2024-07-17, 15:54
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamache
Vilka var de starka skäl, som gjorde att man trodde att Viola höll sig undan i stan? Hade hon gjort något liknande förut? Hade hon vänner i stan som hon brukade sova över hos?

(Jag ställer frågorna till tråden, så att ingen enskild känner sig manad att svara.)

Hon hade släkt där. En moster. Sen hade hon åtminstone en kompis där som flyttat dit från Helgum.
Citera
2024-07-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hon hade släkt där. En moster. Sen hade hon åtminstone en kompis där som flyttat dit från Helgum.

Tack för svar, Crime-boy2!
Citera
2024-07-17, 18:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Vad tror du själv Crimeboy, du som satt dig in i detta. Ska vi helt släppa spekulationerna att hon gav sig av, men inte nödvändigtvis över Atlanten.
Citera
2024-07-17, 20:00
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vad tror du själv Crimeboy, du som satt dig in i detta. Ska vi helt släppa spekulationerna att hon gav sig av, men inte nödvändigtvis över Atlanten.

Man kan ju inte släppa någonting i detta fall egentligen? Men OM hon lyckades rymma och sen hålla sig undan i alla år..så undrar jag hur man kan bete sig så hjärtlöst mot sin familj? Låta dem leva i ovisshet och att bli utpekade som mördare? Bara släppa sin lilla syster och aldrig mer fråga efter henne igen? Aldrig höra av sig till föräldrar och övrig släkt? Hur fan är man funtad då? Jag tror inte att Viola var en sån person och därför försvann hon nog på ett annat sätt.
Citera
2024-07-17, 21:29
Medlem
Det finns en uppgift om att Viola, skulle ha sagt till någon vän på elevhemmet där hon bodde, att om hon inte kom tillbaka så hade något hemskt hänt. Detta uttalande ger i vart fall mig dåliga vibbar.
Jag tror då inte att hon lämnade Helgum, denna kväll och varför bad pappan om att få tala med en präst, när han själv var döende?
Citera
2024-07-17, 23:09
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det finns en uppgift om att Viola, skulle ha sagt till någon vän på elevhemmet där hon bodde, att om hon inte kom tillbaka så hade något hemskt hänt. Detta uttalande ger i vart fall mig dåliga vibbar.
Jag tror då inte att hon lämnade Helgum, denna kväll och varför bad pappan om att få tala med en präst, när han själv var döende?

En arbetskamrat sa att Viola sa:
Om jag får stryk så kommer jag inte tillbaka ikväll. (Dvs men kanske imorgon istället).

Ingen vet vad Carl sa till prästen.
Nån i tråden påstår att Carl "biktade" sig, dvs bekände brott
(företrädesvis att han mördade sin dotter),
men "bikten" är bara febriga fantasier (källa saknas).
Citera
2024-07-17, 23:17
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:

Viola hade släkt på flera orter.
Anledningen till att föräldrarna trodde Viola var i Sollefteå
var att hon bodde och arbetade där,
och hade arbetskamrater hon kunde sova över hos.
Dessutom bodde hennes moster och en kompis från Västerbränna också i stan.

Carl ringde husmor på sjukhuset några dar senare
och sa att hon skulle hålla koll på en av Violas arbetskamrater,
Carl sa att Viola nog var hos den arbetskamraten.
Citera
2024-07-18, 05:59
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
En arbetskamrat sa att Viola sa:
Om jag får stryk så kommer jag inte tillbaka ikväll. (Dvs men kanske imorgon istället).

Ingen vet vad Carl sa till prästen.
Nån i tråden påstår att Carl "biktade" sig, dvs bekände brott
(företrädesvis att han mördade sin dotter),
men "bikten" är bara febriga fantasier (källa saknas).

Ingen vet vad Carl sa till prästen men du vet att han inte bekände ett brott? Har jag fattat rätt?
Citera
2024-07-18, 06:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Ingen vet vad Carl sa till prästen men du vet att han inte bekände ett brott? Har jag fattat rätt?

Vet vi helt säkert att han överhuvudtaget pratade med en präst?

För övrigt ska jag gå till biblioteket och hämta boken i dag.
Citera
2024-07-18, 06:33
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Vet vi helt säkert att han överhuvudtaget pratade med en präst?

För övrigt ska jag gå till biblioteket och hämta boken i dag.

Ja det har länkats flera gånger i tråden. Polisen i Sundsvall blev ju inkopplad.
Citera
2024-07-18, 06:55
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Man kan ju inte släppa någonting i detta fall egentligen? Men OM hon lyckades rymma och sen hålla sig undan i alla år..så undrar jag hur man kan bete sig så hjärtlöst mot sin familj? Låta dem leva i ovisshet och att bli utpekade som mördare? Bara släppa sin lilla syster och aldrig mer fråga efter henne igen? Aldrig höra av sig till föräldrar och övrig släkt? Hur fan är man funtad då? Jag tror inte att Viola var en sån person och därför försvann hon nog på ett annat sätt.

Ja visst, det ligger mycket i ditt resonemang. Samtidigt är man kanske sig själv närmast. Inför risken att pappan skulle fortsätta misshandla henne om hon inte lydde…
Detta ihop med det hon hade sagt till kamraten, om att inte komma tillbaka till stan.
Ja, du förstår vart jag vill komma.
Citera
2024-07-18, 07:47
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ja visst, det ligger mycket i ditt resonemang. Samtidigt är man kanske sig själv närmast. Inför risken att pappan skulle fortsätta misshandla henne om hon inte lydde…
Detta ihop med det hon hade sagt till kamraten, om att inte komma tillbaka till stan.
Ja, du förstår vart jag vill komma.

Men att hålla sig undan resten av livet för några örfilar? Även om pappan bestämde över henne så blev hon ju myndig några år senare och kunde göra vad hon ville. Dessutom gick pappan ut i pressen och sa ifrån sig all bestämmanderätt över henne bara hon kom hem igen. Det mesta går att lösa om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in