2024-07-05, 11:21
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulcus
Jag har lite funderingar kring ADD, diagnos och behandling.

Min son utreds för ADHD och min dotter har en nydiagnostiserad ADD. När jag läser igenom all info vi har fått om ADD för dottern så blir det tydligare och tydligare för mig att jag antagligen gått runt hela livet med en odiagnostiserad ADD. Jag tror att en av anledningarna att kommit till utredning är att jag har klarat av att behålla ett arbete och varit relativt funktionell i samhället.

Min dotter fick utskrivet Concerta och jag testade förra veckan att ta 27 mg. Det blev som natt och dag. Jag fick ett fokus som jag aldrig haft tidigare förutom när jag spelat datorspel. Jag kunde slutföra arbetsuppgifter som normalt sett kräver 5-6 pauser, både i hushållet och på jobbet. Jag kände mig inte påverkad utan mer att saker och ting kändes lite lättare, mycket av motståndet jag känner inför uppgifter och göromål blev bättre.

Under årens lopp har jag hunnit skrapa ihop ett rejält opiatberoende, gått i behandling (drogfri 15+ år nu), avverkat mellan 15-20 psykologer, kuratorer, beteendevetare. De flesta privat men också en del via jobbet pga brister i att hålla struktur och komma till skott med arbetet. När jag sitter med kreativa, intressant saker har jag sällan problem att fokusera. På jobbet sitter jag i eget rum med stängd där för jag klarar inte ljud utifrån eller folk som går förbi. Alltid, både medvetet och omedvetet, valt att ha människor runt mig som stöttar upp där jag brister. Anhöriga och vänner liksom chefer och kollegor. Jag tror det är en stor del till att jag klarat av att jobba.

Nära relationer har varit med starka, drivande kvinnor där jag mer valt en "assisterande" roll. Driver aldrig saker, tar inte initiativ, vågar inte hitta på nya saker eller komma med förslag till förändring. Har ätit SSRI större delen av mitt vuxna liv, fått massor med tips och råd på hur jag ska göra för att saker ska bli bättre, att jag ska må bättre. Det gör hela situationen ännu värre, att veta vad jag ska göra rent intellektuellt, hur jag ska agera, hur jag behöver göra för att få saker gjort etc men sen inte ha förmågan att göra det. Flera psykologer har sagt att jag har problem med prokrastinering och det är ju en del av alltihop. Att göra saker som är tråkigt är extremt påfrestande pga jag vet hur mycket energi och kraft det tar plus att jag antingen gör det för fort för att bli klar snabbt (vilket då blir slarvigt) eller väldigt detaljerat och långsamt för att jag är rädd att göra fel och missa nåt. Jag har aldrig klarat att läsa böcker t.ex. Efter 1-2 sidor märker jag att jag svävat iväg i tankarna och måste börja om på nytt.

Enorma vårdköer inom psykiatrin och ett relativt fungerande liv så här långt kommer göra att jag är definitivt inte är prio för utredning. Jag har ingen kontakt med psykiatrin idag, endast sporadisk kontakt med vårdcentral gällande återkommande depressioner (som behandlas). Att gå till läkare och säga att jag testat Concerta och att jag upplevde att det hjälpte mig är kanske inte den bästa strategin.

Allt känns ganska hopplöst och jag känner mig uppgiven, jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig eller hur jag ska göra.

Gör en utredning privat och ta det på avbetalning. Det har du råd med om du så går på Soc (vilket jag förstår att du inte gör men jag skriver så för effektens skull).
Citera
2024-07-05, 14:04
Medlem
BlachDahlias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Nej men det låter verkligen äckligt. Hur känns det att ha det problemet?

Ja det känns ju inte bra🤣
Citera
2024-07-07, 19:02
Medlem
Läste igenom säkert 20 sidor här o fick doserings tips

Tog ca 90mg Affedin Metylfenidat för ca 1 timme sedan, kapsel o hällde ut alla kulor och drog ner det med vatten, krossade ej kulorna.

Känner inte mycket, är inte ovan med lite tyngre men var ett tag sedan jag tog något alls så någon tolerans finns ej, har 90mg kvar och tänkte testa nasalt o krossa kulorna för att jämföra.

Känner mig mer fokuserad dock och lite tung i armarna, jag kanske har ADHD 😂

Bör jag vänta några timmar till, ifall det är en fördröjd och utdragen effekt pga jag inte krossade kulorna och tog det oralt?

Vill påpeka att jag är en man i mellan åldern o ca 100kg med mix av Mcdonalds o gym

Aldrig tagit Metylfenidat förut.
Senast redigerad av Frostborned 2024-07-07 kl. 19:08.
Citera
2024-07-08, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostborned
Läste igenom säkert 20 sidor här o fick doserings tips

Tog ca 90mg Affedin Metylfenidat för ca 1 timme sedan, kapsel o hällde ut alla kulor och drog ner det med vatten, krossade ej kulorna.

Känner inte mycket, är inte ovan med lite tyngre men var ett tag sedan jag tog något alls så någon tolerans finns ej, har 90mg kvar och tänkte testa nasalt o krossa kulorna för att jämföra.

Känner mig mer fokuserad dock och lite tung i armarna, jag kanske har ADHD 😂

Bör jag vänta några timmar till, ifall det är en fördröjd och utdragen effekt pga jag inte krossade kulorna och tog det oralt?

Vill påpeka att jag är en man i mellan åldern o ca 100kg med mix av Mcdonalds o gym

Aldrig tagit Metylfenidat förut.

Drog i mig 90mg efter 3 timmar, krossad nasalt, knappt något, lite rund under fötterna i ca 1.5 timme, tack för mig, har jag iaf testat
Citera
2024-07-08, 16:18
Medlem
wunderbaumzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Nyfiken bara, jag själv har testat Ritalin och concerta. Jag har bytt nyligen från elvanse till Ritalin. Har inte funkat särskilt bra på ritalin, blir typ trög och tom i huvudet, sluddrar dessutom mycket när jag väl pratar, jätte konstiga symtomer med andra ord.Tänkte därav om jag skulle be om att få testa medikinet. Men om den skulle fungera bättre för mig än Ritalin är svårt att veta, de känns identiska?

Det verkar vara otroligt individuellt vad som funkar för en.. Dock kan jag säga att jag testade Ritalin för många år sedan och fick ingen bra effekt alls av den.. Blev alldeles för stissig! Medikinet depot funkar skit bra för mig iallafall med undantag att jag (enligt mig själv) har för låg dos.. 60mg på morgonen och 20mg kl 12. Morgon dosen jag tar kl 08 gör susen men slutar verka vid 12 och de 20mg jag tar kl.12 är alldeles för låg dos då jag inte känner av den alls.. Så effekten är helt borta vid runt kl 13 för mig vilket är drygt.. Ska prata med läkare om 2 veckor och be om att få höja till 40mg kl 12 alternativt få byta till concerta.. Vad tror ni blir bäst? Höjning eller concerta?

Mvh
Citera
2024-07-18, 18:15
Medlem
TheBridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wunderbaumz
Det verkar vara otroligt individuellt vad som funkar för en.. Dock kan jag säga att jag testade Ritalin för många år sedan och fick ingen bra effekt alls av den.. Blev alldeles för stissig! Medikinet depot funkar skit bra för mig iallafall med undantag att jag (enligt mig själv) har för låg dos.. 60mg på morgonen och 20mg kl 12. Morgon dosen jag tar kl 08 gör susen men slutar verka vid 12 och de 20mg jag tar kl.12 är alldeles för låg dos då jag inte känner av den alls.. Så effekten är helt borta vid runt kl 13 för mig vilket är drygt.. Ska prata med läkare om 2 veckor och be om att få höja till 40mg kl 12 alternativt få byta till concerta.. Vad tror ni blir bäst? Höjning eller concerta?

Mvh

Testa byt till antingen elvanse eller concerta. Jag har en hög dos concerta själv men jag känner samma som du att runt kl 1 är det borta. Med tanke på hur ritalin upplevs för dig kanske det vore bra att testa elvanse?
Citera
2024-07-24, 14:46
Medlem
wunderbaumzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBridge
Testa byt till antingen elvanse eller concerta. Jag har en hög dos concerta själv men jag känner samma som du att runt kl 1 är det borta. Med tanke på hur ritalin upplevs för dig kanske det vore bra att testa elvanse?

Hur hög dos concerta har du? Jag bytte nyligen till 81mg concerta istället för 80mg medikinet i hopp om att få en längre effekt.. Har dock ej påbörjat denna nya medicinering ännu!

Elvanse har jag testat och den gav effekt i en vecka endast för mig sedan hände inget när jag tog den... Metylfenidat fungerar mycket bättre på mig!

Dock fundersam över läkaren som inte ville skriva ut högre dos concerta eftersom den verkar över 12 timmar medans medikinet depot är över 8 timmar så att ha samma dos i princip känns ju lite knasigt eftersom concertan håller längre...?
Citera
2024-07-25, 17:30
Medlem
Gått från Elvanse för att testa på Ritalin nu och jag kan instämma att just flexibelitet är skönare samt att biverkningarna blir mindre jobbiga men vissa biverkningar finns kvar, t.ex ängslighet/orkeslös efter att den går (ca 3-4tim).

Kan dock notera att jag behöver motionera + äta bättre så det skulle göra biverkningarna troligtvis 'snällare'.

Men jag tänkte att det känns inte som att jag skulle kunna hålla på med en sysselsättning på fulltid med ritalin pga att just hur svängigt det känns, humöret går upp och energin finns där en kort stund men sen kommer biverkningarna fort och man måste ta en till och det är svårt att komma ifrån den energilösheten som uppstår, med elvanse så varade det längre vilket gör att man känner sig lite som en robot men man skulle fungera i en längre stund men just biverkningarna av elvanse gör att man inte vill ta de mer.

Svårt det är
Senast redigerad av Caligarii 2024-07-25 kl. 17:57.
Citera
2024-08-05, 18:00
Medlem
Fick min diagnos på adhd idag, medelsvår adhd. 30+ gammal. Ska få börja med att få concerta utskrivet.

Kan ni dela med er av för- och nackdelar ni har upplevt och hur doseringsmängden påverkat?
Citera
2024-08-05, 22:21
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elchapo1337
Fick min diagnos på adhd idag, medelsvår adhd. 30+ gammal. Ska få börja med att få concerta utskrivet.

Kan ni dela med er av för- och nackdelar ni har upplevt och hur doseringsmängden påverkat?
I detta delforum avhandlas rekreationellt bruk av centralstimulantia. Fråga gärna om medicinering i (FB) Psykiatri och psykofarmaka istället
Citera
2024-08-12, 17:15
Medlem
wunderbaumzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elchapo1337

Nackdelen för min del är när effekten avtar.. För då vill man åter upp på samma nivå man var på när ruset från concertan satt i!

Det positiva är bättre koncentration, får saker gjorda, man blir gladare, mer uppåt / framåt osv osv!

Jag tar f.ö 54mg på morgonen och 27mg kl 12..
Citera
2024-08-21, 00:30
Medlem
PsychoDad69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBridge

Jag ny på metylfenidat, 2 veckor bara. Jag snubblade över denna tråden via ett googlesök. Ni som använder detta rekreationellt, vilket sorts rus söker ni? Vad blir effekten?

Jag har diagnosen svår adhd och är mkt otålig och vill ha snabba resultat. Vid uteblivet resultat/effekt tog jag i frustration saken i egna händer och ökade till en mkt hög dos. Det som hände var en lättare pulsökning, lite svett och en viss tröghet i motoriken av armarna. Det var allt. Jag kände mig inte alls mera uppåt el nämnvärt påverkad.

Dock fanns det som konsekvens en svårighet att somna som vanligt. Detta var mer ett konstaterande, än en känsla av att vara mera vaken.

Jag har aldrig testat någon form av amfetamin förut. Jag läste i denna tråden om sökande av rus med mkt lägre doser än vad jag har testat. Jag trodde att jag iaf borde fått någon annan typ av reaktion. Jag blev lite fundersam och googlade mig hit.

Jag läste att många har tagit bort skalet på tabletterna, men det gjorde inte jag. Jag tar sedan 10 år höga doser av Cymbalta och Theralen. Kan de preparaten ligga i vägen och hindra effekten av även höga doser av metylfenidat?

Jag började med Elvanse idag. Med en högre dos kände jag att "något" hände. Jag vet inte vad, men inget jag känt förut. Men det varade inte länge, ca 1 timme.
Senast redigerad av PsychoDad69 2024-08-21 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in