2024-07-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Perfa! (y) Är det ett måste att ha någon annan nål för att suga upp oljan eller kan man inte bara "backloada" med en annan insulin? Tänkte om man ska backloada flera stycken så att man har så slipper man göra det varje dag
Hur lång tid det tar att suga upp olja med en insulinnål beror helt på hur tjock din olja är. Omöjligt att säga i förväg. I min upplevelse så har det tagit en helvetes tid att suga upp olja med insulinnål.

Så att beror på din olja, ditt tålamod, och hur mycket du vill ha i varje..
Citera
2024-07-17, 20:28
Medlem
Citat:
Perfa! (y) Är det ett måste att ha någon annan nål för att suga upp oljan eller kan man inte bara "backloada" med en annan insulin? Tänkte om man ska backloada flera stycken så att man har så slipper man göra det varje dag
Om du ska använda insulinare till att injicera olja är det bättre använda pump utan nål så kan du ha större nål för uppsugning och sedan t.ex. orange, brun eller gul för injicering subkutant.
Förstår inte poängen med "backload" och verkar väldigt omständigt och söligt!
Citera
2024-07-18, 09:29
Medlem
torrans avatar
Citat:

Har inte backloadat med dessa, men det ska vara möjligt!

Jag kör ju växt, så tar mig 2 sek att fylla upp, tar väldigt lång tid med olja så då är backloada att föredra.

Mvh
Torran
Citera
2024-07-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torran
Har inte backloadat med dessa, men det ska vara möjligt!

Jag kör ju växt, så tar mig 2 sek att fylla upp, tar väldigt lång tid med olja så då är backloada att föredra.

Mvh
Torran

Alright! verkar som att backloada inte behövs när det är 1 ML (vilket dessa är på) så det ska gå bra att bara suga upp det med dessa 1 ML utan konstigheter
Citera
2024-07-18, 09:41
Medlem
torrans avatar
Citat:
Alright! verkar som att backloada inte behövs när det är 1 ML (vilket dessa är på) så det ska gå bra att bara suga upp det med dessa 1 ML utan konstigheter

Det är en smakfråga, jag kör personligen inte SubQ med olja i och med det finns en del risker: det är svårt att garantera vad för bärarolja som använts och att den absorberas som den ska.

Så kan inte kommentera eller ge någon rekommendation på något jag saknar erfarenhet av. Hade jag haft tillgång till äkta apotek som jag själv hade inhandlat hade jag övervägt SubQ!

Återkoppla gärna längre fram hur din SubQ-resa går, hade varit intressant att höra lite anekdoter

Mvh
Torran
Citera
2024-07-18, 10:02
Medlem
Citat:
Det är en smakfråga, jag kör personligen inte SubQ med olja i och med det finns en del risker: det är svårt att garantera vad för bärarolja som använts och att den absorberas som den ska.

Så kan inte kommentera eller ge någon rekommendation på något jag saknar erfarenhet av. Hade jag haft tillgång till äkta apotek som jag själv hade inhandlat hade jag övervägt SubQ!

Återkoppla gärna längre fram hur din SubQ-resa går, hade varit intressant att höra lite anekdoter

Mvh
Torran

Nja, det kommer att absorberas oavsett då det är inuti kroppen så det är bara en tidsfråga. Finns hur många som helst som kör subq utan problem, ska också vara bättre generellt med inga risker för infektion osv. Skulle en infektion inträffa i värsta fall är det ju också bättre om det är inuti fettet än långt inuti i själva muskeln, tänker jag. Sen om det stämmer till 100 vet jag inte, är n00b lol.

Vart kan man köra IM med insulinare i värsta fall då? Om det inte går med subq. Bröstet/axlar?
Senast redigerad av testingxrat3d 2024-07-18 kl. 10:14.
Citera
2024-07-18, 10:35
Medlem
torrans avatar
Citat:
Nja, det kommer att absorberas oavsett då det är inuti kroppen så det är bara en tidsfråga. Finns hur många som helst som kör subq utan problem, ska också vara bättre generellt med inga risker för infektion osv. Skulle en infektion inträffa i värsta fall är det ju också bättre om det är inuti fettet än långt inuti i själva muskeln, tänker jag. Sen om det stämmer till 100 vet jag inte, är n00b lol.

Vart kan man köra IM med insulinare i värsta fall då? Om det inte går med subq. Bröstet/axlar?

Ahrå, det kommer absorberas. Men har du otur och klipper en olja med vissa typer av gso eller i värsta fall castor som t.ex egyptisk/thailändsk Bayer är tillverkat på så kommer det ta 11-14 dagar för din depot av olja att försvinna. Dvs då kommer du gå runt med massa små (ömma i vissa fall) bulor i underhudsfettet. Då tycker jag att det är smidigare att bara köra rakt in i muskeln 3-4x i veckan. Har pinnat i flera år, så att sticka IM nuförtiden gör jag på autopilot. Tänker inte ens på det längre.

Dessa insulinare går fin fint i axlar, bröst, vader och lår.

Mvh
Torran
Citera
2024-07-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ahrå, det kommer absorberas. Men har du otur och klipper en olja med vissa typer av gso eller i värsta fall castor som t.ex egyptisk/thailändsk Bayer är tillverkat på så kommer det ta 11-14 dagar för din depot av olja att försvinna. Dvs då kommer du gå runt med massa små (ömma i vissa fall) bulor i underhudsfettet. Då tycker jag att det är smidigare att bara köra rakt in i muskeln 3-4x i veckan. Har pinnat i flera år, så att sticka IM nuförtiden gör jag på autopilot. Tänker inte ens på det längre.

Dessa insulinare går fin fint i axlar, bröst, vader och lår.

Mvh
Torran

Okay ja det lät ju inget vidare aja får testa och se, sen ändra till IM om bara om det inte går. mvh
Citera
2024-07-18, 11:12
Medlem
torrans avatar
Citat:
Okay ja det lät ju inget vidare aja får testa och se, sen ändra till IM om bara om det inte går. mvh

Näe men känner också folk som det fungerar fin fint för. Så är väll som mycket annat: en smakfråga!

Återkoppla gärna med vad du tycker om det sen när du kört ett tag!

Mvh
Torran
Citera
2024-07-18, 11:32
Medlem
Citat:
Näe men känner också folk som det fungerar fin fint för. Så är väll som mycket annat: en smakfråga!

Återkoppla gärna med vad du tycker om det sen när du kört ett tag!

Mvh
Torran

Will do!
Citera
2024-07-18, 12:45
Medlem
Citat:
Någon som vet om dessa fungerar bra för subq?

Om det är olja du ska injicera skulle jag föreslå följande istället:

Sedan kanske denna nål för uppsugning:
Och denna för injicering av olja om oljan inte är för tjock:
Citera
2024-07-18, 17:12
Medlem
Citat:

Kompis att suga upp 1ml olja med insulinnål och dessutom sätta 1ml sub-q kommer vara allt annat än "utan konstigheter".

1ml olja är *mycket* att skjuta sub-q och 1ml olja är *mycket* att försöka dra upp med en insulinnål.

Förstår att det inte är helt självklart att förstå utan erfarenhet men det kommer förmodligen ta en halvtimma att försöka suga upp 1ml olja genom en insulinnål, och det är rätt tradigt att sitta där och vänta på det. Och när du har den fulla insulinsprutan framför dig kommer du nog inse varför det skulle vara konstigt att stoppa in 1ml olja i ditt underhudsfett.

Bara sätt det IM istället ifall det är mer än typ 0.2ml du vill sätta. Trust me.. Sätt nålen var som helst där du har rimligt lite fett så att nålen når in i muskeln. Jag gillar lår och axlar.
Senast redigerad av DrL0c 2024-07-18 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in