2024-07-17, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombah
Och varför tror du folk fastnar för heroin? Nästan alla som testar heroin älskar ruset, men långt ifrån alla blir pundare, samma med Oxycontin eller dyl.
Dem flesta kan testa heroin utan att bli dagliga pundare på skiten, ungefär som att dem flesta kan dricka utan att bli alkoholister.
Det är trauman osv som gör att människor trillar dit, du borde läsa på lite mer.

Det är för övrigt inte "relativt billigt" med knark, framförallt inte heroin haha, om du har ett fullskaligt missbruk så ska du fram med tusen kronor om dagen, lycka till att klara av det om du har ett vanligt jobb, bostad osv.
Jag skulle inte vara så säker på det. Nya beroende-teorier kommer och går. Skulle jag gissa skulle jag säga att andelen som prövar tyngre opioider som heroin/fentanyl och fastnar för ruset i sig, utan underliggande problem, är väsentligt mycket högre än för andra droger. Sen kommer ju alla problem som brev på posten när man har blivit beroende.

Syftade mer kanske på att fentanyl är relativt billigt. Men inget heroin är väl rent längre så det är mest folk som blir beroende av fentanyl idag ändå.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-07-17 kl. 22:42.
Citera
2024-07-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Jag skulle inte vara så säker på det. Nya beroende-teorier kommer och går. Skulle jag gissa skulle jag säga att andelen som prövar tyngre opioider som heroin/fentanyl och fastnar för ruset i sig, utan underliggande problem, är väsentligt mycket högre än för andra droger. Sen kommer ju alla problem som brev på posten när man har blivit beroende.

Syftade mer kanske på att fentanyl är relativt billigt. Men inget heroin är väl rent längre så det är mest folk som blir beroende av fentanyl idag ändå.
Vad du skulle gissa på spelar ingen roll, faktum är att de flesta kan testa heroin, kokain, oxycontin och alkohol, utan att bli missbrukare.

Världens mest beroendeframkallande ämne är för övrigt nikotin.
Citera
2024-07-17, 23:19
Avslutad
Citat:
Vad du skulle gissa på spelar ingen roll, faktum är att de flesta kan testa heroin, kokain, oxycontin och alkohol, utan att bli missbrukare.

Världens mest beroendeframkallande ämne är för övrigt nikotin.
Yes men det var inte det jag sa. Jag sa att bland dom som prövar opioider av nyfikenhet är andelen som fastnar störst jämfört med alla andra kategorier av droger. Detta gissade jag dock bara till mig har ingen källa.

Enligt den vetenskapliga grafen jag postar här under är både heroin och kokain mer beroendeframkallande än nikotin. Men det kunde nog en 5 åring lista ut. Andelen som är beroende är en annan sak än drogens beroendeframkallande status.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_%2 8mean_physical_harm_and_mean_dependence%29.svg
Senast redigerad av Doktor.D 2024-07-17 kl. 23:24.
Citera
2024-07-17, 23:35
Medlem
Citat:
Yes men det var inte det jag sa. Jag sa att bland dom som prövar opioider av nyfikenhet är andelen som fastnar störst jämfört med alla andra kategorier av droger. Detta gissade jag dock bara till mig har ingen källa.

Enligt den vetenskapliga grafen jag postar här under är både heroin och kokain mer beroendeframkallande än nikotin. Men det kunde nog en 5 åring lista ut. Andelen som är beroende är en annan sak än drogens beroendeframkallande status.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_%2 8mean_physical_harm_and_mean_dependence%29.svg
Nikotin är den enda drogen som man måste vänja sig att "gilla".
Heroin, alkohol, kokain osv ger ett underbart rus första gången man testar.
Nikotin gör att man blir illamående och många spyr första gången, ingen behaglig upplevelse.
Citera
2024-07-17, 23:48
Avslutad
Citat:
Nikotin är den enda drogen som man måste vänja sig att "gilla".
Heroin, alkohol, kokain osv ger ett underbart rus första gången man testar.
Nikotin gör att man blir illamående och många spyr första gången, ingen behaglig upplevelse.
Jag fick en skön effekt första gången jag testade nikotin om än lite yr.
Här kan du läsa om verkligheten lägg där till 3år att återhämta sig från oxytocin beroende (lättare än heroin)

En annan som ger samma tips angående oxytocin beroende.
Citera
2024-07-18, 00:04
Medlem
Citat:
Jag fick en skön effekt första gången jag testade nikotin om än lite yr.
Här kan du läsa om verkligheten lägg där till 3år att återhämta sig från oxytocin beroende (lättare än heroin)

En annan som ger samma tips angående oxytocin beroende.
Anekdoter, dessutom verkar ena killen ha tagit Subutex, Subutex är 10x svårare att sluta med än heroin/oxy.

Jag känner flera som har slutat med Oxycontin efter flera års bruk och dem är tillbaka på banan, FORT.
Citera
2024-07-18, 01:48
Avslutad
Citat:
Anekdoter, dessutom verkar ena killen ha tagit Subutex, Subutex är 10x svårare att sluta med än heroin/oxy.

Jag känner flera som har slutat med Oxycontin efter flera års bruk och dem är tillbaka på banan, FORT.
Nej dom pratar om oxytocin. En snubbe nämner bara att han går på Subutex som behandling. Jag kan läsa en hel vägg av likande inlägg på Reddit. Du kan själv läsa:
https://www.reddit.com/r/opiates/s/QQFONIr6Cq

Du svarar lite på din egen fråga varför det är så svårt att sluta med heroin. Avtändningen är endast 1 vecka i teorin men många drabbas av paws (Post-acute withdrawal syndrome) som är utdragen och i värsta fall får man problem i flera år.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-07-18 kl. 02:02.
Citera
2024-07-18, 11:49
Medlem
Grön när det kommer till heroin, men varför är det "stenar" i pulvret, vissa är stenhårda. Antar att det är ren skräp/utfyllnad?
Senast redigerad av Cainer123 2024-07-18 kl. 12:38.
Citera
2024-07-18, 12:53
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur folk kan ha så svårt med att sluta med heroin? AT:n är ju otroligt kort, att ligga och vrida/vända på sig, spy som en katt och krampa i några dagar klarar man väl?

Det är ju 100x värre med en Benzo-AT, som kan hålla i sig flera månader/år om det vill sig illa.

Hur länge har du gått på heroin? När jag blev häktad tog det närmare 5 månader att återhämta sig. Grejen med just heroin är ju att du får inte avtändning för att grejerna går ur kroppen som med andra droger utan du får avtändning för att receptorerna skriker efter grejer och det håller på länge.

Så tycker du att avtändningen är piece of cake har du inte blivit fysiskt beroende av de. Efter dagligt bruk i ca 6 månader brukar man bli hooked, generellt säger man att slutar man innan man gått på de ett halvår går det ganska enkelt då är de som du säger några dagar av obehag
Citera
2024-07-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cainer123
Grön när det kommer till heroin, men varför är det "stenar" i pulvret, vissa är stenhårda. Antar att det är ren skräp/utfyllnad?

Det är från när det är förpackat, de kommer i stenform från början sen blir de krossat när de delas, du har de i fickan osv så de kan vara heroin, det kan vara skit, antagligen är de e samma som pulvret
Citera
2024-07-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
Det är från när det är förpackat, de kommer i stenform från början sen blir de krossat när de delas, du har de i fickan osv så de kan vara heroin, det kan vara skit, antagligen är de e samma som pulvret

Ah ok, det var det dyraste och mest högrankade på AT, så förhoppningsvis är det bra skit. Jag antar att det bara är att krossa med en mortel om man inte ska köra IV och snorta?
Citera
2024-07-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cainer123
Ah ok, det var det dyraste och mest högrankade på AT, så förhoppningsvis är det bra skit. Jag antar att det bara är att krossa med en mortel om man inte ska köra IV och snorta?

Mortel behöver du inte, räcker med fingrarna eller en kniv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in