• 1
  • 2
2024-07-19, 22:44
Medlem
Någon som vet vilken prästen är eller har mer att berätta om detta fallet?

Citat:
En man i 40-årsåldern står åtalad för olaga hot mot sin före detta partner. I samband med anmälan genomförde polisen ett vapenomhändertagande av mannens sju skjutvapen.

Mannen, som är hemmahörande i Kronobergs län, ska enligt stämningsansökan ha uttalat hot om att döda eller skada sin tidigare partner till en vän. Vännen har sedan berättat om hoten för partnern.
I förundersökningen framkommer det att mannen, som arbetar som präst, ska ha berättat till sin vän att han vill döda kvinnan genom att skjuta henne eller förgifta hennes proteinpulver.

https://www.smalanningen.se/2024-07-...utvapen-hemma/

Artikeln berättar även att han ska också ha sagt till vännen att han funderat på att sätta dit kvinnan för brott genom att fejka att hon skadat honom med kniv.

Mannen har vapenlicens för sju skjutvapen och i samband med anmälan omhändertog polisen vapnena. Polisen upptäckte även att mannen hade ovanligt mycket ammunition i sitt hem och diverse knivar och rakblad. Kvinnan har även tidigare anmält mannen för misshandel. Mannen förnekar att han hotat kvinnan.

Kort citat ur lång artikel ur den andra lokaltidningen:

Citat:
Polisen fick larm i slutet av juni om att en präst, bosatt på en adress i Kronobergs län, uttalat att han ville förgifta eller skjuta sin exfru.
Den som larmade polisen är en man som nyligen lärt känna prästen.

De har båda nyligen separerat från sina fruar och under ett nattligt samtal hemma hos prästen pratade han om att lägga gift i proteinpulver som han ex skulle använda.
xxx
”Jag kan ju inte ha på mitt samvete om han skulle mörda henne”, säger mannen som efter samtalet med prästen larmade polisen under samma natt.
Prästen har ett förflutet inom Polismyndigheten och är aktiv inom det militära. Därför har han flera vapen och ammunition.
xxx
Hans exfru har begärt att få kontaktförbud och i förhören säger hon att hon är ”livrädd för honom just nu”.
Hennes uppfattning är att prästen är kapabel att genomföra det han hotat med.
Det som hänt innebär att ”hela hans värld rasar” och att han därför är som farligast just nu, säger hon i förhören.
xxx

Prästen har suttit häktad i avvaktan på rättegång i Växjö tingsrätt. Den har ställts in och han har i dagarna släppts ur häktet i avvaktan på nytt datum för huvudförhandling. Tingsrättens bedömning är att det inte är ”proportionerligt” att han ska vara fortsatt häktad.
xxx
Men åklagaren Annie Runanders bedömning är att bevisningen ändå är så pass tung att den håller för ett åtal.
Det är framför allt larmet till polisen mitt i natten och att mannen som larmade också försökte kontakta och varna prästens exfru som väger tungt, enligt Annie Runander.
https://www.smp.se/vaxjo/prast-misst...add-for-honom/
Senast redigerad av TrollRoll 2024-07-19 kl. 22:52.
Citera
2024-07-19, 22:52
Medlem
Dziwnes avatar
Svenska kyrkans präster är så totalt jävla trash. Människor som inte tror på Gud och som är insyltade i allt från äktenskapsbrott till mord.

Skrällande cymbaler, en kyrka för ogudaktiga människor som vänt sig från Gud.
Citera
2024-07-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Svenska kyrkans präster är så totalt jävla trash. Människor som inte tror på Gud och som är insyltade i allt från äktenskapsbrott till mord.

Skrällande cymbaler, en kyrka för ogudaktiga människor som vänt sig från Gud.

Var framkommer det att han är en svenska kyrkan-präst? Artiklarna är låsta så har inte läst dem.
Citera
2024-07-19, 23:03
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Var framkommer det att han är en svenska kyrkan-präst? Artiklarna är låsta så har inte läst dem.

Elementärt min käre Watson:
Präst är en skyddad titel. Predikar du i en frikyrka så är du en pastor.
Katolska präster har inte relationer med motsatt kön.
Citera
2024-07-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Elementärt min käre Watson:
Präst är en skyddad titel. Predikar du i en frikyrka så är du en pastor.
Katolska präster har inte relationer med motsatt kön.

Ok, Sherlock!
Vore intressant veta vem gubben är! Kan inte vara många präster med hans "profil". Bra jobbat av mannen som anmälde!
Senast redigerad av DEF1 2024-07-19 kl. 23:27.
Citera
2024-07-19, 23:24
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Någon som vet vilken prästen är eller har mer att berätta om detta fallet?

https://www.smalanningen.se/2024-07-...utvapen-hemma/

Artikeln berättar även att han ska också ha sagt till vännen att han funderat på att sätta dit kvinnan för brott genom att fejka att hon skadat honom med kniv.

Mannen har vapenlicens för sju skjutvapen och i samband med anmälan omhändertog polisen vapnena. Polisen upptäckte även att mannen hade ovanligt mycket ammunition i sitt hem och diverse knivar och rakblad. Kvinnan har även tidigare anmält mannen för misshandel. Mannen förnekar att han hotat kvinnan.

Kort citat ur lång artikel ur den andra lokaltidningen:

https://www.smp.se/vaxjo/prast-misst...add-for-honom/

Kan man inte hitta nån lista på alla präster i kronobergs län och sen lista ut vem han kan vara? Stackars hans ex. Måtte han inte göra något när han är på fri fot.
Citera
2024-07-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Kan man inte hitta nån lista på alla präster i kronobergs län och sen lista ut vem han kan vara? Stackars hans ex. Måtte han inte göra något när han är på fri fot.

Obergripligt att han släpptes! Ska hon istället behöva fly hemmet?
Citera
2024-07-19, 23:31
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Obergripligt att han släpptes! Ska hon istället behöva fly hemmet?
Ja det verkar så. ag menar tycker man det är Oproportionerligt att sitta häktad om kvinnan sen hittas mördad? Ännu en kvinnas liv som då fått stryka med för att man väljer att skydda svårt sjuka män.
Citera
2024-07-21, 10:24
Medlem
Minns jag rätt så nämnde någon av artiklarna, som jag inte tror jag citerade, att han inte hade anställning som präst för tillfället.
Citera
2024-08-12, 17:35
Medlem
Matteus8s avatar
Jag vet vem prästen är, men vill inte gärna avslöja hans identitet här. Men de jag kan säga är att han inte arbetar i Växjö stift (Kronbergs län, Kalmar län, Jönköpings län) och inte heller i Lunds stift (Skåne län, Blekinge län)
Citera
2024-08-12, 19:23
Medlem
senhackarens avatar
Hur var det här med att vända kinden till? Har prästjäveln inte läst sin bibel ordentligt?
Citera
2024-08-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matteus8
Jag vet vem prästen är, men vill inte gärna avslöja hans identitet här. Men de jag kan säga är att han inte arbetar i Växjö stift (Kronbergs län, Kalmar län, Jönköpings län) och inte heller i Lunds stift (Skåne län, Blekinge län)

Kronobergs län & tingsrätt ger Växjö tingsrätt (?)
Undrar om det rubriceras grovt olaga hot eller grov fridskränkning, finns två ärenden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in