2024-07-18, 08:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Men att hålla sig undan resten av livet för några örfilar? Även om pappan bestämde över henne så blev hon ju myndig några år senare och kunde göra vad hon ville. Dessutom gick pappan ut i pressen och sa ifrån sig all bestämmanderätt över henne bara hon kom hem igen. Det mesta går att lösa om man vill.

Jag tänkte att hon var rädd för att få mer stryk den kommande tiden, de kommande åren. Detta tillsammans med att hon upplever att hon inte får leva sit eget liv så som hon själv vill.
Men visst; jag hävdar absolut inte att rymning är det troligaste. Min tro är att hon gick ner sig på isen. Om pappan orsakade hennes död, så gömdes kroppen på ett 100% säkert ställe. Och så har han mycket framgångsrikt ”spelat teater” ända fram till sin död.
Hade pappan bil?
Citera
2024-07-18, 08:44
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag tänkte att hon var rädd för att få mer stryk den kommande tiden, de kommande åren. Detta tillsammans med att hon upplever att hon inte får leva sit eget liv så som hon själv vill.
Men visst; jag hävdar absolut inte att rymning är det troligaste. Min tro är att hon gick ner sig på isen. Om pappan orsakade hennes död, så gömdes kroppen på ett 100% säkert ställe. Och så har han mycket framgångsrikt ”spelat teater” ända fram till sin död.
Hade pappan bil?

Nej han körde moped.
Citera
2024-07-18, 09:00
Medlem
RFTs avatar
Jag tänker att om vi går tillbaka till ”noll”, så är det väl egentligen ingenting av vad som hände i huset som vi vet helt säkert.

Vi vet inte graden av våld; vi har pappans utsaga, men talar han sanning? Har våldet varit grövre än örfilar? Knytnävsslag och hon har fallit mot en bordskant och avlidit?
Vi vet inte om hon lämnade huset för ”egen maskin”. Vi har bara familjens ord på det.

Men vi leker ändå med tanken att hon själv, upprörd antagligen gick ut: ”jag var snäll och kom hem när pappa krävde det och jag hade julklappar med mig, och så blir jag behandlad så här; nej jag åker till stan”.
Vi fortsätter med att hon gick mot busshållplatsen för att invänta bussen. Hon misstänker att pappan kommer att söka henne där. En bil kommer och antingen stannar föraren själv, eller så påkallar hon förarens uppmärksamhet. I upprört tillstånd åker hon med. Föraren har oärliga avsikter. Ja, ni förstår resten själva.
Citera
2024-07-18, 09:46
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jag tänker att om vi går tillbaka till ”noll”, så är det väl egentligen ingenting av vad som hände i huset som vi vet helt säkert.

Vi vet inte graden av våld; vi har pappans utsaga, men talar han sanning? Har våldet varit grövre än örfilar? Knytnävsslag och hon har fallit mot en bordskant och avlidit?
Vi vet inte om hon lämnade huset för ”egen maskin”. Vi har bara familjens ord på det.

Men vi leker ändå med tanken att hon själv, upprörd antagligen gick ut: ”jag var snäll och kom hem när pappa krävde det och jag hade julklappar med mig, och så blir jag behandlad så här; nej jag åker till stan”.
Vi fortsätter med att hon gick mot busshållplatsen för att invänta bussen. Hon misstänker att pappan kommer att söka henne där. En bil kommer och antingen stannar föraren själv, eller så påkallar hon förarens uppmärksamhet. I upprört tillstånd åker hon med. Föraren har oärliga avsikter. Ja, ni förstår resten själva.

Det gjordes ju inte heller nån brottsplatsundersökning i hemmet. Idag tror jag att dom löst gåtan.
Citera
2024-07-18, 09:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det gjordes ju inte heller nån brottsplatsundersökning i hemmet. Idag tror jag att dom löst gåtan.

Hm…
Någonstans finns uppgift om att man bilade upp ladugårdsgolvet. Är det bara ”snack”?
Citera
2024-07-18, 09:57
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Hm…
Någonstans finns uppgift om att man bilade upp ladugårdsgolvet. Är det bara ”snack”?

Driver du med oss? Räcker det inte med ett troll i tråden? https://miramix.se/referenser/bilning-av-200m-k%C3%A4llargolv
Citera
2024-07-18, 10:08
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Driver du med oss? Räcker det inte med ett troll i tråden? https://miramix.se/referenser/bilning-av-200m-k%C3%A4llargolv

Nej, jag driver inte alls med dig. Frågan är allvarligt menad. Jag såg den uppgiften någonstans, men det var väl inte hela golvet förstås.
Anledningen till min fråga var att du ju kan en hel del om fallet och det går ju rykten kors och tvärs, beroende på var man läser.
Senast redigerad av RFT 2024-07-18 kl. 10:14.
Citera
2024-07-18, 11:37
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Hm…

Jag har sett bilder på att det har gjorts, då det var nylagt vid den tiden. Inga fynd hittades.
Citera
2024-07-18, 12:14
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har sett bilder på att det har gjorts, då det var nylagt vid den tiden. Inga fynd hittades.

Viola kanske finns kvar i huset?
Citera
2024-07-18, 12:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Viola kanske finns kvar i huset?

Tveksamt, men inte omöjligt. Hur är huset numera? Bor folk där eller är det ett ruckel? Vet du eller någon annan det?
Citera
2024-07-18, 12:20
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tveksamt, men inte omöjligt. Hur är huset numera? Bor folk där eller är det ett ruckel? Vet du eller någon annan det?

Ja skicket vet jag inget om men det var en äldre kvinna i Helgum som ägde det som sommarbostad. Vet inget om nuläget.
Citera
2024-07-18, 12:43
Medlem
RFTs avatar
Nu har jag skumläst boken lite snabbt. Djupläsning påbörjar jag i kväll. Författaren har gått grundligt tillväga. Likheter med universitetsavhandling finns, t ex käll- och nothänvisningarna.

Samtidigt kan jag konstatera att en del av det som skrivits i denna tråd är rent struntprat och felaktigheter, jämfört med vad som framkommer i boken.

Jag tycker att författaren lämnar en sak åt sitt öde; nämligen kvinnan Ann-Marie. Två Ann-Marie nämns; Hallin resp Allansson. På sidan 217 finns en bild ur Violas kontaktbok. Ann-Marie har telefon 1205 i Sollefteå. Det borde vara fullt möjligt att få fram en telefonkatalog från den tiden och på så vis kanske få fram vilken av dessa två kvinnor det är fråga om. Ingen av dem lär väl leva nu, men om de fick barn i slutet av 40-talet eller under 50-talet så finns det ju stora möjligheter att barnen lever. Chansen finns ju att dessa barn har fått höra sin mamma berätta om Viola. Jag tror inte att gåtan löses på detta sätt, men nya uppgifter om Viola kan kanske framkomma, eller bekräftande av redan befintliga. För en duktig grävande journalist är det kanske inga större svårigheter att få fram ev barn till dessa kvinnor. Kyrkan skötte folkbokföringen på den tiden.
Senast redigerad av RFT 2024-07-18 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in