2024-07-20, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ja, eftersom att begreppet skälig levnadsnivå inkluderar saker som egen bostad, telefon, dator, internet, dagstidning, m.m. Alla har rätt till detta, och man kan säga att en pension som understiger kostnaden för att upprätthålla en skälig levnadsstandard är värdelös. Samma sak gäller för övrigt löner som understiger bidragsnivåerna.

Jag tycker också att detta är fel och att den skäliga levnadsstandarden är alldeles för hög. Om garantipensionärerna till exempel hade fått nöja sig med en våningssäng i en sovsal istället för en egen lägenhet så hade värdet på vårdbiträdets pension givetvis ökat.

Jag håller med om att resurser måste omfördelas ifrån de som inte bidrar till de som bidrar. Rent krasst så tycker jag att det inte ens ska vara möjligt att leva ett helt liv utan att arbeta om man inte har en någon som kan försörja en. Att man kan få så hög ersättning utan att arbeta, såväl före som efter pensionen, är galet. Men att det är oundvikligt håller jag inte med om. Omfördela pengarna så är problemet löst, det är ett val som är fullt möjligt att göra. Det är en fråga om prioriteringar.
Citera
2024-07-20, 08:04
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Duktig idiot. Det rätta är förstås att beskatta de rika så att både människor som har arbetat och människor som aldrig har arbetat ska ha ännu högre levnadsnivå än idag.
Så man ska spotta på de som arbetar ännu mer än vad man gör idag?
Citat:
Miljardärerna och politikerna är de verkliga parasiterna.
Hur är miljardärer och politiker parasiter? Det ska bli intressant att höra hur du kommer göra bort dig i detta svar.
Citera
2024-07-20, 08:09
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Min far arbetade i 58 år och ofta övertid. Han är inte direkt fattig men har lik förbannat bara 60% av vad han var lovad under den tid ATP-systemet fanns, vilket var under 38 av de år som han arbetade.
Han kanske skulle tagit lite ansvar och sparat/investerat pengar så att han var mångmiljonär efter 58 års arbete eftersom att pensionsnivån inte spelar någon roll då.

Citat:
Alla miljardärer som med hjälp av både lagliga och olagliga kryphål också nästan inte betalar någon skatt antar jag att du tycker är OK.
Varför skulle det inte vara ok att skatteplanera lagligt? Du har lite otur när du tänker va?
Citera
2024-07-20, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Så man ska spotta på de som arbetar ännu mer än vad man gör idag?Hur är miljardärer och politiker parasiter? Det ska bli intressant att höra hur du kommer göra bort dig i detta svar.

Dumjävel. De som arbetar är de som utför själva arbetet, vilket inga politiker eller kapitalister gör.

Troligen är du själv bidragstagare, som många här, vilket är en ironisk psykologisk mekanism. Åtminstone är du garanterat en som skulle tjäna på ett egalitärt samhälle men håller på kapitalismen för att du är "lyckad" i dina fantasier. Det är enormt vanligt här på forumet.
Citera
2024-07-20, 08:19
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Dumjävel. De som arbetar är de som utför själva arbetet, vilket inga politiker eller kapitalister gör.
Hahah fyfan vad korkad du är. Du tror inte att politiker eller "kapitalister" arbetar? Vad gör de då? Hur tror du t.ex. våra företag existerar överhuvudtaget? Om du verkligen är såhär dum på riktigt så finns ju ingen anledning att ens diskutera med dig.

Citat:
Troligen är du själv bidragstagare, som många här, vilket är en ironisk psykologisk mekanism. Åtminstone är du garanterat en som skulle tjäna på ett egalitärt samhälle men håller på kapitalismen för att du är "lyckad" i dina fantasier. Det är enormt vanligt här på forumet.
Man brukar köra personangrepp när man, som dig, inte har något annat att komma med. Gå och läs en bok (du behöver nog plöja en hel del dock) och kom tillbaka sen. Och helst något annat än Marx.
Citera
2024-07-20, 08:39
Bannlyst
Citat:
Hahah fyfan vad korkad du är. Du tror inte att politiker eller "kapitalister" arbetar? Vad gör de då? Hur tror du t.ex. våra företag existerar överhuvudtaget? Om du verkligen är såhär dum på riktigt så finns ju ingen anledning att ens diskutera med dig.

Man brukar köra personangrepp när man, som dig, inte har något annat att komma med. Gå och läs en bok (du behöver nog plöja en hel del dock) och kom tillbaka sen. Och helst något annat än Marx.

Du har lite aktier och tror att du räknas bland kapitalisterna. Hade du haft riktigt stora pengar hade du inte skrivit på det här forumet. Du är bara ännu en nyttig idiot åt etablissemanget.

Hade du inte varit så okunnig hade du vetat att jag har Lysander Spooner som avatar.
Citera
2024-07-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Människor som levt och jobbat. Sedan kommer pensionsåldern ifatt och så får man dålig pension efter alla år av att man slitit och jobbat. Jag tänker mig att många som har dålig pension har egentligen jobbat så länge som standrad Svensson, liksom ca 40 år.

Att många idag är tyvärr sjukskrivna, går på bidra m.m, kanske senare i tiden får smaka på pensionen.

Men våra äldre som har haft mer energi, större motivation till att jobba, slitit m.m. Hur kommer det sig att dessa har det dåligt med pension.

En gång i tiden var det ju lättare att skaffa jobb. Idag är det svårare. Så dagens människor varför många skulle få dåligt i pension, är ju ingen snack om.

Men som sagt, när Sverige var Sverige på riktigt, med Svenssons som jobbade kanske en och samma jobb fram till pensionen. När Sveirge var enklare att få jobb.

Hur kommer det sig att våra människor som jobbade hårt för detta land, senare få smaka på konsekvensen med dålig ekonomi?

Alla dessa människor som har dålig ekonomi, kan väl omöjligt har haft långvarig sjukskrivning eller så? Många som jobbade hårt, får senare dålig pension?

Och skulle Sverige verkligen drabbas hårt, om alla våra pensionärer skippade att få betala skatt.

Många jobbar deltid också
Citera
2024-07-20, 09:12
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag ser framförallt två faktorer som gör det svårt att få bra pensioner.

1. Inflationen, givetvis. När allt blir dyrare hela tiden så äter det bokstavligen upp pensionen. Säg att man som 30 åring får höra att det räcker spara 1000 kr i månaden så har man en pension på 15.000 kr i månaden mellan 65-75 år. Bara exempel med siffror nu, men detta låter jättebra för 15.000 kr lever man gott på. 35 år senare är det dags att gå i pension. Nu räcker 15.000 kr inte ens till hyran.

2. Vi lever längre. Det är skillnad att få pension i 10 år eller att få pension i 30 år. Det här med livslängden som ökar hela tiden slår sönder pensionsberäkningar så det stänker om det och hela systemet blir underfinansierat.

Det är väl knappast så det går till? Rätta mig om jag har fel, men pensionspengarna läggs i statligt förvaltade fonder och dessa ska - enligt budget - växa minst med inflationen. Har inga konkreta källor att hänvisa till, men har för mig att målet på avkastningen skulle vara 15% per år vilket däremot är helt orealistiskt.

Sedan att ägg och olivolja blivit dyrare i förhållande till andra saker är ju i sig inte inflation (nåväl, efterfrågeinflation på just de varorna är det väl) i det stora hela. Det handlar väl snarare om dysfunktionella marknader i Sverige som gör att hyran är vansinnigt hög med mera. Det jag invänder mot är att pension kan liknas vid att stoppa in pengar i väggen eller lägga pengar under madrassen - pensionen ska växa med minsta lika mycket som inflationen, det ska inte ens vara ett problem för våra inkompetenta pensionsförvaltare att klara av, bara att lägga in i valfri privat förvaltad fond på Avanza.
Citera
2024-07-20, 09:16
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Du har lite aktier och tror att du räknas bland kapitalisterna. Hade du haft riktigt stora pengar hade du inte skrivit på det här forumet. Du är bara ännu en nyttig idiot åt etablissemanget.

Hade du inte varit så okunnig hade du vetat att jag har Lysander Spooner som avatar.
Du vet väl inte hur mycket jag äger? Varför sitter du och gissar?

Jag syftade inte på din avatar när jag skrev att du borde läsa något annat än Marx utan pga vad du skriver. (Eftersom att du tror att vi fortfarande lever på 1800-talet och maler på som en efterbliven kommunistfjant med ord som ”kapitalist” som verkar vara det enda ni kommer ihåg från föreläsningen i statsvetenskapens grundkurs). Du är pinsamt patetisk.
Citera
2024-07-20, 09:26
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Det är väl knappast så det går till? Rätta mig om jag har fel, men pensionspengarna läggs i statligt förvaltade fonder och dessa ska - enligt budget - växa minst med inflationen. Har inga konkreta källor att hänvisa till, men har för mig att målet på avkastningen skulle vara 15% per år vilket däremot är helt orealistiskt.
Av pengarna som avsätts till den allmänna pensionen står inkomstpension för drygt 85% vilket är delen som inte finns på riktigt utan endast är ett löfte från staten att ge dig pension när du väl går i pension, om det vid det tillfället finns pengar att ge dig. Den andelen som avsätts till fonder (AP7 såfa om man inte själv ändrar) är alltså en mycket mindre andel.

Det är alltså viktigt att själv ta ansvar och spara ihop pengar så att man har tillräckligt mycket för att det inte skulle påverka en även om man skulle få 0 kronor i pension.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-07-20 kl. 09:34.
Citera
2024-07-20, 09:30
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det beror på vad man menar med ”bra”. De jag vet får typiskt 15-16 tusen. Före skatt.

Då kan dom inte varit arbetande hela livet. Min mor har 23k före skatt, som en lågbetald industriare.
Citera
2024-07-20, 09:41
Bannlyst
Citat:
Du vet väl inte hur mycket jag äger? Varför sitter du och gissar?

Jag syftade inte på din avatar när jag skrev att du borde läsa något annat än Marx utan pga vad du skriver. (Eftersom att du tror att vi fortfarande lever på 1800-talet och maler på som en efterbliven kommunistfjant med ord som ”kapitalist” som verkar vara det enda ni kommer ihåg från föreläsningen i statsvetenskapens grundkurs). Du är pinsamt patetisk.

Jag vet hur människor fungerar ungefär. Hade du haft t.ex. 10 miljoner eller mer, så hade du inte postat här på forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in