet hur människor fungerar ungefär. Hade du haft t.ex. 10 miljoner eller mer, så hade du inte postat här på forumet.
Finns många här som har mycket mer än 10 millar. Du har ingen koll alls
Citera
2024-07-20, 11:06
Medlem
Haajibs avatar
Pensionen bygger på kalkyler från 70-talet
Citera
2024-07-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Istället för 23 000 kr/månad, räkna på 13 000 kr. Och ersätt hans billiga bostadsrätt med en dyr hyresrätt. Och lägg på kostnaden för mediciner och hemtjänst. Och plötsligt är det verkligen hand till mun som gäller för många. Vi vet att väldigt många av dagens pensionärer har väldigt bra ekonomi, men detta gäller verkligen inte alla.

Hyresrätter borde vara bara för dom upp till 30 år, sen måste man köpa sin bostad. Det säger sig självt att det blir aldrig billigare att hyra något.

Jag kan i ärlighetens namn inte tycka synd om fattigpensionärer för har man haft en helt vanlig lågavlönad knegaryrke så har man en väldig dräglig tillvaro som pensionär.

Sen så klart så finns det olyckliga fall där hemmafruar som uppfostrat barnen i 15 års tid och dom separerar har en dålig pension men dom kan inte vara allt för många
Citera
2024-07-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Detta benhandlade jag strax efter. De som inte får full garantipension har rätt till så kallat "äldreförsörjningsstöd", skattefria pengar av samma sort som det socialbidrag de vant sig vid redan. Men ofta lite mer generöst!

Nej ÄFS är lägre än garantipension och bostadstillägg plus ev inkomsttillägg. Socialbidrag de vant sig vid redan menar du svenskar som varit sjukpensionärer, missbrukare, levt på arbetsmarknadsåtgärder osv
Citera
2024-07-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Hyresrätter borde vara bara för dom upp till 30 år, sen måste man köpa sin bostad. Det säger sig självt att det blir aldrig billigare att hyra något.

Jag kan i ärlighetens namn inte tycka synd om fattigpensionärer för har man haft en helt vanlig lågavlönad knegaryrke så har man en väldig dräglig tillvaro som pensionär.

Sen så klart så finns det olyckliga fall där hemmafruar som uppfostrat barnen i 15 års tid och dom separerar har en dålig pension men dom kan inte vara allt för många

de hemmafruarna får ett generöst bostadstillägg utöver pensionen
Citera
2024-07-20, 12:00
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inflationen. Du tänkte inte på det. Pensionen följer inte inflationen.

ja och det är helt åt helvete, den bör ju höjas om något det har vi fan råd med speciellt hur dyrt allt blivit.
Citera
2024-07-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Nej ÄFS är lägre än garantipension och bostadstillägg plus ev inkomsttillägg. Socialbidrag de vant sig vid redan menar du svenskar som varit sjukpensionärer, missbrukare, levt på arbetsmarknadsåtgärder osv

I just det här fallet rörde sig diskussionen om de som inte fick full garantipension eftersom de inte bott i Sverige 40 yrkesverksamma år. Och då är det ganska få svenskar kvar i gruppen.

Men ÄFS är inte alls så "snålt" som många tycks tro. Det är 7500:- rent och skattefritt i handen (om man klarar behovsprövningen). Därutöver en rimlig slant för hyra.
Jämför det med normen för försörjingsstöd: 5020:-/månad skattefritt. Plus boendekostnader (som förvisso kan vara högre än vad ÄFS medger).

Garantipensionen för ensamstående är 11 603:- / månad plus bostadstillägg. Men Garantipensionen är skattepliktig.

Sammantaget är det så att om man inte har haft några inkomster men har levt 40 år i Sverige får man ut mer i Garantipension än ÄFS. Men den som inte har 40 år i Sverige får åtminstone alltid ÄFS.
Och beloppet är ungefär lika stort som vad en undersköterska med 40 år i yrket kan förväntas få ut:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/pension/a/86ej6x/siv-81-har-lag-pension-trots-40-ars-arbete

Tänk er också en person som jobbat 40 år och som redan från start fått en så hög lön att denne får maximalt antal pensionsrätter under vart och ett av sina 40 yrkesverksamma år. Dessa pensionrätter ger en utdelning på ca 16.000:-/månad + avkastningen av premiepensionen (som ju varierar beroende på hur den är placerad). Samtliga dessa inkomster beskattas.
Som ni ser är det väldigt liten skillnad mellan de olika kategorierna.

Så vi har väl en slags "medborgarpension" i Sverige. Ingen skall ha mer än någon annan, oavsett hur mycket man betalade in.
(De yrkesverksamma har förstås oftast någon form av tjänstepension, men den finansieras inte via skatten utan betalas i sin helhet av arbetsgivaren. Inget som staten har något att göra med, alltså).
Citera
2024-07-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja och det är helt åt helvete, den bör ju höjas om något det har vi fan råd med speciellt hur dyrt allt blivit.
Garantipensionen har(liksom många andra bidrag) höjts MER än inflationen de senaste åren.
Citera
2024-07-20, 12:31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Det finns en del som spelar in. De med lägre pension kan ha jobbat hela livet utan tjänstepension medan tex din mor jobbat med tjänstepension.
Ett annat sätt som påverkar är hur man väljer att ta ut sin tjänstepension, har din mor valt att ta ut den på en 5års period så höjs pensionen ganska mycket de åren.

En del i tråden skriver om att vi blir äldre och det påverkar pension/pensionsålder.
Pensionssystemet infördes på 1920-talet, 50 år senare sänktes pensionsåldern, trots att medellivslängden ökat.
Att politikerna idag höjer pensionsåldern och vill höja den ännu mer beror på haveriet med invandringen, vilket blöder ut ofantliga summor ut statskassan.
Någon ska betala för detta och det blir vi vanliga arbetande svenskar.
Vem skulle annars betala för invandringen? Att dagens pensionärer blir blåsta på sina pensionslöften är väl det minsta man kan begära med tanke på att de (i egenskap av sin ålder) utgör den grupp som har röstat för invandringen under längst tid. Glöm inte att en person som är 80 år gammal idag var 24 år gammal 1968.
Citera
2024-07-20, 12:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag håller med om att resurser måste omfördelas ifrån de som inte bidrar till de som bidrar. Rent krasst så tycker jag att det inte ens ska vara möjligt att leva ett helt liv utan att arbeta om man inte har en någon som kan försörja en. Att man kan få så hög ersättning utan att arbeta, såväl före som efter pensionen, är galet. Men att det är oundvikligt håller jag inte med om. Omfördela pengarna så är problemet löst, det är ett val som är fullt möjligt att göra. Det är en fråga om prioriteringar.
Jag håller med dig, men du måste förstå att det du kallar för omfördelning i praktiken innebär att man avskaffar välfärden. Jag ser inga tecken på att vi är på väg i den riktningen, och det är därför som jag säger att värdelösa pensioner är oundvikliga. Tvärtom så tävlar politiker om att ösa pengar över fattigpensionärer, det vill säga människor som har levt från lön till lön under hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in